Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 15:05:27
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 15:03:59
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:56:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:54:21
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 14:53:22
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Stalen rijtuigen van NS door VAM65
Vandaag om 14:28:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 14:22:45
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 13:53:54
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 13:45:00
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:42:26
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:09:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 10:33:11
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
  

Auteur Topic: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.  (gelezen 32337 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5253
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #300 Gepost op: Vandaag om 08:42:18 »
Nee functioneel afspannen is het niet bij Viessmann.

De draden die dan naar het spanwerk gaan (hevel of rol) worden uiteindelijjk door middel van een elastiek vastgehouden.

In aanvulling ook op het rijden onder bovenleiding, ondanks zorgvuldig positioneren zijn er toch (mede door de krappe wisselstraten) bij mij wat plekken waar de panto's blijven haken. Daarom ben ik begonnen om de panto's met een klein visdraadje te beperken in de hoogte, zodat je wel de illusie hebt van tegen de draad rijden.

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 08:45:00 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
  • Steel is king!
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #301 Gepost op: Vandaag om 09:38:02 »
Functioneel afspannen kan wel met Sommerfeldt. Daar bevatten de verschillende afspaninrichtingen ook veren voor. Ook de bevestiging van uithouders ed aan masten zijn hierop berekend en voor ontworpen.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2893
  • Aachenau West
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #302 Gepost op: Vandaag om 11:45:22 »
Als je met panto's tegen de draad wilt rijden, dan ontkom je niet aan afspanning. Anders worden de draden door de panto's opzij gedrukt en blijven de panto's haken in de bovenleiding.
De uitleggers worden als je de bovenleidingsdraden afspant, "automatisch" ook gefixeerd.

(Ook ik werk met Sommerfeldt. En wat Montanbahn al zegt: Sommerfeldt voorziet in afspaninrichtingen. Je kunt de draden trouwens ook in het verdekte deel afspannen met een simpele veer.)

Groet, Bas

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17978
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #303 Gepost op: Vandaag om 12:07:48 »

Daarom ben ik begonnen om de panto's met een klein visdraadje te beperken in de hoogte, zodat je wel de illusie hebt van tegen de draad rijden.


Prima oplossing toch? Volgens mij wordt dat wel meer gedaan dus niks vreemds. Nog steeds is de illusie van tegen de draad rijden volop aanwezig en veeeeeel mooier dan een panto die tegen de lucht staat te drukken  ;)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #304 Gepost op: Vandaag om 15:03:59 »
Dank heren voor de nuttige terugkoppelingen!

De aanvankelijke keus voor Viessmann was vrij willekeurig, op de beurs in Houten heb ik daar de vorige keer wat spulletjes van kunnen kopen. Er is een stand die daar aardig wat van had, Sommerfeldt heb ik daar niet gezien. Bij Bas (wob) heb ik de Sommerfeldt in het echt gezien, en dat zag er ook goed uit.

Het liefst rij ik met de panto's tegen de draad, maar dat lukt dus alleen goed met afspannen begrijp ik. Dus of alsnog voor Sommerfeldt kiezen, of zelf een afspanmechaniekje maken (moet kunnen denk ik), of met visdraad voorkomen dat de panto's de draad raken. Helder!

Zaterdag ben ik weer op de beurs en dan hoop ik wat spulletjes op dat vlak te kunnen bijkopen voor mijn proefstukje, daarna maak ik de definitieve keus wat er op de baan gaat komen. U hoort van mij!
Groet!
Michiel.