Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399330 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12615 Gepost op: 23 maart 2017, 10:20:58 »
Die heb ik inderdaad ook wel eens zien liggen. Staat me bij dat ze naar Zwitsers voorbeeld zijn, maar daar ben ik niet zeker van.
Maak er wat moois van, Michel!  (y)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12616 Gepost op: 23 maart 2017, 11:09:27 »
Ten aanzien van vierassige ketelwagens, afbeeldingen zoeken op "kesselwagenzug" in combinatie met "baureihe 41/44/50" levert nog wel een aantal fraaie treinen op, wel vooral jaren zeventig.
De weinige kleurenfoto's tonen treinen met alleen maar grijze wagens, in verschillende graderingen.
Deze is ook wel mooi, mooie gemengde ketelwagentrein met een paar gaswagens ertussen (zoals uitgebracht door Trix):



(afkomstig van Bahnbilder.de)

Ten aanzien van de vierassige Shell-wagens, hierbij een Shell-trein, grijze wagens met losse Shell-borden:



(afkomstig uit het Duitse buurforum)


charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12617 Gepost op: 23 maart 2017, 11:57:44 »
251....

Maar ik heb het, ordelijk en georganiseerd als ik ben ::), natuurlijk even bijgehouden:

Als eerste, waarom het begonnen is:

1. De om te bouwen/pimpen BR41

En daarna kwamen vervolgens aan bod, al dan niet begonnen, nog lopend of voltooid:

2. Een kolenkraan
3. Een Fuchs-bagger als Hilfsbekohlungskran
4. De kolenbak
5. Verwaltungsgebäude
6. Wagon verouderen
7. Handgrepen op de E50
8. Draaischijf
9. Lokloods
10. Goederenloods
11. De onderbouw voor Bw Lümmeln
12. BR94 digitaliseren
13. Lokleitungsgebäude van Auhagen
14. BR44 digitaliseren
Dus: 338 - 83 = 255 - 14 = nog 241 projecten te gaan voordat ik een nieuw draadje start 8)


Eens even kijken, waar zitten we nu ? Project 6 zal het wel niet zijn.

Het valt inderdaad niet mee om uit te vissen of die ketelwagens van Roco/Fleischmann producten der fantasie zijn. Ik overweeg om de fabrikant aan te schrijven. Dat zal wel mailen worden. De tijd van de postkoets is voorbij als ik het wel heb.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM
  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12618 Gepost op: 23 maart 2017, 12:01:59 »
Ik wens je succes ,Peter,met het aanschrijven van de fabrikant.
Betwijfel of je antwoord krijgt op je vraag.

Blijf dit met grote belangstelling volgen.
m.vr.gr.
Harry.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12619 Gepost op: 23 maart 2017, 13:07:49 »
Kwetal waar we zitten. Project 44 natuurlijk; Jan's draadje vervuilen.

Wat dat aanschrijven betreft; c'est le ton qui fait la musique, maar dan in het Duits natuurlijk.

Als ik nou eens schrijf dat ze geweldige producten maken, of hebben gemaakt (oh nee, dat ligt gevoelig) en dat ik al mijn hele leven fan van ze ben en dat ik al voor een godsvermogen aan materieel van ze heb gekocht en dat het mij spijt dat ik desalniettemin niet heb kunnen voorkomen dat ze in financiële problemen zijn geraakt, maar dat dát niet aan mij heeft gelegen en dat ik in het vervolg nóg meer m'n best zal doen, want dat ik nog héél wat van plan ben, maar dat ik liever geen fantasieproducten meer van ze wil hebben,......zouden ze dan niet heel erg hun best doen om aan te tonen dat die ketelwagens op een bestaand voorbeeld zijn gebaseerd ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12620 Gepost op: 23 maart 2017, 13:12:09 »
Het valt inderdaad niet mee om uit te vissen of die ketelwagens van Roco/Fleischmann producten der fantasie zijn.
Zijn doodnormale 88m3/72m3 ketelwagens. Als je voorbeeldfoto's bekijkt komen deze heel veel voor.
Voor info over de 88m3 zie hier

VTG gaf in de 70er jaren folders uit waarin de 77m3 en 88m3 naast veel andere typen werden voorgesteld.

Citaat
Ik overweeg om de fabrikant aan te schrijven.
Succes, beide wagens stonden in de 70er jaren al in de catalogus. Daarvan zijn bij Roco dus weinig mensen over die nog wat van die wagens weten en bij Fleischmann is er niemand meer, daar is de ontwikkelafdeling allang verdwenen.
Het zal vooral deel 9 of 10 van Carstens afwachten worden..

dirkjan

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12621 Gepost op: 23 maart 2017, 13:25:27 »

Hier nog een restantje van de Shell wagen
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12622 Gepost op: 23 maart 2017, 13:33:06 »
Hans, wat bedoel je met de Shell wagen? Is in ieder geval een heel ander type als waar de vragen nu over zijn gesteld.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12623 Gepost op: 23 maart 2017, 13:44:34 »
Sorry, Een (un) Shellwagen
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12624 Gepost op: 23 maart 2017, 13:59:32 »
Op de Sobat foto staat een exemplaar van de serie die tot halverwege de jaren 80 in onder NS-registratie hebben gereden.
Het was de laatste serie particuliere vierassers voor Shell in het NS-park. In '86 al buitendienst gegaan, waarna enkelen in Amersfoort nog werden voorzien van Shell-kleuren en de tekst Shell helpt voor een STER-reclame. Maar daarmee hebben ze niet in de goederendienst meer gereden.
Zie ook hier http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44548.msg714498.html#msg714498
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12625 Gepost op: 23 maart 2017, 21:33:06 »
Wat het begrip ketelwagen niet allemaal los kan maken... tjonge! Zou Buma bumorvol zeggen.

Ik denk dat de uitspraak van Dirkjan:

Citaat
Het zal vooral deel 9 of 10 van Carstens afwachten worden..

... wel een aardige conclusie/samenvatting van deze gedachtenwisseling is.
Ik wil er nog een paar dingetjes aan toevoegen, namelijk dit:

een viertal scans van pagina's met ketelwagens uit de Roco-catalogus van 1977, het jaar waarin de BR 58 voor 't eerst werd uitgebracht.
In de catalogus van het jaar daarvoor werden, als ik me niet vergis, voor het eerst modellen getoond die uit de erfenis van Röwa afkomstig waren. Daaronder ook een aantal ketelwagens, en vanzelfsprekend stonden die er in 1977 ook in. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat meester Willy Ade (de wa van Röwa) nog de hand gehad heeft in de ontwikkeling van deze wagens:





En als toetje de aankondiging van nog twee (twee-assige) ketelwagens. Die ook best bekend voorkomen:



Tenslotte: via de Kaminski-site kwam ik tot de verheugende slotsom dat deze snuiter hier weliswaar wel deugt:



Maar gedurende de discussies op deze en de voorgaande pagina kwam wel naar voren dat het logo vervangen dient te worden.
Daar moet ik nog eens iets op vinden. Dat heeft geen haast, want nr 9 of nr 10 moet nog tevoorschijn komen. Tot zolang moeten die van Lümmeln zich maar even behelpen met een soort gedoogconstructie, en tot zolang zetten we deze gedachtenwisseling over ketelwagens ook maar even op een zijspoor, maar niet voordat ik alle deelnemers heb bedankt voor alle inbreng!.

Ter voorbereiding op het komende seizoen vast even de nodige materialen opgesnord:



Blechkanäle (und Rollenkasten, maar die staan niet op het plaatje) Form I, II, III, IV, V & VI.
Hopelijk heb ik er genoeg, want ik heb een halfslachtige poging gedaan om ze van Evergreenplastic te fabrieken, maar dat wordt niet wat.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12626 Gepost op: 23 maart 2017, 22:41:20 »
Ah, er komt klassieke beveiliging (y)

Nog even over ketelwagentjes, ik heb het doosje maar even opgespit, maar ik bezit een Liliput-set met 3
kleine ketelwagentjes met revisiedatum ergens in 1965.... was prutsen met een vergrootglas ;D
Destijds gekocht vanwege het grappige rangeerlocje wat er bij zit.

Vond alle informatie die nu over logo's en wagontypes die nu voorbijkwamen wel grappig,
ging er lang van uit dat het fantasiewagnjes waren 8)

Mvg,

Tis
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12627 Gepost op: 24 maart 2017, 12:35:00 »
Citaat
ging er lang van uit dat het fantasiewagentjes waren

Ik ging er juist van uit dat de zich in mijn bestand bevindende ketelwagens juist geen fantasiewagentjes waren. Totdat ik het licht zag en min of meer plotseling besefte* dat mij (en anderen) een rad voor ogen werd gedraaid.

Maar laten we in lijdzaamheid de tijd verbeiden tot het moment dat Band 9 of 10 of zelfs 11 of 12 (wie het weet mag het zeggen) verschijnt. Tot die tijd laat ik gewoon dat wat me wel redelijk authentiek lijkt door Lümmeln heen karren. Zoals:

Liliput, BP, 480 hl, vermoedelijk zou het firma-logo op een apart bord aan de wagen moeten zijn bevestigd ipv er op geschilderd



Brawa, 630 hl



Ook 630 hl, Roco. Ik heb heel even gedacht dat de Brawa hierboven en deze van Roco identiek waren.



Dezelfde wagen met opschriften van de SBB/CFF, met een inhoud van 63ooo l



En over grappig gesproken: deze wagen vind ik nou grappig, een twee-asser op draaistellen. 46m3. Geïmmatriculeerd bij de SJ. Geen idee of zulke wagens ooit in Duitsland kwamen, maar ik vond 'm te leuk om 'm niet aan te schaffen.



De ketelwagens kunnen dus, wat mij betreft, best even blijven sudderen. Als het zo uitkomt is het leuk om er wat info over op te duikelen, maar ik heb eerlijk gezegd niet zoveel zin om me daar ik weet niet hoe lang in te gaan verdiepen terwijl het seizoen op het punt staat te beginnen.
Bij wijze van voorbereiding daarop ben ik al een tijdje met wat dingetjes bezig, uitzoeken, klaarleggen, klaarmaken, opruimen...
Zo ook het trekdradenverhaal. Dat die er moeten komen staat buiten kijf. Of er ook een Wärterstellwerk komt, iets waarvoor Dirkjan (Falkenberg) nogal heeft gepleit en waarvoor ik ook wel iets voel, weet ik nog niet. Eigenlijk neig ik er nu naar iets dergelijks achterwege te laten.
Hoe dan ook, de wissels en ook wat andere zaken, zoals het Hauptsperrsignal aan het in/uitrijspoor van het Bw, zullen van trekdraden moeten worden voorzien.

Alweer geruime tijd geleden ontving de Bahnmeisterei van Lümmeln een monster EZ-line (of zoiets) van de Bm Kelberg. Daar heb ik eens wat mee geëxperimenteerd:





Het spul doet me erg denken aan de Gummilitze van Weinert. Mijn grootste bezwaar om terug te grijpen op dat laatste, hoewel ik daarvan ruim voldoende op voorraad heb, is dat het spul na verloop van tijd "gaar" wordt. Het staat me vaag bij eens vernomen te hebben dat dat voor EZ-line, die weliswaar het voordeel heeft dat het donker gekleurd is (de Gummilitze van Weinert is wit), hetzelfde geldt, zodat je, na één of een paar jaar,  de restjes kunt gaan verwijderen en de boel opnieuw kunt gaan trekken. Omdat ik dat liever niet tegen wil komen, heb ik ook een klosje nanodraad bij Conrad besteld, eens kijken wat dat oplevert.
Punt is natuurlijk wel, dat ik niet van plan ben drie jaar te wachten om te kijken hoe het spul zich op de lange duur houdt.

*ik besefte, niet ik besefte me.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12628 Gepost op: 24 maart 2017, 12:50:30 »
Jan: linkje naar Conrad: MBZ Nano draad

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/658146/MBZ-92034-Nanodraden?ref=searchDetail
Owkee... en nog zwart ook... even bestellen maar. Dank U beleefd voor de tip!  :D
Kijk, daar zit snelheid in  ;D
Ben benieuwd naar het uiterlijk, dikte en jouw ervaringen met dit draad. En wat is het verschil in dikte met geïsoleerd draad uit een transformator?

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12629 Gepost op: 24 maart 2017, 13:25:07 »
 :o
 ::)

Euh... er zit ook maar 50 meter op zo'n klosje, dus....

Kijken wat eerder lukt: de postbode aan de deur of die eerste terugvinden.

Het één of het ander, zodra ik wat te melden heb, kun jij het ook lezen.  :D