Doel:€250.00
Donaties:€10.00

Per saldo:€-240.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 04:33:27
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 00:09:12
Draaischijf automatiseren voor pendelverkeer door Duikeend
06 juli 2022, 23:40:51
Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu … door Peter J K
06 juli 2022, 23:38:44
Edits Booster kapot ? door JanO
06 juli 2022, 23:26:12
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Antal
06 juli 2022, 23:24:46
Rondom Charlois door Huup
06 juli 2022, 23:24:31
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door NS1220
06 juli 2022, 23:11:16
Raadplaatje door DJV
06 juli 2022, 23:09:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
06 juli 2022, 22:55:34
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
06 juli 2022, 22:43:24
Labbern in Rotzbach Allerlei door ex44
06 juli 2022, 22:38:40
Witmoosdorf door H0ppakee
06 juli 2022, 22:19:33
LS models ICR door Benelux795
06 juli 2022, 22:02:45
Spoormuseum in H0 door Eegtrain
06 juli 2022, 21:51:06
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 juli 2022, 21:27:35
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Wim Vink
06 juli 2022, 20:32:24
Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218 door Bahn-AG
06 juli 2022, 20:24:01
Spoor op industrieterrein Lage Weide door WouterMarklin
06 juli 2022, 20:11:54
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
06 juli 2022, 19:38:16
Toon hier je (model)treinfoto's door Rob Ellerman
06 juli 2022, 19:29:14
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
06 juli 2022, 19:18:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
06 juli 2022, 18:54:33
Ervaringen met Piko A-gleis, wissels gevraagd door Ben
06 juli 2022, 17:29:25
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
06 juli 2022, 17:10:34
Roco wagen Akzo, info gezocht. door jandcargo
06 juli 2022, 17:07:15
Roco 1600, versie 2022 door Jamie
06 juli 2022, 16:57:04
Brawa UIC koelwagen (1:45) Interfrigo modern logo door jandcargo
06 juli 2022, 16:53:58
DR4018 of DK50018 door ronaldvd2000
06 juli 2022, 16:09:16
Info gezocht over SBB Graantrein; lengte, inzet, vervoerder, etc. door Rick
06 juli 2022, 15:48:15
  

Auteur Topic: Nederdam, H0 1970 - 1990  (gelezen 38988 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5509
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #30 Gepost op: 24 juli 2021, 09:20:07 »
Bierviltjes helpen ook, zeker in dit stadium 🙃

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #31 Gepost op: 24 juli 2021, 12:39:46 »
Bierviltjes helpen ook, zeker in dit stadium 🙃
Alles staat al waterpas  ;D ;D
Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #32 Gepost op: 25 juli 2021, 18:47:42 »
In het bijgaande plaatje zijn de wijzigingen in samengevoegd. Dat praat wat gemakkelijker. Het oranje deel bevat de aanpassingen t.o.v. de vorige versie.

Er zijn een paar 'problemen' met deze variant. Die betreffen het rangeren. Probeer maar eens de verschillende treinbewegingen uit. Dan zal je zien, dat een trein vanuit het VAM-station alleen achteruit weg kan, tenzij je daar een extra (rangeer)locomotief voorhanden hebt. Er is echter geen plek om deze op een logische manier te stallen.
Een soortgelijk probleem heb je bij de twee andere fabrieken.
Ik zal in een aangepaste schets wat opties voor verbetering aangeven. Komt later vanavond.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan in wording: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5359
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #33 Gepost op: 25 juli 2021, 18:56:05 »
Niet teveel en te lang over wakker liggen Peter.

De sporen op het raccordement Huiswaard, ten noorden van het station Alkmaar werden destijds door de ligging van de sporen en wissels ook regelmatig achteruitrijdend (geduwd) bediend.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #34 Gepost op: 25 juli 2021, 19:46:40 »
Daar had ik dan weer niet bij stil gestaan.
Ben benieuwd wat je alternatieve is.
Bedankt alvast en sorry voor het extra werk. :-\
Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #35 Gepost op: 25 juli 2021, 19:50:39 »
Eric, die situatie heb ik idd ook in mijn eigen baan. Ik ga Huiswaard ook even bekijken op Sporenplan. Op de baan van Pascal echter is het lastiger, omdat hij geen opties heeft om een aankomende trein met dezelfde loc voorop weer op de hoofdbaan naar het schaduwstation te krijgen. Of ik moet iets over het hoofd zien.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan in wording: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #36 Gepost op: 25 juli 2021, 21:12:32 »
Peter, kun je het enkel spoor op module 4 als dubbelspoor tekenen, als omloop spoor zeg maar.
En dan de wissel naar de fabriek links boven direct hierop aansluiten ( spoor naar fabriek dus 90graden draaien)
Als ik dan de wissel tussen station en beton fabriek hoger leg, kan ik daar ook met langere treinen terecht.
Is dit begrijpelijk en een logische optie?
Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #37 Gepost op: 26 juli 2021, 01:18:58 »
Op basis van jouw idee over het draaien van de fabriek heb ik onderstaande variant gemaakt. Daarin hebben beide fabrieken een omloopmogelijkheid. Bij het VAM-terrein heb ik een extra spoortje gemaakt, waar een rangeerloc kan staan. Tevens zou je daar een kleine laad- en losplaats kunnen maken; die heb ik even ingetekend. Een alternatief zou zijn, dat je het uithaalspoor aan het einde verbindt met het hoofdspoor en zo een omloopmogelijkheid creëert. Dat wordt dan wel wat geknutsel met een meegebogen wissel. Dat zou ik vermijden. En met een extra rangeerloc (een sik?) heb je wat leuk spel.
Verder heb ik het hoofdspoor zo gemodelleerd, dat dit altijd rechtdoor over wissels loopt.

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan in wording: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.

PMBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #38 Gepost op: 26 juli 2021, 11:38:42 »
Tekening bij deze reactie is niet te zien ??? deze bij vorige reactie's wel (y) Sorry, nu wel te zien, moet wat meer geduld met mijn pc hebben!!
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2021, 11:40:15 door PMBW. Reden: Te snel gereageerd!! »

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #39 Gepost op: 26 juli 2021, 11:50:27 »
Ben wel benieuwd hoe je de keerlus gaat aansluiten in het schaduwstation om kortsluiting te voorkomen. Hoe pas je een keerlusmodule toe met vier opstelsporen of heb je een andere oplossing dan zo'n module?
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2021, 12:26:08 door AntonM »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #40 Gepost op: 26 juli 2021, 12:09:33 »
..... Door een keerlusmodule te gebruiken  :'(....

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #41 Gepost op: 26 juli 2021, 12:27:31 »
..... Door een keerlusmodule te gebruiken  :'(....

Dat is nog maar de vraag gezien de vier opstelsporen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22732
    • Pagina van klaas
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #42 Gepost op: 26 juli 2021, 12:37:06 »
In de eigenlijke lus is toch lengte genoeg?

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #43 Gepost op: 26 juli 2021, 12:50:41 »
Dat is wel zo maar hoe ga je dit schakelen en is het niet handiger om één spoor te gebruiken waarmee de lus wordt ingereden en vervolgens drie opstelsporen van waaruit weer uit het schaduwstation kan worden vertrokken met de trafo in de goede richting ingesteld.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22732
    • Pagina van klaas
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #44 Gepost op: 26 juli 2021, 12:58:14 »
Anton, ik snap niet waar je een probleem ziet. Pascal rijdt digitaal, dus een keerlussschakeling in de lus plaatsen. Niks moeilijks aan.