Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 09:51:28
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544516 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #90 Gepost op: 06 september 2009, 19:20:58 »
@Ruud: Jazeker :) Voor herhaling vatbaar.

@Jos: Dank voor het compliment.

Groet,
Basilicum

Roelof

  • Gast
Re:Dönsdorf
« Reactie #91 Gepost op: 06 september 2009, 19:39:00 »
Dönsdorf   -   Deel 23


“De nieuwe naamplaat past op de plek van de oude, maar die nieuwe is wel erg wit!” Met deze opmerking van Schmidt ligt de naamplaat weer op mijn bureau om te “vergrijzen”. Deze klus moet wachten: eerst een ander seinhuis afmaken.

~~~ oOOOo ~~~

Bij de bouwset van Auhagen is een interieur van papier toegevoegd. Deze heb ik met karton verstevigd.


Foto 104   Het interieur.

Natuurlijk wil je snel zien hoe het een en ander in elkaar past. Met een elastiekje en een beetje kunst- en vliegwerk kreeg ik het kaartenhuis in “elkaar”.


Foto 105   De voorzijde.


Foto 106   De achtergevel heeft een raam gekregen.

De erker is nog niet klaar. Het raam waar deze moet komen heb ik achterwege gelaten. De bouwtekening laat je deze wel monteren. Je kunt er zo voor kiezen om de erker niet te monteren. De set is dus hierop voorbereid.

In het seinhuis komt verlichting. Niet te fel, zodat de seinhuiswachter nog goed naar buiten kan kijken. Hiervoor monteer ik twee messingdraden tegen het plafond. Ik voed de 18-volt-lampjes met 12 volt. Dat geeft een “zachte” verlichting.


Foto 107   Binnenverlichting.

Bij een van mijn oude bouwsels is ooit het dak doorgebrand door de binnenverlichting. Met de gedachte “eens, maar nooit weer” plak ik tegenwoordig een stukje aluminiumfolie op papier en vervolgens tegen het dak. Voor deze verlichting is dat niet echt nodig, maar je kunt nooit weten...


Foto 108   Aluminiumfolie tegen het dak.

Na het aanbrengen van de laatste details is het seinhuis klaar.


Foto 109   Het resultaat.

De lamp op het dak zou vervangen kunnen worden door een brandend exemplaar. Zo ver ben ik niet gegaan.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Faller heeft in zijn assortiment een seinhuis inrichting:




De ledjes zijn aan maar geven zoals in het echt weinig licht.

Grt, Ronald.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #92 Gepost op: 06 september 2009, 19:47:07 »
Ik weet het, Ronald. Faller 120118. In een ander seinhuis bouw ik het in. De papieren versie van Auhagen vond ik wel het proberen waard. Het geeft een aardig resultaat.

Heb jij groene led'jes gebruikt voor de binnenverlichting in jouw seinhuis? Gezichtsbedrog?

Groet,
Basilicum

Roelof

  • Gast
Re:Dönsdorf
« Reactie #93 Gepost op: 06 september 2009, 19:53:00 »
Nee, het zijn gewone gele ledjes, heb geprobeerd dit in het donker te fotograferen maar was nauwelijks te zien.

Grt, Ronald.
« Laatst bewerkt op: 06 september 2009, 20:01:34 door Ronald »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #94 Gepost op: 04 oktober 2009, 12:34:05 »
Dönsdorf   -   Deel 27


In de loods staat al een tijdje een E50 te wachten op een onderhoudsbeurt. Gisteren was de locomotief eindelijk aan de beurt. Bij de demontage viel me opnieuw op, dat de interieurs erg donker van kleur zijn. Door de donkergroene kleur kun je bijna niet naar binnen kijken.


Foto 123   Een kijkje in de cabine…

Bij een andere loc in mijn verzameling, Roco’s E103, heb ik ook al eens de interieurs geverfd. Deze zijn van origine donker bruin. Geen gezicht naar mijn idee. Ik schilderde deze grijs. Mijn E50 krijgt dus ook grijze interieurs. Is dit eigenlijk realistisch? Niet echt, zo bleek na een beetje speuren op het internet.


Foto gelinkt van db-loks.de.

 
Foto's 124 en 125   Het interieur toen en nu.

Door het gebruik van matte verf duurt het drogen van de verf niet lang. De machinist heb ik meer naar voren gezet, dan Roco had gedaan. Een tweede machinist rijdt mee, zodat hij de loc op het volgende station kan overnemen.

 
Foto's 126 en 127   Een nieuwe blik naar binnen.


Foto 128   Ook de remkranen kregen een kleurtje.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Dönsdorf
« Reactie #95 Gepost op: 05 oktober 2009, 09:17:12 »
Ziet er weer mooi uit... Geven de gele ledjes wel een mooi egaal licht? Of lijkt dat nu gezichtsbedrog? Het hoeft natuurlijk niet veel licht geven. Het is geen straat verlichting  :) Mooi draadje om te blijven volgen.

Gr Ronald K
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #96 Gepost op: 05 oktober 2009, 11:32:49 »
Dank voor het compliment. :)

De hoeveelheid licht in het seinhuis van Roelof is gezichtsbedrog. In werkelijkheid zal de ledverlichting meer licht laten zien. Niet overdadig, maar dat is in een seinhuis ook niet nodig. Je hebt wel meer lichtpunten nodig, dan met gloeilampen, want bij gloeilampen wordt het licht meer verspreid.

Met vriendelijke groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #97 Gepost op: 30 oktober 2009, 15:50:40 »
Dönsdorf   -   Deel 28


Het werk in Dönsdorf ligt de laatste tijd stil. De grootste boosdoener is het gebrek aan tijd. Gelukkig kunnen de treinen wel rijden. Vandaag is in het station een sneltrein uit Würtemberg aangekomen, getrokken door een Badische IVh. Een goed excuus om rond het station weer eens foto’s te maken. Ook deze foto's zijn klikbaar.


Foto 129   Een sneltrein in Dönsdorf.


Foto 130  Badische IVh.


Foto 131  De sneltrein vertrekt. Direct achter de loc een postrijtuig.

Mijn eigen overkapping is op dit moment nog steeds niet meer dan het geraamte van foto 73 (zie deel 16). Binnenkort wil ik hieraan wat tijd besteden. Als eerste komen de perrons aan de beurt. Vorig jaar was ik in Aachen en maakte een paar inspirerende foto’s.


Foto 132   Aachen Hbf oostzijde.

Het is goed te zien, dat de perrons zijn verhoogd. Aan verlichting geen gebrek, maar banken zijn bijna niet te vinden.


Foto 133   Aachen Hbf westzijde, september 2008.


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2009, 19:45:58 door Basilicum »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #98 Gepost op: 30 oktober 2009, 17:39:10 »
Hoi Basilicum,

Ik ben heel benieuwd naar je perrons. Veel succes met bouwen!

Misschien komt die Würtembergische sneltrein nog wel langs Schwarzburg  ;D.

Groet,

Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #99 Gepost op: 14 november 2009, 15:23:14 »
Dönsdorf   -   Deel 29


Eindelijk heb ik tijd gehad genomen om verder te kunnen bouwen. Weer een klein stapje verder. Zoals ik in de vorige aflevering al schreef, zijn de perrons aan de beurt. Van een vorige baan zijn veel bouwwerken overgebleven, die nu in Dönsdorf een plekje krijgen. De kleine perronoverkappingen zijn hiervan een voorbeeld. Het zijn vrij eenvoudige perronnetjes, die Pola jaren geleden uitbracht in de juniorserie.


Foto 134   Een Pola-perronnetje.

Ik heb ze met verf behandeld, verlicht en bevolkt. Met deze perronnetjes heb ik tijdens het ontwerpen van de baan al rekening gehouden. In een bouwmarkt vond ik latten met een kopmaat, die gelijk is aan de Pola-perrons. Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan? Ik hoef ze alleen maar op lengte af te zagen.


Foto 135   De eerste proefopstelling bij de grote overkapping.

Het stuk bij de overgangswissels was geen sinecure. Hier zou een aandrijving onder de tafel een goede oplossing zijn geweest, maar de bediening van de wissels is ook niet meer de jongste en laat zich niet van de wissel scheiden. De rails demonteren en deels opnieuw beginnen? Nee, daar had ik geen zin in. Ik zette de zaag in het perron. Met een stukje triplex van een millimeter dik maakte ik het perron weer dicht. Opgelost. Ja ja… Toen dook een probleem op, waarover ik kortgeleden nog iets las op Beneluxspoor: uitzwenkend materieel. Hiervoor heb ik, na veel testen met diverse locomotieven en lange rijtuigen, het perron een paar millimeter versmald. Op het eerste gezicht is hiervan gelukkig weinig te zien.


Foto 136   Overgangswissels.


Foto 137   Een eerste overzicht.


Foto 138   En een tweede.

Het achterste spoor ligt bij het fictieve stationsgebouw en heet spoor 1. Fictief, want het stationsgebouw zelf valt buiten de baan en bouw ik dus niet. Spoor 1 krijgt geen overkapping, behalve bij de grote kap. Het perron tussen sporen 2 en 3 krijgt drie Pola-perrondelen. Het perron tussen de sporen 6 en 7 krijgt er twee, net als het perron tussen spoor 8 en 9. De sporen 4 en 5 zijn doorgaande sporen en blijven perronloos. Ook spoor 10 ligt niet aan een perron. Hier kunnen locomotieven omlopen of wordt materieel tijdelijk opgesteld. De stootblokken aan het einde van sporen 9 en 10 worden vervangen door remschoenen.

De perrons zullen onderling verbonden worden met een voetgangerstunnel. FLMtreintjes stelde een tijd geleden voor om een soort passerelle te bouwen in de grote overkapping. Een goed voorstel, die mijn vader ook al deed.


Foto 139   Het voorstel van FLMtreintjes.

Ik ben er nog niet uit of ik deze passerelle echt ga bouwen. Als de grote overkapping klaar is zul je er weinig van kunnen zien. Toch blijft het wel een uitdaging.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #100 Gepost op: 14 november 2009, 16:42:08 »
Hoi Basilicum,

Goed dat je weer aan het bouwen bent. Ziet er prima uit!

Groet,

Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re:Dönsdorf
« Reactie #101 Gepost op: 14 november 2009, 17:10:58 »
Ziet er prachtig uit hoor Basilicum, zo heb je die wisselaandrijving mooi weggewerkt.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #102 Gepost op: 14 november 2009, 18:17:46 »
Basilicum, zie ik op foto 138 een 94 met donderbussen? En wat hangt er op foto 139 achter de 57? Coupéwagens?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #103 Gepost op: 15 november 2009, 11:49:21 »
Dank voor de complimenten. :)

De loc van foto 138 is er eentje van de Baureihe 78.
Achter de 57er hangen een paar setjes dubbele Abteilwagen en een postrijtuig.


Roco 44587

Groet,
Basilicum

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #104 Gepost op: 15 november 2009, 11:59:20 »
Hoi Basilicum,

Een 78 aanzien voor een 94... nou, da's ernstig; ik moet m'n brillenglazen weer eens goed schoonmaken  ;D.
Prachtige set Abteilwagens van Roco! Nog niet in mijn verzameling, maar wat niet is ....

Groet,
Ruud

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus