Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 17:51:39
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 16:57:00
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 16:41:43
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 15:51:12
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3763858 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15915 Gepost op: 04 June 2018, 11:36:40 »
Wellicht dat het dan toch tijd word om de lijst te verkorten ipv te verlengen met meer projecten  ;)
Al geef ik toe,dat als je daar geen fut voor vind op een bepaald moment,dan verzak je al snel weer in het toch langer maken van de lijst, omdat je iets te doen wilt hebben en dus over van alles heen struikelt wat niet deugt  ;D  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15916 Gepost op: 04 June 2018, 13:15:54 »
Ach welnee, ik ben gewoon bezig en af en toe kom ik dingen tegen die dan ineens een "Oja!-reactie" oproepen. Of niet. Als het de moeite waard is komt het vanzelf wel een keer weer aan bod. Als ik tijd van leven heb, tenminste. Geen reden om moeilijke dingen te doen, zoals lijstjes bijwerken en zo.
Bovendien: 't is geen betaald werk.

De nieuwe (nou ja, nieuw...) Bemo zit onder de Hauptsperrsignal-Wartezeichencombinatie. De bedrading is aangesloten, nu alleen nog even der Stellweg opnieuw afstellen.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5935
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15917 Gepost op: 04 June 2018, 16:00:21 »
Kan dat niet makkelijker met een servo)tje(

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15918 Gepost op: 04 June 2018, 16:29:15 »
Misschien wel. Maar dan moet ik eerst gaan uitzoeken hoe zo'n ding werkt, hoe het ding moet worden aangestuurd en er moet dan nog worden uitgevonden hoe zo'n apparaat met het sein verbonden wordt zodat het hele circus ook opereert. En dan moet ik nog op jacht ook, want ik heb ze niet liggen. Wel een hele hoop van die Bemodingen, waarvan ik weet hoe ze werken, hoe ze aangestuurd worden en hoe ze aan het sein gekoppeld kunnenworden. Kortom: veel makkelijker. Als ze het tenminste een beetje blijven doen.

De boel is nu weer afgesteld:



Het witte plateautje (1) gaat met de aandrijving op en neer. In de hoogste stand toont het Hauptsperrsignal Sh0. Door de aandrijving te activeren beweegt het plateau (1) in benedenwaartse richting, waardoor de steldraad, met daaraan een gewichtje, ook naar beneden zakt. Om die laatste beweging af te grenzen is het niet-beweegbare plateau (2) aangebracht - het gewichtje blijft op dit plateau (2) hangen, zodat het Hauptsperrsignal op correcte wijze Sh1 toont.
Door gebruik te maken van één van de aanwezige schakelcontacten op de aandrijving, kunnen in deze stand (Sh1 van het Hauptsperrsignal) de leds op het Wartezeichen worden bediend (dat gaat dus niet als het Hauptsperrsignal in de stand Sh0 staat), waarmee aan de machinist van de wachtende machine opdracht gegeven wordt op te rijden.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5935
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15919 Gepost op: 04 June 2018, 16:39:21 »
Duidelijk
Ik dacht ëen servo is ook een motor
armpje drukt het signaal in de sperstand
omkeren armpje zakt en zet door gewicht (met stop) het sein op rijden

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4063
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15920 Gepost op: 04 June 2018, 21:01:46 »
Citaat
Thuisgekomen even de Weinert-catalogus opgeduikeld

je kunt ook even op ebay zoeken naar de hele Günther ombouwset B094. Dt zijn alle onderdelen compleet.

dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15921 Gepost op: 04 June 2018, 21:33:34 »
Dat is ook een goed idee. In de gauwigheid even gekeken, maar (nog) niet ontdekt. Dat vraagt om een serieus opgezette zoektocht. Bedankt voor de tip!

@Jerry: natuurlijk, ee Bemo-aandrijving en een servo zijn in principe hetzelfde: met een motortje zet je iets in beweging, en die beweging benut je om nog weer iets anders in beweging te zetten. Maar voor een servo (die ik niet heb) moet ik eerst een hele studie maken om te kijken hoe ik dat aan moet pakken. Voor die Bemo niet.

Het hele geval weer op z'n plek gedrukt:



Met een van verwachting op hol geslagen harteklop de schakelaar omgezet: nul op het rekest.
Ja, Sh1 aan het Wartezeichen licht wel op, maar het Hauptsperrsignal doet niks. Volgende keer alles tussen schakelaar en sein maar eens even nalopen. Wellicht is er ergens per ongeluk een draad losgetrokken.

Of iets met raffia gaan doen of zo.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5935
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15922 Gepost op: 04 June 2018, 23:11:20 »
sit
das ballen  :angel:

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15923 Gepost op: 05 June 2018, 11:22:12 »
Nou, valt mee hoor.
Ik ben gewoon te grazen genomen door mijn eigen hang naar voorbeeldgetrouwheid.

Wissel 7 omzetten voordat het sein bediend kan worden.

« Laatst bewerkt op: 05 June 2018, 12:23:39 door 44 »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15924 Gepost op: 05 June 2018, 12:58:24 »
Je hebt jezelf weer overwonnen:
Kan die Raffia-mand meteen de kast weer in.... ;D

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15925 Gepost op: 05 June 2018, 14:28:08 »
Ik heb toch meer 't gevoel dat ik van mezelf verloren heb... 

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15926 Gepost op: 05 June 2018, 16:37:01 »
Euh, ik wil de opkomende euforie niet temperen, maar ik zie iets eigenaardigs: in mijn beleving moet namelijk eerst het Hauptsperrsignal open komen, waarna de Weichenwärter zijn toestemming geeft om op te rijden door middel van het Sh1 te geven. Ik lees het misschien verkeerd ???

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15927 Gepost op: 05 June 2018, 16:50:42 »
Nee, het Hauptsperrsignal mag pas getrokken kunnen worden als het bijbehorende wissel in de juiste positie ligt. Het oplichtende "Sh1" aan het Wartezeichen kan pas geschakeld worden als ook het Hauptsperrsignal Sh1 toont.
Hier werd het hele verhaal al eens uitgebreid uit de doeken gedaan. Ook in de berichten ervoor, trouwens.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15928 Gepost op: 05 June 2018, 17:49:58 »
Hm, misschien lees ik nu weer niet goed en heb je wel gelijk: Ook al toont het Hauptsperrsignal Sh1, dan nog mag de machinist van de wachtende lokomotief niet oprijden tot hij daartoe opdracht krijgt (middels het oplichtende "Sh1" aan het Wartezeichen) van de desbetreffende seinwachter.

Het Hauptsperrsignal kan pas getrokken worden als het bijbehorende wissel in de juiste stand ligt, dat sowieso.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15929 Gepost op: 05 June 2018, 17:50:41 »
Dat bedoel ik.

Mvg Bas