Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Magnorail in grotere schalen door Hans1963
Vandaag om 11:10:52
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 11:09:19
NS 2200 zonder en met demper door VAM65
Vandaag om 11:08:26
Stadtstrecke in spoor 1 door Wies
Vandaag om 11:03:15
Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde door AB 7216
Vandaag om 11:02:55
Uit en Thuis, de bouw door Eric B
Vandaag om 11:02:28
De bouw van een 5e klasse station in H0 door Bart Zegers
Vandaag om 11:00:05
Raccordement diorama door Bart Zegers
Vandaag om 10:55:28
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 10:52:05
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
Vandaag om 10:51:17
Drukke spoorlijn Den Dolder? door Thom
Vandaag om 10:49:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door bosje77
Vandaag om 10:45:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:21:07
Lima locs, welke antislipbanden kun je gebruiken? door Carl
Vandaag om 10:21:04
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 09:48:06
Baan in Los Angeles door bosje77
Vandaag om 09:46:15
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Bram w
Vandaag om 09:25:22
Artitec 2021 HO (vooralsnog geen railmateriaal) door edwin1974
Vandaag om 09:08:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:05:38
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Arnold
Vandaag om 08:55:46
Artitec: Plan E, serie 2007 door Esperopt
Vandaag om 05:15:38
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door roadster36
Vandaag om 01:20:13
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Martin Hornis
Vandaag om 00:39:09
Roco OBB 1089 krokodil rijdt slecht. door Dwergsein
Vandaag om 00:36:06
Test: rails reinigen met RVS-reiniger. door Menno
Vandaag om 00:05:27
Richtingsafhankelijke detectie / melding door TBBW
Vandaag om 00:01:40
Piko h0 NS 2200 door KNed
16 januari 2021, 23:58:20
Projekt 083-338 door Huup
16 januari 2021, 23:55:01
Restauratie TEE treinstel door ingenium secundus
16 januari 2021, 23:18:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2550080 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7285
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12615 Gepost op: 23 maart 2017, 07:16:51 »
In het kader van onbekende tankwagens is dit er ook zo één: een liliput Zs. Dit model wordt op beurzen aangeboden zonder opschriften en knalblauwe kleurstelling. Met opschriften in dezelfde kleur is er ook een uitvoering van de DSM. Ik ben ze aan het fatsoeneren, want het zijn eigenlijk hele mooie wagens. Nu nog opschriften maken, dan kan een deel de verkoop in (ik heb er 8 ofzo)


Best wel leerzaam draadje zo :)

Groet,
Michel

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14621
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12616 Gepost op: 23 maart 2017, 10:20:58 »
Die heb ik inderdaad ook wel eens zien liggen. Staat me bij dat ze naar Zwitsers voorbeeld zijn, maar daar ben ik niet zeker van.
Maak er wat moois van, Michel!  (y)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12617 Gepost op: 23 maart 2017, 11:09:27 »
Ten aanzien van vierassige ketelwagens, afbeeldingen zoeken op "kesselwagenzug" in combinatie met "baureihe 41/44/50" levert nog wel een aantal fraaie treinen op, wel vooral jaren zeventig.
De weinige kleurenfoto's tonen treinen met alleen maar grijze wagens, in verschillende graderingen.
Deze is ook wel mooi, mooie gemengde ketelwagentrein met een paar gaswagens ertussen (zoals uitgebracht door Trix):



(afkomstig van Bahnbilder.de)

Ten aanzien van de vierassige Shell-wagens, hierbij een Shell-trein, grijze wagens met losse Shell-borden:



(afkomstig uit het Duitse buurforum)


charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12618 Gepost op: 23 maart 2017, 11:57:44 »
251....

Maar ik heb het, ordelijk en georganiseerd als ik ben ::), natuurlijk even bijgehouden:

Als eerste, waarom het begonnen is:

1. De om te bouwen/pimpen BR41

En daarna kwamen vervolgens aan bod, al dan niet begonnen, nog lopend of voltooid:

2. Een kolenkraan
3. Een Fuchs-bagger als Hilfsbekohlungskran
4. De kolenbak
5. Verwaltungsgebäude
6. Wagon verouderen
7. Handgrepen op de E50
8. Draaischijf
9. Lokloods
10. Goederenloods
11. De onderbouw voor Bw Lümmeln
12. BR94 digitaliseren
13. Lokleitungsgebäude van Auhagen
14. BR44 digitaliseren
Dus: 338 - 83 = 255 - 14 = nog 241 projecten te gaan voordat ik een nieuw draadje start 8)


Eens even kijken, waar zitten we nu ? Project 6 zal het wel niet zijn.

Het valt inderdaad niet mee om uit te vissen of die ketelwagens van Roco/Fleischmann producten der fantasie zijn. Ik overweeg om de fabrikant aan te schrijven. Dat zal wel mailen worden. De tijd van de postkoets is voorbij als ik het wel heb.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM
  • Online Online
  • Berichten: 241
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12619 Gepost op: 23 maart 2017, 12:01:59 »
Ik wens je succes ,Peter,met het aanschrijven van de fabrikant.
Betwijfel of je antwoord krijgt op je vraag.

Blijf dit met grote belangstelling volgen.
m.vr.gr.
Harry.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12620 Gepost op: 23 maart 2017, 13:07:49 »
Kwetal waar we zitten. Project 44 natuurlijk; Jan's draadje vervuilen.

Wat dat aanschrijven betreft; c'est le ton qui fait la musique, maar dan in het Duits natuurlijk.

Als ik nou eens schrijf dat ze geweldige producten maken, of hebben gemaakt (oh nee, dat ligt gevoelig) en dat ik al mijn hele leven fan van ze ben en dat ik al voor een godsvermogen aan materieel van ze heb gekocht en dat het mij spijt dat ik desalniettemin niet heb kunnen voorkomen dat ze in financiële problemen zijn geraakt, maar dat dát niet aan mij heeft gelegen en dat ik in het vervolg nóg meer m'n best zal doen, want dat ik nog héél wat van plan ben, maar dat ik liever geen fantasieproducten meer van ze wil hebben,......zouden ze dan niet heel erg hun best doen om aan te tonen dat die ketelwagens op een bestaand voorbeeld zijn gebaseerd ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12621 Gepost op: 23 maart 2017, 13:12:09 »
Het valt inderdaad niet mee om uit te vissen of die ketelwagens van Roco/Fleischmann producten der fantasie zijn.
Zijn doodnormale 88m3/72m3 ketelwagens. Als je voorbeeldfoto's bekijkt komen deze heel veel voor.
Voor info over de 88m3 zie hier

VTG gaf in de 70er jaren folders uit waarin de 77m3 en 88m3 naast veel andere typen werden voorgesteld.

Citaat
Ik overweeg om de fabrikant aan te schrijven.
Succes, beide wagens stonden in de 70er jaren al in de catalogus. Daarvan zijn bij Roco dus weinig mensen over die nog wat van die wagens weten en bij Fleischmann is er niemand meer, daar is de ontwikkelafdeling allang verdwenen.
Het zal vooral deel 9 of 10 van Carstens afwachten worden..

dirkjan

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10933
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12622 Gepost op: 23 maart 2017, 13:25:27 »

Hier nog een restantje van de Shell wagen
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12623 Gepost op: 23 maart 2017, 13:33:06 »
Hans, wat bedoel je met de Shell wagen? Is in ieder geval een heel ander type als waar de vragen nu over zijn gesteld.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10933
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12624 Gepost op: 23 maart 2017, 13:44:34 »
Sorry, Een (un) Shellwagen
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12625 Gepost op: 23 maart 2017, 13:59:32 »
Op de Sobat foto staat een exemplaar van de serie die tot halverwege de jaren 80 in onder NS-registratie hebben gereden.
Het was de laatste serie particuliere vierassers voor Shell in het NS-park. In '86 al buitendienst gegaan, waarna enkelen in Amersfoort nog werden voorzien van Shell-kleuren en de tekst Shell helpt voor een STER-reclame. Maar daarmee hebben ze niet in de goederendienst meer gereden.
Zie ook hier http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44548.msg714498.html#msg714498
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14621
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12626 Gepost op: 23 maart 2017, 21:33:06 »
Wat het begrip ketelwagen niet allemaal los kan maken... tjonge! Zou Buma bumorvol zeggen.

Ik denk dat de uitspraak van Dirkjan:

Citaat
Het zal vooral deel 9 of 10 van Carstens afwachten worden..

... wel een aardige conclusie/samenvatting van deze gedachtenwisseling is.
Ik wil er nog een paar dingetjes aan toevoegen, namelijk dit:

een viertal scans van pagina's met ketelwagens uit de Roco-catalogus van 1977, het jaar waarin de BR 58 voor 't eerst werd uitgebracht.
In de catalogus van het jaar daarvoor werden, als ik me niet vergis, voor het eerst modellen getoond die uit de erfenis van Röwa afkomstig waren. Daaronder ook een aantal ketelwagens, en vanzelfsprekend stonden die er in 1977 ook in. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat meester Willy Ade (de wa van Röwa) nog de hand gehad heeft in de ontwikkeling van deze wagens:





En als toetje de aankondiging van nog twee (twee-assige) ketelwagens. Die ook best bekend voorkomen:



Tenslotte: via de Kaminski-site kwam ik tot de verheugende slotsom dat deze snuiter hier weliswaar wel deugt:



Maar gedurende de discussies op deze en de voorgaande pagina kwam wel naar voren dat het logo vervangen dient te worden.
Daar moet ik nog eens iets op vinden. Dat heeft geen haast, want nr 9 of nr 10 moet nog tevoorschijn komen. Tot zolang moeten die van Lümmeln zich maar even behelpen met een soort gedoogconstructie, en tot zolang zetten we deze gedachtenwisseling over ketelwagens ook maar even op een zijspoor, maar niet voordat ik alle deelnemers heb bedankt voor alle inbreng!.

Ter voorbereiding op het komende seizoen vast even de nodige materialen opgesnord:



Blechkanäle (und Rollenkasten, maar die staan niet op het plaatje) Form I, II, III, IV, V & VI.
Hopelijk heb ik er genoeg, want ik heb een halfslachtige poging gedaan om ze van Evergreenplastic te fabrieken, maar dat wordt niet wat.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2684
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12627 Gepost op: 23 maart 2017, 22:41:20 »
Ah, er komt klassieke beveiliging (y)

Nog even over ketelwagentjes, ik heb het doosje maar even opgespit, maar ik bezit een Liliput-set met 3
kleine ketelwagentjes met revisiedatum ergens in 1965.... was prutsen met een vergrootglas ;D
Destijds gekocht vanwege het grappige rangeerlocje wat er bij zit.

Vond alle informatie die nu over logo's en wagontypes die nu voorbijkwamen wel grappig,
ging er lang van uit dat het fantasiewagnjes waren 8)

Mvg,

Tis
********

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14621
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12628 Gepost op: 24 maart 2017, 12:35:00 »
Citaat
ging er lang van uit dat het fantasiewagentjes waren

Ik ging er juist van uit dat de zich in mijn bestand bevindende ketelwagens juist geen fantasiewagentjes waren. Totdat ik het licht zag en min of meer plotseling besefte* dat mij (en anderen) een rad voor ogen werd gedraaid.

Maar laten we in lijdzaamheid de tijd verbeiden tot het moment dat Band 9 of 10 of zelfs 11 of 12 (wie het weet mag het zeggen) verschijnt. Tot die tijd laat ik gewoon dat wat me wel redelijk authentiek lijkt door Lümmeln heen karren. Zoals:

Liliput, BP, 480 hl, vermoedelijk zou het firma-logo op een apart bord aan de wagen moeten zijn bevestigd ipv er op geschilderd



Brawa, 630 hl



Ook 630 hl, Roco. Ik heb heel even gedacht dat de Brawa hierboven en deze van Roco identiek waren.



Dezelfde wagen met opschriften van de SBB/CFF, met een inhoud van 63ooo l



En over grappig gesproken: deze wagen vind ik nou grappig, een twee-asser op draaistellen. 46m3. Geïmmatriculeerd bij de SJ. Geen idee of zulke wagens ooit in Duitsland kwamen, maar ik vond 'm te leuk om 'm niet aan te schaffen.



De ketelwagens kunnen dus, wat mij betreft, best even blijven sudderen. Als het zo uitkomt is het leuk om er wat info over op te duikelen, maar ik heb eerlijk gezegd niet zoveel zin om me daar ik weet niet hoe lang in te gaan verdiepen terwijl het seizoen op het punt staat te beginnen.
Bij wijze van voorbereiding daarop ben ik al een tijdje met wat dingetjes bezig, uitzoeken, klaarleggen, klaarmaken, opruimen...
Zo ook het trekdradenverhaal. Dat die er moeten komen staat buiten kijf. Of er ook een Wärterstellwerk komt, iets waarvoor Dirkjan (Falkenberg) nogal heeft gepleit en waarvoor ik ook wel iets voel, weet ik nog niet. Eigenlijk neig ik er nu naar iets dergelijks achterwege te laten.
Hoe dan ook, de wissels en ook wat andere zaken, zoals het Hauptsperrsignal aan het in/uitrijspoor van het Bw, zullen van trekdraden moeten worden voorzien.

Alweer geruime tijd geleden ontving de Bahnmeisterei van Lümmeln een monster EZ-line (of zoiets) van de Bm Kelberg. Daar heb ik eens wat mee geëxperimenteerd:





Het spul doet me erg denken aan de Gummilitze van Weinert. Mijn grootste bezwaar om terug te grijpen op dat laatste, hoewel ik daarvan ruim voldoende op voorraad heb, is dat het spul na verloop van tijd "gaar" wordt. Het staat me vaag bij eens vernomen te hebben dat dat voor EZ-line, die weliswaar het voordeel heeft dat het donker gekleurd is (de Gummilitze van Weinert is wit), hetzelfde geldt, zodat je, na één of een paar jaar,  de restjes kunt gaan verwijderen en de boel opnieuw kunt gaan trekken. Omdat ik dat liever niet tegen wil komen, heb ik ook een klosje nanodraad bij Conrad besteld, eens kijken wat dat oplevert.
Punt is natuurlijk wel, dat ik niet van plan ben drie jaar te wachten om te kijken hoe het spul zich op de lange duur houdt.

*ik besefte, niet ik besefte me.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7285
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12629 Gepost op: 24 maart 2017, 12:50:30 »
Jan: linkje naar Conrad: MBZ Nano draad

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/658146/MBZ-92034-Nanodraden?ref=searchDetail
Owkee... en nog zwart ook... even bestellen maar. Dank U beleefd voor de tip!  :D
Kijk, daar zit snelheid in  ;D
Ben benieuwd naar het uiterlijk, dikte en jouw ervaringen met dit draad. En wat is het verschil in dikte met geïsoleerd draad uit een transformator?

Groet,
Michel