Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 1100, 63655, hoe moet je decoder plaatsen? door Carel Ruysink
Vandaag om 00:42:20
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door Lucien
Vandaag om 00:23:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:16:36
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
Vandaag om 00:09:01
Noch 2021 door barry1972
23 januari 2021, 23:52:20
Auhagen 2021 door ex-DR V100
23 januari 2021, 23:46:21
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door barry1972
23 januari 2021, 23:40:59
Kato EF510 H0 digitaliseren door erikkral
23 januari 2021, 23:19:53
Advies voor een nieuwe baan door Hennik
23 januari 2021, 23:16:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door hansberekvam
23 januari 2021, 23:04:46
Wensenlijst modelspoorhuizen, schaal N door MOVisser
23 januari 2021, 22:14:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 januari 2021, 22:10:25
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
23 januari 2021, 21:45:34
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door Mitchell
23 januari 2021, 21:36:51
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
23 januari 2021, 21:35:29
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door 1200blauw
23 januari 2021, 21:35:11
NS ICNG (1:220) door lrrw
23 januari 2021, 21:33:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 januari 2021, 21:19:16
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Daan!
23 januari 2021, 20:50:22
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door 72sonett
23 januari 2021, 20:33:26
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door freekvo
23 januari 2021, 20:20:42
NPE Modellbau 2021 door Falcon10
23 januari 2021, 20:16:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
23 januari 2021, 20:09:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door laurent
23 januari 2021, 20:05:27
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
23 januari 2021, 20:01:35
IR lichtsluis van Modelbouwled, handleiding gevraagd. door VvKan
23 januari 2021, 19:59:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
23 januari 2021, 19:53:22
Falkenheim door Wim Vink
23 januari 2021, 19:52:49
Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder? door spock
23 januari 2021, 19:21:26
Mat '36, 445. Zelfbouw. door GerardvV
23 januari 2021, 19:10:19
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2559137 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12630 Gepost op: 24 maart 2017, 13:25:07 »
 :o
 ::)

Euh... er zit ook maar 50 meter op zo'n klosje, dus....

Kijken wat eerder lukt: de postbode aan de deur of die eerste terugvinden.

Het één of het ander, zodra ik wat te melden heb, kun jij het ook lezen.  :D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7290
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12631 Gepost op: 24 maart 2017, 14:06:24 »
 (y)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12632 Gepost op: 24 maart 2017, 14:36:19 »
Ook 630 hl, Roco. Ik heb heel even gedacht dat de Brawa hierboven en deze van Roco identiek waren.

De Brawa hoort (net als de Piko-modellen) tot de Uerdinger bouwserie
De Roco's en Liliput behoren tot de Deutz bouwserie (ook uitgebracht door Klein Modellbahn), Liliput heeft zowel de 480 als 630hl-versie uitgebracht.

Meest opvallende verschil is het doorlopende onderstel onder de Uerdinger bouwserie. Beide bouwseries hebben ook een twee-assige variant, waarbij eveneens de Uerdinger een doorlopend onderstel heeft en de Deutz niet. De recent uitgebrachte twee-assers van ESU behoren bijvoorbeeld tot de Deutz bouwserie. Klein Modellbahn heeft beide bouwseries in model uitgebracht, deze mallen worden nu opnieuw uitgebracht door Roco.

Naast de vooroorlogse typen is er ook nog een naoorlogse bouwserie SEAG, uitgebracht door Trix. Opvallend verschil met de oudere bouwseries zijn de moderne Minden-Dorstfeld draaistellen. Met een doorlopend onderstel lijkt deze bouwserie vooral geïnspireerd op de Uerdingers. Daarom worden deze ketelwagens ook als nep-Uerdinger (inclusief oude draaistellen) door Marklin en Trix in allerlei kleuren uitgebracht.
De enige juiste tijdperk 3-uitvoering is in legergroen (USTC). De wagons gingen pas in de jaren zeventig over naar de VTG. De Trix-set met 3 VTG-ketelwagens in de tijdperk 3-uitvoering, is dus (hoe fraai ook) onjuist.

Leuke website met wat achtergrondinformatie:
http://www.drahtkupplung.de/gtbhb245C.html
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2017, 14:38:27 door Quinzeedied »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12633 Gepost op: 24 maart 2017, 15:26:22 »
Die site kende ik nog niet. Bijzonder informatief, dank voor het delen.

Weliswaar nog steeds geen concreet bewijs, toch wordt enige reserve mijnerzijds mbt deze Roco-ketelwagen enigszins weggenomen:





Citaat
Dieses ROCO-Modell hat einen konventionellen Kesselwagen zur Vorbild, Ladevolumen von 48 m3 (hier die PKP-Version Nr. 66551)

Al eerder was deze in het Roco-assortiment vertegenwoordigd, maar ik meende toen ergens gelezen te hebben dat de wagen geen concreet voorbeeld zou hebben. Thomas Becker beweert hier dus het tegendeel, dus de stand is 1 - 1. Conclusie: kopen of niet kopen? Bij twijfel net als bij inhalen: niet doen?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3419
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12634 Gepost op: 24 maart 2017, 16:56:26 »
Weliswaar nog steeds geen concreet bewijs, toch wordt enige reserve mijnerzijds mbt deze Roco-ketelwagen enigszins weggenomen:
Volgens het miba report over ketelwagens had de Esso welgeteld 1 zo'n wagen. Dus Stefan zegt: yes.

Met ketelwagens is het vaak zo dat het model vaak wel klopt (met al of niet gelukte details) maar dat de gekozen merken en kleuren vaak niet passen (dus de gele shell op elke ketelwagen, ook als ze te nieuw of chemiewagens zijn). Zaak is het dus uit tezoeken of het ketelwagentype past bij de kleuruitvoering.

Dirkjan

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4952
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12635 Gepost op: 24 maart 2017, 17:57:54 »
 ???
Dus mijn serie 2assige ketel wagens van piko zijn eurdingers met denkelijk (zeker shell) verkeerde opschriften ,maar wel (bijna) juist uitgevoerd

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3419
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12636 Gepost op: 24 maart 2017, 19:58:13 »
Nee, de Piko Uerdinger is op de verkeerde schaal. Op maat is ie circa 40m3, terwijl de Uerdinger 30m3 was. Soms laat Piko m zelfs een 24m3 spelen, denk bijvoorbeeld aan alle Nederlandse opschriften als ZInkwit, Teepol etc. Dus foute wagen voor best interessante opschriften.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2017, 20:34:17 door Falkenberg »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4952
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12637 Gepost op: 24 maart 2017, 20:13:01 »
Dus moet ik ze allemaal een stukje inkorten  ???  ;D

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3419
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12638 Gepost op: 24 maart 2017, 20:27:04 »
Was t maar zo makkelijk...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4952
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12639 Gepost op: 24 maart 2017, 20:36:08 »
moet de ketel ook in diameter kleiner dan  :o

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12640 Gepost op: 24 maart 2017, 20:43:33 »
 

Dat ook, en dan moet je nog even nagaan of de kleur wel klopt, en de beeldmerken... die veranderden ook in de loop der jaren.
Om maar weer eens met boer Frans te spreken: 't Is zomaar niet klaar!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4952
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12641 Gepost op: 24 maart 2017, 20:53:35 »
Dan heb je na zagen ovale ketels,die niet op t onderstel passen wat ingekort weer gaat ontspoeren
Kan ik er beter 4 assers van maken  ;D
Dan maar niet correct op schaal
Kleuren en emblemen kan je simpel aanpassen
Maar 20 uur steken in een € 12 modelletje  :angel:niet doen
En dure modelletjes kopen en zagen ook maar niet
Mn stomers zijn ook niet op schaal
Dus wat jan wil doen is een goed gebouwd niet op schaal model met de juiste kleur en embleem stelling
Daar ga ik dan ook maar in mee
Slopen , goede kleur verven of spuiten met juiste schilden en weer opbouwen
Dat is ook lekker bezig zijn  (y)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12642 Gepost op: 24 maart 2017, 21:46:04 »
Nou ja, wat ik wil is een model wat in elk geval het grote voorbeeld zo dicht mogelijk benadert, zowel in vorm als in kleur en opschriften (inclusief beeldmerken). En natuurlijk, in 1 : 87, niet groter, niet kleiner.
Ik ken de Piko-modelletjes eigenlijk niet, nooit zo op gelet.
Wel de vierassers, daar heb ik laatst nog een Shell-uitvoering van laten zien:



Maar na 1961 schijnen de Shell-ketelwagens niet meer in het geel geweest te zijn... op een uitzondering hier of daar na, geloof ik.

Dus: goed model, op schaal, juiste kleur, juiste opschriften - drie factoren die alledrie moeten kloppen.

Neem bijvoorbeeld dit geval:



Een chemie-wagen. Het voorbeeld, of in ieder geval een sterk lijkend exemplaar, is te zien op de site van Kaminski. Zo'n VTG-uitvoering is wel waarschijnlijk, dus voor mij is deze wagen op zichelf wel acceptabel, al zal het logo vervangen moeten worden door een vroegere versie (evenals de opschriften) en de olifantenpuffers tzt (waarschijnlijk) door gewone. Maar: goed model.

Momenteel wordt die wagen door Roco, in het zgn "Start"programma, aangeboden in een BP- en een Aral-versie:



Nu zijn de firma's BP en ARAL bedrijven die zich bezig houden met, om het maar even breed te noemen, brandstoffen, niet zozeer met chemie. Gevalletje goede wagen, verkeerde kleur, verkeerde opschriften.
Om dan nog maar te zwijgen over het feit dat er maar één BP-wagen ooit helemaal groen is geweest, en dat was niet zo'n wagen.

Goed. omdat ik nou toch weer bezig ben en die nanodradenboel nog niet heb gevonden (wel ketelwagens) en de postbode ook nog niet heeft aangebeld, nog een stel plaatjes van wagens die ik al dan niet nog na moet trekken:

Geen brennbare flüssigkeiten, geen chemie, maar gas:



Bij Kaminski wel zoiets te vinden, ik moet de maten nog natrekken. Het zonnedak is wel al mooi uitgedund, maar dat zie je op dit plaatje niet. Daarvoor moet je een paar hoofdstukjes terug in dit draadje.

Op naar de twee-assertjes:

Fleischmann. Vorm goed, kleur goed, opschriften (incl. beeldmerk) goed, een echte niks meer aan doen:



Klein. Deutzer Bauart. Vorm goed, al schijnt het onderstel niet helemaal correct te zijn. Maar als de Grote Goeroe "soit" zegt, wil ik niet de minste wezen en vind ik het ook wel best. Kleur goed, logo goed, hoeft met Ep.IV-opschriften ook niet op losstaand bord. Misschien nog eens een keertje Ep.III maken:



Zelfde model, nu Roco, vorm zie boven, kleur goed, logo goed maar zou op losstaand bord moeten. Toch eens een keertje doen:



Klein. Uerdinger Bauart. Vorm goed, kleur goed, beeldmerk goed, en zelfs op losstaand schild. Niks meer aan doen:



Euh... dat was 'm, geloof ik. Toedeloeh!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4952
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12643 Gepost op: 24 maart 2017, 22:36:43 »
Is dat moet kloppen een virus
Dan ben ik denk ik ook aangestoken(lichtelijk)
Wasal met de locs
komen de ketels dr bij
Heb ik nog wat te doen
Kan dat op werken lijken ,of is dat hethobbyvirus  :D

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12644 Gepost op: 24 maart 2017, 22:38:41 »
Gewoon doorgaan met ademhalen, Jerry. Het is hobby, niks moet, alles mag. Net wat je leuk vindt.  ;) :D

Maar soms werken bepaalde dingen wel aanstekelijk, dat ben ik met je eens.