Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?  (gelezen 17423 keer)

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #15 Gepost op: 02 augustus 2021, 19:02:52 »
Het schijnt dat ik een aantal dingen over veteren niet duidelijk kan maken. Ook niet zo verwonderlijk want er zijn nogal wat dingen van invloed op vetergang heeft 20 jaar ervaring met loopwerk me geleerd.
Nog afgezien van de vele proefritten vanwege een onrustige loop.

On-topic maar weer.

Freek J.




Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #16 Gepost op: 02 augustus 2021, 19:16:18 »
Het schijnt dat ik een aantal dingen over veteren niet duidelijk kan maken.
Ik denk dat dat komt doordat je een verkeerd beeld hebt van de oorzaak van de vetergang.

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #17 Gepost op: 02 augustus 2021, 19:32:13 »
Wat mij opvalt is dat een laatste wagen in een trein meestal vetergang heeft.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #18 Gepost op: 02 augustus 2021, 22:31:35 »
Freek, s.v.p. hier reageren, en niet via PB. Daar heb ik echt een bloedhekel aan.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #19 Gepost op: 02 augustus 2021, 23:03:16 »
Wat mij opvalt is dat een laatste wagen in een trein meestal vetergang heeft.

Ophouden  Lolbroek, :) :) :)
Eerst was het juist de voorste wagen, en toen weer de wagen achter de loc en nu dus de laatste wagen.....

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #20 Gepost op: 03 augustus 2021, 08:05:50 »
Freek, s.v.p. hier reageren, en niet via PB. Daar heb ik echt een bloedhekel aan.

Zet je zijn reactie toch hier neer Klaas.

Mvg Johan

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #21 Gepost op: 03 augustus 2021, 08:32:09 »
Dat lijkt me een beetje strijdig met de omgangsvormen, een PB is niet voor niets een Persoonlijk Bericht / Prive Bericht.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 09:37:54 door Dwergsein »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #22 Gepost op: 03 augustus 2021, 09:11:35 »
Vandaar dat Klaas Freek vraagt het zelf hier te plaatsen.

Ikzelf wil nu ook weleens het fijne van het veteren weten, want het wordt er niet duidelijker op. Mijn simpele redenering: een voorste en/of een laatste wagen wordt niet recht getrokken door de rest van de wagens die voor en achter deze rijden, dus zouden deze gaan veteren?

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #23 Gepost op: 03 augustus 2021, 09:39:40 »
Laten we het nog moeilijker maken, volgens mij veteren de wielstellen altijd iets (tijdens het rijden) door de conische vorm van de wielen/wielbanden. Je wilt alleen niet dat dit te erg wordt.
Jeroen

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #24 Gepost op: 03 augustus 2021, 09:49:27 »
Merkbaar en heftig veteren ontstaat altijd, ik schreef het al eerder, door een combinatie van factoren tussen de wielen en spoorstaaf.
Onlangs zat ik ruim 200 km in een ICM. Op deze afstand veterde één der draaistellen op een traject van zo'n 6 km zeer heftig en hinderlijk. De overige ongeveer 194 km reed het treinstel als een zonnetje zo mooi en comfortabel.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #25 Gepost op: 03 augustus 2021, 12:22:02 »
Freek, s.v.p. hier reageren, en niet via PB. Daar heb ik echt een bloedhekel aan.

In mijn laatste betoog was de slotzin om weer on-topic te gaan. Daar houd ik mij aan.
Waarom ik je PB'de is omdat het je m.i. boeit, meerdere keren geef je aan dat je het niet begrijpt, en zonder nadenken meteen van alles en nog wat neer te kalken.
Mocht je mijn pb willen publiceren is dat aan jou. Laat echter niemand verwachten dat ik daar dan nog verder op in ga, laat iedereen voor zichzelf nadenken wat een vetergang beinvloed.
Anders gezegd, voor mij is de discussie gesloten.   

Freek J.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #26 Gepost op: 03 augustus 2021, 14:31:04 »
On-topic (boogstraal en verkanting) hoeft niet meer, dit draadje is speciaal voor 'vetergang'...

 ;)

Gr, Bert
Team moderatoren.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #27 Gepost op: 03 augustus 2021, 14:58:15 »
Dus zal ik maar niet over veteren in een boogstraal bij 160 km p/u beginnen?!  ;D ( met verkanting... )

veterde één der draaistellen op een traject van zo'n 6 km zeer heftig en hinderlijk.


Was dat op een recht stuk of in een boog? Ik neem aan op een recht stuk natuurlijk?
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 18:38:47 door HuubvG. Reden: alvast bedenkt voor het antwoord hieronder »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #28 Gepost op: 03 augustus 2021, 14:59:41 »
Recht natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 16:59:33 door Dwergsein »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #29 Gepost op: 03 augustus 2021, 16:02:21 »
Veteren kan alleen op een recht stuk. Bij een boog zal het draaistel door de middelpunt vliegende kracht naar de buitenste rail gedrukt worden en stoppen met heen en weer pendelen.
Veteren ontstaat op een recht gedeelte, doordat de wielen een schuin loopvlak hebben. De as zal beide wielen een gelijke omwentelingssnelheid geven. Hierdoor zal als de straal op het contactpunt rail / wiel  niet gelijk is een van de wielen sneller bewegen. Daar dit niet kan zal deze het geheel de bocht om willen sturen. Hierdoor zal de straal bij het wiel / rail contact bij het ene wiel toenemen en bij het andere wiel afnemen. Hierdoor zal er een bocht de andere kant op ontstaan. Zo ontstaat een heen en weer gaande beweging tussen de spoorstaven (veteren of sinusloop).
Als dit over grote aftanden plaats vind, zal een reiziger er weinig van merken. Als het heen en weer slingeren snel gaat zal een reiziger het "schudden" opmerken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.