Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 23:25:36
Piko 2025 door Mischa
Vandaag om 23:13:36
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door marco
Vandaag om 23:11:02
digitaal veranderd in 15 jaar door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:59:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
Vandaag om 22:11:30
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
Vandaag om 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:40:08
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3627326 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15915 Gepost op: 04 June 2018, 11:36:40 »
Wellicht dat het dan toch tijd word om de lijst te verkorten ipv te verlengen met meer projecten  ;)
Al geef ik toe,dat als je daar geen fut voor vind op een bepaald moment,dan verzak je al snel weer in het toch langer maken van de lijst, omdat je iets te doen wilt hebben en dus over van alles heen struikelt wat niet deugt  ;D  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15916 Gepost op: 04 June 2018, 13:15:54 »
Ach welnee, ik ben gewoon bezig en af en toe kom ik dingen tegen die dan ineens een "Oja!-reactie" oproepen. Of niet. Als het de moeite waard is komt het vanzelf wel een keer weer aan bod. Als ik tijd van leven heb, tenminste. Geen reden om moeilijke dingen te doen, zoals lijstjes bijwerken en zo.
Bovendien: 't is geen betaald werk.

De nieuwe (nou ja, nieuw...) Bemo zit onder de Hauptsperrsignal-Wartezeichencombinatie. De bedrading is aangesloten, nu alleen nog even der Stellweg opnieuw afstellen.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15917 Gepost op: 04 June 2018, 16:00:21 »
Kan dat niet makkelijker met een servo)tje(

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15918 Gepost op: 04 June 2018, 16:29:15 »
Misschien wel. Maar dan moet ik eerst gaan uitzoeken hoe zo'n ding werkt, hoe het ding moet worden aangestuurd en er moet dan nog worden uitgevonden hoe zo'n apparaat met het sein verbonden wordt zodat het hele circus ook opereert. En dan moet ik nog op jacht ook, want ik heb ze niet liggen. Wel een hele hoop van die Bemodingen, waarvan ik weet hoe ze werken, hoe ze aangestuurd worden en hoe ze aan het sein gekoppeld kunnenworden. Kortom: veel makkelijker. Als ze het tenminste een beetje blijven doen.

De boel is nu weer afgesteld:



Het witte plateautje (1) gaat met de aandrijving op en neer. In de hoogste stand toont het Hauptsperrsignal Sh0. Door de aandrijving te activeren beweegt het plateau (1) in benedenwaartse richting, waardoor de steldraad, met daaraan een gewichtje, ook naar beneden zakt. Om die laatste beweging af te grenzen is het niet-beweegbare plateau (2) aangebracht - het gewichtje blijft op dit plateau (2) hangen, zodat het Hauptsperrsignal op correcte wijze Sh1 toont.
Door gebruik te maken van één van de aanwezige schakelcontacten op de aandrijving, kunnen in deze stand (Sh1 van het Hauptsperrsignal) de leds op het Wartezeichen worden bediend (dat gaat dus niet als het Hauptsperrsignal in de stand Sh0 staat), waarmee aan de machinist van de wachtende machine opdracht gegeven wordt op te rijden.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15919 Gepost op: 04 June 2018, 16:39:21 »
Duidelijk
Ik dacht ëen servo is ook een motor
armpje drukt het signaal in de sperstand
omkeren armpje zakt en zet door gewicht (met stop) het sein op rijden

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15920 Gepost op: 04 June 2018, 21:01:46 »
Citaat
Thuisgekomen even de Weinert-catalogus opgeduikeld

je kunt ook even op ebay zoeken naar de hele Günther ombouwset B094. Dt zijn alle onderdelen compleet.

dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15921 Gepost op: 04 June 2018, 21:33:34 »
Dat is ook een goed idee. In de gauwigheid even gekeken, maar (nog) niet ontdekt. Dat vraagt om een serieus opgezette zoektocht. Bedankt voor de tip!

@Jerry: natuurlijk, ee Bemo-aandrijving en een servo zijn in principe hetzelfde: met een motortje zet je iets in beweging, en die beweging benut je om nog weer iets anders in beweging te zetten. Maar voor een servo (die ik niet heb) moet ik eerst een hele studie maken om te kijken hoe ik dat aan moet pakken. Voor die Bemo niet.

Het hele geval weer op z'n plek gedrukt:



Met een van verwachting op hol geslagen harteklop de schakelaar omgezet: nul op het rekest.
Ja, Sh1 aan het Wartezeichen licht wel op, maar het Hauptsperrsignal doet niks. Volgende keer alles tussen schakelaar en sein maar eens even nalopen. Wellicht is er ergens per ongeluk een draad losgetrokken.

Of iets met raffia gaan doen of zo.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15922 Gepost op: 04 June 2018, 23:11:20 »
sit
das ballen  :angel:

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15923 Gepost op: 05 June 2018, 11:22:12 »
Nou, valt mee hoor.
Ik ben gewoon te grazen genomen door mijn eigen hang naar voorbeeldgetrouwheid.

Wissel 7 omzetten voordat het sein bediend kan worden.

« Laatst bewerkt op: 05 June 2018, 12:23:39 door 44 »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15924 Gepost op: 05 June 2018, 12:58:24 »
Je hebt jezelf weer overwonnen:
Kan die Raffia-mand meteen de kast weer in.... ;D

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15925 Gepost op: 05 June 2018, 14:28:08 »
Ik heb toch meer 't gevoel dat ik van mezelf verloren heb... 

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15926 Gepost op: 05 June 2018, 16:37:01 »
Euh, ik wil de opkomende euforie niet temperen, maar ik zie iets eigenaardigs: in mijn beleving moet namelijk eerst het Hauptsperrsignal open komen, waarna de Weichenwärter zijn toestemming geeft om op te rijden door middel van het Sh1 te geven. Ik lees het misschien verkeerd ???

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15927 Gepost op: 05 June 2018, 16:50:42 »
Nee, het Hauptsperrsignal mag pas getrokken kunnen worden als het bijbehorende wissel in de juiste positie ligt. Het oplichtende "Sh1" aan het Wartezeichen kan pas geschakeld worden als ook het Hauptsperrsignal Sh1 toont.
Hier werd het hele verhaal al eens uitgebreid uit de doeken gedaan. Ook in de berichten ervoor, trouwens.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15928 Gepost op: 05 June 2018, 17:49:58 »
Hm, misschien lees ik nu weer niet goed en heb je wel gelijk: Ook al toont het Hauptsperrsignal Sh1, dan nog mag de machinist van de wachtende lokomotief niet oprijden tot hij daartoe opdracht krijgt (middels het oplichtende "Sh1" aan het Wartezeichen) van de desbetreffende seinwachter.

Het Hauptsperrsignal kan pas getrokken worden als het bijbehorende wissel in de juiste stand ligt, dat sowieso.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15929 Gepost op: 05 June 2018, 17:50:41 »
Dat bedoel ik.

Mvg Bas