Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:36:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 10:08:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 08:46:11
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 08:25:03
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3643711 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8858
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7065 Gepost op: 12 May 2015, 08:57:52 »
Altijd spannend om te lezen hoe ze in Lümmeln spoorbouw over een breuklijn uitvoeren. :P
Voor je het weet speelt platentektoniek een serieus probleem  ;D
Aha, dat verklaart weer wat

Groet,
michel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7066 Gepost op: 12 May 2015, 09:04:11 »
Altijd spannend om te lezen hoe ze in Lümmeln spoorbouw over een breuklijn uitvoeren. :P
Voor je het weet speelt platentektoniek een serieus probleem  ;D
Ik denk dat in Lümmeln de platentektoniek niet speelt. Zie het naast gelegen spoor. De platen worden gewoon bij elkaar gehouden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7067 Gepost op: 12 May 2015, 12:54:41 »
"Uwe! Ralf! Geht doch mal nach unten und schaut euch den Tektonplatten an!"
"Platten. Gut!"
"Tektonplatten?"
"Tektonplatten. Schau mal ob die immer noch sicher verschraubt sind. Ein paar extra Schraubenbolzen könnt ihr sicherheitshalber schon mitnehemen. Vergiß den dazugehörigen Schlüssel nicht! Und grins nicht so blöd wie ne Heidi, du Dönsdorfer Vorwitz!"



"Heidi. Gut!"

« Laatst bewerkt op: 12 May 2015, 13:55:11 door 44. Reden: Ja. En? »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7068 Gepost op: 12 May 2015, 13:06:49 »
Betaald door:



Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7069 Gepost op: 12 May 2015, 13:55:53 »
 ;D

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7070 Gepost op: 12 May 2015, 13:59:09 »
 ;D (y)
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7071 Gepost op: 12 May 2015, 20:01:49 »
‘Ammeräth!’ roept Joachim Klätzmaier. ‘Hei, Gerhard!’
‘Wat nou weer? Wat loopt jij nou weer te blèren?’
‘Nichts lauft mehr!’
‘Wieso?’
‘Kurzschluß.’
‘Kortsluiting? Hoe kan dat nou weer? Wat een paniek toch allemaal vandaag. Eerst gezeur over een degelijk ontwerp, toen tektofoni…, euhh, tektonische  platen en nu weer kortsluiting. Het  houdt maar niet op.’
Joachim komt naderbij en wijst naar de oorzaak. ‘Haal die sleutel van de rails, man! Die maakt kortsluiting, niet normaal meer.’ Grinnikend maakt hij zich uit de voeten.


Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 12 May 2015, 20:05:26 door Basilicum »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7072 Gepost op: 12 May 2015, 20:11:18 »
Bas

 ;D  (y) (y)

Als Jan nu op vakantie was gegaan hadden we een cliffhanger gehad

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7073 Gepost op: 12 May 2015, 21:06:28 »
Gezien de tijd dat die sleutel daar al ligt is het inmiddels langsluiting  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7074 Gepost op: 12 May 2015, 21:34:42 »
Gezien het feit dat er gedurende de tijd dat de sleutel zich in die positie bevond geen spanning op de rails stond was er sprake van een complete geensluiting.

Kleinzoon op bezoek gehad en ter gelegenheid daarvan de hele zooi maar weer eens echt opgestart. Zoals het hoort liep de boel als vanouds, zonder rails schoonmaken, zand strooien of slechte contacten. Alleen de wisselmotoren lieten tijdens de eerste twee of drie keer schakelen een soort protesterend gereutel horen, maar ook dat was slechts van korte duur. Kleinzoon heeft zich een paar uurtjes kostelijk vermaakt met het hen en weer rangeren van loks en diverse wagentjes. Hier een (door hemzelf gemaakte) foto:



Citaat
Ik ben zo'n fototoestel niet gewend, ik doe dat altijd met m'n aipot of m'n tèplet

Zojuist m'n tweede MM eens aangesloten (als slave), toch de handleiding nog maar eens opgraven om te ontdekken hoe je zo'n ding ook alweer van voor naar achter leegveegt.
De tweede centrale zal worden ingezet als booster, waarbij dan de baan zal worden opgedeeld in a) het Bw en b) de rest. Qua bedrading is dat een eitje, met een dergelijke ingreep is van meet af aan rekening gehouden.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7075 Gepost op: 13 May 2015, 21:23:12 »
Draadjes solderen is niet veel aan, niet om over te vertellen en ook niet om te fotograferen. Dus helaas... Aus Lümmeln nichts Neues!

Nou vooruit, even iets anders dan, want daarom zat ik wat te bladeren in een ouwe jaargang EK, en zodoende kwam ik een artikeltje tegen over de BR 01.10 in Osnabrück. Voor velen gelden de laatste inzetjaren in Rheine, voor zware sneltreinen van en naar Emden (en verder), als de hoogtijdagen van de BR 01.10, maar de lange jaren in Bw Osnabrück doen daar zeker niet voor onder, ik zou haast durven beweren: integendeel!
Ingezet werden de loks vooral op de "Rollbahn", het traject Münster - Osnabrück - Bremen - Hamburg, veelal ook met sneltreinen van 13 of meer rijtuigen. Stel je dat eens voor in 1/87: een trein (incl. lok) van zo'n vier à viereneenhalve meter lengte! Ik zie dat wel zitten, op m'n kamertje van 3 bij 2 meter.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7076 Gepost op: 13 May 2015, 22:52:40 »
 ;D
even een lus door t raam naar buiten ,en dan achter de schoorsteen over ttrapgat terug
Hebben we niet allen een droom van realistische lengtes
Ik zou wel een erts trein op volle lengte met 2 locs dr voor willen
Alleen de buurman werkt niet mee  ;)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7077 Gepost op: 14 May 2015, 20:02:40 »
De overloop.......een overloop voor een schaduwstation. Klinkt een beetje Willy van der Heide-achtig, maar toch.....Wel veel overleg met de wederhelft vereist. Niets om tegenop te zien.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7078 Gepost op: 14 May 2015, 22:09:17 »
Lange treinen gaat nog wel lukken, Jerry. Al zal het met een metertje of twee toch wel serieus gaan ophouden, dwz meer zal denk ik niet haalbaar gaan zijn.

@Peter: leuk je weer eens te lezen! De overloop maakt al sinds geruime tijd deel uit van plannen voor toekomstige ondernemingen, maar die zijn nog niet concreet genoeg om voor te leggen aan de minister van Ruimtelijke Ordening (en als het dan zover is, uitsluitend ter goedkeuring).

Vandaag met twee kleinzoons (en dochter) een ritje in de trein gedaan. Trekkracht werd geleverd door een lok BR 01.10 met een lok BR 18.4 in voorspan, met zeven volbezette rijtuigen een indrukwekkend geheel.
Helaas stagneerde de rit halverwege, de voorspanlok bleek ontspoord!



Het bleek nog geen sinecure om de lok weer netjes in de rails te krijgen, toch was het al voordat de opgeroepen heftruck arriveerde gepiept met behulp van wat stevige hardhouten balken. Een vertraging van plm een kwartier was het gevolg.
In al die jaren heb ik zoiets werkelijk nog niet één keer meegemaakt!  :o

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7079 Gepost op: 15 May 2015, 09:43:46 »
Misschien wel leuk als ze, voor dit soort voorvallen, zoiets als dit zouden bouwen:



Maar dan in 1 : 7 natuurlijk.
Alhoewel, nog leuker is natuurlijk weer een lokomotief, een 50er bijvoorbeeld, of een 44er.  :D