Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Eric B
Vandaag om 19:21:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door WimC
Vandaag om 19:19:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 19:17:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 18:46:34
fotowedstrijd 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 18:45:40
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Marc tramt
Vandaag om 18:43:07
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Piko 2025 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:16:15
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door verst107
Vandaag om 18:03:37
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Rondom Charlois door 741230
Vandaag om 17:43:04
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
Zelfgemaakt BiDiB modules door AlbertG
Vandaag om 16:57:24
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
  

Auteur Topic: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.  (gelezen 36710 keer)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #270 Gepost op: 18 January 2025, 17:35:15 »
Komt goed Einte! Perron is nog niet definitief vastgemaakt. Die gaat een stukje naar rechts opschuiven. Had op de beurs in Houten wel eens bijbehorende flexibele perronranden gezien om de afbuigingen te maken maar kon ze de laatste keer niet meer vinden.
Groet!
Michiel.

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 5545
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #271 Gepost op: 18 January 2025, 22:12:22 »
Of je stelt de route zo in dat je niet langs het perron komt.

Ik zie in diverse video’s van “rotausleuchtung” dat hij met zijn klv (dus containers en vrachtwagen opleggers) speciale routes door de stations moet rijden vanwege de beladings maten.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #272 Gepost op: 19 January 2025, 14:09:15 »
Dank voor de tip Jelmer. Die website van Rotausleuchtung kende ik niet, erg leuk om te zien!

En inderdaad, misschien op sommige stukken maar niet rijden met zo’n buitenissige last. Is geen probleem op mijn baan, als ik van links het station binnenkom kan ik via een stuk parallelspoor het voorste spoor bereiken en kom ik niet langs het perron. Van rechts komende speelt het probleem niet.
Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #273 Gepost op: 03 February 2025, 19:46:05 »
Even een soort van 'week-update' hoe het inmiddels met de baan staat. Het echte houtbouwen is nu wel zo'n beetje klaar, voordeel daarvan was dat je wel redelijk snel progressie zag. Qua techniek vooral wat losse eindjes (vrij letterlijk ook :) ) van de bedrading in orde gemaakt. De voeding van de baan is nu volledig zoals die bedoeld was, een soort van ster-netwerk met nog wat extra aansluitingen aan verschillende stukken spoor. Tevens een apart net voor voeding van de accesoires zoals wisselschakelaars aangelegd. Niet veel bijzonders, ik hou de elektronica vooralsnog beperkt.

Ook de afgelopen tijd aan de scenery begonnen, iets waar ik het minste ervaring mee heb en mezelf ook niet zo bedreven in voel. Eerste is het maken van een tunnel. Enige tijd terug al portalen gekocht van Faller, maar die vond ik nogal plastic-achtig overkomen:




Eerst in ongeveer dezelfde kleur als het plastic een sterk verdunde matte enamelverf aangebracht. Daar wordt het iets beter van:



Vervolgens na drogen de voegen geprobeerd vol te laten lopen met sterk verdunde grijze verf. Het idee was om het overtollige verf er af te vegen zodat het alleen in de voegen zou blijven zitten. Dat viel wat tegen, door de ruwe structuur van de stenen zelf bleef er toch nog redelijk wat zitten buiten de voegen en heeft het geheel nu een grijze waas:


Als het weer helemaal droog is maar weer opnieuw bijwerken met bruin/grijs, eens kijken of dit nog goed komt.



Groet!
Michiel.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3166
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #274 Gepost op: 03 February 2025, 19:52:05 »
Het is natuurlijk persoonlijk, maar op de foto ziet het er helemaal niet verkeerd uit.

Wat je (ook?) zou kunnen proberen is om met zwart te drybrushen (dus een kwast eigenlijk bijna helemaal leegmaken op een papiertje, en dan nog accenten aanbrengen). Daarmee kan je de nu wat felle kleur van de voegen minder opvallend maken.

Groeten,
Rogier

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26512
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #275 Gepost op: 03 February 2025, 20:07:45 »
Michiel je had ook de wv kleurenpotloodmethode kunnen gebruiken.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #276 Gepost op: 03 February 2025, 20:24:54 »
Ik vind het ook niet een heel erg verkeerd resultaat.

Wim, is die WV methode ergens makkelijk na te lezen?

Groeten Edwin.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #277 Gepost op: 03 February 2025, 20:45:43 »
@Rogier en Wim: Dank, ik ga beide (en wellicht andere) methoden uitproberen! Misschien nog een portaal bijkopen zaterdag...
Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #278 Gepost op: 03 February 2025, 20:46:21 »

Wim, is die WV methode ergens makkelijk na te lezen?

Groeten Edwin.

In Wim z'n topic, vanaf:

« Reactie #6093 Gepost op: 30 August 2018
Groet!
Michiel.

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2070
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #279 Gepost op: 03 February 2025, 20:59:04 »
Lekker losgaan op dat portaal en is het niet naar wens, nou dan verf je het overnieuw toch?  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #280 Gepost op: 03 February 2025, 21:02:19 »
Voordat ik de tunnelbuis maak moet er natuurlijk eerst ballast worden aangebracht. Dat ook maar eens geprobeerd. Had nog wat van vroeger en laatst een nieuwe zak gekocht. Wat pas later opviel was de structuur van de steentjes. De oude ballast (30 jaar oud ofzo?) had ronde steentjes:



En de nieuwe wat grilliger steentjes, staat een stuk beter!


Die onderste wordt het dus. Wat geëxperimenteerd met houtlijm-met-zeep-oplossingen, dat komt wel goed.
Groet!
Michiel.

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 5545
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #281 Gepost op: 04 February 2025, 09:27:58 »
Ja er is heel veel mooi spul op de markt gekomen de laatste jaren voor een nog fraaiere scenery.

Maar hoe goed ga je die tunnel inkijken? Als het een kort stukje is waar je doorheen kijkt, ja dan is ballast over de hele lengte in de tunnel wel nodig, maar anders alleen het eerste stukje..

En als je dan de tunnel maakt met ballast, maak dan ook de tunnelwanden.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
  • Steel is king!
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #282 Gepost op: 04 February 2025, 15:10:00 »
De vorm van de ballast hangt heel erg van de periode en de plaats af die je wilt uitbeelden.
Hier was het in de jaren 50 vorige eeuw nog heel gebruikelijk om grind (uit -voormalige- rivieren) te gebruiken en dat is door de eeuwen heen door moeder natuur afgerond. Hier was dat natuurlijk ruim voorhanden en redelijk gemakkelijker verkrijgbaar.
Later is vanwege de betere onderlinge "hechting" veelal gekozen voor steenslag uit de alpenregio's. Bij hogere snelheden bleek dit een betere trilling bestendiger railbedding op te leveren.

Bouw je een baan in periode II of IIIa dan is de eerste op jouw foto de meer realistische (afgezien van de kleur misschien). Zit je eind vorige eeuw tot aan heden dan is de 2de foto (ook weer mogelijk de kleur) de te verkiezen variant. Bij oude, minder frequent bereden sporen bleef het grind natuurlijk langer liggen.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #283 Gepost op: 04 February 2025, 17:51:51 »
Dank voor de info, dat wist ik niet!

Het wordt een tijdperk III baan, zeker qua aankleding/gebouwen etc. Met het rijdend materieel komt het wat minder nauw. Had wel gekeken naar ballast in het echt, maar dan zie je uiteraard alleen hoe het nu is.

Had onderstaande foto langs de Rijn in Duitsland gemaakt en geconcludeerd dat het daar wel wat op leek.


 
Groet!
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3021
  • Aachenau West
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #284 Gepost op: 04 February 2025, 19:44:44 »
Mooie foto.
Daar kun je veel aan hebben voor een geloofwaardige nabootsing.

Wat ook belangrijk is, dat is de korrelgrootte.
Ik ben over niet al te lange tijd ook toe aan het ballasten. Maar ik ben er nog niet uit.
Tot nu toe gebruikte ik Woodland Scenics Medium Dark Brown B78 en Gray Medium B82. Qua korrelgrootte zijn die voor mij goed.

Groet, Bas