Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

W.V. Kalender 2026 door Frank 123
Vandaag om 19:58:26
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Frank 123
Vandaag om 19:56:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:55:31
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 19:43:23
Ucci en IB1 met Itrain door borotof
Vandaag om 19:32:14
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 18:00:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 87500 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11536
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #345 Gepost op: 11 April 2025, 10:29:19 »
De draaikom van de draaistellen zal op 2,0-2,5mm vanaf onderzijde vloer moeten komen om die nog draaibaar onder de kap te kunnen laten bewegen. Een plaat metaal van 2mm kan en mag dus nog tussen de profielen.
Vooralsnog ga ik eerst testen met losse plaatjes 2mm eventueel aangevuld met een ring 0,5mm onder de draaikom.

Om de kap stabiel te maken moet er een zijdelingse steun in komen. Die zit er 1:1 ook en in de print idem. Die moet ik nu aanpassen voor een model. Dat doe ik dus op de plek waar het hoort met messing buis en een veertje.
Buis buitendiameter 4,0  en binnendiameter 3+ en veertje buitendiameter 3,0





« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 10:53:55 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11536
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #346 Gepost op: 11 April 2025, 10:34:05 »
De ophanging van wieg en draaistel is met een resin-print heel fragiel. Dat moeten messing exemplaren worden
Daarbij de bevestiging met boutjes/moertjes M0,8-M1,0 bekijken.

Wat testen:
1: boutjes M0,8


2:
Ophanging vervangen door een messing strip (met tapje M1),
Boutje M1,0




Deze resultaten gooien we weer in de bouwgroep.  ;D

43041

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #347 Gepost op: 11 April 2025, 11:26:24 »
Als je zulke kleine boutjes gebruikt, waarom heb je dan plastic veren? Die zijn ook in hele kleine uitvoeringen te koop.
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11536
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #348 Gepost op: 11 April 2025, 11:58:50 »
Ik ken die veertjes (Knupfer en verre Oosterse landen), maar het is de bedoeling om een resin model te maken. Alleen waar resin niet volstaat gebruik ik metaal. Dus eerst de zijopleging verend maken en dan verder kijken.
Let wel, dit is schaal-0 en nog geen schaal-1 waar het allemaal wat makkelijker is. Alhoewel, ik probeer nu ook in schaal-0 de wieg functioneel te krijgen en ik denk dat dat kan gaan lukken. Of het zin heeft ?

Dit zijn boutjes M1,0 en M0,8. M0,6 kan ook nog, mét moertjes.
Grenzen opzoeken dus.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 12:03:46 door FritsT »

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #349 Gepost op: 11 April 2025, 12:24:26 »
Aha. Dat is een ander uitgangspunt. Ik blijf mee kijken.
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11536
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #350 Gepost op: 11 April 2025, 13:19:52 »
Bij de gele pijlen zit nog een knelpunt. Dat is oplosbaar.


Klaar om gemonteerd te worden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7716
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #351 Gepost op: 11 April 2025, 15:47:42 »
Je zegt een resin model. Betekent dat ook een vitrinemodel of komt er wel een aandrijving in?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11536
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #352 Gepost op: 11 April 2025, 15:53:14 »
Paul, we maken in ieder geval 2 modellen in spoor-0 en één daarvan zal zeker een aandrijving krijgen. De ander krijgt een 100% imitatie resin motor en wielen (vitrinemodel). Daar hebben we nog helemaal niks voor getekend of gedaan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eerst moet er een messing bus in de vloer en omdat die van kunststof is heb ik daar een messing onderdeel voor gemaakt op de draaibank. Zo krijg ik een stevigere doorvoer die niet gaat lubberen in de loop van de tijd als er mee gereden gaat worden.




Ik ben helermaal tevreden omdat alle mogelijke bewegingen die ermee gemaakt moeten worden ook kunnen.
Alleen de ronde plaat op het draaipunt 100% horizontaal plakken. Die staat zo te zien nu scheef en het hele draaistel dus ook. Finetuning.






Nu bufferhoogte controleren om te bepalen hoeveel meer/minder opvulstukken nodig zullen zijn. En misschien staat alles wel in 1x goed, wie weet.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 23:13:26 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11536
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #353 Gepost op: 11 April 2025, 16:53:02 »
Dat gaat helemaal goed komen.
Deze geprinte wielen zijn 21,5mm over het loopvlak.







Met metalen wielen 21,5mm. Hogere flens dan de kunststof exemplaren..


43274
« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 17:10:46 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11536
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #354 Gepost op: 11 April 2025, 22:58:51 »
Het is even afzien, maar het moet gebeuren....afsluiters onder de aspotten maken. In Spoor-1 heb ik dat gedaan met kruiskopjes M1,4 maar de geprinte afsluiters in Spoor-0 zijn te klein voor die maat. Ik moet M1 met ronde kop (sleuf) gebruiken.

In staf 2,5mm (4mm lang) moet een tap m1 komen en wel 16 keer per Motorpost. Ik zie het al gebeuren..brekie brekie. Onkostenpost.
Minst risicovol lijk me (en al gedaan)
-staf 2,5mm afslijpen op 4 mm
-inspannen in draaibank
-centerboortje 0,8
-doorboren met boortje 0,9 (iets ruimer dan zou moeten)
-3 opvolgende tapjes in de draaibank zetten en handmatig de drieklauw draaien. Snijolie niet vergeten.

Dit heb je dan:
Nog niet vastgelijmd....komt nog. Eerst passen.


Je ziet, zeskantboutjes kunnen ook niet. Geen ruimte voor de pijpsleutel.


Nog 14x herhalen á ongeveer 15 minuten per stuk. NIET HAASTEN.

43438
« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 23:10:34 door FritsT »

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #355 Gepost op: 12 April 2025, 07:25:00 »
 :o  :o Maar het houdt je van de straat zeggen ze dan.
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7716
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #356 Gepost op: 12 April 2025, 10:51:45 »
Hoe flexibel is dat resin? Kan je geen klik verbinding aan de afsluiters printen?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11536
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #358 Gepost op: 12 April 2025, 13:20:20 »
Klikkerdeklik en vast. Hoe moet het dan weer los? Losse aspotten/wielen zijn wat mij betreft een must voor onderhoud en reparatie.

Die Alie-dingen..
Hebben we in een eerder stadium inderdaad aangeschaft, maar de resin liet het niet toe..brekie brekie. Verwarmen en er in drukken ook niet.

De tijdsduur van de eerste was 15 minuten. Ik maak ze nu in serie en ben er nu 5 minuutjes per stuk mee bezig. Langste duurt het tappen zonder de tap te breken. Geduld hebben. Het is dus te overzien. Het blijven er wel 16 per MP. Het zij zo.
« Laatst bewerkt op: 12 April 2025, 13:28:12 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11536
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #359 Gepost op: 12 April 2025, 19:51:38 »
Het is prematuur zonder aandrijving, maar ik heb (met name voor de loopassen) lagers aangebracht in de aspotten. Slaters 7154





43859