Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:21:28
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 22:19:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 22:09:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
Vandaag om 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
Vandaag om 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:34:33
Laadstation noodsluitseinlantaarn door Thom
Vandaag om 21:33:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
Vandaag om 20:51:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 20:40:54
Roco Plan T door henk
Vandaag om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
  

Auteur Topic: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?  (gelezen 21679 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26603
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #45 Gepost op: 04 August 2021, 21:15:28 »
In theorie is het centreren en dus conische wielen op rechte baanvakken niet nodig...
Ook op recht spoor zijn die conische wielen van belang. Ze zorgen er voor dat het wielstel het midden van het spoor blijft zoeken zonder dat de flenzen veel werk moeten doen. In het draadje waarvan dit draadje is afgesplitst staat dat nog, op recht spoor zie je bijna nergens dat de flenzen de zijkant van de railkop hebben geraakt. Ik stelde het al in het begin van deze discussie dat je op recht spoor nauwelijks flenzen nodig hebt.
Als de loopvlakken cilindrisch zouden zijn, dan zouden de flenzen veel meer werk moeten doen om het wielstel in het spoor te houden, met grotere flensslijtage als gevolg.
En dat zou er weer voor zorgen dat er meer zijdelings contact is tussen flens en rail, waardoor het wiel de neiging heeft omhoog te klimmen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22471
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #46 Gepost op: 04 August 2021, 21:29:04 »
In het Techlab van het Spoorwegmuseum kunnen ze dat trouwens met wat proefjes prima uitleggen aan kinderen van een jaar of 10.  :)
En aan mij dus.   :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #47 Gepost op: 04 August 2021, 21:30:02 »
Zoals ik al zei: in theorie.. Flenzen zijn er bij recht spoor alleen omdat rails in werkelijkheid nooit helemaal recht is: je hebt altijd een verstoring waardoor je kleine diameter veranderingen hebt in het loopvlak. Eerlijk gezegd durf ik wel te stellen dat een flens bij recht spoor erg weinig te lijden heeft, ook als het loopvlak cilindrisch zou zijn.

Omhoog klimmen langs flenzen, zeker op recht spoor is zeer onwaarschijnlijk; al is het maar omdat het wiel met minimaal een paar ton naar beneden druk. Wat wel aan de hand kan zijn bij ontsporingen in bochten; ongelijk spoor of te korte overgangsbocht. Dan kan het gebeuren dat dat, met name stijve korte wagons (bijv ketelwagens), druk op 1 of meerdere wielen verliezen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26603
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #48 Gepost op: 04 August 2021, 21:37:57 »
Eerlijk gezegd durf ik wel te stellen dat een flens bij recht spoor erg weinig te lijden heeft, ook als het loopvlak cilindrisch zou zijn.
Hier blijf ik het toch met je oneens. Zoals ik al stelde, bij cilindrisch loopvlak moeten de flenzen echt aan het werk. Ook dan zal het wielstel in het spoor van links naar rechts heen en weer slingeren maar dan moeten de flenzen de zaak keren, wat sterke flensslijtage tot gevolg heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #49 Gepost op: 04 August 2021, 21:40:45 »
Ik kan nog wel wat (over) schrijven uit het genoemde boek over de coniciteit ; het boek noemt  die de- helling - van het Hoofdprofiel.
Er zijn twee Hoofdproflielen 1 en 2 .
HP 1 is voor het goederen materieel en heeft een helling van 1 op 20 'het andere is voor personenmaterieel en heeft een helling van 1 op 80 ,veel cilindrischer dus.
Ik schreef al dat het verscil in diameter  van de loopcirkelniet veel mag zijn, bij HP 1 > 0,5 mm (!) en HP 2 > 0,2 mm.

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #50 Gepost op: 04 August 2021, 21:43:40 »
Hier blijf ik het toch met je oneens. Zoals ik al stelde, bij cilindrisch loopvlak moeten de flenzen echt aan het werk. Ook dan zal het wielstel in het spoor van links naar rechts heen en weer slingeren maar dan moeten de flenzen de zaak keren, wat sterke flensslijtage tot gevolg heeft.

Wederom een discussie theorie-pratijk; als ik een cilinder met de rolrichting parallel aan de rails op perfect rechte rails leg, zal hij oneindig de rails 'volgen'. In werkelijkheid: als je het spoor een beetje netjes kan leggen en je cilindrische wiel niet te breed maakt, zal 't mijns inziens wel meevallen met de wrijving tussen flens en rails. Uiteraard moet je schranken voorkomen! Maar dat is een geometrische voorwaarde.

Ik zeg niet dat conisch niet beter/netter is op rechte stukken, maar de grootste noodzaak is in bochten.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #51 Gepost op: 04 August 2021, 21:48:24 »
HP 1 is voor het goederen materieel en heeft een helling van 1 op 20 'het andere is voor personenmaterieel en heeft een helling van 1 op 80 ,veel cilindrischer dus.

Kan mij ook voorstellen dat hierin een kostenplaatje meetelt, maar wel opvallend: wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de configuratie losse assen en draaistellen? Het scheelt nogal of assen op enige afstand gemonteerd zijn onder een 2-assige wagon of kort op elkaar in draaistellen..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26603
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #52 Gepost op: 04 August 2021, 21:58:38 »
Wederom een discussie theorie-pratijk;
Bij het gedrag van een wielstel op spoorrails zie je juist dat theorie en praktijk mooi samenlopen.
Ik begin altijd te steigeren als men theorie en praktijk los van elkaar wil zien. De praktijk wordt afgestemd op de theorie en zo nodig wordt de theorie aangepast aan de praktijk. Theorie en praktijk vormen een twee-eenheid.

Citaat
als ik een cilinder met de rolrichting parallel aan de rails op perfect rechte rails leg, zal hij oneindig de rails 'volgen'.
Daar zeg je zowat, perfect rechte rails. Maar er is altijd een imperfectie. Conische wielen zullen door hun zoekgedrag zonder flenzen kilometers in het spoor blijven. Cilindrische wielen zonder flenzen staan er binnen 100 meter naast. (die 100 meter is een schatting)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #53 Gepost op: 04 August 2021, 22:02:21 »
Klopt; maar de vraag was of de flenzen bij cilindrische wielen op enigzins netjes gelegde rechte rails veel te lijden hebben.. 'ns Kijken of ik iets kan vinden wat het bevestigd of ontkracht.
« Laatst bewerkt op: 04 August 2021, 22:04:02 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #54 Gepost op: 04 August 2021, 22:03:17 »
Dat cilindrische wielen er in werkelijkheid na een paar meter af liggen, geef ik zonder meer toe...  :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26603
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #55 Gepost op: 04 August 2021, 22:05:56 »
Ik ben benieuwd wat je nog gaat vinden.
In de loop van de tijd heb ik enkele boeken over spoorwegtechniek gelezen, waaronder zeer oude. Wat ik hier vertel komt regelrecht uit die boeken, dus heb ik niet zelf verzonnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #56 Gepost op: 04 August 2021, 22:11:32 »
Ik zeg ook niet dat je het verzint; ik opper alleen dat conische wielen noodzakelijk zijn voor bochten en dat, indien de mensheid slechts rechte spoorlijnen zou kennen, het wellicht ook af kan met cylindrische wielen met flenzen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #57 Gepost op: 04 August 2021, 22:20:55 »
... Ik weet niet of het toegestaan is tekst uit een boek te publiceren (Auteursrecht), ik dacht van niet.
Je mag delen van de tekst met bronvermelding citeren voor een "wetenschappelijke verhandeling" of "onderwijs" en dat is dit wel... of zoiets.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #58 Gepost op: 04 August 2021, 22:22:07 »
Overigens is dit bij nader inzien niet 1-2-3 te beantwoorden; want wat is jouw "echt aan het werk" of mijn "weinig te lijden"... Zoals gezegd; ik verwacht dat flensslijtage bij cilindrische wielen op recht spoor mee zal vallen, zeker in een starre ophanging met grote as afstand, maar ik laat 't denk ik maar rusten  :angel: 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1737
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #59 Gepost op: 04 August 2021, 22:53:41 »