Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door jandcargo
Vandaag om 23:07:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3638120 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3045 Gepost op: 20 August 2013, 19:44:35 »
Ding donggg!!
Mededeling voor de reizigers. In verband met een actie van een spoorhobbyist is tussen Osnabrück en Hannover is geen treinverkeer mogelijk. Excuses voor het ongemak.


Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3046 Gepost op: 20 August 2013, 20:12:55 »
Niks hobbyist. Treinverkeer is alweer hervat. Was even euhhh... unneuhh... een Belastungsprobe.


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3047 Gepost op: 20 August 2013, 23:13:27 »
Nu valt er bij jou trouwens ook zo'n mooie lichte boog te zien.  (y)

Groet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3048 Gepost op: 21 August 2013, 11:51:34 »
Wow das een origineel idee zo'n spoor om te kunnen schans springen met een trein  (y)  ;D
verder ziet het er goed uit hoor Jan  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3049 Gepost op: 21 August 2013, 20:40:29 »
Dat stadium ben ik al voorbij, Floris. Vroeger, ja, toen wel.....  ::)

Vandaag had mijn vrouw een vrije dag, en aangezien ik ook wel zo ongeveer klaar was met mijn klusjes, en nieuwe nog even een paar dagen op zich laten wachten.... Toen mijn vrouw dan ook begon te mompelen over "schuur opruimen, administratie bijwerken, slaapkamer beha..." ben ik maar gauw mijn hobbykot ingedoken.

Op het menu stond het aansluiten van de beide wissels 5 en 6, en het onder spanning brengen van de sporen op de derde bak. Draadjes trekken, gaatjes boren, kroonsteentjes schroeven, solderen, puntstukken aansluiten en zo meer dus.
Dat ging allemaal voorspoedig en het duurde dan ook niet zo erg lang voordat ik de stop er weer in kon draaien om de boel uit te testen. Rijden als een tierelier.... behalve op drie stukjes na, daar stagneerde de boel en het puntstuk van wissel 5 gaf kortsluiting.
De drie stukjes bleken stroomloos (dat krijg je als je wissels maltraiteert met een dremel, dan zaag je ook allerlei koperbaantjes die onder in de dwarsliggers zijn verstopt door), al met al door simpelweg solderen van nòg meer draden in een vloek en een zucht opgelost.

Het puntstuk krijgt zijn spanning via een microschakelaar die op de wisselaandrijving is gemonteerd: door het schakelen van het wissel flipt het schakelaartje om en zodoende wisselt de polariteit van het puntstuk. Die dus in dit geval kortsluiting gaf. Nu is het vrij simpel om de spanningstoevoer naar het schakelaartje (blauw en rood) even om te wisselen. Zo gezegd zo gedaan. Proefrijden en... nog steeds kortsluiting. Wel godgloeiendeKnetterende eierdoppen!
Met mijn onvolprezen multimeter (je weet wel, die uit de zoek-maar-uit-kost-bijna-niks-en-verdienen-doen-we-er-toch-wel-aan-bak bij de plankjes- en verfwinkel) alles gecontroleerd, maar geen gekke dingen gevonden. Laat staan de oorzaak van die kortsluiting.
Eerst maar eens iets anders doen, boeken zat en dat is ook leuk. Vaak kom ik dan ondertuss...... wacht 'ns, die kortsluiting, kan die ook in die schakelaar zitten? Maar die hele wisselaandrijving heb ik toch gereviseerd van voor naar achter en van onder tot boven? Ja, ja, ga nu maar even kijken, je weet maar nooit! Nou, vooruit dan, om helemaal zeker te weten dat... nou ja zeg, zie je wel?
Lipje losgeschoten en dat maakt sluiting!



Goed. Ook weer klaar. Volgende klus: stamppot rauwe andijvie maken. Met spekjes.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 21 August 2013, 20:54:51 door 44. Reden: tekortkomingen teniet gedaan »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3050 Gepost op: 21 August 2013, 21:10:01 »
Zulke klussen kosten altijd zooo veel tijd... Maar het is opgelost. (y)
Gelukkig is de kans op kortsluiting bij stamppot vrijwel nihil.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3051 Gepost op: 21 August 2013, 21:21:34 »
Kortsluiting zal niet zo gauw lukken, maar overigens kan er nog genoeg misgaan  ;D
Maar daar gaan we het maar niet over hebben, anders is het eind zoek. 't Is toch al zo'n chaos in dit draadje...  :D :D

Eet ze!
Jan

racer

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • www.hondavriendenclub.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3052 Gepost op: 21 August 2013, 21:26:40 »
Chaos hier, misschien. Leuk hier, zeker  (y)
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3053 Gepost op: 21 August 2013, 22:07:37 »
Citaat
stamppot rauwe andijvie maken. Met spekjes

 (y) (y) (y) (y), ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3054 Gepost op: 22 August 2013, 12:46:11 »
Mmm,slaapkamer beha  ??? ,die ken ik nog niet  ;D
Maar idd met eten maken kan ook vanalles misgaan,de pot wil niet stampen ,de spekjes vluchten voor hun leven als de verpakking wordt open getrokken,de andijvie wil niet rauw blijven enz enz  ;D
Gelukkig zijn je problemen met de baan voor dat dee weer opgelost zodat je weer verder kan knutsellen  (y)
sh*t ben ik toch weer off topic gegaan  ;D  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3055 Gepost op: 22 August 2013, 17:49:04 »
Ik realiseerde me, eigenlijk al iets te laat, de macht die taal kan hebben over ons dagelijks leven, de kracht van het uitgesproken woord... dus in plaats van het onheil over me uit te roepen heb ik het woord dat met "beha" begint en op "ngen" eindigt, maar niet afgemaakt.

En inderdaad, beetje verder zitten prutsen aan het wankele project wat Lümmeln heet. De OPRIT, hèhè!

Paar flexen neergelegd om te kijken hoe het ongeveer zou moeten komen, en aan met behulp van lege Wiking-doosjes en ander stapelmateriaal eens gekeken hoe het met de hellingshoek zo plusminus moet gaan komen. Ik kwam uit op een stijgingspercentage van zo tussen de vier en viereneenhalf, om uiteindelijk op een hoogte te kunnen komen waarop de hoofdbaan gekruist kan gaan worden. Afhankelijk van hoe je er tegenaan kijkt lijkt dat meer of minder dramatisch:







Daarna op wat aan elkaar geplakte Aviertjes een sjabloon gemaakt van waar uiteindelijk de railbedding op moet komen te liggen:



Dat heb ik op een stuk multiplex (9mm) geplakt en met een decoupeerzaag de boel op maat gezaagd. Gat geboord in de baan, stuk draadeind erdoor en vastgezet met een paar moertjes en je hebt een pracht van een steun die naar believen in hoogte  verstelbaar is.

Hier ga ik maar eens een poosje tegenaan kijken om te zien of het me naar de zin is.







Natuurlijk staat het een ieder vrij commentaar en kritiek naar believen bij te dragen, waarbij uiteraard de kans bestaat dat dit in de analen van Lümmelns historie zal worden bijgeschreven, maar evenzeer de mogelijkheid aanwezig is dat, al naar gelang men de relevantie van de bijdrage zal inschatten, de altijd happige prullebak alhier wederom gevoed zal kunnen worden.

Met stijgende groet,
Jan

Henk ho

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3056 Gepost op: 22 August 2013, 18:12:34 »
Hallo Jan,

Een mooie oprit, vooral het draadeind komt me bekend voor ;) ;D

Gr. Henk

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3057 Gepost op: 22 August 2013, 19:48:43 »
Klopt Henk, echte onvervalste drentse draadeind volgens recept van moeder Bartje. Met voldoende M8 moeren en onderlegschijven voor de rest van m'n leven  (y)

Groet,
Jan

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3058 Gepost op: 22 August 2013, 19:54:18 »
Jan heeft heeft nu ook z'n Steige de "Lümmeler Steige"?

Grt. Ric

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3059 Gepost op: 22 August 2013, 20:47:54 »
Dat is een zeerr interessante manier om een heling te maken. Ik had deze versie zo nog nooit gezien,alleen maar icm een helix tot zover. Mooi bedacht (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0