Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ssn 01 1075 naar en van duitsland over de betuwe lijn door Floris
Vandaag om 07:32:55
Modelspoorbeurs Houten 27 augustus. De voor- en nabeschouwing door Falcon10
Vandaag om 07:01:27
Dat overkomt mij niet. door Falcon10
Vandaag om 06:56:37
Van DAF FM1600 naar DAF FM1600 DF - Defensie Lijndienst door Danny77
Vandaag om 06:42:15
m'n gras, m'n gras! door barry1972
Vandaag om 00:41:32
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:13:02
BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25) door Peter J K
Vandaag om 00:12:28
Awe Viaduct door MOVisser
Vandaag om 00:07:54
Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken? door MOVisser
Vandaag om 00:05:34
V160 de meest kloppende/mooiste door Bahn-AG
08 augustus 2022, 23:49:34
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door H0ppakee
08 augustus 2022, 23:48:25
Leiden Centraal op N schaal door Besselspoor
08 augustus 2022, 23:45:09
Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door Rob Ellerman
08 augustus 2022, 23:14:49
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door ad.M
08 augustus 2022, 23:11:39
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
08 augustus 2022, 22:42:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeronimos
08 augustus 2022, 21:43:52
Kranenberg, een exercitie in code 70 door NS264
08 augustus 2022, 21:38:34
wissels dcc vriendelijk. door meino
08 augustus 2022, 21:28:14
Museumdepot Beekbergen in H0 door Jozz
08 augustus 2022, 21:22:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
08 augustus 2022, 21:07:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
08 augustus 2022, 20:56:59
Frans loodsje et cetera door tothebeach
08 augustus 2022, 20:38:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Marco1044
08 augustus 2022, 19:06:31
Groot Bruntendijk ontmanteld, Leve Klein Bruntendijk. door Eric B
08 augustus 2022, 17:59:40
Russische pantsertrein in Oekraïne video door bask185
08 augustus 2022, 17:54:10
Update: baan in de tropen door Eric v C
08 augustus 2022, 17:03:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
08 augustus 2022, 15:40:02
Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen. door Reinout van Rees
08 augustus 2022, 14:24:14
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Hendrik Jan
08 augustus 2022, 13:45:38
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
08 augustus 2022, 13:34:56
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 493431 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5231
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #60 Gepost op: 29 maart 2009, 13:44:54 »
Dönsdorf   -   Deel 17


Sinds gisteren is het Dönsdorf-draadje verplaatst van “Baanbouw en scenery” naar “Wat zijn we aan het bouwen”. Het is maar, dat je het weet. ;) Dit is voor mij een reden om weer iets te laten zien. Geen bouwbericht, maar een tussendoortje.

~~~ oOOOo ~~~

The making of “De kerstkaart”

In oktober 2008 kwam de afdeling Public Relations van het museum in Dönsdorf met een idee voor een kerstkaart. Een Kerstman met een stoomtrein. Wie de rol van Kerstman zou spelen, was door PR al bepaald: de museumdirecteur. Blij was hij daar niet mee, maar kon later de grap wel waarderen. Als locatie werd het station gekozen. Na een hevige discussie over welke loc de hoofdrol mocht spelen, werd de 80er gekozen. “Een sleeptenderloc is te lang voor de foto,” was de gedachte.


Foto 77   De kerstkaart, zoals die vorig jaar op dit forum verscheen.

Het maken van deze – klikbare – beelden ging natuurlijk niet vanzelf. De PR-afdeling wilde meer groen op de achtergrond in plaats van een betongrijze muur. Het treinverkeer moest tijdelijk omgeleid worden om tussen de hoofdsporen een rij bomen te kunnen zetten. Behalve de eigen cameraman van het museum kwam ook een cameraploeg van de Dönsdorfer Rundfunk langs voor opnames. Helaas heb ik deze beelden nooit gezien…


Foto 78   De scene gezien vanuit een helikopter.

De rij bomen tussen de sporen is hier goed te zien. Om de perronverlichting te laten branden, werd deze tijdelijk aan de rails aangesloten.


Foto 79   Nog een helikopterblik.

Tijdens het maken van de foto is er gelukkig veel gelachen. De directeur is achteraf blij met het resultaat.


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2009, 14:42:48 door Basilicum »

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
    • Somda
Re:Dönsdorf
« Reactie #61 Gepost op: 29 maart 2009, 16:35:16 »
Erg leuk verhaal!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5231
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #62 Gepost op: 16 april 2009, 21:14:54 »
Dönsdorf   -   Deel 18


Tussendoor neem ik af en toe de tijd voor een bouwpakket. Meestal één tegelijk, maar de laatste tijd ook wel meer exemplaren ineens. In deze aflevering twee setjes van Auhagen. Een locloods en een seinhuis. De locloods zal in mijn Betriebswerk dieselloc’s onderdak bieden. Waar het seinhuis precies komt te staan is nog steeds niet duidelijk. Het was een gelegenheidsaankoop: mooi gebouw, goede prijs. Bij de aankoop niet nagedacht of er ook ruimte voor is op de baan.


Foto 80   Twee bouwpakketten door elkaar heen.

Om de plasticglans een tegen te gaan, worden alle delen in de verf gezet. Als het even kan, doe ik dit voordat de muurdelen aan elkaar worden gelijmd.


Foto 81   Toiletgebouw. De schilder is net vertrokken.

De voegen van het metselwerk “vul” ik met verdunde grijze verf. Direct na het aanbrengen wordt de verf op de bakstenen met een in wasbenzine gedompelde wattenstaaf verwijderd. Na een uurtje is de verf droog en kan er eventueel een tweede laag aangebracht worden. Op deze manier behandelde ik ook een toiletgebouw van Auhagen.


Foto 82   Het seinhuis. Veel onderdelen ontbreken nog.

Van Faller kocht ik een setje met seinhuisinrichting om het interieur te vullen. In het seinhuis komt natuurlijk binnenverlichting. Wel gedempt, zodat het personeel nog goed naar buiten kan kijken. De gele wandjes zijn niet “lichtdicht”. Licht komt dus dwars door de muur heen. Geen gezicht. Ik smeer de wandjes aan de binnenkant eerst met dikke, zwarte verf in om ze vervolgens wit te schilderen. Twee lagen witte verf is voldoende.


Foto 83   De locloods. Ook hier ontbreken nog een aantal details.

Voor het eerst schilder ik een locloods ook aan de binnenkant. Het geeft een verrassend fris beeld. Hoewel…, na een paar draaiende dieselmotoren en een verdwaalde stoomlocomotief zal er van die frisheid niet veel meer overblijven… Binnenkort eens een waarschuwingsbord maken: “Bitte Nicht Qualmen”. Deze loods zal niet zo’n vervallen indruk maken als die in Rheine. Toch gaf deze loods mij de inspiratie om het interieur te schilderen.


Foto 84   Een kijkje naar binnen. Geen scherpe foto, helaas.

De twee grijze “pijpen” midden in de loods zorgen voor voeding van de binnenverlichting. Ik had even geen dunnere messingdraad in de buurt…


Foto 85   Een nieuwe poging. Wel scherp, maar donker…

Om de sfeer te verhogen, maakte ik de laatste foto buiten.
Aan de voorgevel komt nog een buitenlamp, maar ik weet nog niet precies waar.

De loods en het seinhuis zijn nog niet klaar. Als ik eens tijd en zin heb, maak ik ze af. Het blijft een hobby. :)


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re:Dönsdorf
« Reactie #63 Gepost op: 17 april 2009, 12:07:16 »
Maar dat ziet er zeker al heel erg goed uit!

En die pijpen in de locloods, die storen niet.
Hadden zo twee steunpilaren voor het dak kunnen zijn.
Of leidingen voor de sprinkler... ik noem maar wat...

Je mag al heel erg tevreden zijn, hoor!

Groetjes Henk
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5231
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #64 Gepost op: 29 april 2009, 21:01:44 »
Dönsdorf   -   Deel 19


Er wordt deze keer niet gebouwd, maar gereden. Hoewel de baan nog lang niet af is, moet je toch ook eens de treinen kunnen laten rijden. De foto's zijn klikbaar.


Foto 86   Uit Schwarzburg komt een korte personentrein, die als eindpunt Dönsdorf heeft.

De V100 is met twee zilverlingen aangekomen op spoor 9 en wordt door een rangeerder afgekoppeld.
Op spoor 8 wacht een sneltrein in de vorm van een VT06 op een groen sein.


Foto 87   De lok rijdt langs zijn trein naar het Bw.


Foto 88   In de trein zijn schoonmakers begonnen met hun werk.


Foto 89   Na enige tijd wordt een V160 met twee versterkingsrijtuigen aan de trein gekoppeld.

Deze lok is sinds kort in dienst en zal vandaag zijn eerste trein rijden.
“Op spoor 9 staat de trein naar Schwarzburg klaar en vertrekt om 17.10u,” laat de stationsomroeper weten.


Foto 90   Onderweg naar Schwarzburg.

Zonder fantasie zijn we nergens. ;)


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 29 april 2009, 21:04:08 door Basilicum »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11128
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Dönsdorf
« Reactie #65 Gepost op: 29 april 2009, 21:10:55 »
Citaat
Uit Schwarzburg komt een korte personentrein, die als eindpunt Dönsdorf heeft

 ;D

Leuk, zo kunnen er heel wat banen gekoppeld worden op het forum.

Groet Jaap

Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12175
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #66 Gepost op: 29 april 2009, 22:02:59 »
Wij hebben wel de primeur  ;D

Groet,

Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re:Dönsdorf
« Reactie #67 Gepost op: 29 april 2009, 22:16:27 »
Wij hebben wel de primeur  ;D

Misschien wel met h0-banen, Ruud.
Met N-banen is er al eerder gekoppeld, bijvoorbeeld Boppard-Dachbodenheim. ;)

Maar primeur of niet, het is leuk om te zien hoe iedereen plezier aan de hobby beleeft, helemaal met het forum als koppelmechaniek. :)

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

bas den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
    • Schwarzach
Re:Dönsdorf
« Reactie #68 Gepost op: 29 april 2009, 22:20:02 »
Het ziet er allemaal prachtig uit basilicum (y)
De verhalen zijn ook leuk om te lezen. ;)

Groetjes, Bas
軌道ñ!!

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12175
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #69 Gepost op: 29 april 2009, 22:22:27 »
Sorry Hans,

Dat had ik nog niet gezien. Dus ere wie ere toekomt: jullie koppelden het eerst.

En inderdaad: het gaat om het plezier dat we aan de hobby beleven. Er zullen wel wat vaker treinen tussen Dönsdorf en Schwarzburg gaan rijden, hou het maar in de gaten  ;) .

Groet,

Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5231
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #70 Gepost op: 30 april 2009, 13:11:21 »
De Schwarzburg-Dönsdorfer-Eisenbahn...

Dank voor alle lof. :)
Ruud en ik koppelden voor het eerst twee H0-banen. ;)

Met vriendelijke groet,
Basilicum

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12175
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #71 Gepost op: 30 april 2009, 15:08:14 »
« Laatst bewerkt op: 30 april 2009, 15:12:38 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5231
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #72 Gepost op: 12 mei 2009, 21:23:13 »
Dönsdorf   -   Deel 20


Ik eindigde deel 19 met de stelling: “Zonder fantasie zijn we nergens.” In deze aflevering hiervan opnieuw een bewijs.

~~~ oOOOo ~~~

Een alledaagse dag

Lokführer Müller en Heizer Peters zijn vandaag hun dienst begonnen op de 50 888. Ze wachten nu op hun eerste trein. In de verte horen ze het gestamp van een stoomlok, die met een zware trein de “Dönsdorfer Steige” probeert te beklimmen. “Ich schaff es nicht, ich schaff es nicht,” lijkt de lok te zeggen.


Foto 91   In afwachting van een trein. (klik)

“Wat is ie weer laat, hè?” zegt Müller tegen Peters. “Zoals altijd,” antwoordt Peters. Peters heeft weer eens te veel druk op de ketel. De overdrukventielen blazen stoom af. “Du Anfänger!” snauwt Müller. Na een minuut of vijf komt een tweede 50er in zicht. Zij heeft het einde van de helling bereikt en begint nu ietsje sneller te rijden. “Ich hab’s geschafft, ich hab’s geschafft,” sist de 50 2840.


Foto 92   50 2840 nadert zijn bestemming.


Foto 93   50 2840 rijdt langs 50 888.

Heizer Walter kijkt moe, maar voldaan achterom naar de tien zelflossers. Als de trein voorbij de 50 888 is gereden, stopt hij. De wissels worden omgelegd en Müller rijdt zijn 50er tegen de trein aan. Zugführer Maier koppelt de trein aan en geeft het Bremszettel af bij Müller. Daarna stapt hij snel weer in zijn cabine op de tender, die hij eigenlijk veel te klein vindt. Hij heeft liever een eigen wagen. Lokführer Müller moet nu wachten op een trein uit Freiburg. Vandaag wordt deze gereden door een oud beestje: een 5710.


Foto 94   57 2470 komt met een sleep gesloten goederenwagens voorbij.

Müller groet naar zijn collega en wacht vol ongeduld een groen sein af. De overdrukventielen sissen zachtjes.


Foto 94   Met veel geweld vertrekt 50 888 richting Schwarzburg.


Foto 96   50 888 onder het viaduct.


Foto 97   Bij Blockstelle “Dönsdorfer Steige”

“Zo, weer een lading steenkool onderweg,” denkt de Blockstellerwarter. Zijn dienst zit erop voor vandaag. Het spoor rechts van de lok loopt naar de “Dönsdorfer Steige”. Met een maximaal hellingspromillage van 28 over een lengte van ruim een kilometer (schaalkilometer) is deze berucht bij het lokpersoneel.

Het vervolg lees je bij de Schwarzburg-Neuffen-Bahn.


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2009, 12:51:38 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5231
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #73 Gepost op: 14 juni 2009, 16:19:51 »
Dönsdorf   -   Deel 21


In Dönsdorf wordt weer gebouwd. Ik probeer een seinhuis van Auhagen in elkaar te zetten. Het is niet de eerste bouwset, die ik van dit merk assembleer. Elke keer valt me de goede pasprecisie bij dit merk op.


Foto 98   Seinhuis “Oschatz”
Foto geleend van www.Auhagen.de

Het gele metselwerk van dit seinhuis wordt ook in rood meegeleverd, zodat je zelf kunt kiezen welke kleuren je wilt gebruiken. Het gele metselwerk boven de kozijnen vind ik te opzichtig en maak deze rood. Verder heb ik een voorkeur voor symmetrie. Het ene raam op de begane grond wordt dus dichtgemetseld, zodat dit raam in de achtergevel geplaatst kan worden.

De muren zijn van metselwerk. Om de voegen een kleurtje te geven, vul ik deze in twee lagen met verdunde grijze verf. De verf, die op de bakstenen terechtkomt, verwijder ik vrijwel direct met een in wasbenzine gedoopte wattenstaaf. Op deze manier verdwijnt ook de plasticglans van deze onderdelen.


Foto 99   Het metselwerk wordt gevoegd. De eerste verflaag.

De zijgevel linksboven is al behandeld. Bij de voorgevel linksonder heb ik de verf op de bakstenen nog niet verwijderd. De diepte van de voegen is goed. De verf loopt “als vanzelf” door de voegen heen.

Dat de foto's klikbaar zijn, heb je zeker al uitgevonden...


Foto 100   Met en zonder verf.

Gelukkig droogt de matte verf van Revell vrij snel, zodat ik in korte tijd de gevels in elkaar kan zetten.


Foto 101   De gevels van voor...


Foto 102   … en van achter.

Ik heb de kleur van de muren aangepast aan het meegeleverde interieur.


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2009, 23:07:58 door Basilicum »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9755
    • belse roestkraam
Re:Dönsdorf
« Reactie #74 Gepost op: 14 juni 2009, 17:24:27 »
dat ene dichtgemetselde raam geeft dit gebouwtje nou net zo'n lekker kloeksfeertje, nouja, tis sowieso wel een geinig ding, lekker onspectaculair.