Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Rick
Vandaag om 15:52:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3645197 keer)

sdz1976

• Offline Offline
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7125 Gepost op: 20 May 2015, 15:11:09 »
Blijft boeien, dit bij momenten absurde draadje  :D

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7126 Gepost op: 20 May 2015, 17:18:00 »
Absurd? Oh, absurd!

Kaketoe. Normaal gesproken hebben we het dan over een exotische papegaaiachtige vogel, meestal wit gekleurd met een gele kuif, hoewel er ook wel andersgekleurde varianten zijn.
Binnen onze hobbywereld echter, weet iedereen dat er met die naam een tweekleurig half-restauratierijtuig wordt bedoeld. En ook binnen dat begrip is er sprake van een aantal varianten.

Ik weet dat ik er in dit draadje eerder aandacht aan heb besteed, maar onlangs kwam ik, tijdens het doorbladeren van oude jaargangen Eisenbahn Kurier, een aardig artikeltje tegen over de ARmh217, wellicht niet toevallig juist in de tijd rond het verschijnen van het Roco-model van die wagen.

Hieronder een kleine (en onvolledige) samenvatting van dat artikeltje, hopelijk wordt het niet als al te storend ervaren dat het in het Hollands dialect is geschreven, in plaats van in het meer gangbare Duits.

Begin zestiger jaren ontbrak het de DB (cq de DSG) aan Halbspeisewagen in de categorie 1e klas voor inzet in het hoogwaardige nationale en internationale verkeer. Vanuit die behoefte ontstond de uit 25 stuks bestaande wagenserie ARmh217, bijgenaamd “Kakadu”. Vanaf 1966 verscheen dit rijtuigtype op de sporen van de DB.
In het eersteklas-gedeelte, van het restaurantgedeelte door een klapdeur gescheiden, bevinden zich 18 zitplaatsen, verdeeld in 6 rijen van 2 + 1. Indien nodig, kan dit gedeelte ook als restaurantruimte worden benut door de aanwezigheid van 6 opklapbare tafels.
In het restaurantgedeelte zijn 30 zitplaatsen (ook in rijen van 2 + 1) aanwezig. Verder aanwezig is een ruimte met keuken, buffet en afwasgedeelte, benevens een was- toiletruimte voor het personeel.
Voor de bevoorrading bevinden zich twee schuifdeuren in de zijwanden van het rijtuig.
Omdat door middel van airconditioning het klimaat in de wagen aangenaam gehouden wordt, zijn alle ramen vaststaand uitgevoerd.
Het rijtuig is in twee kleuren beschilderd (vandaar de bijnaam kaketoe); het restaurantgedeelte rood en het 1e kl-gedeelte blauw met de kenmerkende gele streep boven de ramen.

Zoals al gezegd, de rijtuigen werden in het hoogwaardige sneltreinverkeer ingezet, zoals bijvoorbeeld in de D245/246 (Frankfurt(M) – Klagenfurt – Frankfurt(M)), F13/14/15/16/17/18 (Köln – Hannover – Frankfurt(M) – Hannover – Bonn – Hannover – Köln, dus ook via Lümmeln).
Ook in TEE-treinen werd het rijtuig wel ingezet, als invaller voor de normaal gestelde wagens. Later werd een aantal (15 stuks)rijtuigen nog gemoderniseerd, de benaming werd toen veranderd in ARmz218, maar dat was pas vanaf halverwege de zeventiger jaren.

EK 4/92 pp46/47

JCV

• Offline Offline
« Reactie #7127 Gepost op: 20 May 2015, 18:56:49 »

Oh, maar voor de hand liggende zaken duiken altijd vroeg of laat wel weer op.  ;)

"Voor de 50 2551?"
"Ja, voor de frontseinlampen."
"En daar gebruik je witte kabel voor?"
"Ja, hoezo, is daar iets mis mee?"
"Maar dat valt toch vreselijk op? Kun je niet beter zwart gebruiken, of rood desnoods?"
"Hoezo valt dat teveel op, laatst moest ik deksels van stroomverdeeldozen geel verven, dat valt toch ook op?"
"Ja, maar die zijn in het echt ook...."
"Hoe bedoel je in het echt? Dit is toch ook echt?"
"Euh, nou, euh, ja maar... de Grote Wet zegt..."
"Grote Wet? Wat is dat nu weer voor Smurfentaal?"
"Ach laat maar, ik weet 't ook niet meer... iets met voorbeeldgetrouw en zo, en het laten prevaleren van het optische beeld."

Tot zover deze kleine identiteitscrisis bij de kleine Lümelnaartjes...
Geniaal! (ik lag serieus in een deuk van het lachen)
Het is al zo vaak gezegd, maar blijf hiermee doorgaan!

mvg,

Johan

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7128 Gepost op: 20 May 2015, 22:16:34 »
Haha! Ik ga wel door, als jij er maar niet in blijft  ;D

Even serieus: een mooi compliment, dank je!  :D

Ondertussen de bedrading van de 50 2551 weer aangebracht, maar nu even andersom dan eerst. Op de foto zoals het nu is:

Oorspronkelijk (dus in de nog analoge toestand) zat op de plaats van het korte zwarte draadje de diode, de andere poot van het lampje was verbonden aan de stroomafnemers aan de rechterkant (in rijrichting met schoorsteen vooruit gezien). Gemakshalve heb ik toen de diode weggehaald, en in plaats daarvan de witte decoderdraad aan het betreffende pootje van het lampje gesoldeerd. Het andere pootje zou ook met de blauwe decoderdraad verbonden kunnen worden, maar omdat er dan nog een extra draadverbinding tussen lok en tender zou moeten komen, besloot ik dit pootje aan massa te laten, iets wat vaker gedaan wordt, en ook wel als mogelijkheid door decoderfabrikanten aangegeven.

Nu vroeg ik me echter af of ik hier wel juist aan had gedaan, de massa is toch doorgaans de linkerkant, de kant waar normaal gesproken de zwarte decoderdraad naar toe gaat. Daarom heb ik het ene pootje nu rechtstreeks aan die linkerkant verbonden, en het andere pootje (na de verbinding met de stroomafnemers op de printplaat verbroken te hebben) aan de witte decoderdraad verbonden - via een zwarte draad, dat wel.

Nu nog even testen, en dan kan de boel weer in elkaar gefrommeld gaan worden.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7129 Gepost op: 21 May 2015, 12:06:43 »
Zeau, de tief sit weer immekaar:

Met haar drietal kaarsjes
Brandend in de nacht:

En overdag ook trouwens, al naar gelang je geluimd bent.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #7130 Gepost op: 21 May 2015, 13:31:14 »
Mijn oog viel laatst op een opmerking over de roco 50er op een Duitse de-details-moeten-liefst-kloppen website:

Citaat
Störend wirken allenfalls die formal völlig verunglückten Windleitplastiken, deren Schräglage eher zu einer EpIIIa-Maschine passen würde, und die gekröpfte Treibstange. Die verunglückte Form der Windleitbleche erklärt sich zwanglos dadurch, daß man die Bauteile der 44 verwendet hat, die für jene zwar richtig, für die 50er aber falsch sind.

Ik heb snel een paar foto's van 50ers bekeken en de windleiplaten staan daar inderdaad vrijwel rechtop, terwijl ze bij roco gekanteld zijn. Is dat iets waar jij meer van weet? De suggestie wordt gewekt dat het vroeg in tijdperk 3 wèl ok zou zijn. Maar dan zou ik zeggen dat dat bij sommige loks tot het eind van hun leven toch wel zo schuin zou hebben gestaan?

Ze hebben ook een foto van een roco 50 met rechtop staande weinert windleiplaten. Dat zit er inderdaad qua karakter anders uit.

Ik vraag me af of ik mijn roco ga verbouwen :) Eerst maar een beetje aan de assen rommelen, want de lok piept: sommige assen zijn verbogen, iets waar ik pas veel te laat na tweedehands aanschaf achterkwam. (Aan de andere kant klinkt een beetje geknerp en gepiep wel echt :) )

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #7131 Gepost op: 21 May 2015, 14:47:16 »
Klopt, die van Roco staan veel te scheef.  Googel maar eens op Br 50 DB en dan zie je het verschil direct. Wel naar de echte loc's kijken, niet de modellen  :-X

Maar 44 is "kapitein kniesoor" niet en het is een kniesoor die er op let  ::)
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #7132 Gepost op: 21 May 2015, 15:37:13 »
Kapitein Kniesoor niet, dat klopt. Maar wel Kenner van Obscure Materieeltypes en Vertroetelaar van het Innerlijk van Lokomotieven :) Dus voor je het weet is hij ook Windleitplatte Wissenschafter en heeft hij er hele interessante zaken over te zeggen.

Reinout (bij wie de tender tijdelijk dichtgeplakt is met zwarte ducttape, dus die moet eerst dat fixen voordat hij van zichzelf naar de windleiplaten mag kijken :) )

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #7133 Gepost op: 21 May 2015, 15:51:19 »
KOMVIL... hmmm Dat is vast minstens net zo erg  :-X ;D
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #7134 Gepost op: 21 May 2015, 15:59:18 »

Er zij licht!!!!

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7135 Gepost op: 21 May 2015, 17:35:12 »
Precies, Gerard! Dat zei ik ook, maar vervolgens moest ik, behalve mijn mondje roeren, nog  wel wat met m'n handjes wapperen voor het ook daadwerkelijk zo was.
Maar ja, daarom schrijf ik ook ik en niet Ik.

En nee, een kniesoor ben ik niet, al moet ik zeggen, dat als ik iets kan prutsen zodat het model wat "echter" lijkt, het niet na zal laten, althans, niet op de langere termijn. En met lang bedoel ik ook lang, want er ligt al sinds jaar en dag een aantal setjes windleiplaten voor die vijftigers in m'n Weinertbakje (hoewel... ik weet niet eens zeker of die wel voor een vijftiger bestemd zijn, dat moet ik dus nakijken).
Hoe dan ook, Weinert biedt ze dus wel aan, in twee versies zelfs (even afgezien van de Wagner-Bleche):

8900 (Mit Schlitz):

en 8901 (ohne Schlitz):

Hmmm... dat wordt dus weer een uitzoekerij of die van mij zonder of met Schlitz rondreden...

...'t is ook nooit een keer af. Gelukkig.

@Reinout: ducttape?? La's zien!?!

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #7136 Gepost op: 21 May 2015, 23:16:43 »
Ahem kuch kuch.... bijvoorbeeld.... Na 40 seconden zie je bijvoorbeeld dit:

Ik moest 'em snel digitaliseren (sinterklaascadeau voor zoonlief) en had geen tijd meer alle draadjes weg te werken. En door de provisorische oplossing kon de plastic kolenberg er niet op. Dus... de decoder en draadjes met een stukje zwart ducttape vastgezet  ;D Het is de goede kleur...

Nog niet aan toegekomen met al het landschap-bouw-gebeuren. Er moet ook nog een andere koppeling voorop aangebracht worden enzo.

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7137 Gepost op: 22 May 2015, 00:28:04 »
 :o

Pas maar op, straks wordt het boerka-verbod ingevoerd, hoor ik net...

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #7138 Gepost op: 22 May 2015, 07:45:58 »
Is de stand van de Windleiplaten van Roco's 50er niet aan te passen? Ik kan wel proberen een setje Weinert te veroveren, maar als het mogelijk is de huidige oren met een chirurgische ingreep recht te zetten, kies ik daarvoor en kan schilderwerk aan nieuwe platen achterwege laten.

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7139 Gepost op: 22 May 2015, 09:36:26 »
Het verschil 1 : 1 - 1 : 87:

Als ik het zo eens inschat, zouden de bovenste "pootjes" iets moeten worden verlengd, en de onderste ietsje ingekort. Inkorten is het probleem niet, langer maken vergt meer arbeid. Misschien wel meer dan even een Weinert-setje in elkaar frutselen (3 onderdeeltjes per kant) en verven.

Bovendien ben je dan van dat dikke middenstuk af en heb je mooi dunne windleiplaten