Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3626724 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15945 Gepost op: 06 June 2018, 21:09:06 »
(of wacht, in Hengelooo geven ze er goed geld voor. En anders in Tjuchem wel).

Daar valt altijd over te onderhandelen ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15946 Gepost op: 06 June 2018, 21:48:58 »
We zullen nog even op Carstens wachten, en daarna kan Ammeräth altijd nog eens met Finkers gaan bakkeleien.

Citaat
De Minden Siegen-draaistellen kwamen vanaf 1968 in ieder geval al voor onder de toen vers gerenoveerde Sskm-rongenwagen (Rmms)

Da's toevallig! Die heb ik vandaag nog in handen gehad. Als model dan hè, van Brawa.
Mooie wagen, ben nog echt wel in de verleiding geweest ook. Maar ja, toch wel EpIV van het zuiverste water, en ik wil juist naar meer naar EpIII...

En in dat kader toch maar gekozen voor een ander wagentje:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15947 Gepost op: 06 June 2018, 21:51:38 »
Of andere draaistellen eronder

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15948 Gepost op: 06 June 2018, 21:53:07 »
Mooi wagentje
Zelfs planken motief aan de binnen kant

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15949 Gepost op: 07 June 2018, 11:07:35 »
Andere draaistellen eronder.... hm, ja, dat zou op zich een goed idee zijn. Maar welk draaistel hoort er dan onder? Er zijn er nogal wat, dat kun je ook zien als je op het door Quinzeedied voorgestelde www.drehgestelle.de gaat zitten grasduinen.

Voorbeelden:











Hoewel... die laatste is niet helemaal eerlijk. Da's een Pruissisch ding. En de twee bovenste zijn dezelfde, als ik me niet vergis.
En de vraag blijft: is de wagen zelf wel correct voor EpIII? Onverschillig welk draaistel eronder zit?

Het wagentje met plankenmotief aan de binnenzijde is van BRAWA. Maar ook de Villach van Roco (die staat erachter) heeft dat plankenmotief aan de binnenzijde.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15950 Gepost op: 07 June 2018, 16:02:59 »
4
Misschien 1-2
tot wanneer zijn de draaistellen 1-2 gemaakt

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15951 Gepost op: 07 June 2018, 17:01:02 »
1 en 2 zijn draaistellen uit de oorlogsjaren, zoals ook toegepast onder de Wannentender van de oorlogsstoomlocomotieven.
Ze zijn wel verschillend (asstand 1,8 of 2,0 meter)

Draaistel 4 werd in ieder geval ook nog toegepast bij ketelwagens uit de jaren zestig:
http://www.awlingen.de/2014/bilder/2009/20090301a/index.html
http://www.awlingen.de/2014/bilder/2008/20080610/index.html

Van beide wagens kan ik me geen h0-model voor de geest halen overigens...

En de vraag blijft: is de wagen zelf wel correct voor EpIII? Onverschillig welk draaistel eronder zit?

Dat denk ik ook. De oudste foto die ik kan vinden met het "moderne type" ketelwagen, is uit 1972:


(van http://www.sporen-met-rob.nl/Index%20Sporen%20met%20Rob/Duitsland/Salzbergen,%2001-09-1972/Salzbergen,%2001-09-1972.htm)

Eerste 2 wagens zijn duidelijk nieuw met de 5 herkenbare ringen, 3e wagen is weer ouder type met los bord van de raffinaderij.

Op andere fora zijn ketelwagens ook voer voor discussie, en wordt genoemd dat de 15,7 lange ketelwagen vanaf 1972 ingevoerd zou zijn: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=90542
En ook daar wordt uitgekeken naar de Carstens over vierassige ketelwagens  ;D

Jan, volgens de eerder door jou getoonde Roco-folder, is het grote voorbeeld van de blauw-witte wagen een LHB-ketelwagen.
Qua draaistellen kom je dan hier uit: http://www.drehgestelle.de/2/lhb_t.html Dus eerste versie vanaf 1971.
Lijken heel erg op de Minden-Siegen, dus of de verschillen bij het h0-model nog te zien zouden zijn...  ::)
« Laatst bewerkt op: 07 June 2018, 17:15:37 door Quinzeedied »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15952 Gepost op: 07 June 2018, 19:29:34 »
Nja, '71 valt buiten het vastgestelde tijdvenster.
Ik denk dat de wagens eerst maar eens even in het vet gezet gaan worden, in afwachting van de "Carstens".
Zal nog wel even duren, want 1.1 komt, als het goed is, oktober dit jaar uit, en 1.2 volgt dan in maart '19. Van een Band 9 is überhaupt nog geen sprake, er wordt nergens over gerept, dus dat zal nog wel even duren.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15953 Gepost op: 07 June 2018, 22:17:57 »
De 63 kuub wagens hebben we al een keer behandeld volgens mij. Ik zou er ORE/Minden Dorstfeld dan onder hangen. Die van de Klein Rs bijv.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15954 Gepost op: 07 June 2018, 22:41:05 »


Deze bedoel je? Die is inderdaad eerder aan bod geweest. Misschien maar eens kijken naar een geschikte donateur/sloopwagen voor goeie draaistellen.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15955 Gepost op: 08 June 2018, 13:53:12 »
Ketelwagens zijn stom.
Je weet niet waar je aan toe bent met die dingen. Fabrikanten lijken maar wat te doen en ze weigeren losstaand bevestigde merknaamborden te maken. Nee, gewoon op de ketel drukken, da's veel goedkoper.
Eigenlijk moesten de modelspoorders zich verenigen en eisen dat de fabrikant bij elke nieuwe ketelwagen die aangekondigd wordt ook een voorbeeldfoto levert.

Zou sowieso een goeie zaak zijn, ook bij gesloten wagens of schuifdakwagens.





En een keer de lens schoonmaken, da's ook niet verkeerd.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15956 Gepost op: 08 June 2018, 16:53:14 »
Uitgegrommeld? 8)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15957 Gepost op: 08 June 2018, 17:00:49 »
Is misschien geen gek idee voor een draadtje, alleen de naam, tijdperk 1:1 en het model. Het omgekeerde van het fantasiemodellen draadtje.
Gr. en prettige weekend

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15958 Gepost op: 08 June 2018, 17:29:33 »
Citaat
de fabrikant bij elke nieuwe ketelwagen die aangekondigd wordt ook een voorbeeldfoto levert.
Nou, dan kan Brawa wel sluiten 8)

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 3333
  • Bricolage français.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15959 Gepost op: 08 June 2018, 18:26:18 »
Brawa is inderdaad nogal creatief.
Zo had ik eens een Heineken-bierwagen in HSM-uitvoering gekocht. Afgezien van de vier wielen en de vier buffers klopte er helemaal niets van. Die wagen ging toen naar de eeuwige jachtvelden, of zo je wilt: de klepperbak.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.