Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De wijntrein door Scratchbuilt
Vandaag om 11:30:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 11:24:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 10:55:16
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:46:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 10:06:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:51:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3721676 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11475 Gepost op: 30 September 2016, 11:03:59 »
Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit. De laatste keer dat ik zwart garen heb gebruikt, vond ik het nogal een pluizig uiterlijk hebben. Dat is bij jouw trekdraden aanmerkelijk minder zichtbaar (eigenlijk helemaal niet). Heb je daar iets tegen gedaan of...?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12494
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11476 Gepost op: 30 September 2016, 11:12:25 »
Nee eigenlijk niet. Gewoon meegenomen met het spuiten van de ondergrond.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11477 Gepost op: 30 September 2016, 12:02:11 »
Vijf stuks EW, één DKW, één Gleissperre en één Hauptsperrsignal. Dat zijn er in totaal 8 trekdraadparen

Vergeet niet, dat het Stellwerk ook in ieder geval de hoofdseinen en voorseinen die dit afdekken bedient. Kan ook wel elektrisch, maar dat is wel heel modern.

dirkjan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11478 Gepost op: 30 September 2016, 12:29:00 »
IJzergaren is niet pluizig.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12494
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11479 Gepost op: 30 September 2016, 12:37:39 »
Maar net even te stug.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11480 Gepost op: 30 September 2016, 12:41:07 »
@Hans: voor mij reden genoeg die mogelijkheid in heroverweging te nemen. Dank!
@Peter: aha!
@Hans & Peter: ik zal moeders naaidoos eens overhoop gooien. Dat kan nog net voordat ze weer thuiskomt.  :P

@DirkJan: dat is een goeie gedachte. Maar aan de andere kant van de onderdoorgang bevindt zich nog een aftakking met de nodige daarbij behorende wissels en dergelijke. Mijn idee was dat zich daar nog een Stellwerk bevindt van waaruit die wisels en seinen worden bediend, dus Lo (Lümmeln Ost) voor de wissels, Gs en Hs op het zichtbare gedeelte en (het virtuele) La (Lümmeln Abzweig) voor de aftakking + inrijseinen (en uiteraard de voorseinen) (eveneens alle virtueel).



Dat daar een apart Stellwerk voor is ingericht verklaart zich ook door de afstand tussen Lo en de inrijseinen. Omdat één van beide aftakkende sporen de hoofdbaan ongelijkvloers kruist, ligt die aftakkking algauw een kilometer (of zo) verderop en daardoor de inrijseinen nog iets verder. Van Lo uit zouden dan de trekdraden te lang worden (max voor wisseltrekdraden = 800m, voor seinen max =1200 m)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11481 Gepost op: 30 September 2016, 12:42:53 »
Je hebt overigens ook elastisch naaigaren ( https://www.stoffen.net/elastisch-naaigaren.html ). En anders visdraad?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11482 Gepost op: 30 September 2016, 14:27:11 »
Hmm... dat ziet er toch nog aardig "dik" uit... die dikte moet zich toch wel in de richting 0,10 mm of kleiner bewegen. Visdraad in die afmeting zal er vast wel zijn, maar dan loop je weer tegen het probleem van de kleur aan. Om draadjes in die orde van grootte van een kleurtje te voorzien is een tamelijk heidens karwei.
Maar ik zal, zodra ik even in de gelegenheid ben, toch eens gaan kijken bij de hengelsportwinkel een eindje verderop. Daar heb ik tenslotte al meer nuttigdommen weggehaald.

In voornoemde naaidoos heb ik niets bruikbaars aangetroffen. Het daarin aanwezige garen was te dik of te pluizig.
Misschien toch maar eens zo'n klosje nanodraad bestellen....

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11483 Gepost op: 30 September 2016, 15:33:33 »
Wat Al eerder gezegd werd...EZ line niks?...Wij hebben het op de FMC clubbaan ook gebruikt voor telegraafdraden en houd het al probleemloos 10 jaar uit. Kan een stootje hebben...Dan is het POING gewoon weer in de ouwe positie terug en het is lekker dun :)
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11484 Gepost op: 30 September 2016, 16:47:26 »
Ja, EZ-line heb ik vaker horen noemen. Ik ken het verder niet, maar dat zal niet lang meer duren vrees ik, want vanuit Kelberg komt er een monstertje deze kant op, vernam ik zojuist. Ik ben zeer benieuwd!

Lantaarntje van de DKW wat verder afgewerkt:



Het ding is verder niet functioneel, dus heb ik het zo gemaakt dat het de 'Grundstellung' aanwijst. In de gevallen dat het wissel even in een andere stand staat, moet maar een oogje dichtgeknepen worden.
Of allebei.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11485 Gepost op: 30 September 2016, 17:42:24 »
voor trekdraden e.d. heeft Weinert een speciaal klosje elastisch draad, heb het te liggen maar nog niet gebruikt

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11486 Gepost op: 30 September 2016, 17:51:04 »
Hoi Fred, dat spul van Weinert heb ik ook liggen, en ik heb het vroeger gebruikt ook. Maar de reden(en) waarom ik het niet weer wil gebruiken heb ik hier al vermeld.
Ik weet 't, 't gaat soms razendsnel in dit draadje, en een pagina is om voordat je het weet....  ;) ;D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11487 Gepost op: 30 September 2016, 17:58:24 »
Niks mis met struise dames!
Was t dan geen groepje Pruisische dames  ???  ;)

Visdraad in een bakkie verruf en klaar is jan,kom goe  8)
Moet zeggen dat je draden trekkerij me weer de kriebels geeft,ga ik t hier weer probere of nemen ze maar een afstandbediening  ???  ;D
« Laatst bewerkt op: 30 September 2016, 18:04:14 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11488 Gepost op: 30 September 2016, 18:07:10 »
Jan en Walter, bedankt voor de literatuur  :)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11489 Gepost op: 30 September 2016, 18:14:01 »
Geen probleem, Simon. Veel plezier met de studie!  :D
@Floris: dat zou misschien nog net kunnen, de dames zijn er nog net niet te jong voor. Het Koninkrijk Pruisen werd in 1918 na de novemberrevolutie omgezet in de Vrijstaat Pruisen, waarvan de regering in 1932 door de Rijksregering werd afgezet. In de plaats daarvan werden zgn Reichskommissare aangesteld. Per 25 februari 1947 tenslotte werd Pruisen als officiële instantie door de geallieerde bezettingsmachten opgeheven.
Maar Sicco Jan had het over vrizze dames, geen Pruissische of Friese of wat dan ook voor nationaliteit.