Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 08:54:32
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 08:49:17
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:45:03
Nieuwe forumgebruiker door Pauldg
Vandaag om 08:38:53
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:38:26
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Falkenberg
Vandaag om 08:27:45
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Martijnstein
Vandaag om 08:15:36
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 08:00:23
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 07:51:13
Dat overkomt mij niet. door Frits C
Vandaag om 07:20:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 07:14:26
Roco modellen op aliexpress door Stefan88
02 November 2025, 22:54:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
02 November 2025, 22:28:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
02 November 2025, 22:23:40
Baanplan Belkamp H0 door Carl
02 November 2025, 21:21:23
R37 kondigt Franse Super Pacific NORD aan door sncf231e
02 November 2025, 20:59:48
Rondom Charlois door Alewijn
02 November 2025, 20:49:48
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
02 November 2025, 20:35:18
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
02 November 2025, 20:11:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Rob Ellerman
02 November 2025, 19:55:16
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
02 November 2025, 19:54:42
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
02 November 2025, 19:38:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
02 November 2025, 19:33:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
02 November 2025, 19:16:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 November 2025, 19:11:20
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
02 November 2025, 18:42:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
02 November 2025, 18:40:01
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
02 November 2025, 18:31:40
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ferdinand Bogman
02 November 2025, 18:26:13
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Ferdinand Bogman
02 November 2025, 18:23:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3770916 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3060 Gepost op: 22 August 2013, 21:17:17 »
Haha! Maar een helix is niks anders dan een opgerold stuk rechte baan, dus kun je daar ook dezelfde spullen en technieken voor gebruiken  ;) ;D

Groet,
Jan

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3061 Gepost op: 22 August 2013, 22:18:42 »
Hoi Jan,

Even voor mijn beeldvorming want ik zie ook ineens mogelijkheden  ;D

Hoe heb je de bovenste moer onder je rails liggen ?



Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9042
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3062 Gepost op: 22 August 2013, 22:20:05 »
Die Steige Jan, is het niet mooi om daarlangs zo'n kolenstort van houten bakken te maken. Auhagen heeft zoiets wel in assortiment geloof ik.
Kun je mooi onderlossers gebruiken.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3063 Gepost op: 22 August 2013, 22:48:58 »
@Koen: het is meer een Rampe dan een Steige, maar dan eentje die dient om het in en uitrijden van het Bw mogelijk te maken. Niet meer dan dat. Omdat ik bovendien heilig geloof in het pricipe "Weniger ist mehr" geloof ik niet dat ik er goed aan zou doen aan deze "oprit" nog iets spectaculairs vast te knopen.

@Arthur: ik zal morgen wat extra foto's maken van de constructie en het hoe en waarom daarvan uitleggen. Echt ingewikkeld is het niet, maar gun me even de tijd.

Groet,
Jan

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9042
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3064 Gepost op: 22 August 2013, 23:04:29 »
Unschult mich in steinkohlendeutsch.  Ich meine diesse ausstahlung.



Bron foto: bahnen Wuppertal de.

Voor inspiratie een leuk google linkje google alte bekohlung anlage deutsche bahn-afbeeldingen.

Groeten van Koen.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2013, 23:09:08 door KoenF »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3065 Gepost op: 23 August 2013, 09:28:24 »
Ah! Ik zie wat je bedoelt, Koen. Maar zoiets komt er ook wel, maar dan in het Bw zelf. Nog even geduld.... oh, en trouwens, ergens in het begin van dit draadje heb ik al eens een soort proef-model van zo'n kolenbunker gebouwd, dat begint zo ongeveer hier.

Dan nog die stelbare steun wat meer in detail beschreven. Omdat ik nog steeds niet helemaal precies weet hoe de helling moet gaan lopen, heb ik besloten om in plaats van houten steuntjes in allerlei maten één zo'n steun van draadeind te maken, dan is het alleen nog maar een kwestie van aan een boutje draaien om de hoogte te kunnen variëren.
Omdat bovenop de houten "lat" de rails komt te liggen, is het niet mogelijk het stuk draadeind daar doorheen te voeren en boven- en onderop met een moer vast te zetten. De moer zou dan de rails in de weg zitten. Nog afgezien daarvan zou er dan ook geen speling bestaan tussen "dijklichaam" en draadeind (met het variëren van de helling verandert ook de hoek ondergrond-draadeind, en die speling moet er wel zijn). Om diezelfde reden heb ik ook afgezien van een inslagmoer. Het plankje direct op de kop van het draadeind te laten steunen leek me ook niet wat.
Het voorgaande in overweging nemende ben ik als volgt te werk gegaan:

In een klein stukje multiplex (plm. 8x3 cm) een gat geboord van 10 mm doorsnede.



In de ondergrond eveneens een gat geboord (voor het gemak met dezelfde boor, dan hoefde ik die niet om te wisselen voor een 8mm) en daarin met twee moeren en slotringen (of onderlegschijven, sluitringen, weet ik hoe die dingen heten) een stuk draadeind vastgezet.



Derde moer er op draaien, daarop komt dan nog een sluitring en tenslotte het stukje multiplex met het gat, in dat gat valt dan de kop van het draadeind.





En daarop komt dan het baanlichaam te rusten:



Door het gat iets groter te maken dan de doorsnede van het draadeind, kan het geheel iets kantelen, waardoor je gemakkelijk kunt variëren in de hellingshoek. Een nadeeltje is wel, dat die kanteling zowel in lengterichting als in dwarsrichting mogelijk is, maar dat wordt ondervangen als alles definief bepaald is en het geheel wordt vastgezet.

Groet,
Jan

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3066 Gepost op: 23 August 2013, 09:58:25 »
Hallo Jan,

Mooie uitleg (y) Die grote ringen wordt carosserie ringen genoemd, vroeger vaak gekocht bij de Fabory.
Mocht ik ooit aan baanbouwen toekomen, ga ik deze methode zeker toepassen. Heb nog wel ergens een voorraadje draadeinden liggen.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3067 Gepost op: 23 August 2013, 10:31:46 »
Nu ik die constructie zo zie,zou je dat ook evt kunnen bereiken door een lange bout te kopen/uit de schuur te halen mocht er geen draadeind in de buurt zijn  ;)
Maar ,handig gedaan en goed bedacht  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3068 Gepost op: 23 August 2013, 11:37:31 »




komt het spoor nog steeds uit boven de tunnelingang daar?  of was dit om een extra te maken  steun te voorkomen? :)
« Laatst bewerkt op: 23 August 2013, 21:02:43 door Ronald Koerts »
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3069 Gepost op: 23 August 2013, 13:12:43 »
Dat heb ik ook gedacht Floris, maar ik had geen geschikte bout in m'n emmer  8)
Draadeind zat, net als moertjes en ringen.
Auke, ik moest even goed lezen tussen al dat [size], [size=] en [font] door. Maar inderdaad, een soort afgedankte (nou ja, niet helemaal nog) mock-up dient als extra tijdelijke steun. Waarom maken als je zoiets hebt liggen?  ;)

Groet,
Jan


dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3070 Gepost op: 23 August 2013, 13:19:22 »
wow,  bug in het forum..
ziet er goed uit :)
heb je ook de helling langzaam laten open qua steigingspercentage?
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3071 Gepost op: 23 August 2013, 13:39:23 »
Bug? Wasda?
Je laat me ernstig twijfelen aan mezelf, Auke, zo ernstig zelfs dat ik uit arremoei maar een woordenboek ter hand genomen heb om uit te zoeken of het nu steiging is of stijging, steigen of stijgen. Hierboven hebben ze het ook al aldoor over een "Steige", maar dat schijnt duits te zijn.
Maar dan nu de zo hevig verlangde uitslag: het is stijging, je stijgt op je paard met behulp van een stijgbeugel. Soms begint dan het paard te steigeren, als het niet ziet zitten dat zo'n aparte snuiter op z'n rug komt plaatsnemen.
Een steiger daarentegen zal geen afwerende manoeuvres ondernemen als je aanstalten maakt het ding te bestijgen.

Bovenstaande in acht nemend en een uitputtend beroep doende op mijn taal-analytisch vermogen om te komen tot een mogelijk juiste interpretatie meen ik je vraag:

Citaat
heb je ook de helling langzaam laten open qua steigingspercentage?

als volgt te moeten beantwoorden: ja en nee; het stijgingspercentage bedraagt ongeveer 40 à 45%0, hetgeen voor losse loks en bij gelegenheid een handvol O-wagens met steenkool geen onoverkomelijke problemen op zou moeten leveren. Voor lange treinen zou het nog wel eens een onbedwinbaar obstakel kunnen vormen. Het is dus maar hoe je het bekijkt.

Groet,
Jan  ;)


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3072 Gepost op: 23 August 2013, 18:33:35 »
Bezig met nog zo'n mal ding. Maar m'n multiplex is haast op... beetje gokken, beetje smokkelen, beetje improviseren en dan maar hopen dat het goed komt  :o


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3073 Gepost op: 23 August 2013, 19:25:41 »
Hou wel je autootjes in de gaten, ze zitten aan je bedieningspaneel te knagen. ;)

Zou het niet mooier zijn moest de bocht wat meer langs achter lopen?

Groet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3074 Gepost op: 23 August 2013, 20:10:30 »
Geeft niet, Olivier, ik heb hun tandjes afgevijld.

Die bocht iets meer naar achteren leggen... hmm ja, zou kunnen. Eigenlijk had ik het idee om daar, achter het spoor, een (klein) seinhuis te plaatsen. Daarenboven heb ik nu ook ruimte om bijvoorbeeld een rijtje bomen neer te zetten als achtergrond of zo.
Dan, nu kruist het bovenlopende spoor de hoofdbaan daaronder op een redelijk goeie plek, als die plek meer naar achteren zou liggen, zou je de (vooral de lange) rijtuigen ineens erg veel overhang zien vertonen, omdat vlak achter de "tunnel"ingang de boog overgaat in een krappere radius. Op deze manier wordt dat vermeden en heb je meer de indruk van een wijde boog die in onder een tunnelachtig viaduct verdwijnt.  :D

Met ruime groet,
Jan