Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Lolke Bijlsma
Vandaag om 01:12:25
Noch 2021 door SBBcargo
Vandaag om 01:03:27
De knutsels van een badeend door Duikeend
Vandaag om 00:56:57
NS ICNG (1:220) door Debvd
Vandaag om 00:51:36
Roco NS 1100, 63655, hoe moet je decoder plaatsen? door Carel Ruysink
Vandaag om 00:42:20
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door Lucien
Vandaag om 00:23:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:16:36
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
Vandaag om 00:09:01
Auhagen 2021 door ex-DR V100
23 januari 2021, 23:46:21
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door barry1972
23 januari 2021, 23:40:59
Kato EF510 H0 digitaliseren door erikkral
23 januari 2021, 23:19:53
Advies voor een nieuwe baan door Hennik
23 januari 2021, 23:16:53
Wensenlijst modelspoorhuizen, schaal N door MOVisser
23 januari 2021, 22:14:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 januari 2021, 22:10:25
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
23 januari 2021, 21:45:34
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door Mitchell
23 januari 2021, 21:36:51
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
23 januari 2021, 21:35:29
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door 1200blauw
23 januari 2021, 21:35:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 januari 2021, 21:19:16
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Daan!
23 januari 2021, 20:50:22
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door 72sonett
23 januari 2021, 20:33:26
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door freekvo
23 januari 2021, 20:20:42
NPE Modellbau 2021 door Falcon10
23 januari 2021, 20:16:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
23 januari 2021, 20:09:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door laurent
23 januari 2021, 20:05:27
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
23 januari 2021, 20:01:35
IR lichtsluis van Modelbouwled, handleiding gevraagd. door VvKan
23 januari 2021, 19:59:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
23 januari 2021, 19:53:22
Falkenheim door Wim Vink
23 januari 2021, 19:52:49
Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder? door spock
23 januari 2021, 19:21:26
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2559187 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4935 Gepost op: 21 juli 2014, 20:12:26 »
Dat bobbeltje onder de onderste vooruit is bedoeld als koplamp, geloof ik. Die heb ik bij mijn hogecabinefuchs verwijderd.



Groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4936 Gepost op: 21 juli 2014, 20:42:49 »
Ja, die koplampjes zijn wat rudimentair. Ik moet nog even kijken wat ik daarmee doe.

Ander klusje, ook met kabels:



Nu nog een Weichenlaternenklapperatismus inbouwen, en een aandrijving. Ondervloers, dat spreekt.



Maar daar is niet zo heel veel armslag, om precies te zijn...


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4937 Gepost op: 22 juli 2014, 09:41:11 »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4938 Gepost op: 22 juli 2014, 12:32:45 »
Jan, die boogwissel hierboven,.....was dat een rechte Tillig-wissel vóórdattie in jouw handen viel ?

Leuk plaatje trouwens, dat laatste bedoel ik. Ik weet niet wat het is, maar ik kan de laatste tijd geen genoeg krijgen van al die Fuchsen. Gewichtje in de grijper om de kabels strak te houden ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4939 Gepost op: 22 juli 2014, 13:11:56 »
Wel van Tillig, maar een bouwpakket, nr. 85451, puntstuk 9o, daar kun je van maken wat je wil, links of rechts wissel, binnen of buitenboog, die laatste twee versies in "elke" radius die gewenst is. De montage was makkelijker dan ik had verwacht, eigenlijk zijn alle onderdelen kant&klaar, je moet alleen even hier en daar een braampje weghalen en eventueel voorbuigen.

Die Vosjes hebben wel wat, ik heb er nu drie gebouwd, als ik er ooit nòg eens eentje ga maken, dan wordt dat een bouwpakketje van Weinert:



Heb je meteen de goeie grijper te pakken. Het is wel een ander type, de 300 ipv de (Kibri) 310.
Het gewichtje dient inderdaad dat doel, echter niet toereikend. De mast veert nog een beetje terug, zodat de veters niet helemaal strak staan.

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 901
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4940 Gepost op: 22 juli 2014, 13:44:25 »
Jan: Wat wel heel mooi strak hangt is Nano-draad  (y)
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4941 Gepost op: 22 juli 2014, 17:09:29 »
Nano-draad is er tot nu toe niet in geslaagd door te dringen in mijn toch breed geassorteerd arsenaal, sterker nog, het heeft zich zelfs weten te onttrekken aan speurende blikken mijnerzijds, door mij links en rechts en in het rond geworpen tijdens mijn nimmer eindigende queesten naar nieuwe materialen.

Vertel! Wat, waar en wakosda!

Behoorlijk strak, haast zo strak als euh, nou ja, erg strak is het ook in die tussenruimte waar ik toch een wisselaandrijving zal moeten zien weg te friemelen. Het lantaarnklapparaat zit op z'n plek, zo ongeveer, en als het allemaal zo blijft als ik de boel gefixeerd heb ben ik een blij ventje:



Even een soort proefritje:



Mooi, vastschroeven en dan kijken waar en hoe ik die aandrijving in dat geheel ga onderbrengen. Hoewel... vastschroeven... daarvoor zal ik wel weer een beroep moeten doen op mijn gynaecologische ervaring.

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 901
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4942 Gepost op: 22 juli 2014, 17:46:28 »
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4943 Gepost op: 22 juli 2014, 17:58:37 »
Owkee... en nog zwart ook... even bestellen maar. Dank U beleefd voor de tip!  :D

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4944 Gepost op: 22 juli 2014, 17:58:57 »
Nog even een wat late reactie:

Citaat van: Tijgernootje
Persoonlijk zou ik zoiets hebben van,als het ding het doet en je hebt niks/weinig anders om rangeerwerk mee uit te voeren,dan zou ik de "rariteit" gewoon lekker daar laten.

Zoals je zegt, dat is een persoonlijke kwestie. Zolang ik mij er niet van bewust ben dat een bepaald item een anachronisme binnen mijn concept vertegenwoordigt, ben ik zeer ruimdenkend en tolerant. Echter, éénmaal vastgesteld dat het Lümmelner tijdruimtecontinuüm door een dergelijk object wordt verstoord, word ik op slag hard en meedogenloos. De hak erop.

Dat wil niet zeggen dat alles in mijn verzameling binnen het kader van de gekozen periode past, soms heeft een bepaalde lokomotief of wagon een bepaalde, zeer subjectieve, meerwaarde. Bijvoorbeeld: een lok van de serie 103 (niet de voorserie, daar heb ik er ook wel een exemplaar van, maar een serielok zoals die vanaf 1970 gebouwd werden).



Met een jeugdvriend ging ik vroeger nog wel eens naar een station "in de buurt", om zo'n lok in volle vaart voorbij te zien komen. Puur jeugdsentiment dus.
Zoals je ziet, ook in deze harde bolster schuilt een rotte pit.

Maar met die Kleinlok LgII mit geschlossenes Führerhaus heb ik zoiets niet, en bovendien zijn er nog diverse alternatieven (Brawa Kleinlok LgII (met open cabine), Kleinlok LgIII, V60, V90, BR94 - om maar een paar te noemen),in Bw Lümmeln aanwezig die voorkomende rangeerwerkzaamheden voor hun rekening kunnen nemen.
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2014, 19:53:40 door 44. Reden: soms is een "r" goed, maar een "s" beter »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4952
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4945 Gepost op: 22 juli 2014, 18:04:02 »
zat vanmiddag de dvd te kijken van eisenbahn van de ludmilla
even kijken wie m heeft
niemand
maar zag wel dat piko en roco wat köfs hadden die denk ik wel bij je passen voor €85  dacht ik

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9233
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4946 Gepost op: 22 juli 2014, 19:01:59 »
Jan je bedoelt een Kofje zoals degene die hier op de onderstaande foto staat helemaal onderaan.

Of ben ik gewoon niet vergenoeg in die Ko(o)fjes gedoken om alle varianten te ontdekken die hier van zijn gemaakt ?
Afijnals het zo "steekt,dan zal je vast wel instaat zijn om een "juiste" te vinden mocht je dat willen,dat is je met andere zaken ook al gelukt,dus dit zal geen uitzondering worden  ;)
Trouwens je aandrijvingen verhaal, je hebt 11,5 cm tussen beide niveaus,wat wilde je dan voor aandrijvingen gebruiken waardoor je bang bent dat dat te weinig is en je trein er eventueel tegen aan zal knallen ?
(dat is in elk geval wat ik denk waar je bang voor bent,is t niet zo verbeter me dan gerust)
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4952
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4947 Gepost op: 22 juli 2014, 19:25:52 »
kan je de aandrijving niet in  (onder)het(een)seinhuis monteren

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4948 Gepost op: 22 juli 2014, 19:29:49 »
Die van PIKO is een Kö I:



...en die van Roco een Köf III, Roco heeft 'm in twee uitvoeringen (afgezien van kleurvarianten):



De linkse is heel erg Ep.IV, die heb ik ook gehad, maar verkocht aan Romar, en die heeft er BAM! wat andere kleurtjes opgeverfd.

Die jij daar hebt staan is een Köf II, hetzij van Trix, hetzij van Brawa, dat kan ik zo niet zien, al vermoed ik dat 't er eentje van Brawa is. Zo eentje is er in Lümmeln ook, maar die moet nog gedigitaliseerd worden. Ik hoef dus niet zozeer op zoek naar de juiste uitvoering, die heb ik wel, het gaat er om dat dat Trix-lokje NIET de goeie uitvoering is. Toen ik 'm kocht vond ik het leuk om twee verschillende te hebben, niet wetende dat die tweede niet in mijn Epoche paste.

Die motor moet ondergronds, omdat dat lantaarnklapgeval daar ook zit. Dat die motor eronderdoor lopende treinen in de weg zou zitten ben ik niet zo bang voor, maar probeer maar eens om die motor met een schroevendraaier en een paar schroeven vast te zetten. Dat geldt ook voor die lantaarnklapper trouwens. 11,5 cm, en daar gaat nog eens pakweg een centimeter af vanwege de motor.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4952
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4949 Gepost op: 22 juli 2014, 19:33:26 »
Ik doe dat met horlogemaker schroeven draaiertjes
een klein priem ding maken
voor het schroefje
en een kaars(je) langs de schroef
draaid ie r makkelijk in(het hout)