Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Deetrein
Vandaag om 12:43:44
19 Toen door R1954
Vandaag om 12:36:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:45
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:17:02
Extra functie in Zimo MS450P22 door VAM65
Vandaag om 12:16:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door borotof
Vandaag om 12:15:37
3 januari NVBS oliebollenrit door spoorzeven
Vandaag om 12:11:32
Layne, Somewhere South. door Wim Vink
Vandaag om 11:48:00
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:44
Rail away door R1954
Vandaag om 11:45:12
Eindstation Daarhuizen door Leolin
Vandaag om 11:41:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelmer
Vandaag om 11:22:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 11:08:17
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door bask185
Vandaag om 11:07:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:53:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:51:58
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:29:50
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Met een sik
Vandaag om 10:25:12
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 10:05:24
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
Vandaag om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:48:11
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 78674 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #105 Gepost op: 27 March 2023, 18:10:51 »
 
    Goeienavond,
   
    Is toch ook nuttig als er iets misloopt onderweg. Met de wissel-zelf, de aandrijving en/of de solderingen. Of overkomt je zo'n calamiteit nooit ?   
    Persoonlijk wil 'k op die wijze m'n Peco's code 75 wegneembaar houden. Voor in 't geval dat.
   

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #106 Gepost op: 27 March 2023, 20:44:03 »
Als de plaat met wissels eenmaal klaar is, dan wordt hij ingebouwd en zal hij uiteindelijk moeilijk verwijderbaar zijn.
Over solderingen maak ik me geen zorgen, als ik iets vast soldeer dan komt het nooit meer los. :)

De aandrijvingen komen onder de 9 mm basisplaat. Daar kan ik altijd nog bij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #107 Gepost op: 27 March 2023, 21:01:32 »
Hoi Klaas,

Mij is vroeger op de Hogere Zeevaart school geleerd om het einde van een draadje als je deze onder belasting zet nooit te vertinnen, bijvoorbeeld onder een suikertje  ???
Dit omdat tin koud vloeibaar is, heb jij hier ervaring mee?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #108 Gepost op: 27 March 2023, 21:18:28 »
Arthur, ik heb er geen ervaring mee. Ik weet wel dat het in de NEN1010 verboden is voor installaties op netspanning.
Het probleem is dat op de overgang van de soldering naar het soepele deel van draad makkelijk een breuk kan ontstaan. En dan vooral als de zaak aan trillingen onderhevig is.

Draden die in kroonklemmen (suikertje) gaan voorzie ik dan ook bij voorkeur van een adereindhuls. Maar soms moet ik zo veel draden in een klem proppen dat het met adereindhulzen niet lukt, dan soldeer ik ze wel. Nooit problemen mee gehad; de trillingen op een modelspoorbaan zijn dan ook te verwaarlozen.
Wat ik verder doe is de draad zo kort mogelijk bij de klem vastbinden met een tierap bijvoorbeeld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #109 Gepost op: 29 March 2023, 16:24:34 »
De dwarsliggers van de wisselstraat zijn bruin geschilderd en de ballast is aangebracht, voor zover die tussen de spoorstaven ligt. Dat is veiliger dan achteraf ballast aanbrengen, want dan loop je kans om de wisseltongen vast te plakken.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9093
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #110 Gepost op: 29 March 2023, 22:02:23 »
Even intekenen op de volglijst  :P

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #111 Gepost op: 30 March 2023, 11:42:47 »

De verkanting wordt zeer bescheiden. De kartonnen opvulling wordt maximaal 1 mm, waardoor de effectieve verkanting van het spoor 0,33 mm wordt.
Verkanting is technisch niet nodig, maar het is mooi om een trein scheef door de boog te zien gaan. Daarom kies ik voor een minimale verkanting, je kunt zien dat het er is, maar meer ook niet.
Hallo Klaas, hoe heb je de effectieve verkanting berekend? Is dat zoiets als een gemiddelde de pvr?
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #112 Gepost op: 30 March 2023, 12:09:03 »
Joop, ik heb de verkanting niet berekend. Bij een modelspoorbaan is verkanting technisch gezien nergens voor nodig. Ik breng de verkanting alleen aan voor het zichteffect.
In de NEM normen staat ergens dat de maximaal geadviseerde verkanting voor H0 1 mm is. Ik leg aan de buitenkant van de boog een kartonstrip onder de triplex laag. Die is 50 mm breed, daarmee komt de verkanting in het spoor op ongeveer 0,33 mm. Voor het effect is dat voldoende.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #113 Gepost op: 30 March 2023, 12:11:50 »
Thanks, Klaas. Ik was benieuwd naar de berekening. Een langlopende beroepsdeformatie  ;)
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #114 Gepost op: 30 March 2023, 12:26:39 »
Joop, ik kan wel een (voorbeeld)berekening laten zien. Maar misschien weet je allang hoe zo'n berekening gaat, dan hoef ik geen moeite te doen. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #115 Gepost op: 30 March 2023, 13:45:00 »
Nou laat maar zien Klaas. Ik weet het namelijk niet. Ik was gewoon nieuwsgierig. Nice to know, not necessary to have.  :)
En aangezien sommetjes maken een groot deel van mijn werkzame leven  in beslag nam.....
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #116 Gepost op: 30 March 2023, 16:22:28 »
Joop, ik ga er vanavond een apart draadje van maken: Hoe bereken je de verkanting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7431
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #117 Gepost op: 31 March 2023, 00:13:04 »
Blijkt dus 0,5 mm te zijn. Onder diverse aannamen.
Daar zou ik dus niet wakker van liggen.

Daarbij geeft Klaas aan dat 150 mm het maximum is bij grootbedrijf.
is 150/87 =  1,7 mm voor H0.

Verkanting? Voor het gezicht dus.

Ronald Visser
(of in een Helix)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #118 Gepost op: 31 March 2023, 10:09:53 »
Juist niet in een helix. Door de trekkracht in de trein, vooral bij het klimmen, worden de wagens naar het midden getrokken. Als je dan ook nog verkanting toepast vergroot je de kans dat ze naar binnen kantelen.
Zoals ik eerder stelde: op een modelspoorbaan is er geen technische noodzaak voor verkanting, het is alleen voor het mooi.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7431
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #119 Gepost op: 31 March 2023, 11:43:26 »
Ja, maar dan vallen ze niet naar beneden..... :angel:
Want aan de binnenkant is valbeveiliging aangebracht.....

Vanaf de buitenkant is de zaak bereikbaar.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.