Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 12:23:00
maatvoering AKI door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:18:20
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:06:57
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door odaoda
Vandaag om 11:58:40
23 augustus modelspoorbeurs Houten door CHH
Vandaag om 11:50:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:11:02
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
21 August 2025, 22:21:24
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
21 August 2025, 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
21 August 2025, 14:48:22
  

Auteur Topic: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.  (gelezen 32851 keer)

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 5255
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #300 Gepost op: 21 August 2025, 08:42:18 »
Nee functioneel afspannen is het niet bij Viessmann.

De draden die dan naar het spanwerk gaan (hevel of rol) worden uiteindelijjk door middel van een elastiek vastgehouden.

In aanvulling ook op het rijden onder bovenleiding, ondanks zorgvuldig positioneren zijn er toch (mede door de krappe wisselstraten) bij mij wat plekken waar de panto's blijven haken. Daarom ben ik begonnen om de panto's met een klein visdraadje te beperken in de hoogte, zodat je wel de illusie hebt van tegen de draad rijden.

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 21 August 2025, 08:45:00 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
  • Steel is king!
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #301 Gepost op: 21 August 2025, 09:38:02 »
Functioneel afspannen kan wel met Sommerfeldt. Daar bevatten de verschillende afspaninrichtingen ook veren voor. Ook de bevestiging van uithouders ed aan masten zijn hierop berekend en voor ontworpen.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2894
  • Aachenau West
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #302 Gepost op: 21 August 2025, 11:45:22 »
Als je met panto's tegen de draad wilt rijden, dan ontkom je niet aan afspanning. Anders worden de draden door de panto's opzij gedrukt en blijven de panto's haken in de bovenleiding.
De uitleggers worden als je de bovenleidingsdraden afspant, "automatisch" ook gefixeerd.

(Ook ik werk met Sommerfeldt. En wat Montanbahn al zegt: Sommerfeldt voorziet in afspaninrichtingen. Je kunt de draden trouwens ook in het verdekte deel afspannen met een simpele veer.)

Groet, Bas

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17981
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #303 Gepost op: 21 August 2025, 12:07:48 »

Daarom ben ik begonnen om de panto's met een klein visdraadje te beperken in de hoogte, zodat je wel de illusie hebt van tegen de draad rijden.


Prima oplossing toch? Volgens mij wordt dat wel meer gedaan dus niks vreemds. Nog steeds is de illusie van tegen de draad rijden volop aanwezig en veeeeeel mooier dan een panto die tegen de lucht staat te drukken  ;)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #304 Gepost op: 21 August 2025, 15:03:59 »
Dank heren voor de nuttige terugkoppelingen!

De aanvankelijke keus voor Viessmann was vrij willekeurig, op de beurs in Houten heb ik daar de vorige keer wat spulletjes van kunnen kopen. Er is een stand die daar aardig wat van had, Sommerfeldt heb ik daar niet gezien. Bij Bas (wob) heb ik de Sommerfeldt in het echt gezien, en dat zag er ook goed uit.

Het liefst rij ik met de panto's tegen de draad, maar dat lukt dus alleen goed met afspannen begrijp ik. Dus of alsnog voor Sommerfeldt kiezen, of zelf een afspanmechaniekje maken (moet kunnen denk ik), of met visdraad voorkomen dat de panto's de draad raken. Helder!

Zaterdag ben ik weer op de beurs en dan hoop ik wat spulletjes op dat vlak te kunnen bijkopen voor mijn proefstukje, daarna maak ik de definitieve keus wat er op de baan gaat komen. U hoort van mij!
Groet!
Michiel.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12266
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #305 Gepost op: 21 August 2025, 15:16:09 »
veeeeeel mooier dan een panto die tegen de lucht staat te drukken  ;)
Vandaar dat er best veel mensen zijn die met stoom en diesel rijden,dan heb je al dat "geneuzel" niet  ;D  ;)
(krijg trouwens nou al de kriebels als ik dat gepriegel zie met bovenleiding  :o,niks voor mij,ik hou het wel bij spoor 0 met stoom en diesel  :angel: )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 5255
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #306 Gepost op: Vandaag om 09:20:08 »
Michiel,

In principe is het mogelijk met de Viessmann bovenleiding om tegen de draad aan te rijden zonder afspannen.
Maar dit is wel een kwestie van uitproberen en aanpassen waar nodig.

Mijn ervaring is dat als de druk vanuit de panto vrij hoog is en de overspanning naar de zijkant kan uitveren er kans is op haken.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel