Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 60363 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11287
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #345 Gepost op: 11 April 2025, 10:29:19 »
De draaikom van de draaistellen zal op 2,0-2,5mm vanaf onderzijde vloer moeten komen om die nog draaibaar onder de kap te kunnen laten bewegen. Een plaat metaal van 2mm kan en mag dus nog tussen de profielen.
Vooralsnog ga ik eerst testen met losse plaatjes 2mm eventueel aangevuld met een ring 0,5mm onder de draaikom.

Om de kap stabiel te maken moet er een zijdelingse steun in komen. Die zit er 1:1 ook en in de print idem. Die moet ik nu aanpassen voor een model. Dat doe ik dus op de plek waar het hoort met messing buis en een veertje.
Buis buitendiameter 4,0  en binnendiameter 3+ en veertje buitendiameter 3,0





« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 10:53:55 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11287
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #346 Gepost op: 11 April 2025, 10:34:05 »
De ophanging van wieg en draaistel is met een resin-print heel fragiel. Dat moeten messing exemplaren worden
Daarbij de bevestiging met boutjes/moertjes M0,8-M1,0 bekijken.

Wat testen:
1: boutjes M0,8


2:
Ophanging vervangen door een messing strip (met tapje M1),
Boutje M1,0




Deze resultaten gooien we weer in de bouwgroep.  ;D

43041

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #347 Gepost op: 11 April 2025, 11:26:24 »
Als je zulke kleine boutjes gebruikt, waarom heb je dan plastic veren? Die zijn ook in hele kleine uitvoeringen te koop.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11287
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #348 Gepost op: 11 April 2025, 11:58:50 »
Ik ken die veertjes (Knupfer en verre Oosterse landen), maar het is de bedoeling om een resin model te maken. Alleen waar resin niet volstaat gebruik ik metaal. Dus eerst de zijopleging verend maken en dan verder kijken.
Let wel, dit is schaal-0 en nog geen schaal-1 waar het allemaal wat makkelijker is. Alhoewel, ik probeer nu ook in schaal-0 de wieg functioneel te krijgen en ik denk dat dat kan gaan lukken. Of het zin heeft ?

Dit zijn boutjes M1,0 en M0,8. M0,6 kan ook nog, mét moertjes.
Grenzen opzoeken dus.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 12:03:46 door FritsT »

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #349 Gepost op: 11 April 2025, 12:24:26 »
Aha. Dat is een ander uitgangspunt. Ik blijf mee kijken.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11287
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #350 Gepost op: 11 April 2025, 13:19:52 »
Bij de gele pijlen zit nog een knelpunt. Dat is oplosbaar.


Klaar om gemonteerd te worden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #351 Gepost op: 11 April 2025, 15:47:42 »
Je zegt een resin model. Betekent dat ook een vitrinemodel of komt er wel een aandrijving in?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11287
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #352 Gepost op: 11 April 2025, 15:53:14 »
Paul, we maken in ieder geval 2 modellen in spoor-0 en één daarvan zal zeker een aandrijving krijgen. De ander krijgt een 100% imitatie resin motor en wielen (vitrinemodel). Daar hebben we nog helemaal niks voor getekend of gedaan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eerst moet er een messing bus in de vloer en omdat die van kunststof is heb ik daar een messing onderdeel voor gemaakt op de draaibank. Zo krijg ik een stevigere doorvoer die niet gaat lubberen in de loop van de tijd als er mee gereden gaat worden.




Ik ben helermaal tevreden omdat alle mogelijke bewegingen die ermee gemaakt moeten worden ook kunnen.
Alleen de ronde plaat op het draaipunt 100% horizontaal plakken. Die staat zo te zien nu scheef en het hele draaistel dus ook. Finetuning.






Nu bufferhoogte controleren om te bepalen hoeveel meer/minder opvulstukken nodig zullen zijn. En misschien staat alles wel in 1x goed, wie weet.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 23:13:26 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11287
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #353 Gepost op: 11 April 2025, 16:53:02 »
Dat gaat helemaal goed komen.
Deze geprinte wielen zijn 21,5mm over het loopvlak.







Met metalen wielen 21,5mm. Hogere flens dan de kunststof exemplaren..


43274
« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 17:10:46 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11287
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #354 Gepost op: 11 April 2025, 22:58:51 »
Het is even afzien, maar het moet gebeuren....afsluiters onder de aspotten maken. In Spoor-1 heb ik dat gedaan met kruiskopjes M1,4 maar de geprinte afsluiters in Spoor-0 zijn te klein voor die maat. Ik moet M1 met ronde kop (sleuf) gebruiken.

In staf 2,5mm (4mm lang) moet een tap m1 komen en wel 16 keer per Motorpost. Ik zie het al gebeuren..brekie brekie. Onkostenpost.
Minst risicovol lijk me (en al gedaan)
-staf 2,5mm afslijpen op 4 mm
-inspannen in draaibank
-centerboortje 0,8
-doorboren met boortje 0,9 (iets ruimer dan zou moeten)
-3 opvolgende tapjes in de draaibank zetten en handmatig de drieklauw draaien. Snijolie niet vergeten.

Dit heb je dan:
Nog niet vastgelijmd....komt nog. Eerst passen.


Je ziet, zeskantboutjes kunnen ook niet. Geen ruimte voor de pijpsleutel.


Nog 14x herhalen á ongeveer 15 minuten per stuk. NIET HAASTEN.

43438
« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 23:10:34 door FritsT »

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #355 Gepost op: 12 April 2025, 07:25:00 »
 :o  :o Maar het houdt je van de straat zeggen ze dan.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #356 Gepost op: 12 April 2025, 10:51:45 »
Hoe flexibel is dat resin? Kan je geen klik verbinding aan de afsluiters printen?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11287
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #358 Gepost op: 12 April 2025, 13:20:20 »
Klikkerdeklik en vast. Hoe moet het dan weer los? Losse aspotten/wielen zijn wat mij betreft een must voor onderhoud en reparatie.

Die Alie-dingen..
Hebben we in een eerder stadium inderdaad aangeschaft, maar de resin liet het niet toe..brekie brekie. Verwarmen en er in drukken ook niet.

De tijdsduur van de eerste was 15 minuten. Ik maak ze nu in serie en ben er nu 5 minuutjes per stuk mee bezig. Langste duurt het tappen zonder de tap te breken. Geduld hebben. Het is dus te overzien. Het blijven er wel 16 per MP. Het zij zo.
« Laatst bewerkt op: 12 April 2025, 13:28:12 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11287
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #359 Gepost op: 12 April 2025, 19:51:38 »
Het is prematuur zonder aandrijving, maar ik heb (met name voor de loopassen) lagers aangebracht in de aspotten. Slaters 7154





43859