Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen
door
Karben
Vandaag
om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
Vandaag
om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:05:08
Vitrinekast
door
Frits C
Vandaag
om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk
door
ruben derks
Vandaag
om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:41:20
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
Vandaag
om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
NS264
Vandaag
om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
prutser
Vandaag
om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw.
door
jerrytrein
Vandaag
om 17:32:09
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal
door
MOVisser
Vandaag
om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
BartvD
Vandaag
om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JurS
Vandaag
om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:00:27
Show je werkplek
door
cor_b
Vandaag
om 13:47:28
Bauarbeiten im gange
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad
door
Eric v C
Vandaag
om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan
door
william_2
Vandaag
om 10:28:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
22
23
[
24
]
25
26
...
28
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 60363 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #345 Gepost op:
11 April 2025, 10:29:19 »
De draaikom van de draaistellen zal op 2,0-2,5mm vanaf onderzijde vloer moeten komen om die nog draaibaar onder de kap te kunnen laten bewegen. Een plaat metaal van 2mm kan en mag dus nog tussen de profielen.
Vooralsnog ga ik eerst testen met losse plaatjes 2mm eventueel aangevuld met een ring 0,5mm onder de draaikom.
Om de kap stabiel te maken moet er een zijdelingse steun in komen. Die zit er 1:1 ook en in de print idem. Die moet ik nu aanpassen voor een model. Dat doe ik dus op de plek waar het hoort met messing buis en een veertje.
Buis buitendiameter 4,0 en binnendiameter 3+ en veertje buitendiameter 3,0
«
Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 10:53:55 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #346 Gepost op:
11 April 2025, 10:34:05 »
De ophanging van wieg en draaistel is met een resin-print heel fragiel. Dat moeten messing exemplaren worden
Daarbij de bevestiging met boutjes/moertjes M0,8-M1,0 bekijken.
Wat testen:
1: boutjes M0,8
2:
Ophanging vervangen door een messing strip (met tapje M1),
Boutje M1,0
Deze resultaten gooien we weer in de bouwgroep.
43041
Gelogd
Frits C
FCS Topeka
Offline
Berichten: 252
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #347 Gepost op:
11 April 2025, 11:26:24 »
Als je zulke kleine boutjes gebruikt, waarom heb je dan plastic veren? Die zijn ook in hele kleine uitvoeringen te koop.
Gelogd
m.v.g. Frits
USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #348 Gepost op:
11 April 2025, 11:58:50 »
Ik ken die veertjes (Knupfer en verre Oosterse landen), maar het is de bedoeling om een resin model te maken. Alleen waar resin niet volstaat gebruik ik metaal. Dus eerst de zijopleging verend maken en dan verder kijken.
Let wel, dit is schaal-0 en nog geen schaal-1 waar het allemaal wat makkelijker is. Alhoewel, ik probeer nu ook in schaal-0 de wieg functioneel te krijgen en ik denk dat dat kan gaan lukken. Of het zin heeft ?
Dit zijn boutjes M1,0 en M0,8. M0,6 kan ook nog, mét moertjes.
Grenzen opzoeken dus.
«
Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 12:03:46 door FritsT
»
Gelogd
Frits C
FCS Topeka
Offline
Berichten: 252
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #349 Gepost op:
11 April 2025, 12:24:26 »
Aha. Dat is een ander uitgangspunt. Ik blijf mee kijken.
Gelogd
m.v.g. Frits
USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #350 Gepost op:
11 April 2025, 13:19:52 »
Bij de gele pijlen zit nog een knelpunt. Dat is oplosbaar.
Klaar om gemonteerd te worden.
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7483
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #351 Gepost op:
11 April 2025, 15:47:42 »
Je zegt een resin model. Betekent dat ook een vitrinemodel of komt er wel een aandrijving in?
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #352 Gepost op:
11 April 2025, 15:53:14 »
Paul, we maken in ieder geval 2 modellen in spoor-0 en één daarvan zal zeker een aandrijving krijgen. De ander krijgt een 100% imitatie resin motor en wielen (vitrinemodel). Daar hebben we nog helemaal niks voor getekend of gedaan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Eerst moet er een messing bus in de vloer en omdat die van kunststof is heb ik daar een messing onderdeel voor gemaakt op de draaibank. Zo krijg ik een stevigere doorvoer die niet gaat lubberen in de loop van de tijd als er mee gereden gaat worden.
Ik ben helermaal tevreden omdat alle mogelijke bewegingen die ermee gemaakt moeten worden ook kunnen.
Alleen de ronde plaat op het draaipunt 100% horizontaal plakken. Die staat zo te zien nu scheef en het hele draaistel dus ook. Finetuning.
Nu bufferhoogte controleren om te bepalen hoeveel meer/minder opvulstukken nodig zullen zijn. En misschien staat alles wel in 1x goed, wie weet.
«
Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 23:13:26 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #353 Gepost op:
11 April 2025, 16:53:02 »
Dat gaat helemaal goed komen.
Deze geprinte wielen zijn 21,5mm over het loopvlak.
Met metalen wielen 21,5mm. Hogere flens dan de kunststof exemplaren..
43274
«
Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 17:10:46 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #354 Gepost op:
11 April 2025, 22:58:51 »
Het is even afzien, maar het moet gebeuren....afsluiters onder de aspotten maken. In Spoor-1 heb ik dat gedaan met kruiskopjes M1,4 maar de geprinte afsluiters in Spoor-0 zijn te klein voor die maat. Ik moet M1 met ronde kop (sleuf) gebruiken.
In staf 2,5mm (4mm lang) moet een tap m1 komen en wel 16 keer per Motorpost. Ik zie het al gebeuren..brekie brekie. Onkostenpost.
Minst risicovol lijk me (en al gedaan)
-staf 2,5mm afslijpen op 4 mm
-inspannen in draaibank
-centerboortje 0,8
-doorboren met boortje 0,9 (iets ruimer dan zou moeten)
-3 opvolgende tapjes in de draaibank zetten en handmatig de drieklauw draaien. Snijolie niet vergeten.
Dit heb je dan:
Nog niet vastgelijmd....komt nog. Eerst passen.
Je ziet, zeskantboutjes kunnen ook niet. Geen ruimte voor de pijpsleutel.
Nog 14x herhalen á ongeveer 15 minuten per stuk. NIET HAASTEN.
43438
«
Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 23:10:34 door FritsT
»
Gelogd
Frits C
FCS Topeka
Offline
Berichten: 252
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #355 Gepost op:
12 April 2025, 07:25:00 »
Maar het houdt je van de straat zeggen ze dan.
Gelogd
m.v.g. Frits
USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
Pauldg
Offline
Berichten: 7483
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #356 Gepost op:
12 April 2025, 10:51:45 »
Hoe flexibel is dat resin? Kan je geen klik verbinding aan de afsluiters printen?
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
moonlicht
Offline
Berichten: 576
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #357 Gepost op:
12 April 2025, 12:26:52 »
Ik weet het, te laat
Maar had dit iets geweest?
https://nl.aliexpress.com/item/1005007640664497.html?spm=a2g0o.productlist.main.13.5cb87ff9mID9OE&algo_pvid=0f38e487-35ee-44ad-b869-e583df42a31e&algo_exp_id=0f38e487-35ee-44ad-b869-e583df42a31e-6&pdp_ext_f=%7B%22order%22%3A%22426%22%2C%22eval%22%3A%221%22%7D&pdp_npi=4%40dis%21EUR%211.94%211.94%21%21%2115.65%2115.65%21%40211b816617444535268125018ed4a6%2112000041610082721%21sea%21NL%211730021072%21X&curPageLogUid=5z7Ilzwi9DiY&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A
Cor
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #358 Gepost op:
12 April 2025, 13:20:20 »
Klikkerdeklik en vast. Hoe moet het dan weer los? Losse aspotten/wielen zijn wat mij betreft een must voor onderhoud en reparatie.
Die Alie-dingen..
Hebben we in een eerder stadium inderdaad aangeschaft, maar de resin liet het niet toe..brekie brekie. Verwarmen en er in drukken ook niet.
De tijdsduur van de eerste was 15 minuten. Ik maak ze nu in serie en ben er nu 5 minuutjes per stuk mee bezig. Langste duurt het tappen zonder de tap te breken. Geduld hebben. Het is dus te overzien. Het blijven er wel 16 per MP. Het zij zo.
«
Laatst bewerkt op: 12 April 2025, 13:28:12 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #359 Gepost op:
12 April 2025, 19:51:38 »
Het is prematuur zonder aandrijving, maar ik heb (met name voor de loopassen) lagers aangebracht in de aspotten. Slaters 7154
43859
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
22
23
[
24
]
25
26
...
28
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.