Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?  (gelezen 21804 keer)

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #15 Gepost op: 02 August 2021, 19:02:52 »
Het schijnt dat ik een aantal dingen over veteren niet duidelijk kan maken. Ook niet zo verwonderlijk want er zijn nogal wat dingen van invloed op vetergang heeft 20 jaar ervaring met loopwerk me geleerd.
Nog afgezien van de vele proefritten vanwege een onrustige loop.

On-topic maar weer.

Freek J.




Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #16 Gepost op: 02 August 2021, 19:16:18 »
Het schijnt dat ik een aantal dingen over veteren niet duidelijk kan maken.
Ik denk dat dat komt doordat je een verkeerd beeld hebt van de oorzaak van de vetergang.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #17 Gepost op: 02 August 2021, 19:32:13 »
Wat mij opvalt is dat een laatste wagen in een trein meestal vetergang heeft.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #18 Gepost op: 02 August 2021, 22:31:35 »
Freek, s.v.p. hier reageren, en niet via PB. Daar heb ik echt een bloedhekel aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #19 Gepost op: 02 August 2021, 23:03:16 »
Wat mij opvalt is dat een laatste wagen in een trein meestal vetergang heeft.

Ophouden  Lolbroek, :) :) :)
Eerst was het juist de voorste wagen, en toen weer de wagen achter de loc en nu dus de laatste wagen.....

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #20 Gepost op: 03 August 2021, 08:05:50 »
Freek, s.v.p. hier reageren, en niet via PB. Daar heb ik echt een bloedhekel aan.

Zet je zijn reactie toch hier neer Klaas.

Mvg Johan

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #21 Gepost op: 03 August 2021, 08:32:09 »
Dat lijkt me een beetje strijdig met de omgangsvormen, een PB is niet voor niets een Persoonlijk Bericht / Prive Bericht.
« Laatst bewerkt op: 03 August 2021, 09:37:54 door Dwergsein »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #22 Gepost op: 03 August 2021, 09:11:35 »
Vandaar dat Klaas Freek vraagt het zelf hier te plaatsen.

Ikzelf wil nu ook weleens het fijne van het veteren weten, want het wordt er niet duidelijker op. Mijn simpele redenering: een voorste en/of een laatste wagen wordt niet recht getrokken door de rest van de wagens die voor en achter deze rijden, dus zouden deze gaan veteren?
Ik heb al een trein

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #23 Gepost op: 03 August 2021, 09:39:40 »
Laten we het nog moeilijker maken, volgens mij veteren de wielstellen altijd iets (tijdens het rijden) door de conische vorm van de wielen/wielbanden. Je wilt alleen niet dat dit te erg wordt.
Jeroen

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #24 Gepost op: 03 August 2021, 09:49:27 »
Merkbaar en heftig veteren ontstaat altijd, ik schreef het al eerder, door een combinatie van factoren tussen de wielen en spoorstaaf.
Onlangs zat ik ruim 200 km in een ICM. Op deze afstand veterde één der draaistellen op een traject van zo'n 6 km zeer heftig en hinderlijk. De overige ongeveer 194 km reed het treinstel als een zonnetje zo mooi en comfortabel.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #25 Gepost op: 03 August 2021, 12:22:02 »
Freek, s.v.p. hier reageren, en niet via PB. Daar heb ik echt een bloedhekel aan.

In mijn laatste betoog was de slotzin om weer on-topic te gaan. Daar houd ik mij aan.
Waarom ik je PB'de is omdat het je m.i. boeit, meerdere keren geef je aan dat je het niet begrijpt, en zonder nadenken meteen van alles en nog wat neer te kalken.
Mocht je mijn pb willen publiceren is dat aan jou. Laat echter niemand verwachten dat ik daar dan nog verder op in ga, laat iedereen voor zichzelf nadenken wat een vetergang beinvloed.
Anders gezegd, voor mij is de discussie gesloten.   

Freek J.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #26 Gepost op: 03 August 2021, 14:31:04 »
On-topic (boogstraal en verkanting) hoeft niet meer, dit draadje is speciaal voor 'vetergang'...

 ;)

Gr, Bert
Team moderatoren.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #27 Gepost op: 03 August 2021, 14:58:15 »
Dus zal ik maar niet over veteren in een boogstraal bij 160 km p/u beginnen?!  ;D ( met verkanting... )

veterde één der draaistellen op een traject van zo'n 6 km zeer heftig en hinderlijk.


Was dat op een recht stuk of in een boog? Ik neem aan op een recht stuk natuurlijk?
« Laatst bewerkt op: 03 August 2021, 18:38:47 door HuubvG. Reden: alvast bedenkt voor het antwoord hieronder »
Ik heb al een trein

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #28 Gepost op: 03 August 2021, 14:59:41 »
Recht natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 03 August 2021, 16:59:33 door Dwergsein »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #29 Gepost op: 03 August 2021, 16:02:21 »
Veteren kan alleen op een recht stuk. Bij een boog zal het draaistel door de middelpunt vliegende kracht naar de buitenste rail gedrukt worden en stoppen met heen en weer pendelen.
Veteren ontstaat op een recht gedeelte, doordat de wielen een schuin loopvlak hebben. De as zal beide wielen een gelijke omwentelingssnelheid geven. Hierdoor zal als de straal op het contactpunt rail / wiel  niet gelijk is een van de wielen sneller bewegen. Daar dit niet kan zal deze het geheel de bocht om willen sturen. Hierdoor zal de straal bij het wiel / rail contact bij het ene wiel toenemen en bij het andere wiel afnemen. Hierdoor zal er een bocht de andere kant op ontstaan. Zo ontstaat een heen en weer gaande beweging tussen de spoorstaven (veteren of sinusloop).
Als dit over grote aftanden plaats vind, zal een reiziger er weinig van merken. Als het heen en weer slingeren snel gaat zal een reiziger het "schudden" opmerken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.