Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 20:48:19
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3628771 keer)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6030 Gepost op: 19 November 2014, 11:08:44 »
Het blijven interessante verhalen...

Zoals het voorspan/dubbeltractie-verhaal, en zeker ook de stuurstand-praktijken!

Ik ga binnenkort maar es de zolder op...

 (y) (y)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6031 Gepost op: 19 November 2014, 14:55:11 »
Nee.  >:(

Op bijna alle foto's van het grote voorbeeld hebben ze er vier, een enkeling doet het met twee (per kant), bv 211 200 en V100 1357, maar die laatste is een Steilstreckenlok, het zou kunnen dat die niet voor Wendezugbetrieb is ingericht. Maar ik dacht alle andere V100'en wel.

Leuk. Weer iets om uit te zoeken....

De V100 was er in 2 hoofd-varianten, de V100.10 (211) en V100.20 (212/213). De V100.10 was tot en met nummer V100 1063 (211 063) uitgerust voor het rijden in "Wendezugbetrieb", bij de V100.20 waren alle loks hiervoor uitgerust. Bron: MIBA Spezial 71. Ook te vinden in de V100,Special uitgave van Eisenbahn Journal.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6032 Gepost op: 19 November 2014, 14:57:35 »
Aanvullend,

Voor zover ik zag heeft Jan de Roco uitgaves van V100 1064 en V100 1075, deze zijn niet uitgerust voor het rijden in WendezugBetrieb.  Aanrader voor tijdperk 3 is Roco 63984, de V100 2023, deze is wel zo uitgerust.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6033 Gepost op: 19 November 2014, 15:05:49 »
 (y)
Nummer 4  ;D

Groet,
Michel

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6034 Gepost op: 19 November 2014, 21:24:19 »


Nummer drie is V100 1047, dus Lümmeln is voorzien. Alleen heeft die nog niet het juiste aantal remslangen. ::)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6035 Gepost op: 19 November 2014, 22:24:47 »
Goedenavond ook, allen tesamen.

Aangezien u de vrijheid neemt hier zowat een pagina vol te zetten met berichten als ik even niet kijk, ben ik ook maar zo vrij om dat allemaal even te lezen en, voor zover nodig, een reactie ten beste te geven. Waaruit maar moge blijken, dat ik eerder genoemde acties uwerzijds wel op prijs weet te stellen. Van mijn dank is dan ook bij deze getuigd.

Citaat van: Bassie
Het geeft een uitgelezen kans om een figuur in de cabine te zetten.

Dat ben ik inderdaad wel van plan, zeker de open cabine nodigt erg uit om in een rangeerder/Kleinlokführer te voorzien, maar eerst maar eens uitvissen hoe ik die decoder een beetje onzichtbaar in diezelfde open cabine weg kan werken.

Citaat van: Strandganger
Ik ben het kwijt

Worm. Schnecke, zeggen de Duitsers. Dat ze dat zeggen is omdat ze anders iets anders zouden zeggen.

Citaat van: Koen F(lip)
5 stuks Ommi . Bij Lippe.

Lijkt zeker niet slecht, de moeite waard om dat bij gelegenheid eens wat nader onder de loep te nemen.

Citaat van: Ronald No81
Ik ga binnenkort maar es de zolder op...

Fijn! Ik hoop dat je wat foto's mee terug neemt!

Citaat van: Sander Fondse
De V100 was er in 2 hoofd-varianten...

Je bent me eventjes voor. In het EK-boek over de V100 (Peter Große & Josef Högemann) staat het ook zo beschreven. Kun je je afvragen wie wie als bron heeft gebruikt en eventuele fouten heeft overgenomen, maar vooruit, we gaan er maar van uit dat het zo is.

Citaat van: Sander Fondse"
Voor zover ik zag heeft Jan de Roco uitgaves van V100 1064 en V100 1075, deze zijn niet uitgerust voor het rijden in WendezugBetrieb.  Aanrader voor tijdperk 3 is Roco 63984, de V100 2023, deze is wel zo uitgerust.

Of, indien verkrijgbaar, elke V100 2xxx  :)

Citaat van: Michel
(y)
Nummer 4  ;D

Inderdaad, dat zou nr. vier worden.... :-\

Citaat van: Der Baß
Nummer drie is V100 1047...

Dat is ook maar relatief. In Lümmeln is het nummer drie. In Dönsdorf kan het een heel ander nummer zijn. En in Schwarzburg weer een ander.

Citaat
Alleen heeft die nog niet het juiste aantal remslangen

Die conclusie is langs deducerende weg getrokken. Ik zou graag empirisch bewijs zien.  ;D

Vandaag m'n Multimaus laten opdateren. Dat was zomaar geschied. Volgens de voorlichtende Rofl-meneer moet ik nu ook hoger genummerde CV's kunnen programmeren. Gelukkig was hij zo welwillend de Nederlandse taal-module niet mee te schrijven, en de in de MM aanwezige info te laten staan.  :D
Verder heb ik me nog uitgebreid laten informeren over de mogelijkheden van de Z21, en ik moet zeggen.... tjonge, da's niet zo gek, eigenlijk. Je MM kun je er ook op aansluiten... kijken of ik nog ergens een sok zonder gat heb.

Ook wel leuke dingen gezien, zoals dat Beierse lokje met geluid, en een Beiers dialect. En een BR 10, het nichtje van de BR 01.10. Met sound en dynamische rook, die BR 10 dan, niet dat Beierse lokje, die had wel geluid, maar geen rook. Maar wat was die vet zeg! Die BR 10, niet dat... Ik bedoel echt vet, vet van de rookvloeistof.

Maar best wel een mooie lok. Die BR 10. En dat Beierse lokje ook.


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6036 Gepost op: 19 November 2014, 22:53:28 »
Die update moet ik ook eens werk van maken. Normaal kan je nu toch ook cv's lezen als ik mij niet vergis?
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6037 Gepost op: 19 November 2014, 23:14:13 »
de update van de MultiMaus geeft enkel de mogelijkheid om de hogere cv's te kunnen programmeren. Uitlezen van cv's is niet mogelijk zonder een andere centrale dan die van de MultiMaus zelf
oh jah, Jan.. ik heb zo`n zelfde lok ook van decoder voorzien:

in het dak is wel wat ruimte.. dakje eerst eraf.. bedieningspaneel uit de kabine.. beetje vijlen in de bovenkant van de middenconsole zodat je ruimte hebt voor je draden.. niet te grote decoder erin.. met een stukje dubbelzijdig schuimtape aan het dak plakken.. en alles weer in elkaar.. oh ja draden aansluiten is ook wel handig 8) ;D
« Laatst bewerkt op: 19 November 2014, 23:17:00 door dimo1_dimo1 »
groeten,
Auke

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6038 Gepost op: 20 November 2014, 08:20:49 »
Ik zou graag empirisch bewijs zien.  ;D

Een loc met bijna het juiste nummer gevonden:


Foto gelinkt van Eisenbahnfreunde Zollernbahn.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6039 Gepost op: 20 November 2014, 20:07:06 »
Aha! Duidelijk een Wendezugfähige Lok! Niet alleen de dubbele remluchtslangen, maar ook de stuurkabel (whatever) die je links ziet zitten.
Maar:
a. Het is geen DB-lok (hoewel hoogst waarschijnlijk wel van de DB afkomstig, gezien het nummer)
b. Het is niet V100 1047, al scheelt het niet veel.

Hoewel het strikt genomen een geval blijft van deducerend concluderen, kun je op grond van bovenstaande argumenten (aangedragen uit de literatuur en deze foto) er gerust van uit gaan dat de V100 1047 ook met dubbele remluchtslangen was uitgerust. Denk ik.

Bas, bedankt voor je speurwerk!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6040 Gepost op: 20 November 2014, 20:14:37 »
En deze V100 1041 heeft sneeuwschuivers. Ploegen kun je die dingen toch niet noemen? Weet iemand of Roco ooit een V100 met zulke of gelijkwaardige sneeuwdingen heeft uitgebracht?

Groet,
Bas

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6041 Gepost op: 20 November 2014, 21:49:50 »
Ik vond deze:

Bron: michels-bahnbilder.de

Lijkt 4 slangen te hebben maar wel op 2 verschillende hoogten.  ::)
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6042 Gepost op: 20 November 2014, 22:21:28 »
Wauw, wat een mooie foto. Goed gevonden!
Maar 212 047 was voor de EDV-nummering V100 2047, eentje van de Baureihe V100.20 dus, de sterkere versie.
De V100 1047 zal later zijn omgenummerd in 211 047.

Hoe dat zit met die slangen op verschillende hoogtes weet ik niet, daar zal wel een reden voor zijn, maar misschien ook wel niet echt en kwam dat gewoon gunstiger uit of zo.
Hier ook een sneeuwruimer, als ik me niet vergis zijn sommige loks daarmee wel, en andere niet mee uitgerust. Ze waren wel min of meer definitief gemonteerd, het was dus niet zozeer dat ze 'bei Bedarf' werden aangebracht. Maar ook daar ben ik niet helemaal zeker van, moet ik opzoeken.

Edit: even opgezocht. Een deel van de loks (V100.10 en V100.20) werd van sneeuwruimers voorzien, die later (deels) weer werden verwijderd cq op andere loks werden gemonteerd.
De loks met sneeuwruimer reden dus ook 's zomers daarmee rond, dat bedoelde ik met 'min of meer definitief'.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6043 Gepost op: 20 November 2014, 22:33:06 »
dit is de 211 047-6
Kun je echter de slangen niet op zien  :-\
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6044 Gepost op: 20 November 2014, 22:52:38 »
Muchas gracias, senhor!

Het lijkt wel alsof ze een knal tegen of op haar dak gehad heeft.  ::)

Citaat van: Allie
Kun je echter de slangen niet op zien

Nee, ook niet echt bij uitvergroten.
Maar wel de stuurkabel (36polige Steuerleitung) naast de rechterbuffer (voor de kijker de linkerbuffer).
Nog even een klein citaatje uit een fotobijschrift (foto van de bufferbalk van een V100) uit het Große-boek:

"...links und rechtsaußen die bei mehrfachtraktionsfähigen [en dus ook wendezugfähige*] Lokomotiven doppelt ausgeführten Schlauchkupplungen für das Bremssystem"

*met de aangebrachte voorzieningen waren de loks zowel mehrfachtraktions- als wendezugfähig.

Ik ben wel overtuigd. Voor zover ik dat niet al was.

Dank!



En ik ben echt wel om: een OB V100 is echt wel fraai om te zien, vind ik!  :D

Nogmaals dank!
« Laatst bewerkt op: 20 November 2014, 22:58:07 door 44. Reden: plaatje ergens gejat en hier neergezet »