Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Beached
Vandaag om 23:45:26
Vandaag 50 jaar geleden door Keska
Vandaag om 23:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 23:04:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:53:51
Hoe zetten we de treinen weg (opbergen) door hmmglaser
Vandaag om 22:26:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:16:47
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 22:16:03
Welke Centrale? door Ronaldk
Vandaag om 22:06:35
MP1 schakelt niet meer met Z21 switch decoder Roco door Patrick Kortwijk
Vandaag om 22:03:08
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 21:38:07
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:34:07
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:30:04
22 juni modelspoorbeurs Houten door Ad Cleijsen
Vandaag om 21:27:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 20:43:19
Aansturen ontkoppelaar op K83 via RocRail en Esu ECOS door Peter.v.L
Vandaag om 19:44:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 19:23:25
La Fabrique des petit reseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 19:20:56
Modulebaan.nl algemeen door Hendrik Jan
Vandaag om 19:01:16
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:24:15
Schakeldecoders en mobile station door Ronaldk
Vandaag om 17:40:35
Digitaliseren Marklin loc door bellejt
Vandaag om 17:22:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:54:47
YaMoRC YD7010 door Karst Drenth
Vandaag om 16:44:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 16:32:35
Project Jules meettrein bouwen door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:08:34
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:01:39
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:24:06
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:53:44
PIKO 2024, nieuws van de fabrikant door Tedo
Vandaag om 12:11:58
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 41981 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #75 Gepost op: 20 January 2023, 22:49:18 »
Lijkt mij een ingenieuze oplossing!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1181
  • Carpe diem
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #76 Gepost op: 21 January 2023, 03:55:33 »
Het idee van simpel werken snap ik. Slim idee  (y)
Maar bij een losbungelend paneel lijkt het me toch minder simpel werken.
Ook voor het wederom vastzetten moet én het paneel naar achteren worden geduwd, en het haakje moet worden gedraaid. Dit lijkt mij een zeer vervelende ervaring voor je rug.

Het concept uitvoeren op de achterste L- balk lost dit probleem op, maar is uiteraard wel weer lastiger werken. Eenmaal opgeklapt hangt je electronica dan wel weer stofvrij.
Het schommelen van het paneel kan je nu makkelijk opvangen tegen de muur. Je zal echter wel iets dieper onder de baan moeten duiken.

Just my two cents.
Carpe Diem

wke

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #77 Gepost op: 21 January 2023, 08:08:39 »
Of wat magneet sluitingen aan de muur kant. Geen gepriegel met haakjes om het opgeklapt te laten.

Enkel nog een klein handvat om het los trekken wat te vergemakkelijken.

Misschien is een rij neodymium magneetjes al voldoende. Zijn klein, niet duur en makkelijk te verzinken in hout.
Groeten, Wouter.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4818
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #78 Gepost op: 21 January 2023, 11:14:03 »
Weer slim bedacht Klaas  (y). Maar met genoemde 🧲 sluiting zou het nog mooier zijn.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22881
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #79 Gepost op: 21 January 2023, 11:16:20 »
Erg slimme oplossing Klaas  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25475
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #80 Gepost op: 21 January 2023, 13:49:31 »
@Biessendorf, maak je geen zorgen over mijn rug, die doet het nog. Omdat de baan ondiep is en tamelijk hoog staat, kan ik er makkelijk bij.
De klep laten scharnieren aan de achterste balk heb ik ook overwogen. Voordeel is dat de elektronica dan op de klep ligt en zo beschermd is. Nadeel is dat ik dan toch onder de baan moet zitten om er aan te werken.
Het idee met de magneetsluitingen ga ik proberen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25475
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #81 Gepost op: 24 January 2023, 21:15:32 »
Het volgende gedachtenspinsel gaat over de rijwegbesturing. In het station kan gekozen worden tussen 4 sporen.
Elk spoor is verdeeld in twee helften, west en oost. Zo kunnen er twee treinen achter elkaar op een spoor staan.
Elke stationshelft krijgt een eigen besturing. Ik beschrijf die voor de westelijke helft. De oostelijke helft wordt identiek.

Op het bedieningspaneel komt per spoorhelft een drukknop. Daarmee wordt dat spoordeel ingeschakeld en tevens de wissels gesteld. De wissels staan in de ruststand allemaal naar spoor 4 gericht. Waarom dat zo is komt bij de beschrijving van het schema.


De drukknop in het spoor set een flipflop. Diezelfde flipflop wordt gereset door de 3 knoppen van de andere sporen, zodat er altijd maar één spoor actief is. Hier is de f-f van spoor 1 getekend, de andere 3 zijn identiek.
Als de f-f geset is, stuurt hij via transistors 2 relais aan. Het ene relais schakelt het spoor in, het andere relais brengt het wissel in de actieve stand.

Hier blijkt waarom de wissels default naar spoor 4 staan. Zo hoeft per spoorkeuze maar 1 wisselrelais te worden gestuurd. Voor spoor 1 alleen wissel 1, voor spoor 2 alleen wissel 2 en voor spoor 3 alleen wissel 3. Voor spoor 4 hoeft geen wisselrelais te worden aangestuurd.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25475
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #82 Gepost op: 16 February 2023, 12:27:11 »
Tussen het werk aan Heuvelland door toch nog tijd gehad om de onderbouw voor de sporen te leggen.
Deze eerste laag bestaat uit 9 mm populierenmultiplex. Een groot deel daarvan kon ik halen uit de restanten van de vorige baan. Dat ligt nu helemaal rond. Alleen de platen aan west en oost, waar de wisselstraten op komen, liggen nog los. Dan kan ik de wissels op de werkbank bouwen.

Langs de onderkant van de dwarsribben zijn stukken multiplex geschroefd die de contouren van de boog volgen. Die moeten t.z.t. mede steun geven aan de frontafwerking.



hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 905
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #83 Gepost op: 16 February 2023, 15:54:51 »
.

    goeienamiddag,
     
    Mag 'k vragen, komt er in deze baanhoek mogelijk ook een achtergrondplaat met dezelfde boogstraal als het spoortracé ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25475
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #84 Gepost op: 16 February 2023, 17:02:36 »
Er zijn vier van zulke hoeken. Voorlopig heb ik nog niet voorzien om daar een ronde achtergrond te plaatsen. Ik denk er eerder aan om die hoeken te camoufleren met bomen. Maar ik kan altijd van gedachten veranderen. Eerst maar eens zorgen dat het technisch gaat werken. De invulling van het landschap komt later.

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #85 Gepost op: 16 February 2023, 19:48:48 »
De titel van dit draadje doet vermoeden dat het hier om een eenvoudig boekenplank baantje zou gaan op een paar plankdragers, maar als ik zo bovenstaande foto bekijk, kan Klaas het kennelijk toch niet laten om zijn timmermans woede uit te leven: allemachtig, wat een ingewikkelde constructie........ ;D

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4818
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #86 Gepost op: 16 February 2023, 21:45:22 »
Ja, Klaas kan meer dan electronica bouwen….  (y) (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25475
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #87 Gepost op: 16 February 2023, 21:50:30 »
Het houtwerk ziet er wel ingewikkeld uit, maar deze constructie blijkt heel flexibel te zijn.
Daarmee bedoel ik niet dat het doorbuigt, maar dat het makkelijk is om dingen aan te passen.
Dat komt voor een groot deel doordat er bijna niks wordt gelijmd, bijna alles wordt geschroefd.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22881
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #88 Gepost op: 17 February 2023, 08:53:18 »
Nou het is inderdaad een stevige constructie. Daar heb je later alleen maar voordelen van!
Doorzakken e.d. moet je natuurlijk niet hebben. Lekker bezig Klaas  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25475
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #89 Gepost op: 07 March 2023, 15:05:29 »
Na de deelname aan de modelbouwshow in Goes ben ik weer verder gegaan met Dubbelom.
Hieronder een plaatje van hoe ik de onderbouw voor de sporen ga maken.



De dragende onderlaag is van 9 mm multiplex, in stroken van 70 mm breed.
Daar op komt een bovenlaag van 4 mm triplex, 50 mm breed.
Het landschap komt op de onderlaag en wordt met Sculptamold of gips afgestreken tegen de bovenlaag. Zo ontstaat een nette schouder van de baandam.
Op de bovenlaag komt nog 2 mm kurk, in een poging om toch wat geluiddemping te hebben en om een mooie ballastkant te krijgen.

Voorheen maakt ik de verkanting altijd direct in de onderlaag, maar die werkwijze heb ik hier verlaten. De onderlaag ligt vlak, en de verkanting ontstaat door de bovenlaag aan de buitenboog te onderstoppen met strookjes karton.
De verkanting wordt zeer bescheiden. De kartonnen opvulling wordt maximaal 1 mm, waardoor de effectieve verkanting van het spoor 0,33 mm wordt.
Verkanting is technisch niet nodig, maar het is mooi om een trein scheef door de boog te zien gaan. Daarom kies ik voor een minimale verkanting, je kunt zien dat het er is, maar meer ook niet.