Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:29:21
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Ivo tB
Vandaag om 15:24:29
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:20:46
Meer weten van deze locomotief door Reinier Z.
Vandaag om 15:17:47
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door erikkral
Vandaag om 15:15:00
Gezocht: Lima H0 motors door Biesje
Vandaag om 15:09:59
Locmotor vervangen door Broca
Vandaag om 15:07:33
Projekt 083-338 door Erik_omBC
Vandaag om 15:02:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:55:59
Wisselsymbool veranderen Ecos2 door Rolf S
Vandaag om 14:49:10
Baan in Los Angeles door Ronaldp
Vandaag om 14:48:51
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 14:48:23
Videoserie: Rocrail voor beginners door Romavami
Vandaag om 14:45:46
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Ben
Vandaag om 14:27:01
Ergensnergens in H0e door BartvD
Vandaag om 14:17:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 14:08:14
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Rondje_HO
Vandaag om 14:01:05
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door bask185
Vandaag om 13:58:35
Frezen, que pasa? door Tomasso
Vandaag om 13:56:57
Roco MultiMaus, hoe moet je CV programmeren van 3 cijfers? door bmwpiet
Vandaag om 13:54:54
Uit en Thuis, de bouw door bask185
Vandaag om 13:52:04
Beschrijving Fleischmann stoomlok 562264 door Rondje_HO
Vandaag om 13:51:08
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
Vandaag om 13:24:26
Modelspoorbaan Fleischmann door Wim Vink
Vandaag om 13:23:33
Loof en bladeren, welke leveranciers zijn er? door Martin Welberg
Vandaag om 13:21:39
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door Monobrachius
Vandaag om 13:06:55
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door Marco Staartjes
Vandaag om 13:05:44
3-weg wissel aansluiten, en terugmelding d.m.v. leds? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:03:59
Depot + vervolg Vlieringen-2 door charp
Vandaag om 12:57:18
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door Scratchbuilt
Vandaag om 12:10:35
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2553590 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14627
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12630 Gepost op: 24 maart 2017, 13:25:07 »
 :o
 ::)

Euh... er zit ook maar 50 meter op zo'n klosje, dus....

Kijken wat eerder lukt: de postbode aan de deur of die eerste terugvinden.

Het één of het ander, zodra ik wat te melden heb, kun jij het ook lezen.  :D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7289
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12631 Gepost op: 24 maart 2017, 14:06:24 »
 (y)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 636
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12632 Gepost op: 24 maart 2017, 14:36:19 »
Ook 630 hl, Roco. Ik heb heel even gedacht dat de Brawa hierboven en deze van Roco identiek waren.

De Brawa hoort (net als de Piko-modellen) tot de Uerdinger bouwserie
De Roco's en Liliput behoren tot de Deutz bouwserie (ook uitgebracht door Klein Modellbahn), Liliput heeft zowel de 480 als 630hl-versie uitgebracht.

Meest opvallende verschil is het doorlopende onderstel onder de Uerdinger bouwserie. Beide bouwseries hebben ook een twee-assige variant, waarbij eveneens de Uerdinger een doorlopend onderstel heeft en de Deutz niet. De recent uitgebrachte twee-assers van ESU behoren bijvoorbeeld tot de Deutz bouwserie. Klein Modellbahn heeft beide bouwseries in model uitgebracht, deze mallen worden nu opnieuw uitgebracht door Roco.

Naast de vooroorlogse typen is er ook nog een naoorlogse bouwserie SEAG, uitgebracht door Trix. Opvallend verschil met de oudere bouwseries zijn de moderne Minden-Dorstfeld draaistellen. Met een doorlopend onderstel lijkt deze bouwserie vooral geïnspireerd op de Uerdingers. Daarom worden deze ketelwagens ook als nep-Uerdinger (inclusief oude draaistellen) door Marklin en Trix in allerlei kleuren uitgebracht.
De enige juiste tijdperk 3-uitvoering is in legergroen (USTC). De wagons gingen pas in de jaren zeventig over naar de VTG. De Trix-set met 3 VTG-ketelwagens in de tijdperk 3-uitvoering, is dus (hoe fraai ook) onjuist.

Leuke website met wat achtergrondinformatie:
http://www.drahtkupplung.de/gtbhb245C.html
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2017, 14:38:27 door Quinzeedied »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14627
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12633 Gepost op: 24 maart 2017, 15:26:22 »
Die site kende ik nog niet. Bijzonder informatief, dank voor het delen.

Weliswaar nog steeds geen concreet bewijs, toch wordt enige reserve mijnerzijds mbt deze Roco-ketelwagen enigszins weggenomen:





Citaat
Dieses ROCO-Modell hat einen konventionellen Kesselwagen zur Vorbild, Ladevolumen von 48 m3 (hier die PKP-Version Nr. 66551)

Al eerder was deze in het Roco-assortiment vertegenwoordigd, maar ik meende toen ergens gelezen te hebben dat de wagen geen concreet voorbeeld zou hebben. Thomas Becker beweert hier dus het tegendeel, dus de stand is 1 - 1. Conclusie: kopen of niet kopen? Bij twijfel net als bij inhalen: niet doen?

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12634 Gepost op: 24 maart 2017, 16:56:26 »
Weliswaar nog steeds geen concreet bewijs, toch wordt enige reserve mijnerzijds mbt deze Roco-ketelwagen enigszins weggenomen:
Volgens het miba report over ketelwagens had de Esso welgeteld 1 zo'n wagen. Dus Stefan zegt: yes.

Met ketelwagens is het vaak zo dat het model vaak wel klopt (met al of niet gelukte details) maar dat de gekozen merken en kleuren vaak niet passen (dus de gele shell op elke ketelwagen, ook als ze te nieuw of chemiewagens zijn). Zaak is het dus uit tezoeken of het ketelwagentype past bij de kleuruitvoering.

Dirkjan

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4947
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12635 Gepost op: 24 maart 2017, 17:57:54 »
 ???
Dus mijn serie 2assige ketel wagens van piko zijn eurdingers met denkelijk (zeker shell) verkeerde opschriften ,maar wel (bijna) juist uitgevoerd

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12636 Gepost op: 24 maart 2017, 19:58:13 »
Nee, de Piko Uerdinger is op de verkeerde schaal. Op maat is ie circa 40m3, terwijl de Uerdinger 30m3 was. Soms laat Piko m zelfs een 24m3 spelen, denk bijvoorbeeld aan alle Nederlandse opschriften als ZInkwit, Teepol etc. Dus foute wagen voor best interessante opschriften.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2017, 20:34:17 door Falkenberg »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4947
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12637 Gepost op: 24 maart 2017, 20:13:01 »
Dus moet ik ze allemaal een stukje inkorten  ???  ;D

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12638 Gepost op: 24 maart 2017, 20:27:04 »
Was t maar zo makkelijk...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4947
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12639 Gepost op: 24 maart 2017, 20:36:08 »
moet de ketel ook in diameter kleiner dan  :o

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14627
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12640 Gepost op: 24 maart 2017, 20:43:33 »
 

Dat ook, en dan moet je nog even nagaan of de kleur wel klopt, en de beeldmerken... die veranderden ook in de loop der jaren.
Om maar weer eens met boer Frans te spreken: 't Is zomaar niet klaar!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4947
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12641 Gepost op: 24 maart 2017, 20:53:35 »
Dan heb je na zagen ovale ketels,die niet op t onderstel passen wat ingekort weer gaat ontspoeren
Kan ik er beter 4 assers van maken  ;D
Dan maar niet correct op schaal
Kleuren en emblemen kan je simpel aanpassen
Maar 20 uur steken in een € 12 modelletje  :angel:niet doen
En dure modelletjes kopen en zagen ook maar niet
Mn stomers zijn ook niet op schaal
Dus wat jan wil doen is een goed gebouwd niet op schaal model met de juiste kleur en embleem stelling
Daar ga ik dan ook maar in mee
Slopen , goede kleur verven of spuiten met juiste schilden en weer opbouwen
Dat is ook lekker bezig zijn  (y)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14627
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12642 Gepost op: 24 maart 2017, 21:46:04 »
Nou ja, wat ik wil is een model wat in elk geval het grote voorbeeld zo dicht mogelijk benadert, zowel in vorm als in kleur en opschriften (inclusief beeldmerken). En natuurlijk, in 1 : 87, niet groter, niet kleiner.
Ik ken de Piko-modelletjes eigenlijk niet, nooit zo op gelet.
Wel de vierassers, daar heb ik laatst nog een Shell-uitvoering van laten zien:



Maar na 1961 schijnen de Shell-ketelwagens niet meer in het geel geweest te zijn... op een uitzondering hier of daar na, geloof ik.

Dus: goed model, op schaal, juiste kleur, juiste opschriften - drie factoren die alledrie moeten kloppen.

Neem bijvoorbeeld dit geval:



Een chemie-wagen. Het voorbeeld, of in ieder geval een sterk lijkend exemplaar, is te zien op de site van Kaminski. Zo'n VTG-uitvoering is wel waarschijnlijk, dus voor mij is deze wagen op zichelf wel acceptabel, al zal het logo vervangen moeten worden door een vroegere versie (evenals de opschriften) en de olifantenpuffers tzt (waarschijnlijk) door gewone. Maar: goed model.

Momenteel wordt die wagen door Roco, in het zgn "Start"programma, aangeboden in een BP- en een Aral-versie:



Nu zijn de firma's BP en ARAL bedrijven die zich bezig houden met, om het maar even breed te noemen, brandstoffen, niet zozeer met chemie. Gevalletje goede wagen, verkeerde kleur, verkeerde opschriften.
Om dan nog maar te zwijgen over het feit dat er maar één BP-wagen ooit helemaal groen is geweest, en dat was niet zo'n wagen.

Goed. omdat ik nou toch weer bezig ben en die nanodradenboel nog niet heb gevonden (wel ketelwagens) en de postbode ook nog niet heeft aangebeld, nog een stel plaatjes van wagens die ik al dan niet nog na moet trekken:

Geen brennbare flüssigkeiten, geen chemie, maar gas:



Bij Kaminski wel zoiets te vinden, ik moet de maten nog natrekken. Het zonnedak is wel al mooi uitgedund, maar dat zie je op dit plaatje niet. Daarvoor moet je een paar hoofdstukjes terug in dit draadje.

Op naar de twee-assertjes:

Fleischmann. Vorm goed, kleur goed, opschriften (incl. beeldmerk) goed, een echte niks meer aan doen:



Klein. Deutzer Bauart. Vorm goed, al schijnt het onderstel niet helemaal correct te zijn. Maar als de Grote Goeroe "soit" zegt, wil ik niet de minste wezen en vind ik het ook wel best. Kleur goed, logo goed, hoeft met Ep.IV-opschriften ook niet op losstaand bord. Misschien nog eens een keertje Ep.III maken:



Zelfde model, nu Roco, vorm zie boven, kleur goed, logo goed maar zou op losstaand bord moeten. Toch eens een keertje doen:



Klein. Uerdinger Bauart. Vorm goed, kleur goed, beeldmerk goed, en zelfs op losstaand schild. Niks meer aan doen:



Euh... dat was 'm, geloof ik. Toedeloeh!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4947
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12643 Gepost op: 24 maart 2017, 22:36:43 »
Is dat moet kloppen een virus
Dan ben ik denk ik ook aangestoken(lichtelijk)
Wasal met de locs
komen de ketels dr bij
Heb ik nog wat te doen
Kan dat op werken lijken ,of is dat hethobbyvirus  :D

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14627
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12644 Gepost op: 24 maart 2017, 22:38:41 »
Gewoon doorgaan met ademhalen, Jerry. Het is hobby, niks moet, alles mag. Net wat je leuk vindt.  ;) :D

Maar soms werken bepaalde dingen wel aanstekelijk, dat ben ik met je eens.