Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door jandcargo
Vandaag om 23:07:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3638121 keer)

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3075 Gepost op: 23 August 2013, 21:56:07 »
Dat heb je weer goed doordacht Jan, ik vond het alleen zo'n rare boog naar het BW, nu we zien wel wat eruit je mouw komt geschud, waarschijnlijk komt het er dan weer een pak beter uitzien.

Cordiale vrijdagsgroet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3076 Gepost op: 24 August 2013, 17:21:22 »
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, wat jij ziet is niet het complete beeld zoals mij dat voor ogen staat. Geduld, het komt vanzelf wel, en of je het dan nog mooi vind merken we ook vanzelf  ;)

Maar al begint er wel heel langzam een klein beetje vorm in te komen, het blijft nog te raden wat en hoe het eindresultaat gaat worden. Voor mij eigenlijk ook wel een beetje, want op deze manier ben ik nog nooit eerder te werk gegaan. Al denk ik, als ik eerlijk ben, dat het wel zo ongeveer de goeie kant op gaat. De tijd zal het leren, of, als het allemaal tegenvalt, ook die wonde wel helen.

De beslissing om wel of niet bovenleiding aan te brengen heb ik tot nu toe steeds voor me uit weten te schuiven, maar zo langzamerhand zal ik toch die knoop door moeten hakken. Doe ik wel bovenleiding, dan blijft de helling plusminus zo alstie nu is, doe ik het niet, dan kan het allemaal nog wat zakken.... wat is wijsheid....

Ik twijfel nog... zal ik gewoon:

Groet,
Jan

neerzetten of doe ik eens iets anders?
« Laatst bewerkt op: 24 August 2013, 17:50:29 door 44 »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #3077 Gepost op: 24 August 2013, 18:09:17 »
Ik zou mede door de collectie aan rijdend materieel, het gewoon weg laten.
Scheelt je gelijk een hoop gefoeter en tijd  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3078 Gepost op: 24 August 2013, 20:49:36 »
Tja... maar in die collectie rollend materieel bevindt zich ook een aantal Elloks: E41, E50, E03, 103 en 112... en een leuk stammetje TEE-rijtuigen. Die laatste zie ik nog niet achter een diesel hangen eigenlijk... :-[

Kiezen dus....
Jan

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #3079 Gepost op: 24 August 2013, 21:09:59 »
het feit dat je er nu nog niet uit bent geeft aan dat je toch veel waarde hecht aan de elektrische locs..
dus bovenleiding plaatsen is denk ik een must..
groeten,
Auke

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3080 Gepost op: 25 August 2013, 00:37:11 »
t Is een serieus dilemma... ik weet het niet. Misschien bewaren voor een volgend leven? Een volgende modelbaan bedoel ik, die ik ga bouwen als ik meer ruimte tot m'n beschikking heb... ::)

Nah, nachtje over slapen nog. Trusten.

Jan

racer

• Offline Offline
  • www.hondavriendenclub.nl
« Reactie #3081 Gepost op: 25 August 2013, 00:56:44 »
Als je niet hoeft te zakken dus als het stijgingspercentage van die helling verder goed is dan kan je toch gewoon deze hoogte houden en het wel of niet plaatsen van masten nog voor je uit schuiven ???
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3082 Gepost op: 25 August 2013, 18:02:50 »
Hmm... vandaag wat verder geprobeerd en geëxperimenteerd met die helling omdat ik het eerste stuk iets minder steil oplopend wilde hebben. Hier bleek het grote voordeel van die draadeinden, want daarmee kun je heel simpel iets veranderen door wat moertjes omhoog of omlaag te draaien.
Bij de meest optimale afstelling is het zo, dat op het punt waarop het stijgende spoor het hoofdspoor kruist, de doorrijhoogte voor dat hoofdspoor zodanig is dat er van bovenleiding geen sprake kan zijn.
In aanmerking genomen dat de bovenleiding in het echte Lümmeln in september 1968 in gebruik werd genomen, is het maar net in welke tijd ik m'n baan wil laten 'spelen', tot nu toe hield ik zomer '68 aan, september is nazomer... nou ja, na lang wikken en wegen heb ik toch maar besloten geen bovenleiding te installeren.

Goed, terug naar die helling, behalve meten en afstellen heb ik natuurlijk ook wat nuttige dingen gedaan, zoals met lokomotieven de helling op en af rijden, met en zonder wagons, gewoon om te kijken wat er mogelijk is en wat niet en natuurlijk ook gewoon omdat dat veel leuker is dan meten en staartdelen en worteltrekken en zo.

Zoals de zaak er nu voor staat stijgt het Bw-spoor zo'n vier centimeter op een meter lengte, een 4-procents helling dus. Of 40 promille, dat komt op hetzelfde neer.

Vergeleken met het grote voorbeeld is dat best fors, zo stijgt de beroemde "Schiefe Ebene", het traject tussen Neuenmarkt-Wirsberg en Marktschorgast, op een afstand van zo'n 7 kilometer 158 meter. Dat komt neer op een gemiddeld percentage van 2,5 oftewel 25 %0. Een 01 kon destijds met veel moeite net 4 of 5 rijtuigen omhoogtrekken, bij meer rijtuigen was een opduwlok onontbeerlijk.

Nog wat andere cijfertjes:
De Pruissische T161 kon met een trein van 710 ton een helling van 5 %0 met 40 km/h trekken.
De eveneens Pruissische T20 was in staat 260 ton treingewicht met 12 km/h een helling op te trekken van 60%0, dat is dus 2% meer dan mijn hellinkje!

Maar die cijfers kun je niet simpelweg door 87 delen en op je baan toepassen, weliswaar gelden daar dezelfde natuurwetten, maar zijn de premissen verschillend.

Empirisch onderzoek leert dat mijn T161 nog 8 wagons (dus 16 assen) de helling zonder doorslaan omhoogtrekt. Hang ik er meer aan, dan slaan de wielen wel door. De GFN 94er, met Faulhaber motor en gereduceerd ballastgewicht, wordt op alle 5 de assen aangedreven, op geen van de wielen bevinden zich antislipringen.
Dat geldt ook voor de drie assen van de V60 (ik heb geen T20), die verder in originele staat verkeert. Die laat het tov de BR 94 afweten, 6 twee-assers gaan zonder doordraaien van de lok mee omhoog.
Een resultaat wat mij tevreden stelt.

Heel verhaal, weinig plaatjes. Nou vooruit, voor vandaag nog eentje dan.

Groet,
Jan

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #3083 Gepost op: 25 August 2013, 18:11:52 »
ziet er goed uit :)
ik had bij mijn vorige baan een helling van 5%.. hier kon de köf alleen zonder wagons bij op en de rest van het materieel redde het nog net met een paar wagons, erg fijn vonden ze het niet :P
groeten,
Auke

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #3084 Gepost op: 25 August 2013, 18:48:05 »
Een heel verhaal met wat resultaten op diverse vlakken  (y)
nou alleen nog een stofdoek hier en daar jan en je bent er  ;D  :-X
Met vr gr

Floris

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3085 Gepost op: 25 August 2013, 19:59:35 »
Met zo'n Kleinlok moet ik ook maar eens iets proberen, niet aan gedacht nog. Bedankt voor het in herinnering brengen!  :D

@Floris: ja, soms beweeg ik me wel eens op een hellend vlak  ;)
Hoe bedoel je, stofdoek? Ik heb vage ideeën om het talud van die oprit van repen stof te maken (en dan drenken in verdunde houtlijm), dus misschien...

Groet,
Jan

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #3086 Gepost op: 25 August 2013, 20:40:40 »
Floris bedoelt waarschijnlijk het kolengruis achter op de cabinetender. ;)
De boog naar het Bw ligt er mooi bij zo. Lekker ruim. De helling is aan de steile kant, maar kan wel. Zware goederen- en sneltreinen hoeven er toch niet overheen. Hoe wordt het spoor aan het Bw aangesloten?

Groet,
Bas

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #3087 Gepost op: 26 August 2013, 10:49:52 »
Nee Jan ik had het niet over met stof het hellingkje aan kleden(dan zou ik trouwens toch 1st iets van kippen gaas neermikken  ;) )
Je 2 locs op de foto lijken net als die vrachtwagen,wat last te hebben van stof bovenop.
En hardwerkende locs bij jouw kunnen dat natuurlijk niet gebruiken  :D
zit dat stof r niet dan is t of je camera die gek doet of ik moet naar de brillenboer :-X
Ben overigens net als Bas wel nieuwsgierig naar t antwoord op zijn vraag  ;D
Met vr gr

Floris

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3088 Gepost op: 26 August 2013, 15:16:01 »
O, dat... hm, dat valt wel wat mee, al zit er inderdaad een beetje stof op (dat krijg je als je je loks open en bloot laat staan terwijl je ondertussen aan het zagen en schuren bent). Maar op de foto lijkt het erger dan het is, het zal ook wel een beetje aan de lichtval te wijten zijn (o, wat is dat toch een heerlijke smoes - ligt aan de foto/lichtval).

Hoe het Bw wordt aangesloten... tja, nog niet over nagedacht eigenlijk. Ik zal wel rap met wat wissels moeten beginnen, bekoling, slakken trekken, water nemen, zand... dan kom je er niet met één spoortje.
Overigens kwam ik gisteravond op het idee om in de hoek, waar je op bovenstaande foto de boerderij van Ammeräth kunt zien, de dieseltanks/tankinstallatie voor de dieselloks te situeren. Voor die boerderij is daar toch echt niet genoeg ruimte, maar die staat daar ook alleen maar als opvulling en voor een beetje beeldvorming.

Cya!
Jan

Kippegaas? Welnee, nergens voor nodig op zo'n klein stukkie, dat wordt dan meer gat dan gaas.  ;)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3089 Gepost op: 26 August 2013, 17:25:49 »
Beetje aangeknutseld nog. Begint wel ergens een beetje op te lijken al zeg ik het zelf...

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 26 August 2013, 17:28:32 door 44 »