Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:00:39
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:56:00
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door MOVisser
Vandaag om 17:27:34
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Modeltreinen Pierre Dominique door Rob Ellerman
Vandaag om 17:09:49
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
Het Boemeltje - Electronica door Huup
Vandaag om 16:19:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 54681 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11185
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #345 Gepost op: 11 April 2025, 10:29:19 »
De draaikom van de draaistellen zal op 2,0-2,5mm vanaf onderzijde vloer moeten komen om die nog draaibaar onder de kap te kunnen laten bewegen. Een plaat metaal van 2mm kan en mag dus nog tussen de profielen.
Vooralsnog ga ik eerst testen met losse plaatjes 2mm eventueel aangevuld met een ring 0,5mm onder de draaikom.

Om de kap stabiel te maken moet er een zijdelingse steun in komen. Die zit er 1:1 ook en in de print idem. Die moet ik nu aanpassen voor een model. Dat doe ik dus op de plek waar het hoort met messing buis en een veertje.
Buis buitendiameter 4,0  en binnendiameter 3+ en veertje buitendiameter 3,0





« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 10:53:55 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11185
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #346 Gepost op: 11 April 2025, 10:34:05 »
De ophanging van wieg en draaistel is met een resin-print heel fragiel. Dat moeten messing exemplaren worden
Daarbij de bevestiging met boutjes/moertjes M0,8-M1,0 bekijken.

Wat testen:
1: boutjes M0,8


2:
Ophanging vervangen door een messing strip (met tapje M1),
Boutje M1,0




Deze resultaten gooien we weer in de bouwgroep.  ;D

43041

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 208
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #347 Gepost op: 11 April 2025, 11:26:24 »
Als je zulke kleine boutjes gebruikt, waarom heb je dan plastic veren? Die zijn ook in hele kleine uitvoeringen te koop.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11185
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #348 Gepost op: 11 April 2025, 11:58:50 »
Ik ken die veertjes (Knupfer en verre Oosterse landen), maar het is de bedoeling om een resin model te maken. Alleen waar resin niet volstaat gebruik ik metaal. Dus eerst de zijopleging verend maken en dan verder kijken.
Let wel, dit is schaal-0 en nog geen schaal-1 waar het allemaal wat makkelijker is. Alhoewel, ik probeer nu ook in schaal-0 de wieg functioneel te krijgen en ik denk dat dat kan gaan lukken. Of het zin heeft ?

Dit zijn boutjes M1,0 en M0,8. M0,6 kan ook nog, mét moertjes.
Grenzen opzoeken dus.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 12:03:46 door FritsT »

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 208
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #349 Gepost op: 11 April 2025, 12:24:26 »
Aha. Dat is een ander uitgangspunt. Ik blijf mee kijken.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11185
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #350 Gepost op: 11 April 2025, 13:19:52 »
Bij de gele pijlen zit nog een knelpunt. Dat is oplosbaar.


Klaar om gemonteerd te worden.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7441
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #351 Gepost op: 11 April 2025, 15:47:42 »
Je zegt een resin model. Betekent dat ook een vitrinemodel of komt er wel een aandrijving in?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11185
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #352 Gepost op: 11 April 2025, 15:53:14 »
Paul, we maken in ieder geval 2 modellen in spoor-0 en één daarvan zal zeker een aandrijving krijgen. De ander krijgt een 100% imitatie resin motor en wielen (vitrinemodel). Daar hebben we nog helemaal niks voor getekend of gedaan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eerst moet er een messing bus in de vloer en omdat die van kunststof is heb ik daar een messing onderdeel voor gemaakt op de draaibank. Zo krijg ik een stevigere doorvoer die niet gaat lubberen in de loop van de tijd als er mee gereden gaat worden.




Ik ben helermaal tevreden omdat alle mogelijke bewegingen die ermee gemaakt moeten worden ook kunnen.
Alleen de ronde plaat op het draaipunt 100% horizontaal plakken. Die staat zo te zien nu scheef en het hele draaistel dus ook. Finetuning.






Nu bufferhoogte controleren om te bepalen hoeveel meer/minder opvulstukken nodig zullen zijn. En misschien staat alles wel in 1x goed, wie weet.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 23:13:26 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11185
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #353 Gepost op: 11 April 2025, 16:53:02 »
Dat gaat helemaal goed komen.
Deze geprinte wielen zijn 21,5mm over het loopvlak.







Met metalen wielen 21,5mm. Hogere flens dan de kunststof exemplaren..


43274
« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 17:10:46 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11185
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #354 Gepost op: 11 April 2025, 22:58:51 »
Het is even afzien, maar het moet gebeuren....afsluiters onder de aspotten maken. In Spoor-1 heb ik dat gedaan met kruiskopjes M1,4 maar de geprinte afsluiters in Spoor-0 zijn te klein voor die maat. Ik moet M1 met ronde kop (sleuf) gebruiken.

In staf 2,5mm (4mm lang) moet een tap m1 komen en wel 16 keer per Motorpost. Ik zie het al gebeuren..brekie brekie. Onkostenpost.
Minst risicovol lijk me (en al gedaan)
-staf 2,5mm afslijpen op 4 mm
-inspannen in draaibank
-centerboortje 0,8
-doorboren met boortje 0,9 (iets ruimer dan zou moeten)
-3 opvolgende tapjes in de draaibank zetten en handmatig de drieklauw draaien. Snijolie niet vergeten.

Dit heb je dan:
Nog niet vastgelijmd....komt nog. Eerst passen.


Je ziet, zeskantboutjes kunnen ook niet. Geen ruimte voor de pijpsleutel.


Nog 14x herhalen á ongeveer 15 minuten per stuk. NIET HAASTEN.

43438
« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 23:10:34 door FritsT »

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 208
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #355 Gepost op: 12 April 2025, 07:25:00 »
 :o  :o Maar het houdt je van de straat zeggen ze dan.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7441
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #356 Gepost op: 12 April 2025, 10:51:45 »
Hoe flexibel is dat resin? Kan je geen klik verbinding aan de afsluiters printen?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11185
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #358 Gepost op: 12 April 2025, 13:20:20 »
Klikkerdeklik en vast. Hoe moet het dan weer los? Losse aspotten/wielen zijn wat mij betreft een must voor onderhoud en reparatie.

Die Alie-dingen..
Hebben we in een eerder stadium inderdaad aangeschaft, maar de resin liet het niet toe..brekie brekie. Verwarmen en er in drukken ook niet.

De tijdsduur van de eerste was 15 minuten. Ik maak ze nu in serie en ben er nu 5 minuutjes per stuk mee bezig. Langste duurt het tappen zonder de tap te breken. Geduld hebben. Het is dus te overzien. Het blijven er wel 16 per MP. Het zij zo.
« Laatst bewerkt op: 12 April 2025, 13:28:12 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11185
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #359 Gepost op: 12 April 2025, 19:51:38 »
Het is prematuur zonder aandrijving, maar ik heb (met name voor de loopassen) lagers aangebracht in de aspotten. Slaters 7154





43859