Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

bescherming voor op buro zon groene met die vakjes erop door Ronald Halma
Vandaag om 17:05:27
Van Biervliet RFO 62 cabineverlichting werkt niet door Martijn193
Vandaag om 16:37:50
Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Stefan88
Vandaag om 16:36:26
Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster door Jimmaet
Vandaag om 16:32:01
DR5000 met ROCO 10674 als booster: Continue herstart bij kortsluiting door Jimmaet
Vandaag om 16:16:34
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door MOVisser
Vandaag om 16:16:33
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Ronald Halma
Vandaag om 15:52:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 15:35:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:23:50
19 Toen door Willem1951
Vandaag om 15:05:25
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jelmer
Vandaag om 14:37:04
Slicer software werkt niet goed. door Rail-Kees
Vandaag om 14:19:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Paulus
Vandaag om 13:44:17
Rangeerder met Sik door spoorijzer
Vandaag om 13:10:43
Piko sounddecoder + z21 Start problemen inschakelen sound door JonasLa
Vandaag om 11:42:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 11:31:39
Vingeroefeningen door Martin Welberg
Vandaag om 10:52:07
modelspoor in slovenie door dh3201
Vandaag om 10:29:35
Zelfbouw decoders: vraag aan de loconet experts door AP3737
Vandaag om 10:22:28
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 09:43:53
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Arjan6511
Vandaag om 09:14:52
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 06:51:52
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door NS 1607
16 July 2024, 23:54:23
Trix 22300 NS ICE3 aandrijving problemen door NS 1607
16 July 2024, 23:40:37
HSM trams kop van noordholland door MeZZiN
16 July 2024, 22:23:56
US diorama in H0 door Mudhen
16 July 2024, 22:09:48
wagondak verven door Carl
16 July 2024, 22:04:35
Overstap naar HTM? door GerardvV
16 July 2024, 22:03:19
Silberthal in H0e voor Dick Schuurman door phdirk
16 July 2024, 20:34:36
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 42643 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25509
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #90 Gepost op: 11 March 2023, 19:30:42 »
Na een paar dagen zagen en spijkeren ligt de 4 mm bovenlaag er op.

Op de eerste foto een blik op de overgang tussen recht spoor en boog. De hartlijnen sluiten niet aan, maar zijn iets versprongen. In het gebied tussen de twee kruisjes gaat straks het spoor vloeiend verlopen tussen de twee hartlijnen zodat een overgangsboog ontstaat. Bij het linker kruisje ligt het spoor nog vlak, bij de sprong tussen de hartlijnen is het triplex aan de buitenkant van de boog onderstopt met 0,5 mm karton, bij het rechter kruisje is dat 1 mm en dat blijft zo door de hele boog. De afstand tussen de kruisjes is 30 cm.


De aansluiting tussen de wisselstraat aan de oostzijde en de bogen naar de stationssporen. Ook hier weer de sprongen tussen de hartlijnen. Alleen het bovenste spoor (spoor 1) ligt verkant. Dit is het spoor waarover de doorgaande treinen gaan.


Een blik onder de brug door bij de kruising. Het rechte stuk tussen de twee bogen is zo kort dat er geen recht meer overblijft. De ene overgangsboog gaat straks direct over in de tegengestelde overgangsboog.


Nu nog op zoek naar een adresje waar ik 2 mm dik kurk kan bestellen voor de volgende stap in de bouw..

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4854
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #91 Gepost op: 11 March 2023, 19:38:17 »
je kunt eens bij kurk24.nl kijken Klaas. Daar heb ik al meermaals besteld. zag net dat ze ook 2 mm op rol hebben

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25509
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #92 Gepost op: 11 March 2023, 19:46:53 »
Frank, ik zocht naar kleine hoeveelheden. De kleinste rol die ik vind is 5 m2 en ik heb maar 1,5 m2 nodig. Dan blijft het grootste deel dus ongebruikt over. Toch maar doen, denk ik. Dat overschot doneer ik dan wel aan iemand die het kan gebruiken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25509
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #93 Gepost op: 13 March 2023, 11:56:40 »
Kurk is besteld. Niet rechtstreeks bij kurk24, maar via bol.com. En dat om de simpele reden dat ik al een paar maanden een cadeaukaart van bol had liggen waarvan ik geen idee had wat ik er mee moest. Ik bestel anders nooit bij bol, maar nu kwam die kaart goed van pas.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25509
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #94 Gepost op: 13 March 2023, 14:20:52 »
Intussen ook maar begonnen aan de besturing van het station en het bedieningspaneel.
Is natuurlijk nog lang niet aan de orde zolang er geen rails liggen, maar toch leuk als tussendoortje.
 
Het paneel los op de werktafel.
De voedingen zitten er al op. Het netspanningsgebeuren zit helemaal aan de rechterkant, daarvoor zijn de schakelende voedingen ondersteboven gemonteerd zodat de draden voor de netspanning en de veilige spanningen elkaar niet hoeven te kruisen. Rechtsvoor een dubbelpolige schakelaar om alles aan en uit te zetten.
Op de rest van het paneel komen klemmenstroken, relais en printplaten.


Zo hangt het paneel onder de spoorbaan in neergeklapte toestand. Makkelijk om er iets aan te veranderen.


Het paneel hangt met twee scharnieren aan het achterste L-profiel. De scharnieren zitten met twee stokschroeven en vleugelmoeren vast, zodat het paneel makkelijk is los te maken als er wat grotere werkzaamheden aan moeten gebeuren.


In bedrijfstoestand is het paneel omhoog geklapt zodat alleen het het bedieningspaneel er onderuit steekt.


Aan de voorkant hangt het paneel met twee hoeklijntjes aan het voorste L-profiel.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25509
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #95 Gepost op: 21 March 2023, 16:35:36 »
Intussen een eind op weg met het plakken van de kurklaag.
Op de rechte stukken stroken van 4 cm breed. In de bogen 2 stroken van 2 cm. Eén strook wordt langs de hartlijn gelegd, de tweede daar tegenaan. De stroken worden recht gesneden en bij het plakken buigen ze makkelijk mee met de boog.

Hier de bogen in de noordoosthoek, tussen station en wisselstraat


Een fraaie slinger tussen de landhoofden van de brug door.


basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • DB Tijdperk III
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #96 Gepost op: 21 March 2023, 17:42:57 »
Ziet er strak uit (y)

Waarmee verlijm je de kurk?
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1617
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #97 Gepost op: 21 March 2023, 17:54:56 »
Zo te zien Panokitt, een boekbindlijm



mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4854
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #98 Gepost op: 21 March 2023, 20:34:03 »
Schiet lekker op Klaas, en inderdaad, ziet er strak uit  (y)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4593
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #99 Gepost op: 21 March 2023, 20:37:23 »
Klaas.

Bedankt voor jouw oplossing te delen. Geeft mij ook weer ideeën.

Van welk merk is de dubbelpolige schakelaar?

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25509
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #100 Gepost op: 21 March 2023, 21:14:04 »
Arthur, de schakelaar is deze:
https://www.karwei.nl/assortiment/plieger-opbouw-schakelaar-2-polig-spatwaterdicht/p/B115176
Ik zie dat ze nu in de aanbieding zijn. Doen ze altijd als ik het net heb gekocht, ik heb er iets meer voor betaald. ;D

De lijm is inderdaad boekbindlijm, gekocht bij Pipoos. Is daar wel stevig aan de prijs. Voor het lijmen van de kurk en straks de rails is dit potje genoeg. Voor het ballasten heb ik straks nog meer nodig, toch maar even op het internet struinen voor een goedkopere aanbieder.
« Laatst bewerkt op: 21 March 2023, 21:16:49 door Klaas Zondervan »

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • DB Tijdperk III
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #101 Gepost op: 21 March 2023, 21:54:06 »
Zo te zien Panokitt, een boekbindlijm
Thanks (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25509
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #102 Gepost op: 26 March 2023, 19:59:27 »
De dwarsliggers voor de oostelijke wisselstraat zijn gelegd. Dit deel is nog uitneembaar want wissels bouwen gaat op de werkbank makkelijker dan op de baan.



hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 924
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #103 Gepost op: 27 March 2023, 12:47:03 »


     Goeiemiddag,

     Welke dikte multiplex gebruik je als basis voor je wegneembare wissels ?    Zonder risico op torsen, plooien of doorbuigen.
     

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25509
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #104 Gepost op: 27 March 2023, 13:09:12 »
De plaat is 4 mm triplex met daarop 2 mm kurk. Zie ook reactie #89.
En ja, die plaat kan doorbuigen en torsen, maar dat zie ik niet als een probleem. Hij komt uiteindelijk op een onderlaag van 9 mm multiplex te liggen.

Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat de wissels makkelijk terug te winnen zijn als de baan ooit wordt afgebroken.