Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:59:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:17:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:51:16
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:35:29
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 12:33:50
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:26:19
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1172347 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7745
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1710 Gepost op: 08 September 2016, 11:24:20 »
Koppelwagen? Ik zou het voor - bijvoorbeeld - een filmpje wel even kunnen doen. De conducteurswagen lijkt me een goede kandidaat. (Ik heb er nu eentje, een oude bagagewagen, die ervoor in aanmerking komt, maar ik zal überhaupt een conducteurswagen aan m'n bestand toe willen voegen).

Voor permanent gebruik is het geen oplossing omdat ik moet keren op het eindpunt. Dus effectief moet ik dan met het handje de koppelwagen omdraaien om de koppelingen voor de terugreis op de juiste plek te krijgen :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1711 Gepost op: 08 September 2016, 15:30:20 »
Voor permanent gebruik is t ook een prima oplossing.
Gewoon aan t eind ook zo'n koppelding mee laten lopen,niks wagon met de hand overgooien  ;D
FF voor de duidelijkheid,een conducteurs/begeleidingswagon is niet altijd een eis om als koppelwagen te dienen,zeker niet in het goederen verkeer,daar gebruik je gewoon een willekeurige wagon uit een "vaste"stam en aan de uit einde's verbouw je die aan 1 zijde met een andere koppeling  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7745
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1712 Gepost op: 08 September 2016, 15:42:53 »
Als er iets is wat ik niet doe is het in het goederenverkeer met een vaste stam rijden :D Allemaal buurtgoederentreinspul met veel rangeren, toch? (Behalve dan de trein die ik aan de 57 wil hangen).

Dus "vaste stam" en "aan beide kanten een koppelwagen", dat gaat niet lukken.

Enfin, ik heb denk ik een goede oplossing voor m'n 57. En voor uitzonderingen verzin ik ter plekke wel wat.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1713 Gepost op: 08 September 2016, 16:32:42 »
Groot gelijk heb je

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7745
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1714 Gepost op: 08 September 2016, 17:00:55 »
Tijdens de aanschaf van wat anti-slipbandjes viel me in de plaatselijke modelbouwwinkel onderstaand tijdschrift op:



Omdat ik het komende jaar een keer een 290 (=v90) aan wil schaffen heb ik toegeslagen. Achtergrondinformatie is altijd leuk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1715 Gepost op: 08 September 2016, 22:01:31 »
....Groot nadeel is wel dat ik dan niet makkelijk een andere lok voor die trein kan gebruiken. En de 57 niet voor reguliere goederentreinen. Ik probeer alles universeel inzetbaar te houden....
Reinout, ik weet niet zeker of ik je goed begrijp. Je kunt de wagens van de Ganzzug toch gewoon van vaste (kort)koppelingen voorzien? Als je de beide uiteinden van deze trein (dus 1 kant van de eerste en 1 kant van de laatste wagen) van een universeelkoppeling voorziet, kun je de trein aan iedere lok koppelen die je maar wilt. Je 57er kun je dan ook van een universeelkoppeling voorzien en dus ook voor andere treinen gebruiken.

Anyway, ik blijf je project (de bouw van de hele baan bedoel ik dan) met veel interesse volgen! Het inspireert mij om zelf ook weer verder te gaan met bouwen! (ipv teveel op fora te lezen... ;))
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1716 Gepost op: 08 September 2016, 22:05:22 »
Wat voor een koppeling zit er nu in die 57?
Bij mijn groene 57 (Eigenlijk een G10) zaten er twee van die zwaluwstaart adapters bij, waar je onder andere een Roco Universeel koppeling voor kan krijgen. Ik kan dit weekend proberen om een foto te maken van de onderdelen lijst en de koppelingen zelf.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2016, 22:09:07 door ivanzon »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7745
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1717 Gepost op: 09 September 2016, 08:59:37 »
Ivanzon: er zitten nu (beugel)koppelingen uit één stuk plastic in. Ik heb ook een paar zwaluwstaart+adapter onderdelen in voorraad, maar die pasten niet aan de voorkant. Als ik hieronder kijk:

Eens even een oude Roco catalogus uit 1988/89 erbij gehaald en volgend overzicht gevonden:


De types die ik tot nu toe in m'n loks tegenkwam zijn de linksboven ("rondje met pootjes richting koppelingskop", vaak bij draaistelloks gebruikt) en links de vierde van onder ("rondje met pootjes opzij", bijvoorbeeld bij de br80).

Wat er in m'n 57 zit lijkt op de eerste, maar dan staan de pootjes wat verder uit elkaar en is 'ie ook net iets dikker. Met wat plastic is dat overigens wel op te lossen, dus misschien ga ik nog wat proberen.

Wim: er is wat spraakverwarring. Ik beschouw de universal als een kortkoppeling. Idealiter wil ik alles van universals voorzien. Het probleem was alleen dat ik voor m'n 57 geen universal koppeling had. En dus dacht ik twee vliegen in één klap te slaan door m'n open bakken en de 57 met reguliere beugelkoppelingen te laten rijden. (Bleek ik uiteindelijk veel minder open bakken te hebben dan ik dacht, dus dat tikt ook mee met de beslissing).

Maar.... ik ga m'n beslissing nog eens heroverwegen. En nog eens dieper in de roco reserveonderdelenvoorraadadministratie duiken. En misschien wel gewoon wat klussen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1718 Gepost op: 09 September 2016, 09:21:13 »
Zou je eens een fotootje van die koppeling willen plaatsen? Volgens mij heb ik iets dat aan de omschrijving voldoet.
En verder, een Roco-Universeelkoppeling koppelt ook gewoon met een beugelkoppeling :)
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7745
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1719 Gepost op: 09 September 2016, 12:01:31 »
Foto zal ik vanavond maken.

Het onderling koppelen van universal en beugelkoppelingen valt me in de praktijk op mijn baan tegen. Als ik een lok uittest met beugelkoppeling en ik hang er een paar wagons met universal aan en ik rij heuvelop dan rijdt na een tijdje de lok netjes heuvelop en moet ik met de hand de naar beneden sjezende wagons stoppen omdat de koppeling is losgeraakt. Dat gebeurt me in 80% van de gevallen.

Het ligt, neem ik aan, aan de ligging van m'n baan die niet overal perfect is. Als de beugel onder zit wipt/trilt 'ie er op sommige punten af. Als de universal met z'n halve oog onderop zit dan werkt 'ie zich in de bocht af en toe los.

Op een platte baan zal het beter gaan. En op een perfect aangelegde baan ook :)

Ondertussen ter vermaak het gebruikelijke filmpje van de eerste testrit (1 minuut):



  • Na 20 seconden zie je de wielen van de lok even haperen. Volgens mij weet ik waar ik moet kijken om dat op te lossen. Iets met "stomme kop", "plasje secondelijm" en "restantje op dat wiel".
  • Na 40 seconden zie je hoe goed de lok kan kruipen. Het is best een oude roco lok en hij heeft nog een niet-getordeerde (of hoe je dat noemt) motor. Dus driewerf hoera voor Roco en z'n rijeigenschappen! Ik heb geen enkele neiging hier een faulhaber in te stoppen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7745
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1720 Gepost op: 09 September 2016, 13:40:03 »
De rookgenerator maakte geen contact. Ik heb het een beetje na lopen meten met de multimeter. Beetje nameten met cocktailprikker hoe diep het is t.o.v. de rookgenerator leverde op dat het wel erg krap zou zijn of 'ie contact maakte.

Nou, dan maar een stukje opgerold draad erop gesoldeerd aan de onderkant:



Dat hielp :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1721 Gepost op: 09 September 2016, 21:00:08 »


Dit is Roco 40273 / Fleischmann 6575. Hierin passen de volgende koppelingen:
Fleischmann 6570 (Profi)
Roco 40396 (Roco Universeel)
Roco kortkoppeling waar ik het exacte nummer niet van kan vinden

Voor de achterste kan ik geen nummer vinden,... maar als je dat nodig hebt kan ik je het nummer van de volledige onderdelen set geven
« Laatst bewerkt op: 09 September 2016, 21:07:45 door ivanzon »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7745
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1722 Gepost op: 10 September 2016, 14:11:02 »
Ah, het onderdeel bestaat dus wèl!

Vanochtend heb ik met wat plastic een andere koppeling erin weten te krijgen. Na wat passen en meten lukte dat toch. Ik zal er later wat foto's van plaatsen, ik zit nu bij de beatrixsluis in Nieuwegein te wachten tot de rondleiding in de heftoren begint :)

Maar... dank allen voor de input, dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat mijn 57 tòch netjes van universal koppelingen is voorzien zodat hij geen buitenbeentje is.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7745
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1723 Gepost op: 10 September 2016, 16:28:12 »
Eerst nog wat 57-rijgedrag

Hij haperde me nog teveel. Dus nòg een keer goed kijken. Weer wat gevonden:



Waar het pijltje naar toe wijst is het contragewicht in het wiel. Dat steekt iets uit en komt tegen de koppelstang aan als de lok door een bocht rijdt. Ik heb wat aan het wiel gerommeld en wat weggeschaafd en nu doet 'ie het beter, maar ergens zit er tòch nog iets. Dat heb ik verder alleen met de ongeveer even oude 043 gehad. Wat is er met die oude loks? Heb ik dan teveel met m'n vingers aan het drijfwerk van de lok gezeten tijdens het digitaliseren? Kan natuurlijk, maar ik begin er een beetje de hik van te krijgen.

De koppeling

Dit is de koppeling zoals 'ie erin zat:



Het vervangingsonderdeel heeft aan beide kanten wat marge:



En dat onderdeel rammelde vertikaal ook iets in de houder omdat 'ie wat minder dik was. Dus een plaatje plastic erop gelijmd:



Het gaatje erin heb ik met een pons voor riem-gaatjes gemaakt. Dat ga ik onthouden, want het werkt prima.

De zijdelingse speling heb ik met twee korte stukjes plastic profiel opgelost:



Eindresultaat

Tadaah, m'n 57 met een reguliere goederentrein met reguliere universal kortkoppelingen:



Extra punt/vraag

Ik heb nogal wat goederenwagens met onderstaande koppeling:



Vroeger had roco daar een verloopstukje (40274) voor richting zwaluwstaartkoppeling:



(Foto van nordbahn.net)

Maar dat onderdeel is niet meer leverbaar. Tegenwoordig moet je een compleet kortkoppelingsmechaniek monteren. Daar heb ik een setje van liggen, maar zo'n verloopstukje is natuurlijk wel èrg makkelijk/lui... Enig idee of ik iets over het hoofd zie?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1724 Gepost op: 10 September 2016, 16:45:26 »
Als je in een koppeling een sleufje zaagt zeg  van boven naar onder
dan daar een stripje in lijmen
Dat idee koppeling had/heeft lima dacht ik ook