Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3643472 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7050 Gepost op: 10 May 2015, 20:36:18 »
Nou, zo knel ongeveer. Als ik de boel zou aanleggen zoals het nu is, kom ik niet of nauwelijks boven de vijf centimeter uit. Met wat gegoochel misschien net op 5,5 cm. Zes centimeter zou op zichzelf ook wel kunnen, maar dan wordt dat stuk landschap in mijn ogen wat ongeloofwaardig, een beetje geforceerd, zogezegd.

Maar zoals ik al zei, het andere punt speelt ook mee, in het schaduwstation heb ik straks te maken met dwarsspanten die behoorlijk in het VRP komen te zitten. Ook dat is misschien wel te overwinnen, maar de 'Mehraufwand' is me de moeite niet waard. Dat ik bij de planning (hrm, hrm) al geen rekening met de aanleg van bovenleiding heb gehouden zou je misschien wel Freudiaans kunnen noemen.  ;)

En dan: de rijdraad werd in Lümmeln pas in 1968 actief, en valt daarmee eigenlijk al min of meer buiten mijn "kader". Dat komt ook overeen met mijn voorkeur om dat "kader" eerder naar vroeger dan naar later uit te breiden.
« Laatst bewerkt op: 10 May 2015, 20:38:03 door 44. Reden: nee. »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7051 Gepost op: 10 May 2015, 22:01:40 »
Eigenlijk wil ik gewoon eindelijk de knoop eens een keertje door hakken. Er is al twijfel over het al dan niet aanbrengen van bovenleiding sinds ik met dit baantje bezig ben.
Daarbij komt, dat in het echte Lümmeln de bovenleiding pas eind '68 actief werd en daarmee dus eigenlijk buiten het gehanteerde tijdperk-kader valt. Voeg daar mijn neiging om eerder concessies naar 'vroeger' te doen dan naar 'later' (zie ook BR 86), nog afgezien van de behoorlijke 'Mehraufwand' die voor een goede implementatie nodig is, om een idee te krijgen van mijn motivatie om van bovenleiding en bijbehorende loks af te zien.


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7052 Gepost op: 10 May 2015, 22:03:08 »
Gewoon weglaten die waslijnen Jan  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7053 Gepost op: 10 May 2015, 22:06:56 »
Bovenleiding ja of neen, het is wat he. Heeft zowel voor als nadelen, rijden met e-locs ziet er dan realistisch uit, maar ja ... die spinnenwebben boven je sporen maken het er niet echt makkelijk op.
Als je graag met je elocs rijdt zou ik het wel doen, ander kan het ook perfect zonder. ;)

Zelf ga ik nog maar een keertje herbeginnen, 3e keer goede keer deze keer (huidige baan is te log en lomp wanneer ze in z'n geheel opgesteld staat. Op de nieuwe baan zal bovenleiding komen. Ik ben nogal een liefhebber van de Belgische reeks 20 (die in enkele verschillende kleuren heeft rondgereden en in mijn ogen een van de krachtigst uitziende elocs van het Belgsiche net was), dus komt dat er maar. Enkel op de dubbelsporige hoofdlijn, dus het valt nog relatief simpel uit te voeren. :)

Groet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7054 Gepost op: 11 May 2015, 00:12:33 »
Wat jan heeft is bij mij ook dedoorslag geweest
geen touwtjes boven de rail
stoom en diesel
Heb bij de vorige baan enkel de hoofdlijnen gedaan
Maar vind die veren op dak niks
dus jan
gewoon verkopen die E dingen
koop er wat leuke stomers en diesels voor(of wat anders) ;)
Ik vind je baan   (y) zonder die stokken met touw eraan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7055 Gepost op: 11 May 2015, 09:42:29 »
In het besluit van de onbezoldigde pragmaticus neem ik enige invloed van een prae-adviseur waar.
Eens zien hoe het zich verder ontwikkelt. 8)

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 11 May 2015, 11:28:37 door Basilicum »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7056 Gepost op: 11 May 2015, 10:51:11 »
 ??? waarom gebruike gullie van zukse moeilijke woorden
k Hebt niet zover geleert   ::) hoor
 ;D

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7057 Gepost op: 11 May 2015, 12:30:06 »
Nou, zo knel ongeveer. Als ik de boel zou aanleggen zoals het nu is, kom ik niet of nauwelijks boven de vijf centimeter uit. Met wat gegoochel misschien net op 5,5 cm. Zes centimeter zou op zichzelf ook wel kunnen, maar dan wordt dat stuk landschap in mijn ogen wat ongeloofwaardig, een beetje geforceerd, zogezegd.
Alle genoemde maten zijn voor h0 te laag. DB bovenleiding hang minimaal op 6 meter, en dat is in h0 toch echt 6,8 centimeter. Dus een doorgang van 7 centimeter zou toch wel het absolute minimum zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7058 Gepost op: 11 May 2015, 17:03:59 »
Eerst lezen en dan schrijven  :P 

De DB hanteert vanaf 1967 een "standaard"rijdraadhoogte van 5,35 m. Bron. In H0 is dat dan een standaard hoogte van 6,12 cm. De minimale toegestaane hoogte is 4.95 m (H0 is dat dan 5.7 cm).

Edit: Sommerfeldt biedt de standaard rijdraadhoogte van 7 cm boven spoorstaaf maar geeft de mogelijkheid met losse onderdelen om de rijdraaduitleggers lager te hangen waardoor de hoogte van 5,7 ook realiseerbaar is.

Waar een wil is is een Jan  :-X  Je kan dus een rijdraad plaatsen en dan kunnen die mooie loks dus gewoon zelf rijden ::)

Allie
« Laatst bewerkt op: 11 May 2015, 17:09:12 door Railroadtycoon. Reden: Edit toegevoegd »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7059 Gepost op: 11 May 2015, 17:32:47 »
Hoi Allie! Leuk je weer eens te lezen  :D

Wat betreft de bovenleiding en alles wat er omheen hangt: het zal er (mede) van afhangen hoe de markt reageert op het aanbod.
Feitelijk heb ik voor mezelf besloten geen bovenleiding toe te gaan passen. het punt wat tot dusver vooral in de aandacht staat (daar waar het spoor verdwijnt onder zo'n "galerij-viaduct", straks) wordt sowieso een verhaal van "als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan". Concessies doen is een onontkoombaar gegeven in de modelspoorderij, maar dat wil niet zeggen dat je alles maar moet doen onder het mom van "ach, je moet natuurlijk concessies doen, nietwaar?" Ik geef er de voorkeur aan op mijn beperkte ruimte iets geloofwaardigs te bouwen, en dat hoop ik te bereiken door in het zichtbare gedeelte zo min mogelijk concessies te doen. Liever iets weglaten, dan iets neerzetten met als smoes: "ja, maar in het echt is het ook een keer zo gedaan". Bochten met R = 36 cm goedpraten met een verwijzing naar de boog van Harderwijk, zoiets.
En ja, waar een wil is, is een weg, ook met die bovenleiding wel. Maar ook in het hier voorgaande heb ik argumenten genoemd die meespelen in de (mijn) besluitvorming.

@Jerry: een pragmaticus is iemand die uitgaat van feiten, niet van theorieën. Die dure woorden zijn verder alleen maar interessantdoenerij, je mist er niks aan.

Ondertussen is er in Lümmeln niemand die zich druk maakt over eloks die al dan niet "hun" station gaan aandoen, hun aandacht ligt volkomen en volledig bij de bouw van een wisselstraat, waardoor straks zowel Betriebswagenwerk als Bahnmeisterei van een spooraansluiting zijn voorzien.




jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7060 Gepost op: 11 May 2015, 19:59:19 »
 (y) ik schrok al(weer gaan studingesen)
Maar je plaatje ziet er weer   (y) uit
lekker bouwen en plaatjes kieken  ;D
Daar is de hobby voor
simpel en recht.... toe rechts af (op de wissel)
Wel 1rst alle werknemers van de rails halen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7061 Gepost op: 11 May 2015, 22:26:04 »
Ja, zou tijd worden dat er weer eens wat gebeurt...

De Lümmelner Mannschaft in een stevige discussie over hoe de Lückenschluß uit te voeren:





Anton Mittelbein (da's die met die meetlat) roept dat het iets meer dan drie handbreedtes naar het midden moet.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7062 Gepost op: 12 May 2015, 08:37:43 »
Altijd spannend om te lezen hoe ze in Lümmeln spoorbouw over een breuklijn uitvoeren. :P
Voor je het weet speelt platentektoniek een serieus probleem  ;D

Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7063 Gepost op: 12 May 2015, 08:40:12 »
‘Je kunt beter volgens tekening bouwen,’ vindt Peters.
‘Oh ja?’ vraagt Ammeräth. ‘Maakt dat wat uit dan?’
‘Ja, dan hoef je nu hier buiten niet te discussiëren. Dat kun beter vooraf binnen bij de kachel met koffie doen. Het maakt de kans op onaangename verrassingen kleiner. Denk maar aan ruimtegebrek of de keuze voor een bepaald wissel, dat net niet helemaal goed blijkt te passen.’
‘En dan?’
‘Dan geef je de maten mee aan een landmeter. Hij zet die met piketten uit en klaar.’
Klätzmaier kijkt Ammeräth aan, wijzend naar Peters. ‘Heb je weer zo’n Dönsdorfer...’
Ammeräth schudt zijn hoofd. ‘Onverbeterlijk. Die willen altijd elk detail van te voren precies op schaal uitgetekend hebben.’
‘Met zes goedkeurende stempels erbij.’
‘Precies. Laat ons maar schuiven, Peters. We komen er heus wel uit.’


Gruß,
Der Bass aus Dönsdorf

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7064 Gepost op: 12 May 2015, 08:46:57 »
 ;D