Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Marcel112
Vandaag om 12:14:10
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3642278 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7005 Gepost op: 04 May 2015, 21:05:31 »
Die gedachte is mij ook door het hoofd geschoten, maar gevoelsmatig denk ik toch van niet. Misschien dat iemand daar eens wat licht over kan laten schijnen?

Als ik de tekening van Wikipedia als maatstaf neem, dan zou - als die Post e op basis van de Behelfspersonenwagen gebaseerd zou zijn - de asafstand waarschijnlijk eveneens 8000 mm moeten zijn. In H0 is dat ~92 mm, en die van mijn postwagentje is 72 mm. Ook de opbouw verschilt in mijn ogen nogal aanzienlijk.
« Laatst bewerkt op: 04 May 2015, 21:11:19 door 44 »

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4054
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7006 Gepost op: 04 May 2015, 21:16:15 »
De "Kleine Typenkunde deutscher Bahnpostwagen" van Deppmeyer ea. zegt dat het Post 2-p/10,8 zijn, Omgebouwd uit voormalige boterwagens (ja, voor botervervoer). In 1950 omgebouwd, ca 10 stuks, uit dienst 1969. Radstand 6500/7000 af van bouwserie.

dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7007 Gepost op: 04 May 2015, 21:23:53 »
Sorry, waar ik zei dat de radstand 72 mm was, had ik moeten zeggen (cq typen) dat het 74 mm is. Beetje ruw gemeten, zou best kunnen dat het iets meer is, en dat zou overeenkomen met de maat die DirkJan noemt: 6500 : 87 = 74,7 mm.
Kortom: wagen geïdentificeerd!  :D
Met dank aan Falkenberg, natuurlijk!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7008 Gepost op: 04 May 2015, 21:53:04 »
Goed, als we dan toch bezig zijn, moet de beker maar helemaal leeg.
Opgedoken uit de meest duistere krochten van mijn wagenpark: PwPost4üe.
Een model van Liliput, in dit geval al zeer op leeftijd, nog met geen kortkoppelingsmechanismen.
Later heeft Liliput de wagen opnieuw uitgebracht in een gemoderniseerde versie.

Er staat me bij dat het rijtuig in het echie tamelijk zeldzaam was, als ik 't goed heb zijn er een stuk of vijfentwintig van gebouwd.
Een gecombineerde post/bagagewagen dus, beide hebben één wagenhelft ter beschikking.



"Interessanter Wagen. Müsste mal nachschauen, ob es den bei uns in Dönsdorf auch gibt!"

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4054
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7009 Gepost op: 04 May 2015, 23:12:46 »
bijna goed, 20 stuks. Lekker classic zo, met meedraaiende bufferbalken enzo.

dirkjan

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7010 Gepost op: 04 May 2015, 23:41:12 »
Leuke wagen, heb hem ooit voor 'n paar knaken op de kop getikt. Wel de nieuwere versie overigens. Flm heeft ze ook met koepeltje boven de pakafdeeling. Maar daarvan vond ik prijs niet zo ehm...

Gr, Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7011 Gepost op: 05 May 2015, 06:49:31 »
Tam? Ben ik mee eens. Ik vond hem jaren geleden gelukkig voor een schappelijk prijsje. :)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7012 Gepost op: 05 May 2015, 12:10:32 »
Citaat van: Falkenberg
bijna goed, 20 stuks.

Slechts 25% te hoog. Geen slechte score...  ;D

Citaat van: Falkenberg
...met meedraaiende bufferbalken enzo.

Ja. Daarom gaat ie mèt de voormalige boterwagen op het Abstellgleis.

Citaat van: Post49
...op de kop getikt. Wel de nieuwere versie overigens

De nieuwere versie van Liliput? Heeft die ook een Zugführerkanzel?

Citaat van: Bassiaantje
Ik vond hem jaren geleden gelukkig voor een schappelijk prijsje.

Hij staat bij GFN nog steeds op de site. Wel met het vermerk "Nicht mehr verfügbar".
Voor 61 öri een knap prijzig ding. Mèt Zugführerkanzel, dat dan weer wel.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7013 Gepost op: 05 May 2015, 14:05:56 »
Zuchtend en steunend hijst Klaus Thaler zichzelf omhoog, de omloop van de V60 op, voor weer een dagje rangeerdienst.
Het is hem zwaar te moede, dagelijkse routine, dat wel, maar het is net alsof het alweer maanden geleden is dat hij z'n V60 van dichtbij zag. "Of zou ik wat onder de leden hebben",  vraagt hij zich af.




Nadat hij de Maybach tot leven heeft gewekt, geeft hij een korte stoot op de hoepe, als seintje voor de Drehscheibenwärter dat de brug zijn kant op moet. Geen reactie. "Immer dieser verflixter Jürgen Ätterbach!" mompelt Klaus in zichzelf, terwijl hij de lok voorzichtig een eindje de loods uitrijdt.



"Was, um gotteswillen, ist denn hier passiert? Wieso steht denn dort ne 2'3T38 in der Grube? En waar is iedereen?"

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7014 Gepost op: 05 May 2015, 14:49:11 »

Marsmannetjes uit Dönsdorf  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7015 Gepost op: 05 May 2015, 15:12:37 »
Lijkt ook wel wat op de gevolgen van een aardbeving.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7016 Gepost op: 05 May 2015, 15:46:47 »
Nee, gewoon de uitvoering zonder geschutskoepel ;).

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7017 Gepost op: 05 May 2015, 16:16:10 »
Aha. Da's mooi. Kun je nog kiezen uit twee versies ook... Alleen, nu vraag ik me ineens af, die twintig wagens, waren dat er twintig met Kanzel en nog een aantal zonder Kanzel, of andersom? Of gewoon twintig rijtuigen, al dan niet met Zugführerkanzel?

Enfin, wie het weet mag het zeggen.

Citaat van: tuurtje
Marsmannetjes uit Dönsdorf

Zijn dat die mannetjes met hele grote handen?

Citaat van: Ruud K
...aardbeving.

Onvoorstelbaar, niet? Wat een beetje modelspoorder al niet vermag...

Citaat van: Klaus Thaler
En waar is iedereen?

Waar iedereen is weet ik niet, maar een aantal is een wissel aan het bouwen:



"Kweenie hoor, maar volgens mij zijn we het hartstuk vergeten!"
"Hartstuk? Ga toch weg met je hartstuk! Een puntstuk zul je bedoelen! Jij met je hartstuk!"

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7018 Gepost op: 05 May 2015, 20:49:06 »


"Puntstuk hè? Na schön, dann bauen wir doch so ein Ding ein, so ein Herzstück!"

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7019 Gepost op: 05 May 2015, 21:59:16 »


"Na gut. Und jetzt?"