Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:43:39
Bauarbeiten im gange door Hans GJ
Vandaag om 16:42:53
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 16:42:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 16:10:56
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:56:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
Rails roestig verven door spoorijzer
Vandaag om 15:28:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618029 keer)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7020 Gepost op: 05 May 2015, 22:45:32 »
Und jetzt??

Gibt es Bier  ;D , oder ein Asbach gedopt  :D

Grusse

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7021 Gepost op: 06 May 2015, 09:47:52 »
Nö. Eerst maar eens wat opruimen om een beetje plek te maken voor dat ding.


Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7022 Gepost op: 06 May 2015, 19:26:56 »
:-))) Zeit fuer die Frühlingsputz, gibt es dafür niemand vom Stellwerk?

MfG Joke


Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7023 Gepost op: 06 May 2015, 20:01:37 »
Nö, das muß -will- ich selbst tun. Mijn vrouw bood aan te helpen, maar dat heb ik haar uit het hoofd weten te praten. Gelukkig maar, want m'n kluitjes zijn op.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7024 Gepost op: 06 May 2015, 20:44:11 »
De post heeft Dönsdorf bereikt. :)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7025 Gepost op: 06 May 2015, 22:21:32 »
Zo zie je maar: Die Post, sicher und bequem, auch bei Nacht und Nebel!

Als je dan zo bezig bent met het uitmesten van de winterzooi, dan wil het wel eens voorkomen dat je ineens iets tegenkomt wat onmiddelijk een gevoel van "Oja!" oproept.

Zo ook een doosje met allerlei koppelingen, waaronder wat defecte Kadee's. Nu had ik onlangs van Hans, jeweetwel, de Held van Hengelooo, de tip gekregen dat Kadee per zakje van vier koppelingen een capsule meelevert met daarin reserveveertjes. Dat van die capsule wist ik, en ook van die veertjes, maar niet dat er twee soorten veertjes in zitten, namelijk de drukveertjes, die de koppelingskop doen terugveren bij het aankoppelen, en ook de veertjes die die koppelingskop gecentreerd houden.

Als je goed kijkt, zie je beide soorten op de foto:



De koppeling van iets dichterbij:



En tenslotte, voor alle duidelijkheid, het veertje waar het om gaat in de juiste positie:



Veertje achter de kop langs door de koppeling steken, het haakse stukje in het gaatje frummelen, veertje in het gleufje werken. Met wat geduld is het wel te doen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7026 Gepost op: 06 May 2015, 23:24:25 »
leuk he, kadees restaureren. Het overkwam mij bij het terugprutsen weleens dat zo'n draadveertje verboog en dan ben je nog geen steek verder, dus ik haalde dan vaak de koppeling uit elkaar. Je kunt het pinnetje waarmee de koppelingskop aan het nem-plastic vastzit eruit drukken, dan kun je redelijk ongestoord het veertje op zn plek leggen, stukkie tape ervoor, koppelingskop terug en pinnetje er weer in steken. Zul je zien dat je tegen die tijd wel het pinnetje kwijt bent, maar ik kan me niet herinneren ooit beweerd te hebben dat dit een leuke hobby is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7027 Gepost op: 07 May 2015, 17:37:53 »
Nee, en dat is 't ook niet. Al opruimend kom je weer van alles tegen, en vaak moet er dan ook meteen iets mee gedaan worden, zoals een wagonnetje waar een buffertje af mist, en dat buffertje moet natuurlijk wel eerst gevonden worden, voordat je verder kunt.
Of je komt je Kato-doosje met de ETA/AESA150 tegen, die je een hele poos geleden van een decoder hebt voorzien, met de MM voorlopig ingeprogrammeerd, en omdat de Sprog toevallig toch nag aan de PC hangt, kan dat setje mooi even fijn afgeregeld worden.
Maar mooi dat dat niet wil, de motorwagen rijdt zo roppig als een halfgeplukte eend en alle lichten branden tegelijkertijd en laten zich niet regelen. Met de stuurstand hetzelfde verhaal, al valt dat roppige rijden dan nog mee omdat daar geen motor in zit.
En op de MM doen ze het weer net zo prima. Het is gewoon een hel.
Maar goed, we zijn tenslotte daartoe op aarde, om die te doorstaan, die hel bedoel ik, dat heb je tenminste zojuist kunnen horen, en het is goed voor ogen te houden dat wij niet veroordeeld zijn maar uitverkoren - tenslotte is deze hobby niet voor elke mens weggelegd.

De BRym heeft nu ook een koppeling, zodat die straks zonder aparte en bijzondere voorzieningen in een trein ingezet kan worden:



« Laatst bewerkt op: 07 May 2015, 17:39:28 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7028 Gepost op: 07 May 2015, 18:57:40 »
onder die rijtuigen de laatste
zijn dat roco koppelingen
en koppelen die makkelijker als die fleischmann profi's

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7029 Gepost op: 07 May 2015, 19:50:22 »
Maar mooi dat dat niet wil, de motorwagen rijdt zo roppig als een halfgeplukte eend en alle lichten branden tegelijkertijd en laten zich niet regelen. Met de stuurstand hetzelfde verhaal, al valt dat roppige rijden dan nog mee omdat daar geen motor in zit.

Ik heb nog nooit een halfgeplukte eend gezien, laat staan één die roppig is.
Roppich op z'n Fries of roppig op z'n Gronings/Drenths?
Graag wat toelichting neerlandicus pragmaticus.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7030 Gepost op: 07 May 2015, 21:44:27 »
Gronings/Drents. Roppig betekent zoveel als weerspannig, dwars, respectloos.
Als ik vroeger bij m'n opa en oma logeerde kwam er nog wel eens eend op tafel, als opa toevallig op jacht geweest was (vaak mocht ik dan ook mee, om de aangeschoten eenden uit het water te vissen en als ze niet dood waren de nek om te draaien). Het plukken mocht ik doen. Voor mijn gevoel had een eend twee soorten veren: makkelijke en moeilijke (om te plukken). Meestal begon ik met de makkelijke, en als ik aan de moeilijke toe was, de eend was dan dus ruwweg half geplukt, dan werd die eend ineens roppig.
Sorry mods, dit moest even, Hijlco vroeg erom.

@Jerry: dat zijn Roco koppelingen, niet de Universal, maar de gewone kortkoppeling. Maar dan met een speciale schacht voor de Ade-koppelingsschacht. Ze koppelen, vind ik, veel makkelijker dan de FLM-profi's.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7031 Gepost op: 07 May 2015, 22:23:43 »
Zoals ik al zei: als je gaat opruimen kom je weer van alles tegen. Zo doende kwam ik deze ook weer eens tegen, eigenlijk wel één van m'n meer favoriete wagens, de KKks01:



Een al redelijk oud GFN-modelletje, maar wel al met kkk's. Carstens vermeldt 'm ook in Güterwagen Band 2, behalve de wat te roodachtige kleur mankeert er volgens SC niet zoveel aan, al adviseert hij wel om 'm wat op  te pimpen met wat rangeerdertreetjes en handgrepen.

De wagen (de echte) werd gebouwd vanaf 1964, en past dus prima in mijn tijdvenster. Voor zover ik begrijp zijn er 50 stuks + 1 prototype gebouwd, niet al te veel dus.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7032 Gepost op: 07 May 2015, 22:31:11 »
En had deze wagon nog een speciaal doel ?

Of alleen maar voor stukgoederen?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7033 Gepost op: 08 May 2015, 10:09:27 »
Niet dat ik weet, Arthur. In het boek van SC staat de wagen ingedeeld onder de "Schuif- of zwenkdakwagens". Een collega van deze jongens dus:



Deze kwamen op naarmate de manier van goederen verladen veranderde, pallets (en daarmee ook heftrucks) kwamen meer en meer op. Door het geopende schuif- of zwenkdak kun je met een kraan dergelijke 'eenheden' zo naar binnen tillen, veel efficiënter dan de boel beetje bij beetje door de deur van een gewone gesloten wagen naar binnen te brengen.
Gezien de relatief korte lengte en het feit dat het een vierassige wagon (op draaistellen) betreft, zou je kunnen aannemen dat deze KKks01 vooral met het oog op wat zwaardere,"witterungsempfindliche" goederen ontworpen is. Machines of gedeeltes daarvan, bijvoorbeeld.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7034 Gepost op: 08 May 2015, 15:51:20 »
Als je dan zo bezig bent met het uitmesten van de winterzooi, dan wil het wel eens voorkomen dat je ineens iets tegenkomt wat onmiddelijk een gevoel van "Oja!" oproept.

 ;D Mijn zoon ruimt zo zijn LEGO op: ieder lego stukje moet natuurlijk eerst weer verbouwt worden, waarvoor natuurlijk meer LEGO nodig is met het gevolg dat er meer LEGO opgeruimt moet worden.... Die Quadratur des Kreises
Dat wordt een lang weekend opruimen  ;D

Prettig weekend Joke