Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
21 June 2025, 23:27:03
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
21 June 2025, 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3619730 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11460 Gepost op: 28 September 2016, 17:41:07 »
Ach welnee, ze komt om te laden en lossen. Dus geen bekeuring.
En die nummers prakkizeer ik niet over.
En een persoon in spe? Ik weet van niks... en tot nu toe hoorde ik het toch altijd wel als één van de eersten.  ::)

Maar goed, het is de kunst om een beetje consequent te blijven, dus ben ik héél eventjes bezig geweest met iets wat zeker niet vergeten mag worden voordat er verder geballast gaat worden:



En ja, ik heb dat artikel in de MIBA gelezen, en ja, ik heb dat filmpje ook bekeken, en nee, dat ga ik niet doen.
« Laatst bewerkt op: 28 September 2016, 17:49:58 door 44. Reden: afmetingen plaatje aangepast »

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
    • Bouw van mijn baan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11461 Gepost op: 28 September 2016, 20:07:07 »
Jammer. Ziet er wel machtig mooi uit.

Groeten,
William

Ps.: op de andere foto ziet de boerin er een stuk ouder uit
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11462 Gepost op: 28 September 2016, 22:12:02 »
Huh? Wat ziet er machtig mooi uit? Die boerin? Och ja, een ferme struise dame. Die hebben ook wel wat ja.

Voor de aandrijvingen en de wissellantaarn voor een DKW oftewel een engelsman moet ik me eerst weer eens verdiepen in hoe dat ook alweer zit, met die kanalen voor trekdraden en zo ook... En d'r moeten grendels op, althans voor één rijrichting wel. Studeren dus.





Oja, en speciaal voor Wullem II  ;):

« Laatst bewerkt op: 28 September 2016, 22:18:11 door 44. Reden: vergeten plaatje aan te passen, dus alsnog. Pfff.... »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11463 Gepost op: 28 September 2016, 22:14:47 »
Kiek noe,

Een heel nest  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
    • Bouw van mijn baan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11464 Gepost op: 29 September 2016, 08:40:21 »
Nee, een konvooi   ;D

 (y)
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11465 Gepost op: 29 September 2016, 09:25:43 »
En dan staan de schonen bij de groentekraam er nog niet eens bij. ;)



"Hör mal, dieser Gerhard Ammeräth und seine Elisabeth, sind die nun verheiratet oder nicht?"
"Also Frau Jockebrock hat mir mal erzäht, die sind gar nicht verheiratet, also die leben..."
"Nicht verheiratet? Das kann doch nicht wahr sein! Jetzt hör mal zu, und ich sage das jetzt gaaanz vertraulich..."
"Paß auf! Da kommt die Elisabeth!"

Groet,
Bas

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11466 Gepost op: 29 September 2016, 13:25:45 »
Hoi,

Studeren dus.

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen waar je 'in' studeert? Is er publieke informatie beschikbaar over dit onderwerp?
Zelf ben ik er totaal niet bekend mee, maar dit gaat zich toch binnenkort aandienen, vandaar

Groetjes,

Simon

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11467 Gepost op: 29 September 2016, 14:42:27 »
MiBa Report 'Mechanische stellwerke' 1 en 2 van resp Stefan Carstens en Thomas Mauer, uitgegeven door MiBa. Daar vind je alles wat je weten wil en nog meer!

Walter

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11468 Gepost op: 29 September 2016, 17:11:18 »
"Geef mie moar n vrizze jonge boerenmaaid". Ik moest meteen weer aan deze wijze woorden denken.

Niks mis met struise dames!

Groet, Sicco Jan

Wiarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11469 Gepost op: 29 September 2016, 18:18:06 »
Rooie Rinus en Pé Daalemmer. Wereldberoemd in heel Groningen.  ;D

Jan Miedema
(oorspronkelijk uit Groningen)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11470 Gepost op: 29 September 2016, 22:01:02 »
Hoi Jan,

Noch bedankt voor de muziek, en eindelijk weer eens het dorpplein.

Wahrscheinlich startet der Ausverkauf...oder ist die neue Kollektion gerade eingetroffen.
Sehe dar eine Altbekannte ;)

Gr. Joke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11471 Gepost op: 29 September 2016, 23:01:19 »
Tjonge... dat een paar plastic poppetjes in staat zijn zo hier en daar de hormonen flink overhoop te halen, verbazingwekkend!  :o ::)
In dit verband zou je je haast mogen afvragen of het wel zo leuk is om zo'n popje naar je vernoemd te krijgen...  ;)



Maar het geeft wel aan dat het niet zo'n kunst is om aan een paar (of misschien zelfs maar ééntje) van die poppetjes een verhaaltje op te hangen. Zet een kleine scene neer en het verhaal schrijft zichzelf haast wel...

Boerin Kohl informeert eens waar de bestelde kunstmest blijft



Overigens, bij onze oosterburen was (is) het beslist niet ongebruikelijk dat de boerin, naast de 'normale' taken als het huishouden en de kinderen verzorgen ook als een volwaardige kracht op de boerderij gold, vaak even volwaardig als de boer zelf. Even vaak was het ook de boerin die het zakelijke gedeelte voor haar rekening nam, vandaar dat het niet ongebruikelijk is om een boerin  tegen te komen die kijkt hoe de gewassen er bij staan of bij de plaatselijke "Landhandel" informeert naar de bestelde kunstmest.
Dat ze daarbij ook een wagon opentrekt om te kijken of het daar misschien ook in zit is weer een ander verhaal....

Citaat
Niks mis met struise dames!

Mijn idee! Er moet wel veel mis zijn met welke dame dan ook voordat er iets mis mee is, vind ik.
Of dat wijze woorden zijn weet ik niet en ik denk ook niet dat Rooie Rinus en/of Pé Daalemmer dat gezegd hebben. "Die lieken ja wel nait goud wies mit zien baaiden", zou mijn oma gezegd hebben.
Enfin.

Over studeren: onderstaande werkje gebruik ik als leid-raad voor mijn trek-draad:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11472 Gepost op: 30 September 2016, 10:43:55 »
Hoewel het op zichzelf wel aardig simpel lijkt - even een draadje trekken van wissel naar seinhuis, en als er meer wissels zijn moeten er dus evenredig meer draadjes komen - heeft het toch iets meer voeten in de aarde dan je zou denken.



Vijf stuks EW, één DKW, één Gleissperre en één Hauptsperrsignal. Dat zijn er in totaal 8 trekdraadparen (waarbij één paar eigenlijk één draad is, maar die ligt in een lus zodat het lijkt alsof er twee draden naar een stelmechaniek lopen, en er zijn op de houders inderdaad twee rollen per draad aanwezig). Daarnaast moeten er ook nog trekdraden voor de grendels (Riegel) worden ingepland.
Nu is dat allemaal wel te doen, maar als dat alles de in bovenstaande foto (in rood) aangegeven route gaat volgen, dan is er een behoorlijk knelpunt ter hoogte van de paarse streep, bij het linker uiteinde van de steunmuur. Daar is tussen muur en spoor maar bar weinig ruimte.

Een alternatief zou natuurlijk kunnen zijn om de hele zwik naar de "voorkant" te verplaatsen. Dat heeft echter als nadeel dat risico's op beschadiging door ondoordachte handelingen behoorlijk wordt vergroot. Dit vooral met het oog op het bovengrondse gedeelte van het dradenverloop.
Daar moet ik dus nog eens stevig over nadenken.

Een tweede onderwerp van overwegen wordt gevormd door de vraag van welk materiaal de trekdraden gemaakt gaan worden. In vroeger dagen heb ik daarvoor de "hauchdünne Gummilitze" van Weinert gebruikt, maar dit kent twee nadelen: a. vergaat het na verloop van tijd en b. het is erg wit en erg lastig te verven.
Een kennis van me heeft de trekdraden wel uitgebeeld oor dun koperdraad (van een ouwe ankerspoel oid) te gebruiken, maar ook dit kent twee nadelen: a. het is weinig flexibel en daardoor erg gevoelig voor beschadiging en b. het is, net als de Gummilitze, lastig te verven.

Na een korte zoektocht kwam ik op het product "nanodraad" terecht, dat bij Conrad te koop is, althans, ik heb het bij Conrad gevonden. Met een dikte van slechts 0,05 mm lijkt me dat bij uitstek geschikt voor het doel zoals hierboven omschreven. Alleen de "review" stemt mij enigszins nadenkend.

Tot slot nog een boodschap voor Reinout: de foto hierboven is samengesteld uit vijf oorspronkelijke opnames met behulp van het programma autostitch, en, eenmaal de foto's gemaakt, was dat een karweitje van nog geen drie minuten.
Dat deze boodschap in dit bericht is opgenomen duidt er op dat het ook anderen dan Reinout is gegund er notie van te nemen, anders had ik het wel in een peebee verpakt.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11473 Gepost op: 30 September 2016, 10:55:54 »
Boodschap overgekomen.

Trekdraden: GM&S heeft mooi spul genaamd "EZ-line". Flink rekbaar en in meerdere kleuren te koop. Ik heb zwart spul. Een video waarin ik het gebruik om telefoondraden te trekken staat in dit bericht. Er wordt door de fabrikant geclaimd dat het lang mee gaat. Zelf heb ik het nog maar een halfjaartje hangen. Dat houdt het dus in ieder geval uit.

Die lastige hoek: je zal daar ook zitten met een schouwpad. In neem aan dat daar nog wel plek voor is? Zo ja, dan kunnen de trekdraden daar ter plaatse afgedekt worden onder het equivalent van een vlondertje. Of in een betonnen goot met afdekking. Er staan voldoende voorbeelden in de "mechanische Stellwerke" boeken. Kan een leuk detail worden!

Als er geen plek is voor een schouwpad: dan kunnen de trekdraden boven elkaar met een vage constructie aan de muur worden geschoefd. In bovengenoemde boeken staat een voorbeeld van een brug waar de draden langs de buitenkant lopen.

Grendels... Dan ben je wel erg netjes bezig. Daar heb ik bij m'n zijlijntje gelukkig geen last van :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12423
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11474 Gepost op: 30 September 2016, 11:00:45 »





Gewoon zwartgaren uit het naaidoosje.
« Laatst bewerkt op: 30 September 2016, 12:25:37 door 44. Reden: afmetingen plaatjes aangepast »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.