Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter (vervolg) door eitreb
Vandaag om 21:55:26
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 21:49:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:34:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:30:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 21:19:33
Au bord de la Cèze door puntenglijder
Vandaag om 21:17:48
Messing op z'n Zweeds (h0) door AB 7216
Vandaag om 21:02:53
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 20:57:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:47:52
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:07:57
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door bask185
Vandaag om 19:36:26
Pendel module door Bert55
Vandaag om 19:09:10
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:34:20
CTA’s jaren …70? / 80… door Petertje
Vandaag om 17:46:12
Wat doen jullie als het koud wordt? door Frank 123
Vandaag om 17:41:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:18:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:06:56
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
Vandaag om 16:59:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 16:40:35
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 16:39:37
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 16:36:47
Problemen met digitale koppeling Roco door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door C_Jabaaij
Vandaag om 16:22:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Erik01
Vandaag om 15:58:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:52:58
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 13:59:18
Minibaan Visserskaai H0 door Sven
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:18:06
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 13:07:41
ATT hondenkop onderdeel door Luc2000
Vandaag om 13:01:25
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3704547 keer)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7035 Gepost op: 08 May 2015, 17:42:23 »
Zoals ik al zei: als je gaat opruimen kom je weer van alles tegen. Zo doende kwam ik deze ook weer eens tegen, eigenlijk wel één van m'n meer favoriete wagens, de KKks01:



Een al redelijk oud GFN-modelletje, maar wel al met kkk's. Carstens vermeldt 'm ook in Güterwagen Band 2, behalve de wat te roodachtige kleur mankeert er volgens SC niet zoveel aan, al adviseert hij wel om 'm wat op  te pimpen met wat rangeerdertreetjes en handgrepen.

De wagen (de echte) werd gebouwd vanaf 1964, en past dus prima in mijn tijdvenster. Voor zover ik begrijp zijn er 50 stuks + 1 prototype gebouwd, niet al te veel dus.
Deze wagen is op de een of andere manier een hele tijd geleden ook mijn collectie in gesukkeld. Moet je toch op de een of andere manier uitgelegd krijgen hoe deze een Belgische modelbaan is binnengesukkeld en verantwoord kunnen inzetten. :D
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7036 Gepost op: 08 May 2015, 17:43:57 »
Och ja, er is geen moeten bij, en het moet ook een beetje leuk blijven, nietwaar?

Soms is het wel leuk om iets "terug" te vinden, soms heeft het ook wel eens wat irritatie als gevolg. Zo mijn BR 86, voorheen met schijfwielen op voor- en naloopas, en sinds kort spaakwielen. Even op de baan zetten voordat ik 'm inpak.
Pats, kortsluiting!  :o
Lok van de rails, kortsluiting weg.
Lok weer op de rails: Pats!
Huh?  ???
Zeker iets fout gedaan met wielen wisselen. Lok op de rug en ja hoor, de geïsoleerde wielen (voor en achter) zijn gekruist. Netjes beide isolaties aan één kant, en nog maar eens proberen.
Pats!  >:(
Nou ja zeg!
Weer met de pootjes omhoog, en met de multimeter erbij tot de volgende ontdekking gekomen:

De lok neemt stroom af met tien van de twaalf wielen. De "min" (links) wordt afgenomen door de wielen op as 1 (de voorloopas), 2, 3, 4 en 5, de "plus" (rechts) door 2, 3, 4, 5 en 6 (de naloopas). De twee wielen die niet meedoen bevinden zich rechts vooraan en linksachter.



Weer een nuttig half uurtje.  :D


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7037 Gepost op: 08 May 2015, 17:50:40 »
Citaat van: Olivier
...uitgelegd krijgen hoe deze een Belgische modelbaan is binnengesukkeld en verantwoord kunnen inzetten

Die is gewoon met een lading schroefjes en moertjes onderweg naar de Société de la Meuse.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7038 Gepost op: 08 May 2015, 17:56:55 »
Sorry mods, dit moest even, Hijlco vroeg erom.

En Hijlco bedankt je heel hartelijk voor deze uiteenzetting.  :)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7039 Gepost op: 08 May 2015, 18:01:53 »
Die is gewoon met een lading schroefjes en moertjes onderweg naar de Société de la Meuse.
Voila, dat is dan weer ook weer helder gemaakt!

Vond het als 12-jarige jongen wel een leuke wagon om destijds aan te schaffen. Stevig is hij wel, want hij heeft onlangs eens per abuis een enkele vlucht richting de grond gemaakt en er is helemaal niks aan. :D Dat is stevige rommel die ze bij Fleischmann produceren zeg!

Bij die voor -en achterloopwielen van je 86 kan je toch niet veel mis doen. Of de ene zijde nu geïsoleerd is of de andere en dit kruisgewijst, zolang de assen elektrisch van mekaar gescheiden zijn is er toch geen probleem denk ik dan.

Groet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7040 Gepost op: 08 May 2015, 19:38:46 »
De voor- en naloopas kun je maar op één manier plaatsen, Olivier. Kijk maar eens goed naar onderstaande foto:



Overigens, die lading van de KKks01 komt natuurlijk vanuit het Ruhrgebiet, echte schroefjes van Krupp.
Ik bedoel, die van Thyssen zijn natuurlijk ook echt maar...

 :-\

Verdorie, waarom lukt dat nu wel met echte stukjes fruit van de één of andere dwarsdraaiende yoghurtfabrikant, en niet met schroefjes van Krupp?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7041 Gepost op: 08 May 2015, 20:02:51 »
Omdat yoghurt links draaiend (en zuur )is  ;D

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5412
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7042 Gepost op: 08 May 2015, 21:03:57 »
Linksdraaiend voor wie? Voor de kijkers?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7043 Gepost op: 08 May 2015, 22:12:52 »
Geen flauw idee. Ik heb er geen verstand van.

De 86er is weer fris en fruitig, zoals je wellicht al begrepen had.


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7044 Gepost op: 09 May 2015, 15:20:42 »
Klare uitleg alweer Jan. Had de stroomafnemers op deze Assen niet gezien.

Groet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7045 Gepost op: 09 May 2015, 21:26:51 »
Ach, door schade en schande was je er zelf ook achter gekomen, Olivier.  ;D

Vandaag via-via gehoord dat er voor Lümmeln een kleine uitbreiding op komst is: een tweede Multimaus met versterker en 3A-trafo voor (heel) (erg) weinig.
Nu maar eens rap achterhalen hoe die tweede versterker als booster aan te sluiten, ik verkeer (nog) in de zalige veronderstelling dat dat kan. En als dat niet zo mocht zijn, dan is er nog geen man overboord, die tweede MM ben ik al blij mee!  :D


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7046 Gepost op: 10 May 2015, 13:14:42 »
Dus. Kabeltje (laten) maken. Klaar is Klaas.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7047 Gepost op: 10 May 2015, 15:40:12 »
Na ampel intern beraad heb ik éénstemmig besloten dat er in Lümmeln geen bovenleiding zal worden aangelegd. Uit metingen blijkt dat de hiervoor benodigde ruimte in onvoldoende mate aanwezig is, en slechts door zeer ingrijpende maatregelen verkregen zal kunnen worden.
Een ander (zwaarwegend) argument is dat de voorkeur wordt gegeven aan een mogelijke "tijdperk-uitbreiding" naar eerdere jaren, waaraan reeds door de lok Baureihe 86, die onlangs in Lümmeln haar intrede deed, enige gestalte is gegeven.

Dit besluit ligt (mede) ten grondslag aan mijn voornemen afstand te doen van enkele E-Loks, namelijk de E 41, E 10.12 en de E 50:







Voor belangstellenden is wellicht een blik in de desbetreffende rubriek van dit forum interessant.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7048 Gepost op: 10 May 2015, 20:15:17 »
Eén van de knelpunten die de bouw van bovenleiding bemoeilijken is gelegen op dit punt:



Het andere bevindt zich ondergronds, in het schaduwstation, en laat zich (nu) (nog) niet in beeld brengen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7049 Gepost op: 10 May 2015, 20:20:00 »
Hoe knel is dat punt dan? zolang je de rijdraad maar op 60mm minimaal houdt is er niets aan de hand. En je hoeft alleen maar een rijdraad te trekken ondergronds, de rest is niet echt noodzakelijk.

dirkjan