Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 09:22:59
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
20 jaar BNLS door Tomasso
Vandaag om 09:03:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:31:29
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Raadplaatje door henk
Vandaag om 07:02:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1172686 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1740 Gepost op: 15 September 2016, 12:51:05 »
Tadaaaah:

Overgenomen van forumgenoot. Nu is m'n verlanglijst qua loks tot één lok gekrompen.

Aan één kant moet ik de verlichting nog fixen, de andere is al OK. Bij een blik onder de bufferbalk keken een paar SMD onderdeeltjes (weerstanden, neem ik aan) me grijnzend aan met een blik van "dat heb jij nog niet aangedurft, hè? SMDtjes inbouwen?" Hm, ja, dit bespaart wel een hele bak met ruimte. Vooral ook het hele dunne draad scheelt. Dat doet me er aan denken dat ik ook een rolletje superdunne zwarte draad heb... Nog niet gebruikt. TODO :)

Aan de andere kant is er in een lok vaak wel plek voor een gewoon draadje en een reguliere weerstand. Een SMD ledje is wel ideaal om in een losstaande stoomlok-lantaarn te vrutten. Ik heb een week geleden een (voorgesoldeerd :) ) setje op aliexpress besteld. Rood/witte voorgesoldeerde smdtjes heb ik al wel liggen om in de railbus te stoppen.

Wat vaak ruimte kost: stekkerverbindingen! In de 57 heb ik een tweepolige stekkerverbinding van dat ic-voet-formaat gemaakt. Het eindresultaat is ongeveer even groot als de hele decoder. Daar zou ik nog een betere oplossing voor vinden.

Voor rijtuigen staat hier een aardige oplossing. Lipjes aan de ene kant, fosforbrons veertje aan de andere. Dat wil ik in m'n silberlingen gaan gebruiken.

Enfin... de v90 is een mooie aanvulling. Die werd op de Eifelquerbahn zeker in latere periodes vaak voor goederentreinen gebruikt. En ik vind ze mooi :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #1741 Gepost op: 15 September 2016, 20:07:38 »
Dag Reinout,

Ehh beter laat dan nooit zal ik maar zeggen, maar ik reageer even op post 7 van de eerste pagina. Jouw oplossing voor de overgang van sporen ter plaatse van een voeg tussen twee tafels vind ik erg goed. Ik heb eenzelfde situatie: een voeg tussen twee tafels van de lokloodsen. 16 sporen worden hier over de voeg geleid en zoals het nu is gemaakt sluiten de sporen niet goed op elkaar aan. Jouw oplossing ziet er degelijk uit, die ga ik kopiëren :)

Tschuss Genossen

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #1742 Gepost op: 15 September 2016, 21:48:00 »
Hallo Reinout,

Volg al enige tijd als gast je interessante berichten.
Fascinerend hoe je de baanbouw, als goed doordacht concept, stap voor stap uiteenzet op dit Forum.
Wat ik het meest bijzonder vindt is je brugmodule in je trapportaal, werkelijk heel origineel en heel fraai omgezet!
Zo heb je eigenlijk ineens een forse ruimte tot je beschikking vanuit een relatief kleine ruimte.
Ook het "van A naar B" concept vind ik heel goed, en eigenlijk ook niet meer dan logisch in zo'n ruimte, het biedt optimale mogelijkheden voor het "Vorbildgerechte" treinverkeer!

Voor wat betreft de ombouw van je nieuwe lok: bij Ledbaron in Saarbrücken kun je niet alleen microconnectors, 2,3 en 5 polig, maar ook SMD LED's, alles met aangesoldeerde dunne draden krijgen.
Hier is de Link, via Ebay, wordt keurig geleverd:

http://stores.ebay.de/ledbaron

Ga zo door met berichten!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #1743 Gepost op: 15 September 2016, 22:17:19 »
Hoi Reinout,

Even een voorbeeld over leds van de Ledbaron waar Michiel het over heeft.

Ik ben de "buitenlampen" van mijn station met leds aan het voorzien. Op de foto lijken het wel de lichtmasten van een voetbal stadion maar in het echt is het veel beter.
Ook de doorvoeringen van de draadjes lijken enorm, maar het is in feite maar 1 m.

Dat gele pukkeltje wat er onder ligt is een led die ik gebruik, grote 402, Golden White.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1744 Gepost op: 15 September 2016, 23:50:46 »
Hans: die verbindingen in het schaduwstation doen het inderdaad prima. Ik heb alles al een keertje los gehaald en weer aan elkaar geschoefd en hoefde er geen moer aan te doen.

De ik-soldeer-de-rails-op-een-schoef verbindingen die ik elders gebruikte, daar ben ik minder enthousiast over. Het werkt wel, maar het heeft op één plek ook al losgelaten.

Belangrijkste: zorg dat de twee modules goed aan elkaar bevestigd kunnen worden. Dus iets met een (vleugel)moertje ofzo dat je aan kan draaien.

Wat ik trouwens anders zou doen dan ik nu gedaan heb: minder ruimte ertussen laten. Ik heb de modules tegen elkaar aangeschoefd, vastgesoldeerd en dan de slijpschijf erdoor. Dat zorgt voor een gat van 1 a 2 mm. Als je er nou van te voren een 1mm kartonnetje tussen de modules stopt.... dan liggen de rails dichter bij elkaar :)

Michiel: merci voor je feedback!

Die ledbaron heb ik eerder al eens gezien. Alleen is nu (23:45) zijn ebay shop leeg. Kennelijk bezig de boel te verversen, want ik heb hem wel eens vol gezien.

M'n led-achtige zaken bestel ik normaliter via aliexpress. Even twee weken wachten, maar da's vaak het probleem niet. En in Houten is ook wat te krijgen als je het rap moet hebben. En af en toe, als ik meerdere dingen wil hebben, via Reichelt of Conrad. Binnenkort is Conrad weer aan de beurt omdat ik Viessmann sein-bouwpakketten nodig heb :)

Arthur: ja, die kleine rotledjes zijn soms best handig. Je moet er even overheen leren stappen dat ze zo klein zijn. Een keertje niezen en je moet nieuwe bestellen... :)

Reinout

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #1745 Gepost op: 16 September 2016, 21:03:38 »
De ik-soldeer-de-rails-op-een-schoef verbindingen die ik elders gebruikte, daar ben ik minder enthousiast over. Het werkt wel, maar het heeft op één plek ook al losgelaten.
Dag Reinout,
Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens, ik gebruik die methode al jaren en ze blijven prima, het is ook reparabel als het eens een keer verbuigd of loslaat. Wel moet je in elk geval messing schroeven nemen, en bovendien de onderzijde van de rail opschuren, goed vloeimiddel is ook belangrijk. Voor het solderen goed opletten of beide kanten van het spoor mooi glad verlopen, anders heb je na het separeren meteen een hobbel die je niet meer kan herstellen. Die separeersnede moet je bij voorkeur met een hele dunne schijf doen, ze zijn er al vanaf 0,3mm.
Het nadeel van een stuk karton ertussen is dat je dat niet feilloos kan toepassen bij diagonaal verlopende sporen. Op deze wijze heb ik al mijn modules gescheiden met tot wel 13 sporen, zelfs middenin een wissel, geen probleem. Een wissel met geisoleerd hartstuk leent zich sowieso heel goed voor het leggen op een moduulscheiding, zo zijn er minder zichtbare "trennstellen", je moet natuurlijk wel zorvuldig te werk gaan.

Groeten Michiel

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1746 Gepost op: 19 September 2016, 21:01:22 »
Michiel: misschien ben ik inderdaad te negatief over die op-schoef-solderen verbindingen. Op de meeste plekken werkt het prima.

Wat mijn perceptie een beetje kleurt zijn zaken die eigenlijk niet aan de schoeven liggen. Op één plek is de helling van de baan na de schoeven anders dan ervoor, waardoor er op die plek een irritante knik ligt, bijvoorbeeld. Op een andere plek heeft het dus losgelaten. Kan best aan m'n soldeerwerk liggen, want ik heb geen apart vloeimiddel gebruikt. Dat is dus wel aan te raden? Ik kan me van vroeger herinneren dat m'n vader een blauw potje had met wat gelig smeersel erin als soldeerpasta. Is waarschijnlijk in de bouwmarkt te koop. Moet ik aan zoiets denken?

Zo, weekendje met m'n werk weggeweest, dus een paar dagen geen activiteit. Tenminste, niet qua modelbaan. Zat activiteit, want het halve bedrijf klaagde over spierpijn :)

Ondertussen is er door een ex-collega een verhuisdoos met oude spullen gebracht (van overleden familie). Wat kibri huisjes, preisers, korstmos, auto's, enz. Wagonnetje dat bruikbaar is. Die kibri huisjes zijn me te Alpen-achtig, dus daar mag zoonlief zich op uitleven. Maar dat komt never de nooit op de baan terecht. De preisers kan ik gebruiken. De rest moet ik rustig eens kijken of er wat bruikbaars tussen zit. Toch leuk, het is een soort grabbelton op deze manier :)

De 57 ontwikkelde gisteravond opeens kortsluiting. Ik heb nog geen idee wat, maar op de vrije baan stond 'ie opeens stil. Bah. Nou, binnenkort maar fout-zoeken. Kortsluiting heb ik nog niet eerder gehad.

Ondertussen nog een beetje verder gegaan met het silberling-koprijtuig om daar de front/sluitverlichting aan te brengen. Dat gaat niet snel omdat er steeds klusjes tussendoor komen. De v90 kijkt mij ook al verlangend aan, hopend op een warme soldeerbout en een ledje... :)

Oh, en er zijn ook kolen binnengekomen, maar daarvoor moet ik eerst een verhaaltje opwarmen en wat werkzaamheden plegen...

Reinout

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #1747 Gepost op: 19 September 2016, 23:14:17 »
Die knik ligt zeker niet aan de schroeven maar aan de ligging van de rail. Eigenlijk kan je het beste het maken van de zaagsnedes in de rail zo lang mogelijk uitstellen en eerst goed controleren en zo mogelijk proefrijden. Pas daarna de schijf erdoor.

Soldeerpasta van de bouwmarkt zou ik zo niet doen.
Ik heb verschillende hulpmiddeltjes, inderdaad een blikje met soldeerpasta, ik dacht dat deze van Fohrmann.de komt, een flesje vrij aggressieve soldeervloeistof van Sommerfeldt, blijft een beetje aan het werkstuk kleven en ook nog een waterige vloeistof, zuurvrij, wat 't is weet ik niet, heb ik bij Hassler uit Liechtenstein vandaan maar werkt heel mooi. In alle gevallen de vloeistoffen goed naspoelen, afpenselen met water en een beetje citroensap. Dan gaat 't niet corroderen. En natuurlijk de te solderen vlakken even opschuren.

Groeten, Michiel

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1748 Gepost op: 20 September 2016, 09:05:38 »
Ik zal de volgende keer in Houten eens bij het electrokraampje kijken!

Gisteren bij de post:

DVD met 600 foto's van de Eifelquerbahn van 1970 t/m 1984, deels in zwart-wit, deels in kleur. Fototechnisch zijn ze niet van super-kwaliteit, het zijn redelijk gewone foto's. Maar.... oh, wat een bron van informatie! Samenstelling goederentreinen. Soorten wagons. Soort auto's. Locatie Lademaß op de losweg in Ulmen. Bekoling. Gebruik waterkraan aan eind v/h perron in Daun. Mooie afstandsshots van stoomloks bij koud weer die uit Daun wegrijden. Smul!

Het komt bij http://eifelbahn.de/0070.HTM vandaan. In principe een CD met foto's in meerdere resoluties en een pdf+rtf met beschrijving van de foto's. Van de Eifelquerbahn CDs kan je ook een DVD krijgen met hogere resolutie foto's, die krijg je dan extra naast de CD geleverd.

Nadeel: los een foto en los een 30 A4tjes document met de fotobeschrijvingen. Wacht eens even. Daar hebben we tools voor, toch? .rtf als kale tekst exporteren, controleren of ik imagemagick heb geïnstalleerd, python scriptje schrijven en tadaaah, onder alle foto's is een wit stripje toegevoegd met daarin keurig de beschrijving :) Veel comfortabeler. Ik zal de makers van de cd/dvd er ook even op wijzen.

Verder heb ik vanochtend weer wat gelijmd met ledjes:

Met het lijmpistool begonnen de draden richting dak te leiden:

Dit gaat prima werken en het gaat niemand opvallen, maar.... de dunne draadjes en SMD ledjes van de V90 kijken me beschuldigend aan :D

Reinout

Haradigi

• Offline Offline
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
« Reactie #1749 Gepost op: 20 September 2016, 09:10:21 »
Hi Reinhout,

Waarom gebruik je geen "lakdraad" ?

groet
Harald 

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1750 Gepost op: 20 September 2016, 10:08:20 »
Waarom geen lakdraad? Eigenlijk gewoonte: ik heb een setje decoderdraad in de juiste kleurtjes bij Conrad gekocht en dat gebruik ik voor al m'n digitaliseringszaken.

Er zit ook wat koudwatervrees bij: hoe goed zit de lak vast? Krasje en je hebt kortsluiting? Enz. Ik geef het eerlijk toe :)

Ik heb een rolletje zwarte lakdraad: daar kan ik mee experimenteren. En eigenlijk zou ik meerdere kleuren bij moeten kopen.

Wat zijn jullie ervaringen met lakdraad? Vooral: hoe voorzichtig moet je ermee zijn?

Reinout

Haradigi

• Offline Offline
« Reactie #1751 Gepost op: 20 September 2016, 12:22:25 »
Hi Renout,

Zeer goede ervaringen, ik gebruik niet anders voor de LED's wel goede lakdraad kopen die is flexibeler.
Zie in mijn index  naar de ombouw van b.v. de V100 daar staan redelijke foto's.

groet
Harald

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1752 Gepost op: 20 September 2016, 13:19:23 »
Zoek ik me het apezurium.... Niks te vinden in jouw index hier over een v100... Ah! 3rail forum :)

Dus: zwarte lakdraad binnen in de kap waar het niet hoeft te bewegen. (En waar plaatsgebrek is). En daar waar beweging in moet zitten "reguliere" slappe decoderdraad gebruiken? Hm, dat ziet er uit als een bruikbare optie.

Heb je nog tips qua merk decoderdraad?

Reinout

Haradigi

• Offline Offline
« Reactie #1753 Gepost op: 20 September 2016, 15:45:51 »
Hi Reinout,

Je had "gewoon" mijn onderschrift kunnen aanklikken (Heb het nu iets aangepast).
Als alles op het chassis zit (decoder en verlichting) gebruik ik alleen lakdraad.

groet
Harald

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1754 Gepost op: 20 September 2016, 16:20:26 »
Ik klikte automatisch op je profiel-knopje. Macht der gewoonte als ik van iemand iets zoek.

Da's trouwens een handig overzicht van al je bezigheden/draadjes/enz! Dat kan op het 3rail forum dus wel, dat je het eerste bericht van een draadje aanpast en uitbreidt. Ik snap dat het "hier" uitstaat, maar het alternatief heeft ook echt z'n voordelen.

Je hebt me in ieder geval flink wat leesvoer bezorgd: ik ga je index eens rustig doorbladeren :)

Reinout