Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 19:14:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:06:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
  

Auteur Topic: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?  (gelezen 23262 keer)

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #15 Gepost op: 02 August 2021, 19:02:52 »
Het schijnt dat ik een aantal dingen over veteren niet duidelijk kan maken. Ook niet zo verwonderlijk want er zijn nogal wat dingen van invloed op vetergang heeft 20 jaar ervaring met loopwerk me geleerd.
Nog afgezien van de vele proefritten vanwege een onrustige loop.

On-topic maar weer.

Freek J.




Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26871
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #16 Gepost op: 02 August 2021, 19:16:18 »
Het schijnt dat ik een aantal dingen over veteren niet duidelijk kan maken.
Ik denk dat dat komt doordat je een verkeerd beeld hebt van de oorzaak van de vetergang.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #17 Gepost op: 02 August 2021, 19:32:13 »
Wat mij opvalt is dat een laatste wagen in een trein meestal vetergang heeft.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26871
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #18 Gepost op: 02 August 2021, 22:31:35 »
Freek, s.v.p. hier reageren, en niet via PB. Daar heb ik echt een bloedhekel aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #19 Gepost op: 02 August 2021, 23:03:16 »
Wat mij opvalt is dat een laatste wagen in een trein meestal vetergang heeft.

Ophouden  Lolbroek, :) :) :)
Eerst was het juist de voorste wagen, en toen weer de wagen achter de loc en nu dus de laatste wagen.....

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #20 Gepost op: 03 August 2021, 08:05:50 »
Freek, s.v.p. hier reageren, en niet via PB. Daar heb ik echt een bloedhekel aan.

Zet je zijn reactie toch hier neer Klaas.

Mvg Johan

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #21 Gepost op: 03 August 2021, 08:32:09 »
Dat lijkt me een beetje strijdig met de omgangsvormen, een PB is niet voor niets een Persoonlijk Bericht / Prive Bericht.
« Laatst bewerkt op: 03 August 2021, 09:37:54 door Dwergsein »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #22 Gepost op: 03 August 2021, 09:11:35 »
Vandaar dat Klaas Freek vraagt het zelf hier te plaatsen.

Ikzelf wil nu ook weleens het fijne van het veteren weten, want het wordt er niet duidelijker op. Mijn simpele redenering: een voorste en/of een laatste wagen wordt niet recht getrokken door de rest van de wagens die voor en achter deze rijden, dus zouden deze gaan veteren?

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #23 Gepost op: 03 August 2021, 09:39:40 »
Laten we het nog moeilijker maken, volgens mij veteren de wielstellen altijd iets (tijdens het rijden) door de conische vorm van de wielen/wielbanden. Je wilt alleen niet dat dit te erg wordt.
Jeroen

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #24 Gepost op: 03 August 2021, 09:49:27 »
Merkbaar en heftig veteren ontstaat altijd, ik schreef het al eerder, door een combinatie van factoren tussen de wielen en spoorstaaf.
Onlangs zat ik ruim 200 km in een ICM. Op deze afstand veterde één der draaistellen op een traject van zo'n 6 km zeer heftig en hinderlijk. De overige ongeveer 194 km reed het treinstel als een zonnetje zo mooi en comfortabel.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #25 Gepost op: 03 August 2021, 12:22:02 »
Freek, s.v.p. hier reageren, en niet via PB. Daar heb ik echt een bloedhekel aan.

In mijn laatste betoog was de slotzin om weer on-topic te gaan. Daar houd ik mij aan.
Waarom ik je PB'de is omdat het je m.i. boeit, meerdere keren geef je aan dat je het niet begrijpt, en zonder nadenken meteen van alles en nog wat neer te kalken.
Mocht je mijn pb willen publiceren is dat aan jou. Laat echter niemand verwachten dat ik daar dan nog verder op in ga, laat iedereen voor zichzelf nadenken wat een vetergang beinvloed.
Anders gezegd, voor mij is de discussie gesloten.   

Freek J.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #26 Gepost op: 03 August 2021, 14:31:04 »
On-topic (boogstraal en verkanting) hoeft niet meer, dit draadje is speciaal voor 'vetergang'...

 ;)

Gr, Bert
Team moderatoren.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #27 Gepost op: 03 August 2021, 14:58:15 »
Dus zal ik maar niet over veteren in een boogstraal bij 160 km p/u beginnen?!  ;D ( met verkanting... )

veterde één der draaistellen op een traject van zo'n 6 km zeer heftig en hinderlijk.


Was dat op een recht stuk of in een boog? Ik neem aan op een recht stuk natuurlijk?
« Laatst bewerkt op: 03 August 2021, 18:38:47 door HuubvG. Reden: alvast bedenkt voor het antwoord hieronder »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #28 Gepost op: 03 August 2021, 14:59:41 »
Recht natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 03 August 2021, 16:59:33 door Dwergsein »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #29 Gepost op: 03 August 2021, 16:02:21 »
Veteren kan alleen op een recht stuk. Bij een boog zal het draaistel door de middelpunt vliegende kracht naar de buitenste rail gedrukt worden en stoppen met heen en weer pendelen.
Veteren ontstaat op een recht gedeelte, doordat de wielen een schuin loopvlak hebben. De as zal beide wielen een gelijke omwentelingssnelheid geven. Hierdoor zal als de straal op het contactpunt rail / wiel  niet gelijk is een van de wielen sneller bewegen. Daar dit niet kan zal deze het geheel de bocht om willen sturen. Hierdoor zal de straal bij het wiel / rail contact bij het ene wiel toenemen en bij het andere wiel afnemen. Hierdoor zal er een bocht de andere kant op ontstaan. Zo ontstaat een heen en weer gaande beweging tussen de spoorstaven (veteren of sinusloop).
Als dit over grote aftanden plaats vind, zal een reiziger er weinig van merken. Als het heen en weer slingeren snel gaat zal een reiziger het "schudden" opmerken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.