Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schakelrail werkt niet meer door zuylen
Vandaag om 17:13:52
EifelBurgenBahn door Sander Fondse
Vandaag om 17:07:37
decal, transfer, sticker door phdirk
Vandaag om 16:52:25
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 16:20:43
Kan iemand mij aub vertellen uit welke jaren deze pet komt? door FritsT
Vandaag om 16:08:43
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco door AMD Neuenhaus
Vandaag om 16:08:20
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 16:01:55
Van HO naar N door Knootje
Vandaag om 15:47:04
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:58
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:33:41
Arduino Uno en bezetmelder door guy1846
Vandaag om 15:16:07
18 mei modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 14:24:11
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 14:20:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:20:00
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:04:54
Dönsdorfer Bauberichte door Boertje
Vandaag om 13:40:34
DR5000 track output kapot? door Martin Domburg
Vandaag om 13:35:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door zuylen
Vandaag om 13:16:49
Forum mittelrhein niet bereikbaar door MaraNCS
Vandaag om 12:52:34
Leubachtalbahn door jerrytrein
Vandaag om 12:51:04
ICM 4011 klaar voor de toekomst door Pauldg
Vandaag om 12:47:28
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 11:35:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:21:05
Station Baarn HIJSM door Edsko Hekman
Vandaag om 11:19:27
Ostmuhle Hafen (spoor 0) door Ronald Halma
Vandaag om 10:44:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:29:29
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 07:42:53
NS Gs141 door KNed
21 mei 2024, 23:52:13
Sea-Bots door bask185
21 mei 2024, 23:08:30
Onderstation Vlissingen door WimM
21 mei 2024, 22:16:02
  

Auteur Topic: Starten met messing kits  (gelezen 11500 keer)

Sikje248

  • Online Online
  • Berichten: 355
    • Flickr fotopagina
Re: Starten met messing kits
« Reactie #90 Gepost op: 02 mei 2024, 23:04:07 »
Hoe zetten jullie je model dan zodanig vast dat je enige druk op het te solderen onderdeel zodat het op z'n plaats blijft? Gaat straks ook gelden voor bijv een bufferhuls op de bufferbalk... Dan moet de gehele wagenbak rechtop....

Ik gebruik een zelfklemmend pincet in een voetje en dan de aspot/aslager in een klem. De klemmetjes die ik heb heeft Frits al laten zien, maar ik heb ook wat klemmetjes van de Gerstaecker. Bufferhulzen hou ik op hun plek met een cocktailprikker. Als onderplaat een gaatjesplaat van Fohrmann met wat pinnetjes om te kunnen klemmen en daaronder een plaatje MDF.



@ Laurence: het is de bedoeling om er een NS wagentje van te maken.
Leuk! Ben benieuwd

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2416
Re: Starten met messing kits
« Reactie #91 Gepost op: 03 mei 2024, 08:43:21 »
Hoe zetten jullie je model dan zodanig vast dat je enige druk op het te solderen onderdeel zodat het op z'n plaats blijft? Gaat straks ook gelden voor bijv een bufferhuls op de bufferbalk... Dan moet de gehele wagenbak rechtop....

Hoe ik het doe, heb je weinig aan: Ik gebruik voor dat soort onderdelen mijn WSA en dan hou ik de aspot of de buffer op zijn plaats met de koolstaaf. De andere hand heb ik dan vrij om het wagentje vast te houden.
Wat je zou kunnen doen is de wagen op zijn kop leggen, eventueel met een blokje hout in de bak zodat de bovenkant niet op de ondergrond drukt. Dan aan de kant waar je niet werkt de wagen tegen iets zwaars leggen om te voorkomen dat de wagen gaat schuiven. Met een pincet of cocktailprikker de buffer op zijn plek houden en de brander er langs.

En ja, een gaatjesplaat van Fohrmann met pinnetjes en haken om de boel op de plek te houden is beter, maar ik begrijp dat je die even niet bij de hand hebt.

Grtz, Ton

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Starten met messing kits
« Reactie #92 Gepost op: 03 mei 2024, 09:03:14 »
Om onderdelen op hun plek te houden, gebruik ik ook deze haken.
Met vriendelijke groet,
Peter

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
    • Dwangrail.nl
Re: Starten met messing kits
« Reactie #93 Gepost op: 03 mei 2024, 10:08:32 »
De formann tegel met haken en pennen is een zeer mooi hulpmiddel, werkt echt heel mooi om je onderdelen vast te houden.

wat ook werkt is een een houten plank, waarin je enkele gaten boord. Dat werkt perfect om bijvoorbeeld aslagers in de houders te solderen.
De punt van de lager valt in het gat, waardoor je aan de achterzijde mooi vlak kunt solderen.

Voor de buffers, klem ik het frame rechtopstaand in een klein bankschroefje, waarna ik de buffers in de bovenste bufferbalk kan plaatsen.
Vasthouden met een cocktailprikker, en bout of brander er langs.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2024, 10:40:57 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Starten met messing kits
« Reactie #94 Gepost op: 03 mei 2024, 10:36:25 »
...waarna ik de buffers in de bovenste bufferbalk kan plaatsen....
Hihi, grappig. Ik doe het vaak net andersom; plaats de bufferhulzen in de bufferplaat en zet eveneens het frame rechtop in een bankschroef met de bufferhulzen op de werkbank. Frame goed aandrukken tijdens het solderen zodat de bufferhulzen netjes en strak tegen de bufferplaat zitten, kan zo geen kant op.
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: Starten met messing kits
« Reactie #95 Gepost op: 03 mei 2024, 10:42:01 »
Geleerde les: GEEN beweging tijdens het solderen. Hoe je dat doet maakt niet uit.

De voorbereidingen duren vaak 10x langer dan het feitelijke solderen.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
    • Dwangrail.nl
Re: Starten met messing kits
« Reactie #96 Gepost op: 03 mei 2024, 10:43:54 »
En dit bewijst weer, iedereen doet het anders.
Dat is ook het leuke van messing kits, gewoon proberen, en als het werkt voor jou, gewoon doorgaan.  (y)

En zeker in het begin niet te veel aantrekken van dure apparatuur en machines, maar rustig beginnen.
je leert vanzelf wel wat werkt, en wat niet.

Met vriendelijke knutselgroeten
Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Marco Staartjes

  • Online Online
  • Berichten: 269
Re: Starten met messing kits
« Reactie #97 Gepost op: 03 mei 2024, 17:19:36 »
weer een aantal tips waarmee ik vooruit kan!

De Fohrmann tegel heb ik ook, maar de pinnetjes en haken waren ergens anders terecht gekomen na de verhuizing .
Na lang zoeken heb ik die vanochtend gelukkig weer gevonden.

Ook een set (geijkte) gewichten in verschillende maten is voorhanden (zo komen die ook prive nog eens van nut!).

Zodoende de volgende opstelling gemaakt om de bufferhulzen vast te zetten.



De pinnetjes houden de bak op z'n plaats, en het gewichtje doet de rest.

Als eerste de kopwand op de plek van de buffer voor vertint.
Vervolgens de bufferhuls met een metalen pennetje op z'n plaats gehouden en de vlam er tegen.
En het zit vast.

Mmmm. Wel veel resten soldeer nog er omheen.
Volgende keer eens proberen om de randjes van de huls voor te vertinnen.

Kijken of dat beter gaat.
Is iets dat ik bij het 2e model ga proberen!

Marco.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: Starten met messing kits
« Reactie #98 Gepost op: 03 mei 2024, 17:42:13 »
Aha, Les 2 ook al gehad..soldeer moet er tussen en niet er naast.

Weet je al dat je soldeer kan klaten "lopen". Ingenium schreef dat ook al.
Soldeer loopt namelijk naar de warmte toe. Dus als je de vlam op de punt van de buffer zet, zal de soldeer op de bufferbalken wat ert tussen zit er naar toe willen... en dus mooi de opening tussen buffer en bufferplaat mooi glad opvullen.

Je kan het ook andersom zien. Je hebt die klodder en wil die weg glasvezelen....dat is lastig. Dan kan je ook de vlam een paar millimeter naast de klodder zetten met een beetje vloeimiddel er tussen. De klodder smelt dan en loop/vloeit naar de warmte. Beetje helpen met een schone bout helpt daarbij. Als het dan dun is uitgevloeid, ja dan kan je glasvezelen.

Maar de les is...gebruik weinig soldeer en alleen op de plek waar het hoort. Je kan echt met heel weinig soldeer toe.

en om dan even te vloeken in de kerk.... niet "plamuren" maar "solmuren"..... gaten opvullen met soldeer. Kan wel eens van pas komen  ;D
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2024, 17:46:03 door FritsT »

Marco Staartjes

  • Online Online
  • Berichten: 269
Re: Starten met messing kits
« Reactie #99 Gepost op: 03 mei 2024, 19:35:15 »
Aha, Les 2 ook al gehad..

Ik leer na 25 jaar ook nog steeds.

Oei, hoeveel lessen zijn er dan nog over?  ;D

Marco.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Starten met messing kits
« Reactie #100 Gepost op: 03 mei 2024, 19:36:27 »
Men is nooit te oud om te leren. Dus......
Met vriendelijke groet,
Peter

MathynK

  • Online Online
  • Berichten: 3732
    • MCKmodelbouw
Re: Starten met messing kits
« Reactie #101 Gepost op: 05 mei 2024, 16:24:41 »
Ten slotte nog een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier:

Bij het monteren van de aslagers had ik de wagenbak op z'n kant gezet.
Maar evengoed stond het best wel wiebelig....
En dan het aslager op z'n plaats houden valt niet mee.

Hoe zetten jullie je model dan zodanig vast dat je enige druk op het te solderen onderdeel zodat het op z'n plaats blijft? Gaat straks ook gelden voor bijv een bufferhuls op de bufferbalk... Dan moet de gehele wagenbak rechtop....

Marco.

Nog over je vraag over de aslagers: ik probeer ze altijd te monteren als de ets verder nog zoveel mogelijk 'plat' is. Dus voordat je een en ander in elkaar gaat vouwen. het lukt niet altijd, maar werkt wel het prettigste omdat je het dan plat op je werkblad kan leggen en het eenvoudig kan positioneren. Zodra de aspotten erop zitten vouw ik dan de balansijzer om. Of in het geval van kitjes met losse balansijzers plaats ik deze dus pas als de aspotten erop zitten. Meestal wil je met een vlam ook wel redelijk stoken om de tin goed onder de aspotten te laten vloeien. Je hebt dan dus ook geen risico dat de verbinding van de asbalans en de stelbalk of bodemplaat los laat.
Inderdaad werkt het goed, zoals Arjen zegt, om dan een kuiltje in je werkblad te boren zodat het uitstekende deel van de aspot/aslager kan uitsteken aan de onderzijde. De balansijzers moeten helemaal vlak kunnen liggen voor het beste resultaat.

Verder al een erg fraai resultaat. Leuk om te zien wat voor stappen je zet en dat je de moed erin houdt  (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram