Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Digitale kraan Roco 46801
door
bellejt
Vandaag
om 13:12:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
w.drijver
Vandaag
om 13:11:52
Welke decoder is dit?
door
bellejt
Vandaag
om 13:08:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Loki
Vandaag
om 13:07:09
Roco 2025
door
Huup
Vandaag
om 12:53:01
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
Vandaag
om 12:41:54
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september
door
spoorzeven
Vandaag
om 12:34:16
Da's Daz 2
door
Keska
Vandaag
om 12:20:26
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 11:54:26
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
Vandaag
om 11:49:38
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 11:48:31
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 11:20:11
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979)
door
Simplex
Vandaag
om 10:57:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 09:50:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Teun
Vandaag
om 09:29:55
Beilhack xrotm: rijrichting
door
rjr
Vandaag
om 09:23:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Tomasso
Vandaag
om 09:18:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:28:27
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing
door
MOVisser
Vandaag
om 00:14:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Remco vM
Vandaag
om 00:11:01
Problemen met digitale koppeling Roco
door
phdirk
17 September 2025, 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie
door
MOVisser
17 September 2025, 20:42:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
17 September 2025, 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
17 September 2025, 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd?
door
MOVisser
17 September 2025, 18:25:23
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
17 September 2025, 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Herb73
17 September 2025, 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
17 September 2025, 17:42:34
4 ledjes op één voorweerstand?
door
Herb73
17 September 2025, 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
17 September 2025, 16:49:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Vorige
-
Volgende
-
1
...
22
23
[
24
]
25
26
...
34
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 75517 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #345 Gepost op:
11 April 2025, 10:29:19 »
De draaikom van de draaistellen zal op 2,0-2,5mm vanaf onderzijde vloer moeten komen om die nog draaibaar onder de kap te kunnen laten bewegen. Een plaat metaal van 2mm kan en mag dus nog tussen de profielen.
Vooralsnog ga ik eerst testen met losse plaatjes 2mm eventueel aangevuld met een ring 0,5mm onder de draaikom.
Om de kap stabiel te maken moet er een zijdelingse steun in komen. Die zit er 1:1 ook en in de print idem. Die moet ik nu aanpassen voor een model. Dat doe ik dus op de plek waar het hoort met messing buis en een veertje.
Buis buitendiameter 4,0 en binnendiameter 3+ en veertje buitendiameter 3,0
«
Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 10:53:55 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #346 Gepost op:
11 April 2025, 10:34:05 »
De ophanging van wieg en draaistel is met een resin-print heel fragiel. Dat moeten messing exemplaren worden
Daarbij de bevestiging met boutjes/moertjes M0,8-M1,0 bekijken.
Wat testen:
1: boutjes M0,8
2:
Ophanging vervangen door een messing strip (met tapje M1),
Boutje M1,0
Deze resultaten gooien we weer in de bouwgroep.
43041
Gelogd
Frits C
FCS Topaka
Offline
Berichten: 283
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #347 Gepost op:
11 April 2025, 11:26:24 »
Als je zulke kleine boutjes gebruikt, waarom heb je dan plastic veren? Die zijn ook in hele kleine uitvoeringen te koop.
Gelogd
m.v.g. Frits
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #348 Gepost op:
11 April 2025, 11:58:50 »
Ik ken die veertjes (Knupfer en verre Oosterse landen), maar het is de bedoeling om een resin model te maken. Alleen waar resin niet volstaat gebruik ik metaal. Dus eerst de zijopleging verend maken en dan verder kijken.
Let wel, dit is schaal-0 en nog geen schaal-1 waar het allemaal wat makkelijker is. Alhoewel, ik probeer nu ook in schaal-0 de wieg functioneel te krijgen en ik denk dat dat kan gaan lukken. Of het zin heeft ?
Dit zijn boutjes M1,0 en M0,8. M0,6 kan ook nog, mét moertjes.
Grenzen opzoeken dus.
«
Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 12:03:46 door FritsT
»
Gelogd
Frits C
FCS Topaka
Offline
Berichten: 283
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #349 Gepost op:
11 April 2025, 12:24:26 »
Aha. Dat is een ander uitgangspunt. Ik blijf mee kijken.
Gelogd
m.v.g. Frits
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #350 Gepost op:
11 April 2025, 13:19:52 »
Bij de gele pijlen zit nog een knelpunt. Dat is oplosbaar.
Klaar om gemonteerd te worden.
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7490
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #351 Gepost op:
11 April 2025, 15:47:42 »
Je zegt een resin model. Betekent dat ook een vitrinemodel of komt er wel een aandrijving in?
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #352 Gepost op:
11 April 2025, 15:53:14 »
Paul, we maken in ieder geval 2 modellen in spoor-0 en één daarvan zal zeker een aandrijving krijgen. De ander krijgt een 100% imitatie resin motor en wielen (vitrinemodel). Daar hebben we nog helemaal niks voor getekend of gedaan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Eerst moet er een messing bus in de vloer en omdat die van kunststof is heb ik daar een messing onderdeel voor gemaakt op de draaibank. Zo krijg ik een stevigere doorvoer die niet gaat lubberen in de loop van de tijd als er mee gereden gaat worden.
Ik ben helermaal tevreden omdat alle mogelijke bewegingen die ermee gemaakt moeten worden ook kunnen.
Alleen de ronde plaat op het draaipunt 100% horizontaal plakken. Die staat zo te zien nu scheef en het hele draaistel dus ook. Finetuning.
Nu bufferhoogte controleren om te bepalen hoeveel meer/minder opvulstukken nodig zullen zijn. En misschien staat alles wel in 1x goed, wie weet.
«
Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 23:13:26 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #353 Gepost op:
11 April 2025, 16:53:02 »
Dat gaat helemaal goed komen.
Deze geprinte wielen zijn 21,5mm over het loopvlak.
Met metalen wielen 21,5mm. Hogere flens dan de kunststof exemplaren..
43274
«
Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 17:10:46 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #354 Gepost op:
11 April 2025, 22:58:51 »
Het is even afzien, maar het moet gebeuren....afsluiters onder de aspotten maken. In Spoor-1 heb ik dat gedaan met kruiskopjes M1,4 maar de geprinte afsluiters in Spoor-0 zijn te klein voor die maat. Ik moet M1 met ronde kop (sleuf) gebruiken.
In staf 2,5mm (4mm lang) moet een tap m1 komen en wel 16 keer per Motorpost. Ik zie het al gebeuren..brekie brekie. Onkostenpost.
Minst risicovol lijk me (en al gedaan)
-staf 2,5mm afslijpen op 4 mm
-inspannen in draaibank
-centerboortje 0,8
-doorboren met boortje 0,9 (iets ruimer dan zou moeten)
-3 opvolgende tapjes in de draaibank zetten en handmatig de drieklauw draaien. Snijolie niet vergeten.
Dit heb je dan:
Nog niet vastgelijmd....komt nog. Eerst passen.
Je ziet, zeskantboutjes kunnen ook niet. Geen ruimte voor de pijpsleutel.
Nog 14x herhalen á ongeveer 15 minuten per stuk. NIET HAASTEN.
43438
«
Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 23:10:34 door FritsT
»
Gelogd
Frits C
FCS Topaka
Offline
Berichten: 283
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #355 Gepost op:
12 April 2025, 07:25:00 »
Maar het houdt je van de straat zeggen ze dan.
Gelogd
m.v.g. Frits
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
Pauldg
Offline
Berichten: 7490
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #356 Gepost op:
12 April 2025, 10:51:45 »
Hoe flexibel is dat resin? Kan je geen klik verbinding aan de afsluiters printen?
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
moonlicht
Offline
Berichten: 583
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #357 Gepost op:
12 April 2025, 12:26:52 »
Ik weet het, te laat
Maar had dit iets geweest?
https://nl.aliexpress.com/item/1005007640664497.html?spm=a2g0o.productlist.main.13.5cb87ff9mID9OE&algo_pvid=0f38e487-35ee-44ad-b869-e583df42a31e&algo_exp_id=0f38e487-35ee-44ad-b869-e583df42a31e-6&pdp_ext_f=%7B%22order%22%3A%22426%22%2C%22eval%22%3A%221%22%7D&pdp_npi=4%40dis%21EUR%211.94%211.94%21%21%2115.65%2115.65%21%40211b816617444535268125018ed4a6%2112000041610082721%21sea%21NL%211730021072%21X&curPageLogUid=5z7Ilzwi9DiY&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A
Cor
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #358 Gepost op:
12 April 2025, 13:20:20 »
Klikkerdeklik en vast. Hoe moet het dan weer los? Losse aspotten/wielen zijn wat mij betreft een must voor onderhoud en reparatie.
Die Alie-dingen..
Hebben we in een eerder stadium inderdaad aangeschaft, maar de resin liet het niet toe..brekie brekie. Verwarmen en er in drukken ook niet.
De tijdsduur van de eerste was 15 minuten. Ik maak ze nu in serie en ben er nu 5 minuutjes per stuk mee bezig. Langste duurt het tappen zonder de tap te breken. Geduld hebben. Het is dus te overzien. Het blijven er wel 16 per MP. Het zij zo.
«
Laatst bewerkt op: 12 April 2025, 13:28:12 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #359 Gepost op:
12 April 2025, 19:51:38 »
Het is prematuur zonder aandrijving, maar ik heb (met name voor de loopassen) lagers aangebracht in de aspotten. Slaters 7154
43859
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Vorige
-
Volgende
-
1
...
22
23
[
24
]
25
26
...
34
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.