Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 19:45:01
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Taigagaai
Vandaag om 19:39:25
buffers voor Roco 45760/62 door Ronald69
Vandaag om 19:36:59
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 19:36:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:35:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 19:32:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:26:50
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:12:18
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Ronald Halma
Vandaag om 19:11:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:30:31
S88N bezetmelder door V421
Vandaag om 18:14:43
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 18:14:36
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Hennie
Vandaag om 18:14:32
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:06:22
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Joz
Vandaag om 17:05:59
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 16:41:37
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:12:32
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 14:27:17
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:36
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3798650 keer)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7035 Gepost op: 08 May 2015, 17:42:23 »
Zoals ik al zei: als je gaat opruimen kom je weer van alles tegen. Zo doende kwam ik deze ook weer eens tegen, eigenlijk wel één van m'n meer favoriete wagens, de KKks01:



Een al redelijk oud GFN-modelletje, maar wel al met kkk's. Carstens vermeldt 'm ook in Güterwagen Band 2, behalve de wat te roodachtige kleur mankeert er volgens SC niet zoveel aan, al adviseert hij wel om 'm wat op  te pimpen met wat rangeerdertreetjes en handgrepen.

De wagen (de echte) werd gebouwd vanaf 1964, en past dus prima in mijn tijdvenster. Voor zover ik begrijp zijn er 50 stuks + 1 prototype gebouwd, niet al te veel dus.
Deze wagen is op de een of andere manier een hele tijd geleden ook mijn collectie in gesukkeld. Moet je toch op de een of andere manier uitgelegd krijgen hoe deze een Belgische modelbaan is binnengesukkeld en verantwoord kunnen inzetten. :D
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7036 Gepost op: 08 May 2015, 17:43:57 »
Och ja, er is geen moeten bij, en het moet ook een beetje leuk blijven, nietwaar?

Soms is het wel leuk om iets "terug" te vinden, soms heeft het ook wel eens wat irritatie als gevolg. Zo mijn BR 86, voorheen met schijfwielen op voor- en naloopas, en sinds kort spaakwielen. Even op de baan zetten voordat ik 'm inpak.
Pats, kortsluiting!  :o
Lok van de rails, kortsluiting weg.
Lok weer op de rails: Pats!
Huh?  ???
Zeker iets fout gedaan met wielen wisselen. Lok op de rug en ja hoor, de geïsoleerde wielen (voor en achter) zijn gekruist. Netjes beide isolaties aan één kant, en nog maar eens proberen.
Pats!  >:(
Nou ja zeg!
Weer met de pootjes omhoog, en met de multimeter erbij tot de volgende ontdekking gekomen:

De lok neemt stroom af met tien van de twaalf wielen. De "min" (links) wordt afgenomen door de wielen op as 1 (de voorloopas), 2, 3, 4 en 5, de "plus" (rechts) door 2, 3, 4, 5 en 6 (de naloopas). De twee wielen die niet meedoen bevinden zich rechts vooraan en linksachter.



Weer een nuttig half uurtje.  :D


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7037 Gepost op: 08 May 2015, 17:50:40 »
Citaat van: Olivier
...uitgelegd krijgen hoe deze een Belgische modelbaan is binnengesukkeld en verantwoord kunnen inzetten

Die is gewoon met een lading schroefjes en moertjes onderweg naar de Société de la Meuse.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7038 Gepost op: 08 May 2015, 17:56:55 »
Sorry mods, dit moest even, Hijlco vroeg erom.

En Hijlco bedankt je heel hartelijk voor deze uiteenzetting.  :)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7039 Gepost op: 08 May 2015, 18:01:53 »
Die is gewoon met een lading schroefjes en moertjes onderweg naar de Société de la Meuse.
Voila, dat is dan weer ook weer helder gemaakt!

Vond het als 12-jarige jongen wel een leuke wagon om destijds aan te schaffen. Stevig is hij wel, want hij heeft onlangs eens per abuis een enkele vlucht richting de grond gemaakt en er is helemaal niks aan. :D Dat is stevige rommel die ze bij Fleischmann produceren zeg!

Bij die voor -en achterloopwielen van je 86 kan je toch niet veel mis doen. Of de ene zijde nu geïsoleerd is of de andere en dit kruisgewijst, zolang de assen elektrisch van mekaar gescheiden zijn is er toch geen probleem denk ik dan.

Groet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7040 Gepost op: 08 May 2015, 19:38:46 »
De voor- en naloopas kun je maar op één manier plaatsen, Olivier. Kijk maar eens goed naar onderstaande foto:



Overigens, die lading van de KKks01 komt natuurlijk vanuit het Ruhrgebiet, echte schroefjes van Krupp.
Ik bedoel, die van Thyssen zijn natuurlijk ook echt maar...

 :-\

Verdorie, waarom lukt dat nu wel met echte stukjes fruit van de één of andere dwarsdraaiende yoghurtfabrikant, en niet met schroefjes van Krupp?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7041 Gepost op: 08 May 2015, 20:02:51 »
Omdat yoghurt links draaiend (en zuur )is  ;D

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7042 Gepost op: 08 May 2015, 21:03:57 »
Linksdraaiend voor wie? Voor de kijkers?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7043 Gepost op: 08 May 2015, 22:12:52 »
Geen flauw idee. Ik heb er geen verstand van.

De 86er is weer fris en fruitig, zoals je wellicht al begrepen had.


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7044 Gepost op: 09 May 2015, 15:20:42 »
Klare uitleg alweer Jan. Had de stroomafnemers op deze Assen niet gezien.

Groet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7045 Gepost op: 09 May 2015, 21:26:51 »
Ach, door schade en schande was je er zelf ook achter gekomen, Olivier.  ;D

Vandaag via-via gehoord dat er voor Lümmeln een kleine uitbreiding op komst is: een tweede Multimaus met versterker en 3A-trafo voor (heel) (erg) weinig.
Nu maar eens rap achterhalen hoe die tweede versterker als booster aan te sluiten, ik verkeer (nog) in de zalige veronderstelling dat dat kan. En als dat niet zo mocht zijn, dan is er nog geen man overboord, die tweede MM ben ik al blij mee!  :D


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7046 Gepost op: 10 May 2015, 13:14:42 »
Dus. Kabeltje (laten) maken. Klaar is Klaas.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7047 Gepost op: 10 May 2015, 15:40:12 »
Na ampel intern beraad heb ik éénstemmig besloten dat er in Lümmeln geen bovenleiding zal worden aangelegd. Uit metingen blijkt dat de hiervoor benodigde ruimte in onvoldoende mate aanwezig is, en slechts door zeer ingrijpende maatregelen verkregen zal kunnen worden.
Een ander (zwaarwegend) argument is dat de voorkeur wordt gegeven aan een mogelijke "tijdperk-uitbreiding" naar eerdere jaren, waaraan reeds door de lok Baureihe 86, die onlangs in Lümmeln haar intrede deed, enige gestalte is gegeven.

Dit besluit ligt (mede) ten grondslag aan mijn voornemen afstand te doen van enkele E-Loks, namelijk de E 41, E 10.12 en de E 50:







Voor belangstellenden is wellicht een blik in de desbetreffende rubriek van dit forum interessant.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7048 Gepost op: 10 May 2015, 20:15:17 »
Eén van de knelpunten die de bouw van bovenleiding bemoeilijken is gelegen op dit punt:



Het andere bevindt zich ondergronds, in het schaduwstation, en laat zich (nu) (nog) niet in beeld brengen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7049 Gepost op: 10 May 2015, 20:20:00 »
Hoe knel is dat punt dan? zolang je de rijdraad maar op 60mm minimaal houdt is er niets aan de hand. En je hoeft alleen maar een rijdraad te trekken ondergronds, de rest is niet echt noodzakelijk.

dirkjan