Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Show je werkplek door Frank 123
Vandaag om 07:04:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 06:42:52
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 59996 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #330 Gepost op: 05 April 2025, 13:45:01 »
Grote verassing... de L-profielen 1,5x2,0 zijn bezorgd.

Alleen plat verlijmen vind ik te risicovol en kan je alle lijm tussen zijwand en profiel wel wegdrukken? Daarom in het profiel gaatjes 0,8 geboord en het profiel vast getaped op de zijwand. Daarna de gaatjes doorgeboord in de zijwand en stukjes draad 0,8 er in gelijmd. Straks afknippen en glad slijpen.
Kan er gesoldeerd worden? Een test liet geen smelten van de resin zien. Moeten de pinnetjes wel eerst in de zijwand gelijmd worden.

Resultaat met alleen maar lijmen: (ook de andere zijkant)..... perfect.
Actie in de bouwgroep: alle dakpanelen 0,4mm inkorten (dikte van het profiel)



« Laatst bewerkt op: 05 April 2025, 15:16:27 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #331 Gepost op: 05 April 2025, 16:58:24 »
De rijweerstanden zijn fragiel. Zo fragiel dat we er meer dan nodig en in verschillende posities hebben geprint. Bij het verwijderen van de supports gaat het dus fout en breken de uiteinden. Gelukkig heb ik er genoeg over en anders gewoon opnieuw printen.

Nu kan ik de loopplanken langs de rijweerstanden en ook het rek er overheen gaan maken. Laatste met gaas uit messing.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #332 Gepost op: 05 April 2025, 22:28:41 »
Waar staan die rijweerstanden nu precies op het dak en staan ze allemaal even ver van elkaar en staan ze in het midden tussen de koppen?
Een foto van "veraf" laat het zien.


Onder de rijweerstanden hebben we 2 strips aangebracht waarop gelijmd kan worden. De pootjes vonden we daarvoor te fragiel.


Lijmmal gemaakt.
-In de lengte draad van 2,0mm
-Tussen de weerstanden 1,5mm
Gelijmd met 10-secondenlijm.


Nee, dus niet in het midden tussen de koppen.


40640
« Laatst bewerkt op: 05 April 2025, 22:34:10 door FritsT »

Frits C

  • FCS Topeka
  • Online Online
  • Berichten: 249
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #333 Gepost op: 06 April 2025, 06:51:33 »
Je bent wel weer grensverleggend bezig. Het kan niet kleiner dan klein Frits. (dat stemmetje hoor ik soms ook in mijn hoofd) ;D
Op het beeldscherm kun je van alles tekenen tot op een honderdste millimeter. Maar in de praktijk zie je die 0,01 mm natuurlijk nooit.
Een al helemaal niet als er nog allerlei andere dingen omheen de aandacht vragen.
Het is lastig om de grens te bepalen.

Toch wil een beetje techneut het onderste uit de kan en is ie trots als het toch gelukt is. (y)
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #334 Gepost op: 06 April 2025, 13:47:07 »
Je hebt gaas in 1000 soorten en maten, maar juist die ene waarbij je de rijweerstanden nog ziet zitten moeten we hebben. Gelukkig had ik een stuk in voorraad.

Het solderen van gaas...oeps, even niet uitkijken en het loopt vol. Dus goed geconcentreerd werken.
Omranding is U-profiel 1x1.


Nu de pootjes er nog aan. Werkje van later, eerst een frisse neus halen.


6 blokken rijweerstanden en 3 elementen met gaas er over.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2025, 13:51:53 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #335 Gepost op: 07 April 2025, 00:00:19 »
Gesoldeerd, 3 stuks


41206

Frits C

  • FCS Topeka
  • Online Online
  • Berichten: 249
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #336 Gepost op: 07 April 2025, 06:56:01 »
Je bent wel een volhouder. (y)
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #337 Gepost op: 07 April 2025, 10:55:42 »
Dan de constructie...

Dit  moet het worden (of er sterk op gaan lijken)


De treeplank moet van traanplaat worden met een stootrand. Voor die aanslag neem ik L-profiel 1x5x1,5


Dan via Triall and Error de steunen 3D tekenen. Vooralsnog testen met resin exemplaren (of in 3D 100% overtuigd zijn  ;D), maar tzt. van messing voor de stevigheid.
Leidraad bij het tekenen:


41500
« Laatst bewerkt op: 07 April 2025, 11:04:09 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #338 Gepost op: 07 April 2025, 12:53:42 »
Een uurtje zoomen, beppen, tekenen en koffie...



rekening houdend met 2 vliegende exemplaren...14 stuks


41559

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #339 Gepost op: 07 April 2025, 20:34:43 »
7 test-steunen.
ze lijken me heeeeeeeel erg fragiel.


Maar ze passen wel dus gieten in messing.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #340 Gepost op: 07 April 2025, 21:45:49 »
De 12 gaatjes (0,9mm + ruimer) voor de steunen zijn in het dak geboord.
Voor het zicht even 6 kunststof exemplaren er los ingezet. Je ziet de rijweerstanden dus echt zitten.


41869
« Laatst bewerkt op: 07 April 2025, 21:48:07 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #341 Gepost op: 08 April 2025, 14:32:55 »
De definitieve versie met verlengde staf (door het dak) om daarop te kunnen lijmen.

« Laatst bewerkt op: 08 April 2025, 17:11:26 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #342 Gepost op: 09 April 2025, 17:09:57 »
Een vraag buiten het forum om: hoe houdt lak op deze resin?

Het antwoord: Prima. Krasvast.
Goed spul dat MOTIP ;D


42568

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2025
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #343 Gepost op: 09 April 2025, 19:35:20 »
 ;D ;D ;D je bent ook een mooie FritsT je stelt de vraag en geeft gelijk het antwoord ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 je bent goed bezig de Mp ziet er nu al gaaf uit  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #344 Gepost op: 11 April 2025, 10:23:34 »
De bodem/vloer.
De draaistellen heb ik nu naast me liggen en ik kan weer aan de slag.

Dit zijn plaatjes van een test hoe het zou kunnen worden. Ergens moet je beginnen en constateren dat het goed is of niet.
Uitgangspunten:
-metalen vloer ivm gewicht
-terug (omhoog) liggende onderkant zoals 1:1
In de bouwvergadering van gisteren hebben we besloten:
-de binnenvloer moet echt op niveau
-verstevigingsprofielen zijn  nodig
-onderkant volgt uit bovenstaande twee items.

In het T-profiel past een plaat styreen van 3mm als vloer. Die heb ik liggen dus.....
Het T-profiel kom dan precies aan de onderkant van de kap.








De ruimte tussen onderkant vloer en profielen heb ik weer opgevuld met 1mm styreen (dikte pootjes T-profiel) zodat er een gladde onderkant is ontstaan.


Profielen en vloer zijn met 10-secondenlijm verlijmd. Niet meer los te krijgen. Maar belangrijker, het is een stevig geheel geworden.