Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 07:33:47
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:41:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:57:29
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 02:32:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 June 2025, 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 54028 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11171
    • nulpunt
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Gepost op: 21 January 2024, 16:40:26 »
Moeilijk om een titel te kiezen voor een nieuw draadje, maar het moet zo maar.

De uitdaging voor een nieuw bouwproject begon bij het uiteinde van het dak van een Ovaalramer, een dubbel gekromd dakdeel. Dat geldt natuurlijk ook voor andere wagens en daken, maar na het vijlen uit een massief blok messing voor mijn model van een Ovaalramer dacht ik.... dat moet anders kunnen.
En dan begin je maar aan een Motorpost.





Eind december hebben we een fotoshoot in het Spoorwegmuseum gehouden. Vanuit alle hoeken en gaten, van buiten en van binnen .
Wat voorbeelden.
















Alle foto's zijn inmiddels in een database ingevoerd en van trefwoorden voorzien.

Vorige week zijn we begonnen met het 3D tekenen van de ronde vormen.
We zijn begonnen om ribben te tekenen en daaroverheen moet dus het 3D-plaatwerk komen. We verwachten veel Triall and Error, maar dat mag de pret niet drukken. Het gaat om het ontwerpen en eigenlijk niet om het model al zal dat er natuurlijk wel komen..









Uit onze eigen printer kwam vanmorgen dit testmodel, Schaal-0 1:43,5.






Bij Shapeways eens kijken wat zij er van vinden en wat het in diverse materialen doet en kost.


wordt vervolgd
« Laatst bewerkt op: 21 January 2024, 16:49:51 door FritsT »

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
    • DV modelspoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #1 Gepost op: 21 January 2024, 16:50:02 »
Ojee... die vindt ik heel leuk ;D
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #2 Gepost op: 21 January 2024, 16:59:47 »
Ok volg je weer FritsT

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #3 Gepost op: 21 January 2024, 17:07:23 »
En dan begin je maar aan een Motorpost.

Jippieeee, een motorpost in schaal 0   (y)
Met vriendelijke groet,
Peter

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Klaar voor vertrek
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #4 Gepost op: 21 January 2024, 17:14:27 »
Even een algemene vraag over het modelleren van de ingewikkelde vorm van zo’n neus. Beroepsmatig ben ik een beetje bekend met fotogrammetrie en LiDAR (3D-scanning). Er zijn al apps voor op je telefoon die dat kunnen. Dat lijkt me een stuk handiger als basis voor je uiteindelijke 3D-model.

Is daarmee al ervaring opgedaan?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11171
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #5 Gepost op: 21 January 2024, 17:22:27 »
Hoi Ferdinand,

Nee, met deze hele materie ben ik onbekend. Vandaar ook de uitdaging om eens aan iets compleet nieuws te beginnen. Ik verwacht dan ook dat we met de kennis van messingmodelbouw die we nu hebben 1 stap vooruit, 10 achteruit en 20 vooruit zullen gaan maken. Dus hoe meer commentaar en aanvullingen én hulp hier in dit draadje, hoe beter. Lijkt me leuk én leerzaam.

FritsT
« Laatst bewerkt op: 21 January 2024, 17:25:38 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11171
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #6 Gepost op: 21 January 2024, 17:29:22 »
Over dat scannen.... zou je dan op een ladder boven/voor/naast een object moeten gaan werken voor goed data? Dat zou weer een extra uitdaging zijn, maar dat kan natuurlijk geregeld worden, want waar een wil is, is een weg.
Dus mijn vraag....wat is minimaal en absoluut noodzakelijk voor zo'n scan?

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #7 Gepost op: 21 January 2024, 17:53:06 »
Ik had het er met een maatje nog over of er iemand een MPin 0 heeft gemaakt.

Nu is het begin er in ieder geval. Leuk.

Gr Arnout

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #8 Gepost op: 21 January 2024, 18:11:45 »
Hopelijk  komt hij ook in spoor 1 ;D

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #9 Gepost op: 21 January 2024, 18:27:21 »
Oh jee, een motorpost in schaal 0....dat wordt echt ingewikkeld om te negeren  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Klaar voor vertrek
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #10 Gepost op: 21 January 2024, 18:36:35 »
Helaas weet ik weinig van de techniek zelf, meer van de toepassing in de echte wereld, zoals bij het Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN).

Als hobbyist bevind ik me nog op het niveau van oude treintjes opknappen met tang, schroevendraaier, soldeerbout en potjes verf. Terwijl ik zie op BNLS zie hoe collega’s met bijna professionele aanpak en spullen (software, 3D-printers, lasersnijders) aan de slag zijn. Dan zou het mij niet verbazen als iemand ook het 3D-scannen al gebruikt voor de hobby.

Het bekendste voorbeeld, op dit ogenblik, is misschien 3D-studio, die figuren (mensen, dieren, objecten) produceren voor de modelspoorbaan, door het voorbeeld te scannen met een handscanner. Al lezende krijg ik de indruk dat de neus van een treinstel ook moet kunnen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2259
    • Biesje.nl
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #11 Gepost op: 21 January 2024, 19:24:49 »
Voor een fotorealistische weergave is een 3D scan wel mooi, maar voor een 3D tekening moet elke afwijking en tolerantie weer bewerkt worden wat ook een boel werk is denk ik.

Een persoon of ander organisch object heeft geen strakke rechte lijnen en vlakken en is van nature altijd iets asymetrisch . Een trein is wat anders. Maar met de huidige ontwikkelingen in AI zijn er wellicht bruikbare dingen te maken.

Verder natuurlijk de vraag: is het ook naar 1:87 te schalen voor wie de Märklin/Hamo mP3000 te kort vindt?  ;D

Mvg,

Robert

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Klaar voor vertrek
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #12 Gepost op: 21 January 2024, 19:38:17 »
Zonder veel kennis van zaken: het lijkt er nu op dat Frits de vorm van de neus op het oog natekent in zijn software. Ik stel me zo voor dat hij diezelfde vorm kan tekenen langs een 3D-scan, die hij in het ontwerp geïmporteerd heeft. Daarmee worden de onregelmatigheden genegeerd*, want de getekende vorm kan nog altijd perfect symmetrisch gemaakt worden. Maar die vorm benadert dan wel beter (en sneller!) het origineel, lijkt me.

*Wil je een waarheidsgetrouw model dan valt er iets voor te zeggen om de butsen in zo’n gescande neus juist wél over te nemen ;).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #13 Gepost op: 21 January 2024, 19:42:22 »
Voor een fotorealistische weergave is een 3D scan wel mooi, maar voor een 3D tekening moet elke afwijking en tolerantie weer bewerkt worden wat ook een boel werk is denk ik.
Verder natuurijk de vraag: is het ook naar 1:87 te schalen voor wie de Märklin/Hamo mP3000 te kort vindt?  ;D

Mvg,

Robert

Verschalen van 1:43,5 naar 1:45 zou ik al heel blj mee zijn. Het lijkt Weinig, maar in de praktijk is dat schaalverschil geen gezicht.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2259
    • Biesje.nl
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #14 Gepost op: 21 January 2024, 19:50:33 »
Ik bedoelde meer de toleranties en onregelmatigheden van de nauwkeurigheid van zon 3D scan aan de hand van een aantal foto's. Ga je met een laserscanner aan de gang dan is het veel preciezer, maar dan nog wil je natuurlijk geen millimeter verschil. En juist met hulp van AI of andere tools kan je dan zeggen "Alexa, trek mijn 3D scan even strak en maak het bestand geschikt voor een 3D printer".

Maar als iedereen dat straks kan met zijn smartphone is het natuurlijk super knap dat iemand dit zomaar even ouderwetsch kan tekenen (y)

Mvg,

Robert