Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3644197 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7110 Gepost op: 18 May 2015, 22:38:58 »
Citaat van: Die van Dönsdorf
Zo! Een productief daggie.

Gaat wel. Ik heb er wel eens meer gedaan op één dag.  ;)

Citaat van: bis
De tweeassers hebben geen...

Tweeassers? Wat voor... o, wacht, m'n Kleinlok Leistungsgruppe II van Brawa heb ik nog niet geprobeerd. Staat genoteerd, merci!

Citaat van: Jerry Baksteen
Hoop dat je 50 er poli kli/clean kan worden geholpen...

Hmmm... in principe wel. Het probleem is gelokaliseerd, maar ik heb nu even geen zin meer. Volgende keer.
En naar die discussie ben ik ook wel benieuwd!  :P

Citaat van: Hee Floris! Leuk je weer eens te lezen!
...vuiligheid en evt een beetje verkleuring

Tuurlijk! Je kent me toch?

Hierboven zei ik al dat het probleem in de 50er gelokaliseerd is. De lok is er eentje uit de eerste editie van de Roco-vijftigers, de goeie ouwe 50 2840, hoewel deze inmiddels voor Bw Lümmeln is omgenummerd in 50 2551. Een ander nummer, maar evengoed nog steeds, technisch gezien, eentje uit het pre-digitale tijdperk, dus zonder DSS. Nu heb ik de lok wel gedigitaliseerd, en op zich is dat niet zo'n probleem, alleen voor de frontseinverlichting aan de voorkant van de lok moest een extra draadje worden gelegd. Eigenlijk twee, de witte naar het lampje en de blauwe als retourleiding. Eigenwijs als ik ben heb ik die retourleiding (blauwe draad van de decoder) laten zitten, en alleen de witte naar het lampje getrokken. Op zichzelf geen probleem, dat werkte prima, maar dat ene draadje is op de één of andere manier bekneld geraakt tussen chassis en de schroef waarmee de bovenbouw (ketel en zo) aan dat chassis wordt bevestigd.



Tja, en dat geeft natuurlijk een leuke kortsluiting.  :-X
Goed, dat staat dus op de agenda voor de volgende sessie.
Wat me verder opviel, toen ik het ding toch uitelkaar had, is dat de wielen op de voorste en de achterste as de meeste slijtage tgv het rijden vertonen. De aangedreven as (de vierde van voren, dus niet de drijfas) ook wel, maar in mindere mate. De tweede koppelas en de drijfas zijn vrijwel in nieuwstaat wat het wielbandoppervlak betreft.



Net alsof die twee de rails niet geraakt hebben, zou je haast zeggen. Ook maar weer eens uitzoeken.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8858
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7111 Gepost op: 19 May 2015, 11:34:45 »
Citaat van: Michel-de-nog-steeds-niet-gestrand-man
Tja, ik overwoog deze al te kopen. Maar hij lijkt niet zo  ;)

Groet,
michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7112 Gepost op: 19 May 2015, 13:53:01 »
Nee, uitgekleed en aan de drank, da's meer aan lager wal. Ook niet op 't strand weliswaar, maar daarom hoeft hij nog niet op jou te lijken.

De Kleinlok LgII doet het ook prima, al behoeven daarvan de wieltjes wel een regelmatige reinigingsbeurt.



De 50er ligt nog steeds in ontlede toestand op de slachtbank, daar is meer mee mis dan alleen dat draadje.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7113 Gepost op: 19 May 2015, 16:22:36 »
Kan het door wringen in de bochten komen dat de buitenste wielen alle stroom pakken (ook op wissels) en daardoor "schoon"branden
Ik heb dat met 2 50ers met de tender
lopen steeds de voorste asb af in de spiraal

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8858
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7114 Gepost op: 19 May 2015, 17:16:51 »
Nee, uitgekleed en aan de drank, da's meer aan lager wal. Ook niet op 't strand weliswaar, maar daarom hoeft hij nog niet op jou te lijken.
En hij leek zo'n aardige en deskundige man...  :'(

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7115 Gepost op: 19 May 2015, 17:37:17 »
Nu de 50er eenmaal toch een eind op weg gedemonteerd is meteen maar een Geralüberholung verordonneerd.



Wat de assen/wielen betreft, die heb ik eens kaal, dwz zonder drijf- en koppelstangen, in het frame gemonteerd. Het geheel vervolgens op een stukje rails gezet en met de hand heen en weer bewogen. Dat de aangedreven as dan niet draait is logisch, die wordt door het wormwiel tegengehouden. Maar de twee overige assen, dwz de tweede koppelas en de drijfas, zweven netjes een fractie van een millimeter boven de rails en draaien daardoor niet (mee).

Nog even het verschil tussen eerste en tweede koppelas:



Zoals je ziet vertoont de eerste koppelas (rechts) forse slijtagesporen alsof er al kilometers (echte) mee gereden is, terwijl de linkse (de tweede koppelas dus) vrijwel ongebruikt lijkt.

Door verschillen in de messing lagerbussen en het tandwiel op de vierde as is het niet mogelijk de assen tegen elkaar uit te wisselen, even afgezien van de eerste en laatste as.



Wat nu gedaan? Eerst heb ik voorzichtig met een klein vijltje de asopeningen in het frame ietsje uitgevijld, zodat de messing lagerbusjes iets losser komen te zitten; ze zitten namelijk, de ene as wat meer dan de ander, en de ene kant (van dezelfde as) ook wat meer dan de andere, min of meer klem in het frame. Nu zitten ze er wat losser in, en omdat ik met hetzelfde sleutelvijltje de nokjes op de onderplaat ietsje heb afgevijld, hoop ik dat de assen nu iets meer verticale speling hebben zodat ze straks door hun eigen gewicht (en dat van de koppel- en drijfstangen) toch op de rails terechtkomen en hun steentje aan trekkracht en stroomafname kunnen bijdragen. Hoewel... trekkracht... zoveel zullen ze nu ook weer niet aan de totale adhesie van de lok bij gaan dragen, dan zou ik ze af moeten veren.

Ik ga die zooi maar weer eens in elkaar monteren, geloof ik. O nee, eerst dat draadje waar het allemaal mee begon weer opnieuw trekken.  :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7116 Gepost op: 19 May 2015, 17:44:18 »
@Michel: Hebreeuws beheers ik niet, maar ik neem aan dat daar wel een fraaie parodie op m'n forumnaam achter schuilgaat... ;D

Citaat van: Michel
En hij leek zo'n aardige en deskundige man...

Ook uitgeklede mannen met een fles in de hand kunnen wel aardig en deskundig zijn hoor.

 ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8858
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7117 Gepost op: 19 May 2015, 17:49:25 »
Niets anders dan dat ;D

Ook uitgeklede mannen met een fles in de hand kunnen wel aardig en deskundig zijn hoor.
Ja, maar het oogt wat minder.. En wat zullen de buren denken :-\

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7118 Gepost op: 19 May 2015, 17:55:44 »
Ah! Een fraaie parodie dus.  ;)

Citaat
Ja, maar het oogt wat minder..

Ja, het moet wel ogen. Dat is zo'n beetje m'n credo: het optische beeld prevaleert.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7119 Gepost op: 19 May 2015, 20:30:16 »
Tuurlijk! Je kent me toch?

Jawel en zelfs langer dan vandaag.
Maar juist de voor hand liggende zaken willen in een veelvoud aan processen wel is over "t hoofd gezien" worden.
Zou me overigens niet te druk maken om "de buren" ,bevalt t ze nie dan verhuizen ze maar  ;D  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7120 Gepost op: 19 May 2015, 22:52:14 »
Oh, maar voor de hand liggende zaken duiken altijd vroeg of laat wel weer op.  ;)



"Voor de 50 2551?"
"Ja, voor de frontseinlampen."
"En daar gebruik je witte kabel voor?"
"Ja, hoezo, is daar iets mis mee?"
"Maar dat valt toch vreselijk op? Kun je niet beter zwart gebruiken, of rood desnoods?"
"Hoezo valt dat teveel op, laatst moest ik deksels van stroomverdeeldozen geel verven, dat valt toch ook op?"
"Ja, maar die zijn in het echt ook...."
"Hoe bedoel je in het echt? Dit is toch ook echt?"
"Euh, nou, euh, ja maar... de Grote Wet zegt..."
"Grote Wet? Wat is dat nu weer voor Smurfentaal?"
"Ach laat maar, ik weet 't ook niet meer... iets met voorbeeldgetrouw en zo, en het laten prevaleren van het optische beeld."


Tot zover deze kleine identiteitscrisis bij de kleine Lümelnaartjes...

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7121 Gepost op: 19 May 2015, 23:02:43 »
Langzaam wordt het geloof ik tijd dat er een psychologen praktijk gaat komen in Lümmeln, als de Preissers al door gaan draaien ;)
« Laatst bewerkt op: 19 May 2015, 23:04:21 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7122 Gepost op: 19 May 2015, 23:17:55 »
Tja ze draaien zo door dat ze partoe nederlands praten.....,(y)

mit freundlichen Grüssen
Joke


Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7123 Gepost op: 19 May 2015, 23:41:44 »
They speak also English very well, aber nicht so schnell, maar dat komt nog wel :-)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7124 Gepost op: 20 May 2015, 13:50:20 »
Hm, het volk mort!  :(

Oké dan, jullie je zin:



”Für die 50 2551?”
“Ja, zwecks funzen des Spitzensignals.“
„Und dazu nimmst du weiße Litze?“
„Doch, ist da irgendetwas Falsches dran?“
„Mann, das ist doch viel zu auffällig! Da verwendest du besser schwarz, oder meinetwegen rot!“
„Von wegen, viel zu auffällig! Neulich muβte ich noch die Deckel der Verteilerdosen gelb malen, das fällt einem doch auch ins Auge?“
„Ja, aber die sind in Wirklichkeit auch…“
„Was denn, Wirklichkeit! Das hier ist doch auch Wirklichkeit, oder?
„Ähm, nun ja, aber ähm… das Große Gesetz sagt…“
„“Das Große Gesetz? Was ist denn das fürn Schlümpfensprache?“
„Ach, schon gut, ik weiß es ja auch nicht Recht… irgendwas mit Vorbildtreue undsoweiter, und das optische Bild bevorzügen…“


Soweit die kleine Identitätskrise bei den winzigen Lümmelneranerchen….