Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Vink
Vandaag om 21:47:10
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Dash 8
Vandaag om 21:16:52
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 21:07:27
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:01:56
Had de NS4903 rangeerlicht? door orientexpress
Vandaag om 20:49:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:45:14
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 20:40:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 20:34:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 20:34:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 20:13:25
Het ontstaan van Trammenlandt door Keska
Vandaag om 20:00:25
DR4018 power on fenomeen door Bert_Apd
Vandaag om 19:53:40
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:44:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:17:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Reinout van Rees
Vandaag om 19:02:44
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 18:28:05
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 18:19:23
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:19:14
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 18:07:51
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 17:51:12
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:10
Station Roodeschool door Krazy Dre
Vandaag om 17:27:09
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 17:15:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:46
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:43:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:34:10
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:59:48
Probleem met inloggen iTrain Forum door Robvl
Vandaag om 15:51:56
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:44:12
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3789029 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6015 Gepost op: 17 November 2014, 12:16:16 »
Over keertreinen aardige informatie op deze site: http://www.noetzel24.de/index.php?id=84&L=%271#c788
Ik ben er niet zeker van of deze site de laatste twee jaar is bijgehouden; het lijkt van niet.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6016 Gepost op: 17 November 2014, 17:46:42 »
Even kijken, er lopen nu een paar dingetjes door elkaar. Keertreinen en het instellen van voorspan/dubbeltractie op de Multimaus.
Wat dat laatste betreft: Karst, dank voor de link. Ik heb de info opgeslagen, en zal er binnenkort beslist gebruik van gaan maken.

Over keertreinen, of liever gezegd, Wendezüge, ik denk te kunnen zeggen dat geconcludeerd mag worden, dat er voorbeelden te vinden zijn van zowel de kont als de kop van de lok aan de trein. Wil je dus zo'n Wendezug op je modelbaan inzetten, dan is er niets op tegen om beide varianten te gebruiken.

Maar daarmee zijn we er nog niet. Want, zoals we op de eerder getoonde foto....



...zagen, is de Roco-stuurstandswagen (Silberling zowel als Mitteleinstiegswagen) voorzien van werkende front- en sluitseinverlichting.
Het is niet nodig hiervoor een decoder in te bouwen, want een soortement van schakelaartje in het draaistel zorgt ervoor, dat -afhankelijk van de rijrichting- hetzij het front- dan wel het sluitsein brandt. Je kunt het alleen niet aan of uit schakelen, maar dat vind ik niet zo erg noodzakelijk, tenzij het rijtuig natuurlijk ergens in het midden van de trein wordt geplaatst, want dan zou een brandend sluit- of frontsein onzinnig zijn. Maar goed, mocht dat ooit nog eens leiden tot een onbedwingbare behoefte, dan kan er altijd nog een decoder worden ingebouwd.

Even afgezien daarvan, het frontsein (of sluitsein) brandt dus altijd. Nu hebben oplettende lezertjes vast al wel bedacht, dat ik ooit eens heb geschreeuwd dat werkende frontseinen voor mij niet zo nodig hoeven, omdat het bij de DB niet tot de voorschriften behoorde dat het frontsein overdag ingeschakeld moest zijn, tenzij de omstandigheden (weer, tunnels etc) dat noodzakelijk maakten, en in Lümmeln is het altijd overdag omdat er anders niks te zien is.
Waarom dan wel werkende frontseinen op een stuurstandswagen?

Welnu, ook hier is er weer een uitzondering die de regel bevestigd. Carstens schrijft hierover: "Kennzeichnung der Spitze von Zügen - ausgenommen bei der Fahrt auf falschem Gleis: Bei Tage kein besonderes Zeichen..." en "Bei 'unsichtigem' Wetter, bei Fahrten durch Tunnel und an Steuerwagen von Wendezügen muß das Spitzensignal auch tagsüber gefürht werden." (SC MR18/14.2/160)
Met andere woorden: bij een geduwde trein moet het frontsein altijd werken, ongeacht of het dag of nacht is.

Mooi, dat weten we dan ook weer, maar hoe zit het dan met het sluitsein als de stuurstandswagen voorop rijdt? Carstens schrijft hierover het volgende: "Im Gegensatz zu der Zugspitze, die bei Tage nicht besonders gekennzeichnet wird, muß am Zugschluß stets ein Signal angebracht sein." (SC MR18/14.4/163)
Allemaal leuk en aardig, maar mijn 23er heeft geen rooie sluitseinen, niet aan de kont en niet aan de kop. Hoe nu? Even verder lezen bij meneer Carstens: "Bei Zügen, die nachgeschoben werden, trägt der letze Wagen vor der Schiebelokomotive das Schlußsignal, die Schiebelokomotive selbst - bei zweien nur die hintere - das vereinfachte Schlußsignal. Diese Regelung gilt jedoch nicht für geschobene Züge (also z.B. Wendezüge). Hier hat nur die Lokomotive ein vereinfachtes Schlußsignal; am Wagenzug ist kein Zugschlußsignal angebracht." (SC MR18/14.4/164)

Nou, da's dan hartstikke tof, zo'n ding (vereinfachtes Zugschlußsignal) heb ik nog wel ergens liggen:



Prachtig! Helemaal klaar! En helemaal volgens voorbeeld en voorschrift! Wat wil je nog meer?

Echt helemaal klaar? Nee, een heel klein dingetje is nog steeds niet helemaal voorbeeldgerecht. De 23 105 is namelijk niet geschikt voor het trek/duwverkeer, slechts een aantal 23ers zijn daarvoor geschikt gemaakt, en de 23 105 hoorde daar niet bij.
Een wel voor dat soort verkeer ingerichte lok zou je (oa) kunnen herkennen aan de dubbele remluchtslangen aan de buffer (vier ipv twee stuks).

Ik denk dat ik er maar gewoon een V100 voor ga gebruiken...
« Laatst bewerkt op: 17 November 2014, 18:05:25 door 44 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5434
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6017 Gepost op: 17 November 2014, 19:32:31 »
Hebben jouw V100'en dan wel vier luchtslangen per kant? *duik* ;)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6018 Gepost op: 17 November 2014, 19:55:00 »
Nee.  >:(

Op bijna alle foto's van het grote voorbeeld hebben ze er vier, een enkeling doet het met twee (per kant), bv 211 200 en V100 1357, maar die laatste is een Steilstreckenlok, het zou kunnen dat die niet voor Wendezugbetrieb is ingericht. Maar ik dacht alle andere V100'en wel.

Leuk. Weer iets om uit te zoeken....


Plaatje van Wikipedia
« Laatst bewerkt op: 17 November 2014, 20:13:57 door 44. Reden: Plaatje opgezocht »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6019 Gepost op: 17 November 2014, 21:01:09 »
Twee plaatjes voor iemand met een gat in z'n hand:





Ik geloof dat diezelfde iemand ooit eens vroeg hoeveel Ommi51's er in een trein hoorden te zitten.
Nou, tel maar na:







Succes ermee, en viel Spaß!

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6020 Gepost op: 17 November 2014, 23:20:30 »
Dan heb je wat te sparen....hoeft niet in een keer aangeschaft te worden ;)
groet,

Ivo vS

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9045
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6021 Gepost op: 18 November 2014, 10:41:03 »
Durf bijna niet te zeggen dat de Marklinexemplaren best mooi zijn. :-X (y).
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6022 Gepost op: 18 November 2014, 20:11:06 »
Koen toch! Deze zijn 1 op 1 hoor! Je wilt me toch niet vertellen dat je het verschil tussen echt Märklin en de realiteit niet ziet?  :o

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6023 Gepost op: 18 November 2014, 20:35:56 »
 ;D
Mvh Steef

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6024 Gepost op: 18 November 2014, 21:25:17 »
"Mann! Sind die Zahnräder schmutzig!"
"Ja, die kunnen wel een beurtje hebben. Moet sowieso, want het moet ook analoog allemaal feilloos lopen voor je een decoder inbouwt."
"Hoe lijkt het met die worm? Net zo aangekoekt?"



"Nee, dat valt mee. Het is trouwens allemaal wat zwart geworden vet. Een beetje SR24 en het blinkt weer als vanouds!"
"Mooi... kon je trouwens die motor een beetje van het frame af krijgen? Die zat toch gelijmd met 2-componentenlijm?"
"Ja, klopt. Maar een beste klap met een hamer hielp afdoende."
"O. En heb je verder niks aan gort geslagen?"
"Neuh, gewoon goed kijken wat je doet. En niet janken als het verkeerd gaat."

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6025 Gepost op: 18 November 2014, 23:17:46 »
Volgens schep je er een speciaal genoegen in als je weer eens een loc(je) uit elkaar kunt halen ;D. Dat brengt herinneringen aan mijn opa teweeg (al tientallen jaren dood) die het heerlijk vond om horloges uit elkaar te halen. 'Ja, jongen, ze moeten regelmatig onderhoud hebben.' Ik hoor het hem bijna nog zeggen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6026 Gepost op: 19 November 2014, 00:29:29 »
Nou ja, het ding staat al tijden op de nominatie gedigitaliseerd te worden. Dat moet er nu maar eens van komen.
En omdat de motor met één pool stroom afnam van het chassis (frame) moet dat veranderen, en dus moet het arme ding gesloopt worden.
Maar ik vind het leuk werk, dat is waar.  :D

Groet,
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5434
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6027 Gepost op: 19 November 2014, 08:19:34 »
Het geeft een uitgelezen kans om een figuur in de cabine te zetten.
Ik heb bij een onderhoudsbeurt aan mijn Köf-III ook het interieur van binnen een grijstint gegeven. Dat lijkt bij de jouwe al gebeurd te zijn.

Groet,
Bas

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8946
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6028 Gepost op: 19 November 2014, 08:29:12 »
"Hoe lijkt het met die worm? Net zo aangekoekt?"
Worm, Wokkel, Wiel??
Ik ben het kwijt  ;)

Groet,
Michel

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9045
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6029 Gepost op: 19 November 2014, 08:43:38 »
@Ommi, toch niet slecht? 5 stuks Ommi . Bij Lippe.  ;D
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.