Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Valéry
Vandaag om 19:39:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:37:05
Bahnstrecke 5867 door Wim1969
Vandaag om 19:09:20
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 19:00:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:49:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:36:10
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 18:15:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:10:11
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 17:11:00
Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 17:00:37
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:56:29
Project seaside Germany door Montanbahn
Vandaag om 16:53:14
ik mis al een poos door Ronald69
Vandaag om 16:50:29
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:24:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:52
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 15:15:55
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:02:47
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:22:34
NL-baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 14:22:21
Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 14:18:43
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 67180 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #105 Gepost op: 27 March 2023, 18:10:51 »
 
    Goeienavond,
   
    Is toch ook nuttig als er iets misloopt onderweg. Met de wissel-zelf, de aandrijving en/of de solderingen. Of overkomt je zo'n calamiteit nooit ?   
    Persoonlijk wil 'k op die wijze m'n Peco's code 75 wegneembaar houden. Voor in 't geval dat.
   

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #106 Gepost op: 27 March 2023, 20:44:03 »
Als de plaat met wissels eenmaal klaar is, dan wordt hij ingebouwd en zal hij uiteindelijk moeilijk verwijderbaar zijn.
Over solderingen maak ik me geen zorgen, als ik iets vast soldeer dan komt het nooit meer los. :)

De aandrijvingen komen onder de 9 mm basisplaat. Daar kan ik altijd nog bij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #107 Gepost op: 27 March 2023, 21:01:32 »
Hoi Klaas,

Mij is vroeger op de Hogere Zeevaart school geleerd om het einde van een draadje als je deze onder belasting zet nooit te vertinnen, bijvoorbeeld onder een suikertje  ???
Dit omdat tin koud vloeibaar is, heb jij hier ervaring mee?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #108 Gepost op: 27 March 2023, 21:18:28 »
Arthur, ik heb er geen ervaring mee. Ik weet wel dat het in de NEN1010 verboden is voor installaties op netspanning.
Het probleem is dat op de overgang van de soldering naar het soepele deel van draad makkelijk een breuk kan ontstaan. En dan vooral als de zaak aan trillingen onderhevig is.

Draden die in kroonklemmen (suikertje) gaan voorzie ik dan ook bij voorkeur van een adereindhuls. Maar soms moet ik zo veel draden in een klem proppen dat het met adereindhulzen niet lukt, dan soldeer ik ze wel. Nooit problemen mee gehad; de trillingen op een modelspoorbaan zijn dan ook te verwaarlozen.
Wat ik verder doe is de draad zo kort mogelijk bij de klem vastbinden met een tierap bijvoorbeeld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #109 Gepost op: 29 March 2023, 16:24:34 »
De dwarsliggers van de wisselstraat zijn bruin geschilderd en de ballast is aangebracht, voor zover die tussen de spoorstaven ligt. Dat is veiliger dan achteraf ballast aanbrengen, want dan loop je kans om de wisseltongen vast te plakken.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8869
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #110 Gepost op: 29 March 2023, 22:02:23 »
Even intekenen op de volglijst  :P

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #111 Gepost op: 30 March 2023, 11:42:47 »

De verkanting wordt zeer bescheiden. De kartonnen opvulling wordt maximaal 1 mm, waardoor de effectieve verkanting van het spoor 0,33 mm wordt.
Verkanting is technisch niet nodig, maar het is mooi om een trein scheef door de boog te zien gaan. Daarom kies ik voor een minimale verkanting, je kunt zien dat het er is, maar meer ook niet.
Hallo Klaas, hoe heb je de effectieve verkanting berekend? Is dat zoiets als een gemiddelde de pvr?
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #112 Gepost op: 30 March 2023, 12:09:03 »
Joop, ik heb de verkanting niet berekend. Bij een modelspoorbaan is verkanting technisch gezien nergens voor nodig. Ik breng de verkanting alleen aan voor het zichteffect.
In de NEM normen staat ergens dat de maximaal geadviseerde verkanting voor H0 1 mm is. Ik leg aan de buitenkant van de boog een kartonstrip onder de triplex laag. Die is 50 mm breed, daarmee komt de verkanting in het spoor op ongeveer 0,33 mm. Voor het effect is dat voldoende.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #113 Gepost op: 30 March 2023, 12:11:50 »
Thanks, Klaas. Ik was benieuwd naar de berekening. Een langlopende beroepsdeformatie  ;)
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #114 Gepost op: 30 March 2023, 12:26:39 »
Joop, ik kan wel een (voorbeeld)berekening laten zien. Maar misschien weet je allang hoe zo'n berekening gaat, dan hoef ik geen moeite te doen. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #115 Gepost op: 30 March 2023, 13:45:00 »
Nou laat maar zien Klaas. Ik weet het namelijk niet. Ik was gewoon nieuwsgierig. Nice to know, not necessary to have.  :)
En aangezien sommetjes maken een groot deel van mijn werkzame leven  in beslag nam.....
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #116 Gepost op: 30 March 2023, 16:22:28 »
Joop, ik ga er vanavond een apart draadje van maken: Hoe bereken je de verkanting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7380
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #117 Gepost op: 31 March 2023, 00:13:04 »
Blijkt dus 0,5 mm te zijn. Onder diverse aannamen.
Daar zou ik dus niet wakker van liggen.

Daarbij geeft Klaas aan dat 150 mm het maximum is bij grootbedrijf.
is 150/87 =  1,7 mm voor H0.

Verkanting? Voor het gezicht dus.

Ronald Visser
(of in een Helix)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #118 Gepost op: 31 March 2023, 10:09:53 »
Juist niet in een helix. Door de trekkracht in de trein, vooral bij het klimmen, worden de wagens naar het midden getrokken. Als je dan ook nog verkanting toepast vergroot je de kans dat ze naar binnen kantelen.
Zoals ik eerder stelde: op een modelspoorbaan is er geen technische noodzaak voor verkanting, het is alleen voor het mooi.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7380
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #119 Gepost op: 31 March 2023, 11:43:26 »
Ja, maar dan vallen ze niet naar beneden..... :angel:
Want aan de binnenkant is valbeveiliging aangebracht.....

Vanaf de buitenkant is de zaak bereikbaar.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.