BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Pascal77 op 22 mei 2021, 20:50:01

Titel: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 22 mei 2021, 20:50:01
Eindelijk is het zover, 
na lang plannen, nadenken, wijzigen, nog eens nadenken kan ik gaan beginnen.

Bestelde hout is vandaag geleverd, dus ik kan aan de onderbouw gaan beginnen.

Banenplan is 99% rond
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98089.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98089.0)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nederdam-schets-v3-FM-profi-60a94d0c3555f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nederdam-schets-v3-FM-profi-60a94d0c3555f.jpg)

Met grote dank aan Bask185 voor het geduld en input en Peter J K voor het omzetten naar Anyrail

Keuze voor digitaal + koploper is gemaakt, gebaseerd op de info en antwoorden van de vele behulpzame gebruikers op mijn vele vragen over beginnen met digitaal.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98056.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98056.0)

Twincenter is geupdate naar V 2.0, en de digitale testbaan met koploper heb ik werkend
(maar dat staat nog in de kinderschoenen, dat is weer een wereld op zich heb ik ondervonden...)

tussendoor zal ik nog wat bouwen om niet alleen met PC en Hout bezig te zijn, dus hier komt ook weer een vervolg op.
alleen niet meer in onderstaand topic, maar alles centraal hier.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97191.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97191.0)

Nu op zoek naar de benodigde FLM profi-rail, heb al wat aanbiedingen gehad, dus ga hier eens alles voor op een rij zetten.

zal tweedehands moeten worden want zoals bekend is het niet meer (althans niet veel meer) in de reguliere handel beschikbaar.
maar door het grote deel wat ik al heb wil ik hier niet van afwijken.

Als iemand nog wat in de weg heeft liggen, hoor ik graag.

ik heb er in ieder geval zin in!
Off we go!
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 24 mei 2021, 19:22:00
Niet zoveel kunnen doen als ik gehoopt had, maar de poten voor het onderste niveau en de stelpootjes zijn klaar.

Morgenavond maar weer verder.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210524/4db7b02500a3529b0df73b7ecd08b6f4.jpg)


(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210524/8a33c6114bedafa28028cf1688d0049d.jpg)


Mvg Pascal
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: bask185 op 24 mei 2021, 19:29:08
Ik ben benieuwd  (y) Veel plezier en succes met de bouw.

Bas
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: 1200blauw op 24 mei 2021, 20:16:04
Op de eerste foto zie ik zelfs twee leuke projecten!

Is de auto ook een project van je? De velg lijkt op die van een VW Kever, maar het spatbord is dat niet. Ik kom er zo niet uit, maar ben wel nieuwsgierig.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 24 mei 2021, 20:26:17
Scherp!  Inderdaad een kever velg.andere hobby is luchtgekoelde vw’s. Heb er nu 3 staan waarvan 1 project wat zichtbaar was. Dat is een dannert speedster in aanbouw. Maar dat is het nadeel van werken. Dat vreet hobby tijd  ;D
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: 1200blauw op 25 mei 2021, 21:58:13
Ook een gedurfd project dus, mooi! Misschien leuk daar ook eens wat van die auto's te laten zien. Er zitten een aantal autoliefhebbers hier heb ik gemerkt.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 25 mei 2021, 22:06:28
Bij gelegenheid zal ik wel wat laten zien. Momenteel nemen ze alleen maar kostbare plaats in...  :D
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 05 juni 2021, 15:55:43
Weer wat verder met de onderbouw en bovenbouw. Gaat toch wel veel tijd in zitten om het netjes en modulair te maken maar anders krijg ik het niet boven en kan het er ook nooit meer weg.Ik zit op de helft. Morgen weer een dag.
Tips en opbouwende kritiek altijd welkom!

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210605/739166ff19061ee6fec8fe02767b6ce7.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210605/9fd54ab8918add22b35bdccb8cd9cbcc.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210605/5cbb10dacc853fab4efcde7b83a68814.jpg)


Mvg Pascal
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 09 juni 2021, 21:11:03
Dacht ik vandaag even m’n kurk op het schaduw station te lijmen.
Had ooit ergens gelezen dat dit goed met voorstrijk zou gaan.
Dus vandaag even voorstrijk gehaald en vol goede moed aan de gang.
Het plakt wel aan mijn vingers, maar niet aan de multiplex of kurk.

Heb ik de verkeerde of pech?

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210609/8c862af789d985f620bff4c90358dca4.jpg)
Morgen maar even houtlijm halen en die verdund met water gebruiken.
Moet toch ook piepschuim lijmen om begin van de helling naar 1e niveau te maken, en dit wilde ik toch met houtlijm doen.
 
Dus deze maar wegzetten voor het ballasten. ( als deze daar tenminste wel voor geschikt is...)


Mvg Pascal
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Aford op 09 juni 2021, 21:22:24
https://wijnandsschilderwerken.nl/tips-en-meer/wanneer-gebruik-je-voorstrijk/
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 09 juni 2021, 21:30:44
Dat het niet als toepassing op de gebruiksaanwijzing staat begrijp ik ook wel. Maar dat is juist het voordeel van een forum, daar komen mensen met tips die niet voor de hand liggen.
Ballasten en lijmen met voorstrijk is er daar dus een van....


Mvg Pascal
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: HuubvG op 10 juni 2021, 08:45:10
Ballasten had ik hier al wel gelezen, maar lijmen? Bewaar het voor de ballast zou ik zeggen.  :)
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 12 juni 2021, 14:41:39
Gaat goed komen Huub!

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210612/979096a560f92702b32f75cb20d4e8af.jpg)
 Volgende poging

Alle modules voor schaduw station bekleed met kurk ( met houtlijm )

Nu wachten tot alles droogt.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210612/4a872d830a1601e4c51de4e0a2ae091a.jpg)

Ondertussen maar eens nadenken over de verbinding tussen de modules.
Ik dacht aan 2 M6 of M8 rampamoeren per verbinding met daarnaast centreer pennen.
Iemand daar ervaring mee of andere/ betere alternatieven?
Bedoeling is dat schaduw station semi permanent op de kamer blijft staan, maar moet demontabel blijven.
Zichtbare modules moeten sowieso demontabel blijven, zodat ik ze makkelijk naar mijn werkruimte kan verplaatsen om aan te werken.
Bedrading etc komt onder de Zichtbare modules en OP de modules voor het schaduw station. Ik wil namelijk van het werken onder de tafel af.
Verbinding tussen alle delen/modules waarschijnlijk met dsub 25 pins.


Mvg Pascal
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: jandcargo op 12 juni 2021, 17:52:56
Hallo Pascal,

IK heb nog eens naar je sporenplan gekeken.
Mooi ontwerp. ja zou nog een kunnen nadenken over het plaatsen van 2 extra wissels.
namelijk tussen het linkerstationsspoor en de langslopende boog.
je krijgt daar dan een omloopmogelijkheid wat de rangeermogelijkheden vergroot en wat handig is voor het kopmaken van de (vam)trein.

succes jandcargo
Titel: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 12 juni 2021, 19:54:28

IK heb nog eens naar je sporenplan gekeken.
Mooi ontwerp. ja zou nog een kunnen nadenken over het plaatsen van 2 extra wissels.
namelijk tussen het linkerstationsspoor en de langslopende boog.


Bedankt,
Credits voor het sporenplan komen volledig voor rekening van Peter JK.
In mijn hoofd had locatie van ik Vam en fabriek omgedraaid omdat de Vam trein wat langer is, en ik een oude machinefabriek wil maken waar diverse losse/korte wagons hun bestemming kunnen vinden.
Maar verbeteringen van het sporenplan zijn altijd welkom.
Begrijp ik het dan goed als je dit voor ogen had?

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210612/48abc4b52e7844f153c5d1218073b392.jpg)


Dat is wel een logische toevoeging.
Ik ga eens kijken wat er mogelijk is.
Eerst nog maar eens alle profi rail benodigdheden verzamelen.
Maar dat lukt al aardig.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Anton Maris op 12 juni 2021, 23:00:29
Hoi Pascal,
Je vraagt om suggesties voor het koppelen van de modules. Zelf gebruik ik een combinatie van snel-klemmen (verkrijgbaar bij Hornbach) en aluminium pengat verbindingen (6 resp. 8 mm doorsnede). De modules zijn daardoor binnen seconden met elkaar te koppelen.
Groet, Anton

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Overkappingen-sporen-niet-met-modules-60c51f764c553.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Overkappingen-sporen-niet-met-modules-60c51f764c553.jpg)
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 13 juni 2021, 11:55:42
hoi Anton
Goede tip.
dat is inderdaad makkelijker dan met rampamoeren, omdat ik daar bij het bovenste deel weer moeilijker bij kan.
Bedankt
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: phdirk op 13 juni 2021, 17:31:02
Hallo Pascal,

Voor mijn modulebaan (vier hoekbakken) en de uitneembare brug in de vaste baan gebruik ik houten deuvels van 8 mm. Ik pas de delen vast op elkaar en zet ze tijdelijk vast met lijmklemmen. Dan boor ik vier gaten. In twee gaan de deuvels, die in één van de delen worden vastgelijmd. Door de andere twee gaten gaan M6 bouten met ringen en moer om de zaak vast te zetten. Op zich werkt dat prima.

De uitneembare brug heeft natuurlijk alleen deuvels en geen bouten, maar dan wel weer aan beide kanten twee bananenstekers voor de elektrische verbindingen.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Anton Maris op 13 juni 2021, 18:57:28
Hoi Pascal,
Nog even een foto van de aluminium pengat verbinding. De pennen kunnen eruit zodat er geen uitstekels aan de bak zitten bij het opslaan. Ik heb eerst alle gaten in de betreffende latten van alle modules voorgeboord (op elkaar geklemd en onder de boorkolom). Daardoor zitten van alle modules de pen gat verbindingen exact op dezelfde plek. Daarna de modules in elkaar gezet. Ik zie dat jij de modules al gereed hebt. Het is dan raadzaam om van latjes een soort mal te maken waarin de gaten zijn voorgeboord en met een aluminium hulsje zijn versterkt. Die mal kan je dan op de module klemmen waarna je steeds precies op dezelfde positie de gaten kan boren in de modules.
Groet, Anton

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aluminium-deuvels-60c638556866d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aluminium-deuvels-60c638556866d.jpg)
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: jandcargo op 13 juni 2021, 20:21:14
Hallo,

Dat bedoel ik inderdaad. Je zou de wisselverbinding dan nog wat naar het zuiden kunnen leggen waardoor het stationsspoor behouden blijft.
Je omloopspoor wordt dan wel wat korter maar dat kan interessante rangeerpuzzels opleveren bij wat meer vervoer.

succes jandcargo
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Dave....... op 14 juni 2021, 04:04:23
Het ligt er ook aan hoe vaak alles in en uit elkaar moet.
Ik vind die snelklemmen een goed idee
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 24 juni 2021, 20:21:11
Hoi Pascal,
Nog even een foto van de aluminium pengat verbinding. De pennen kunnen eruit zodat er geen uitstekels aan de bak zitten bij het opslaan. Ik heb eerst alle gaten in de betreffende latten van alle modules voorgeboord (op elkaar geklemd en onder de boorkolom). Daardoor zitten van alle modules de pen gat verbindingen exact op dezelfde plek. Daarna de modules in elkaar gezet. Ik zie dat jij de modules al gereed hebt. Het is dan raadzaam om van latjes een soort mal te maken waarin de gaten zijn voorgeboord en met een aluminium hulsje zijn versterkt. Die mal kan je dan op de module klemmen waarna je steeds precies op dezelfde positie de gaten kan boren in de modules.
Groet, Anton

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aluminium-deuvels-60c638556866d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aluminium-deuvels-60c638556866d.jpg)

Mijn goede vriend Ali vond het ook een goed idee Anton.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210624/e7cd4f3f6840deabea2531da6166edda.jpg)

Van het weekend maar eens klussen.
Door de twee niveaus moet ik het iets anders doen maar komt goed.
Ik zal tzt de bedachte oplossing wel laten zien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 25 juni 2021, 21:21:22
Het is dan raadzaam om van latjes een soort mal te maken waarin de gaten zijn voorgeboord en met een aluminium hulsje zijn versterkt. Die mal kan je dan op de module klemmen waarna je steeds precies op dezelfde positie de gaten kan boren in de modules.
Groet, Anton

Vandaag een mal op het werk gemaakt.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210625/8d44dff8d27240396a6018d0aca7227c.jpg)

Iets anders dan je beschreef maar werking is hetzelfde.
Straks maar eens kijken of het werkt zoals gedacht.
De gaten zitten redelijk ver in het midden, maar dit is bewust. Er zijn twee delen van de bovenste modules waar ik een deel van de onderlat weg moet halen om voldoende vrije ruimte om te rijden te creëren. Deze maat is daarop afgestemd, en dan blijf ik overal wel nogsteeds  dezelfde afstand van gaten en pennen houden.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 29 juni 2021, 22:59:42
Langzaam maar zeker begint het ook buiten m’n hoofd vorm te krijgen.
Viel me nog niet me om een manier te bedenken om alles demontabel, maar met twee niveaus, toch stabiel te krijgen.
Maar het begint er op te lijken.
Ik wil proberen het hout constructie deel deze week af te krijgen. Dan lig ik er even uit qua beschikbare tijd ivm vakantie en drukte.
Ziet er naar uit dat dat goed gaat komen.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210629/ea8eccb33d2db5d899e3f14007dab2f9.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210629/83c3ff0c226806afa3d3755c17f07ec8.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210629/5735bce6a7313c9c0437604bcf2cdfe3.jpg)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: HuubvG op 30 juni 2021, 09:54:03
Zo te zien een degelijke constructie. Tijdens de vakantiedrukte de boel weer meenemen in je hoofd en daarna weer eruit en verder bouwen.  :) (y)
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Huup op 30 juni 2021, 13:21:27
Waarom maak je een kopstation?
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 30 juni 2021, 14:48:59
Hoi. Niet bewust een keuze, maar dit baanplan is uiteindelijk door een mede forumlid getekend, en hier had ik wel een klik mee.
De nadruk ligt uiteindelijk op scenery dus dit ligt me goed.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 30 juni 2021, 21:58:29
Dat ging vlotter dan verwacht.
Alles staat netjes gedemonteerd klaar.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210630/65160f721eafb343b142f906b8258052.jpg)


Grootste deel van de werkplaats opgeruimd, na de vakantie alles naar boven en dan kan het echte werk beginnen.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 23 juli 2021, 22:11:54
Twee en halve week vakantie doet je toch over dingen nadenken. Zo ook over het sporenplan wat ik in gedachten had.
in eerste instantie was er 1 kopstation en diverse goederen aansluitingen. aangezien ik en deel automatisch wil laten besturen is het toch wel leuker om wat meer variatie in het verhaal te brengen, dus wil ik naast het originele kopstation(wat nu een doorrijd station is geworden) links onder nog een kopstation toevoegen.
Daarnaast heb ik geprobeerd het goederendeel wat meer te centraliseren, om zo een meer samenhangende bebouwing te kunnen maken.
Ik ben niet zo heel handig met anyrail en kan max 50 stuks gebruiken, dus ik heb het in stukken op moeten knippen maar ik hoop et toch duidelijk te kunnen maken
-Het schaduwstation is ongewijzigd, en ligt in het verlengde van het spoor met cijfer 1.(via moduledeel 3, hier geen spoor ingetekend)
-Direct hierboven komt het VAM station.
-Het dubbele spoor op module 2 word het uithaalspoor voor het vam station en tevens doorgangsstation.
-Linksboven in de hoek op module 5 komt een machinefabriek, boven het blauwe haven deel een betonfabriek
-Links onder op module 6 bij het dubbele spoor en kopstation.
ik ga proberen hiervoor nog 40 centimeter ruimte te winnen, maar dan moet ik eerst een andere plaats vinden voor de kast die nu hier staat.

Ik heb om de een of andere reden nog een beetje het speelgoedbaan idee bij het plan (wellicht door de rechte lijnen) , maar dat kan aan mij liggen.
Tips en opmerkingen zijn zeer welkom!! Ik ben benieuwd naar de suggesties

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-0-links-60fb20632fad5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-0-links-60fb20632fad5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau-0-rechts-60fb20632fc2f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau-0-rechts-60fb20632fc2f.jpg)
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Anton Maris op 24 juli 2021, 08:41:57
Hoi Pascal, je kan het aantal railstukken van 50 als het ware vergroten door langere rechte stukken, die bestaande uit meerdere rails, te vervangen door flexibele rails. De lengte daarvan is maximaal 80 cm maar kan worden opgerekt  ;) tot veel langer (kleurt dan wel rood). Is dan wel belangrijk voor de juiste positie dat eerst een traject wordt uitgelegd en dan pas tussen twee rails aan weerszijden van het rechte traject de tussenliggende rails worden vervangen door de flexibele rail.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Huup op 24 juli 2021, 09:20:07
Bierviltjes helpen ook, zeker in dit stadium 🙃
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 24 juli 2021, 12:39:46
Bierviltjes helpen ook, zeker in dit stadium 🙃
Alles staat al waterpas  ;D ;D
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Peter J K op 25 juli 2021, 18:47:42
In het bijgaande plaatje zijn de wijzigingen in samengevoegd. Dat praat wat gemakkelijker. Het oranje deel bevat de aanpassingen t.o.v. de vorige versie.
(https://210322.peterklaus.nl/BNLS-uploads/Nederdam%20schets%20v4%20-%20aanpassingen%20Pascal.png)
Er zijn een paar 'problemen' met deze variant. Die betreffen het rangeren. Probeer maar eens de verschillende treinbewegingen uit. Dan zal je zien, dat een trein vanuit het VAM-station alleen achteruit weg kan, tenzij je daar een extra (rangeer)locomotief voorhanden hebt. Er is echter geen plek om deze op een logische manier te stallen.
Een soortgelijk probleem heb je bij de twee andere fabrieken.
Ik zal in een aangepaste schets wat opties voor verbetering aangeven. Komt later vanavond.

Peter
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Eric B op 25 juli 2021, 18:56:05
Niet teveel en te lang over wakker liggen Peter.

De sporen op het raccordement Huiswaard, ten noorden van het station Alkmaar werden destijds door de ligging van de sporen en wissels ook regelmatig achteruitrijdend (geduwd) bediend.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 25 juli 2021, 19:46:40
Daar had ik dan weer niet bij stil gestaan.
Ben benieuwd wat je alternatieve is.
Bedankt alvast en sorry voor het extra werk. :-\
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Peter J K op 25 juli 2021, 19:50:39
Eric, die situatie heb ik idd ook in mijn eigen baan. Ik ga Huiswaard ook even bekijken op Sporenplan. Op de baan van Pascal echter is het lastiger, omdat hij geen opties heeft om een aankomende trein met dezelfde loc voorop weer op de hoofdbaan naar het schaduwstation te krijgen. Of ik moet iets over het hoofd zien.

Peter
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 25 juli 2021, 21:12:32
Peter, kun je het enkel spoor op module 4 als dubbelspoor tekenen, als omloop spoor zeg maar.
En dan de wissel naar de fabriek links boven direct hierop aansluiten ( spoor naar fabriek dus 90graden draaien)
Als ik dan de wissel tussen station en beton fabriek hoger leg, kan ik daar ook met langere treinen terecht.
Is dit begrijpelijk en een logische optie?
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Peter J K op 26 juli 2021, 01:18:58
Op basis van jouw idee over het draaien van de fabriek heb ik onderstaande variant gemaakt. Daarin hebben beide fabrieken een omloopmogelijkheid. Bij het VAM-terrein heb ik een extra spoortje gemaakt, waar een rangeerloc kan staan. Tevens zou je daar een kleine laad- en losplaats kunnen maken; die heb ik even ingetekend. Een alternatief zou zijn, dat je het uithaalspoor aan het einde verbindt met het hoofdspoor en zo een omloopmogelijkheid creëert. Dat wordt dan wel wat geknutsel met een meegebogen wissel. Dat zou ik vermijden. En met een extra rangeerloc (een sik?) heb je wat leuk spel.
Verder heb ik het hoofdspoor zo gemodelleerd, dat dit altijd rechtdoor over wissels loopt.

(https://210322.peterklaus.nl/BNLS-uploads/Nederdam%20schets%20v5%20-fabriek%20gedraaid.png)
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: PMBW op 26 juli 2021, 11:38:42
Tekening bij deze reactie is niet te zien ??? deze bij vorige reactie's wel (y) Sorry, nu wel te zien, moet wat meer geduld met mijn pc hebben!!
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Anton Maris op 26 juli 2021, 11:50:27
Ben wel benieuwd hoe je de keerlus gaat aansluiten in het schaduwstation om kortsluiting te voorkomen. Hoe pas je een keerlusmodule toe met vier opstelsporen of heb je een andere oplossing dan zo'n module?
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: bask185 op 26 juli 2021, 12:09:33
..... Door een keerlusmodule te gebruiken  :'(....
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Anton Maris op 26 juli 2021, 12:27:31
..... Door een keerlusmodule te gebruiken  :'(....

Dat is nog maar de vraag gezien de vier opstelsporen.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 juli 2021, 12:37:06
In de eigenlijke lus is toch lengte genoeg?
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Anton Maris op 26 juli 2021, 12:50:41
Dat is wel zo maar hoe ga je dit schakelen en is het niet handiger om één spoor te gebruiken waarmee de lus wordt ingereden en vervolgens drie opstelsporen van waaruit weer uit het schaduwstation kan worden vertrokken met de trafo in de goede richting ingesteld.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 juli 2021, 12:58:14
Anton, ik snap niet waar je een probleem ziet. Pascal rijdt digitaal, dus een keerlussschakeling in de lus plaatsen. Niks moeilijks aan.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 26 juli 2021, 13:22:38
Op basis van jouw idee over het draaien van de fabriek heb ik onderstaande variant gemaakt.
Bedankt Peter, daar kan ik wel wat mee.
ik ga het eens op me in laten werken maar al mijn wensen zitten er wel in. ik moet alleen nog een beetje schuiven met een wissel om deze van een module scheiding af te halen,
maar dat gaat wel lukken. kun je het anyrail bestandje doorsturen naar mij aub?

keerlussschakeling in de lus plaatsen. Niks moeilijks aan.

Wat Klaas zegt wat betreft de keerlus klopt. de benodigde
Xtreme Module van rosoft heb ik al in huis.
ik moet nog even kijken waar ik de scheiding/ opdeling in secties maak, maar ik wil toch alleen maar korte treinen inzetten dus lengte is geen probleem.
Ik dacht er aan om de voor en na de wisselstraat (op het dalende/stijgende gedeelte) 2 secties te maken, en de daadwerkelijke lus in een van deze twee op te nemen. maar moet even kijken of dat handig is en of dat kan met de keerlus module. heb de handleiding nog niet gelezen  ;D

Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 juli 2021, 13:36:45
Ik heb in jouw plaatje twee groene strepen gezet. Daartussen komt de keerlus.

Overigens vind ik de opzet van je schaduwstation niet handig. Je hebt nu een bundel van 2 sporen, dan de lus en dan weer een bundel van 2 sporen. Om een trein te kunnen laten doorrijden moet je in elke bundel 1 spoor vrij laten, waardoor je effectief maar 2 treinen kunt parkeren.
Zie je geen kans om een bundel van 4 sporen te maken? Dan heb je 1 spoor om door te rijden en 3 om te parkeren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nederdam-schets-v4-keerlus-60fe9cf7690b4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nederdam-schets-v4-keerlus-60fe9cf7690b4.png)
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Peter J K op 26 juli 2021, 13:40:49
 Als ik het goed begrepen heb (ik ga mijn keerlus binnenkort ook aanleggen) is het enige waar je op moet letten, dat zich maar een trein tegelijk in de keerlussectie bevindt. Als dat klopt, zou Pascal wat kunnen winnen door de keerlussectie maar de halve eigenlijke lus te laten beslaan. Er is lengte genoeg. En zou kan hij de andere helft benutten om daar alvast een trein uit de opstelsectie te laten wegrijden.
(We praten hier idd over digitaal.)
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 juli 2021, 13:45:33
Er is inderdaad lengte genoeg. De keerlus hoeft niet langer te zijn dan het langste opstelspoor. Dus er valt volgens mij nog wel wat te schuiven.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Peter J K op 26 juli 2021, 13:54:19
Zie je geen kans om een bundel van 4 sporen te maken? Dan heb je 1 spoor om door te rijden en 3 om te parkeren.
Daar heb ik ook naar gekeken toen ik dit voor Pascal tekende. Naar mijn idee is er ruimte voor 4 sporen in de opstelsectie. Als je uitgaat van een heen en een terug, zijn er dus twee opstelsporen die ‘permanent’ bezet mogen zijn als je wilt doorrijden. Met de getekende oplossing kon ik die redelijk lang maken. Maar ik hou me aanbevolen voor betere oplossingen.
Anderzijds bevat de baan geen ovaal. Gewoon rondjes rijden is er dus niet bij. Er zal steeds een andere trein tevoorschijn komen. En als je een treinstel wel wilt laten terugkeren (Pascal heeft meen ik een Sprinter voor zijn reizigersvervoer) kun je die van een opstelspoor direct laten terugrijden, dus niet via de lus. Het is tenslotte een enkelsporige hoofdbaan.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Anton Maris op 26 juli 2021, 13:56:18

Overigens vind ik de opzet van je schaduwstation niet handig. Je hebt nu een bundel van 2 sporen, dan de lus en dan weer een bundel van 2 sporen. Om een trein te kunnen laten doorrijden moet je in elke bundel 1 spoor vrij laten, waardoor je effectief maar 2 treinen kunt parkeren.
Zie je geen kans om een bundel van 4 sporen te maken? Dan heb je 1 spoor om door te rijden en 3 om te parkeren.


Dat is precies wat ik als suggestie bedoelde. Wist overigens niet dat er digitaal zou worden gereden  (y).
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 juli 2021, 14:06:58
Wist overigens niet dat er digitaal zou worden gereden  (y).
Daarom is het altijd handig om eerst de startpost te lezen. 8)
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Anton Maris op 26 juli 2021, 14:34:48
Daar heb ik blijkbaar overheen gelezen Klaas. Komt door mijn analoge leesbril  ;).
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 26 juli 2021, 17:25:46
Bedankt voor de suggesties en opmerkingen.
Voorlopig kan ik goed uit de voeten met de opstel sporen.
Ik heb niet zo heel veel materiaal en het gaat me meer om bouwen dan rijden.
Als er een spoor bezet is Dan wacht de volgende wat langer en zoals Peter al zegt heb ik alleen een sprinter voor personenvervoer die ook via hetzelfde spoor weer kan vertrekken ( zonder de lus rond te rijden)
Betere suggesties altijd welkom maar ik ben hier al heel tevreden mee.
Ondertussen is de onderbouw en 3 modules van de bovenbouw gereed, en heb ik gisteren de helling uitgebreid getest. Hij zit krap tegen de 4 procent stijging maar met de te gebruiken korte treinen heeft dit geen problemen opgeleverd.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 30 juli 2021, 22:05:04
In afwachting van benodigde spullen maar even een ander klein projectje begonnen.
Ik ga maar eens proberen een ouderwetse schaftkeet te bouwen.
Het begin is er
Kleur komt voor mijn idee en voor zover ik me voor de geest kan halen ook aardig in de buurt.( op foto voor mijn gevoel minder goed)
Mooier dan dat felle geel van tegenwoordig.
In de rommel doos maar eens gaan zoeken naar een paar geschikte wielen.
Dak ben ik nog niet helemaal uit. Noodzakelijke bogen maken uit sturen valt tegen. Waterproof schuurpapier “breekt” al snel.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210730/b7e81a1ccf87b1c63cf835df95baee8b.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210730/230e0ac85b94d5a039e1472c489c2998.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210730/22b7ba251712666c2ea7c517295a3b54.jpg)
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 07 augustus 2021, 11:14:37
Overigens vind ik de opzet van je schaduwstation niet handig. Je hebt nu een bundel van 2 sporen, dan de lus en dan weer een bundel van 2 sporen. Om een trein te kunnen laten doorrijden moet je in elke bundel 1 spoor vrij laten, waardoor je effectief maar 2 treinen kunt parkeren.
Zie je geen kans om een bundel van 4 sporen te maken? Dan heb je 1 spoor om door te rijden en 3 om te parkeren.


na veel passen meten, zoeken en tekenen (en hulp van peter) is het gelukt om het aan te passen zodat er tussen de keerlus en de opstelsporen nog twee wissels komen.
Lastige was om de wissels buiten de module overgangen te houden, maar dat is gelukt.
hierdoor heb ik dus altijd 1 vrij spoor en drie opstelsporen ter beschikking.
Ik had er nooit bij nagedacht maar na de opmerkingen van Klaas en Anton leek het toch een zinvolle aanpassing en dus de plannen aangepast.

vandaag dus beginnen met de rails leggen en de bedrading solderen en leggen (incl keerlusmodule)
benodigde flexrail verwacht ik dinsdag.

Anyrail plaatje volgt.

Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 07 augustus 2021, 17:29:54
De lijm van de eerste gelegde rails ligt te drogen.
Ondertussen ook maar gelijk een paneel gemaakt voor alle benodigde modules etc.
Deze komt op een deel van het onderste niveau waar geen spoor komt.
Makkelijk toegankelijk en zonder rugpijn

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210807/ca1c6e4ad1d168ab7c350383ed64bb37.jpg)

Morgen weer een dag.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 21 augustus 2021, 17:34:31
Onverwacht toch een middag beschikbaar om wat aan de baan te werken.
Dus weer verder met rails en bedrading leggen, keerlus aansluiten, wisselstraat / opstelsporen plaatsen ( dit was nog best een klus ivm beschikbare ruimte en gebruik van flexrail.)
Maar het was een productief dagje.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210821/23f41e53ff1cb15c9aa29e2c96b013d5.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210821/eb1b1b518b40ecc5c3dd28c5ca32cd25.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210821/36b284facf115f72b0d61b416285ffd3.jpg)


(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210821/a9475e4b41b82888c582cb6ea241b3b4.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210821/5f0d259b6fe1fed47b97fda5c8333d03.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210821/93f5cc01ebc275c6817ad86ff12ae38d.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210821/aa9d6e933d12d875e2b3fd3b75d917cf.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210821/fa12f683b637cd745307d46b3f0ce85f.jpg)

Bedrading komt allemaal aan de bovenkant van het onderste niveau zodat ik niet meer op m’n rug onder de baan moet kruipen en ik overal fatsoenlijk bij kan.
( al doende leert men )
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Peter J K op 21 augustus 2021, 18:23:03
Leuk om het van de tekentafel naar de treintafel te zien verhuizen. Ik zie dat je het in de garage (?) opbouwt. Hoever ga je voordat het naar de zolder gaat?

Peter
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 21 augustus 2021, 18:33:56
Inderdaad mooi om van een (jou  ;D) papieren plan naar realiteit te gaan.
Mijn huis is volledig onderkelderd, dus ik heb daar genoeg , meer dan op de definitieve kamer.
Ik kan nu overal goed bij en overal rondom lopen.
Ander voordeel  is dat ik daar zonder problemen kabaal kan maken en kan solderen, lijmen etc.
Ik heb maar 1 boven verdieping waar ook de slaapkamers zijn, en als ik daar bezig ben dan zit ik, naast geur etc, ook met een 11 jarige die een deur verderop slaapt en alles geweldig interessant vind, zeker als hij daarmee zijn bedtijd kan verlaten…
Dat is ook de hoofd reden voor Modulaire  opbouw.
De bedoeling is “vuil” werk in mijn kelder te doen.
Voor de onderbouw geld dit niet. Als deze klaar is dan is dat af. Maar dat is wel demontabel zodat hij eventueel ook verhuisd kan worden.

Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Peter J K op 21 augustus 2021, 20:07:17
11 jaar, bedtijd….  Heel herkenbaar :)
Fijn dat je zo’n mooie werkruimte hebt.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 21 augustus 2021, 20:31:22
Ja. Ik denk dat ze dat allemaal wel hebben rond die leeftijd.
Ruimte is inderdaad erg fijn. Zonder gigantische kosten lukt het helaas niet om hem helemaal waterdicht te maken, dus het is jammergenoeg te vochtig om de baan daar een vast plaatsje te geven.
Titel: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 22 augustus 2021, 16:35:31
Onder het motto, kwaliteit kost tijd.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210822/245e5f7b768e148d9d43357d56c7c3ac.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210822/d95a7a0a2a171ee2188cbd4cd5a83ad0.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210822/c1cc92a0c9bc50b8586fe33897a4c1ac.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210822/b5d8b73e18be0f02b3ee814336dbbf30.jpg)


Niet veel te zien maar toch veel gedaan.
Alle rails in het schaduw station ligt.
Al kost het me wel heel veel tijd en moeite ( en opnieuw beginnen) om flexrail netjes te leggen. Dat viel wel tegen.
Volgende stap is het solderen van de deaden aan de rails. Ik persoonlijk vind dit fijner te doen als de rails ligt. De secties tbv bezetmelders zijn allemaal al gezaagd.
Moet de zaag snede ( roco zaagje) nog opgevuld worden of is dit niet nodig?

Vanavond ook maar eens beginnen aan mijn banenplan in koploper.

Fijne avond!
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 24 augustus 2021, 21:55:55
Toch nog even tijd vrij kunnen maken.
Vertinnen, vertinnen en nog eens vertinnen…

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210824/f230614add82505bf3b56af7b395e16b.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210824/9c4568ab759565be2b93e32a9297b5c3.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210824/ac45b6a78502823ff99f6cec365f564e.jpg)


Nog een fijne avond
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 27 augustus 2021, 23:00:25
Digitaal was toch minder draadjes?

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210827/41e82456b6f1b9d7bc754416da0d083a.jpg)



Fijne avond/prettig weekend!
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: NS264 op 28 augustus 2021, 13:03:40
Hoi,

Citaat
Digitaal was toch minder draadjes?

Dat is wel een uitspraak die zo onderhand naar het rijk der fabeltjes kan.

Benieuwd naar de voortgang  (y)

Gr Koen.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: tijgernootje op 28 augustus 2021, 14:22:13
Digitaal was toch minder draadjes?
Als je niks aansluit,dan wel ja  ;D
De uitvinder van die uitspraak zal dat dan ook wel bedoeld hebben ::),zo niet dan weet ik niet of hij z'n bril wel ophad ten tijde van die uitspraak  ;)
(wil je overigens niet bang maken,maar je bent er nog lang niet qua draadjes  :-X )
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Anton Maris op 28 augustus 2021, 16:17:42
Mooi te horen dat ook digitaal veel bedrading vergt  :D. Mijn analoge bedieningsstation is nog niet gereed. Van de 19 relais nog 9 te gaan voor de aansturing van de signaallampjes om de wisselstanden aan te geven. In Houten vandaag nog wat draad gekocht. De wirwar van draden wordt dus nog groter :'(.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bedrading-612a44f64553e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bedrading-612a44f64553e.jpg)
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 28 augustus 2021, 17:11:46
Het was me al bekend dat er veel bedrading nodig is voor digitaal / geautomatiseerd rijden.
Het is een hele klus, zeker doordat ik probeer er een beetje structuur in te houden en alles netjes te doen maar dat levert dus meer werk op.
Maar achteraf zal het de extra moeite waard zijn.
Misschien niet voor de werking, maar wel voor mijn eigen gevoel
en om later snel een eventuele storing te kunnen vinden.
 
Voorlopig staat mijn soldeerstation net uit en is alle bedrading van het schaduw deel gelegd.
Morgen alles aansluiten op de decoders
( maar dat moet snel gaan, alles is op maat, gelabeld, en voorzien van adereind hulzen.)

Nu eerst maar eens eten en mijn nieuwe aankopen van vandaag gaan bekijken.

Voor wat betreft het eten, we blijven in stijl:

Spaghetti!  ;D
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Peter J K op 28 augustus 2021, 17:24:57
 (y) ;D
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: bask185 op 28 augustus 2021, 18:59:04
Of digitaal meer of minder draadjes nodig heb, is ook afhankelijk van hoe je het inricht. Sommigen schroeven al hun bezet melders en schakeldecoders op een centraal punt. Dan is het net zo veel bedrading als met een analoog tableau.

Maar als je overal loconet terugmelders en schakeldecoders lokaal aanbrengt dan valt het weer reuze mee.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 28 augustus 2021, 19:03:44
Sommigen schroeven al hun bezet melders en schakeldecoders op een centraal punt.

☝🏻  ;D
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 29 augustus 2021, 14:28:20
Dat ziet er al beter uit.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210829/7f1e96776ec70615cec7cb6686379b0a.jpg)

Met dit als uiteindelijk resultaat.
Alleen de voeding nog.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210829/b0151116c9b6a3362c9c24d57d18efcc.jpg)


Als ik tijd heb deze week maar eens beginnen met testen.

Prettige zondag nog.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 23 september 2021, 22:15:39
Bijna een maand verder.
Hobbykamer geschilderd en weer fris en fruitig.
De verhuizing uit de kelder waar alles prefab is gemaakt kan beginnen.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210923/14a54f3e450dde719a91625fabd97323.jpg)

Nu maar hopen dat het ook allemaal past tussen de muren .

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210923/5794e7dae1d716095daf961beeef0cc6.jpg)

Inmiddels een kast een ander plaatsje gegeven en zo nog wat meer ruimte gewonnen.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210923/540aadf5cb9a0c2e272c9182a4edb69f.jpg)

De eerste 3 delen onderste delen staan.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210923/edfe0bff0b63a4eaeb2856ffdf387b7a.jpg)

Alles netjes waterpas.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210923/99f173f1e33f0cc21ad4bb28d4a4a35d.jpg)

En het eerste boven deel erop.
De overige delen zijn voor dit weekend, maar het begin is er.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 25 september 2021, 18:29:51
Om met een van mijn favoriete tv series uit mijn jeugd te spreken:
I love it when a plan comes together!

Alles past en staat op zijn definitieve plaats.
Eerste rondjes zijn al gereden.

Alleen niveau 0 aan de linker kant moet ik nog maken ( kan pas definitief nu ik exact weet hoeveel ruimte ik beschikbaar heb, mede doordat er nog een kast verhuisd is en ik meer plaats heb ) en nog wat bedrading  van trafo en centrale netjes maken.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210925/eb00c9a840894a9c4c06c79079275f35.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210925/72107f0994af4a78a7281222380a648f.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210925/4817e169c4a96b3f82f4ad5d08238a9f.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210925/a79ea5b909283d69c66f1f1803e1c998.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210925/90d42966403be3fef19fde35bbc9943e.jpg)

Prettig weekend
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Peter J K op 25 september 2021, 18:46:33
Ziet er prima uit  (y)

Peter
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: HuubvG op 25 september 2021, 21:15:30
Heel netjes!  (y)

Alleen zie ik daar de schroefmachine zo rechtop staan dat het maar goed is dat ik niet in de buurt ben. Ik zou me er per ongeluk aan stoten en dan valt die voorover, met de bit regelrecht in je...

Dat is mij al herhaaldelijk overkomen, vandaar dat ik schrik als ik zoiets zie.  :o Ik leg deze nu meestal op zijn kant neer, of rechtop met de bit richting muur, waar die niet verder kan vallen.

Benieuwd naar het vervolg.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: NS264 op 25 september 2021, 21:44:12
Hoi,

Mooie ruimte zo geworden.

Gr Koen.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 28 september 2021, 20:14:53
Hulp gevraagd.
Ik ben een beetje aan het puzzelen met het zichtbare sporenplan. Dit gaat voor 99 procent overeenkomen met het door hieronder zichtbare, door Peter getekende sporenplan
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210928/7fb4bf2b4c122790459b5f6d25709271.jpg)
Alleen heb ik het geluk dat ik links meer ruimte ter beschikking heb dan in eerste instantie gedacht.( de “poten” worden straks even lang)
Ik heb in mijn hoofd het plan om het links getekende spoor verder door te trekken en het station zo verder op te schuiven, maar wil bij dit station nog een kleine goederenloods ala vgl plaatsen. ik heb alleen geen enkel idee wat dan een realistisch sporenverloop voor dit stuk zou moeten worden. Het moet ook niet te druk worden, dus Max 2 sporen goederen en 1 naar het perron. Heeft iemand hier ideeen voor?
Dan kan ik namelijk weer verder met m’n zoektocht naar het benodigde materiaal.
Ik wil me er niet makkelijk vanaf maken, maar heb gewoon te weinig verstand vam zaken waar rekening mee gehouden moet worden om het realistisch te doen lijken.
Bedankt!
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: spoorzeven op 29 september 2021, 11:40:54
Pascal, in je laatste plan zitten vier wissels in het hoofdspoor die leiden naar een spooraansluiting. Dat is niet realistisch, als ik zo vrij mag zijn. Bovendien vermijdt men zo veel mogelijk extra wissels in een spooraansluiting, zoals in je laatste ontwerp. Die liggen er ook alleen om te kunnen omlopen. Dat is echter niet noodzakelijk (zie verder). Als ik jou was, zou ik gebruikmaken van het gegeven dat je links meer ruimte hebt om een en ander te corrigeren. Je kunt dan beter uitgaan van de eerdere versie (bijdrage 46). Ik heb het even uitgewerkt.
De fabrieken worden beide bediend vanuit het station links. Daar ligt een aankomst-/vertrekspoor voor de buurtgoederentrein met omloopmogelijkheid. Helaas is het noodgedwongen wel wat kort. Vanaf dat spoor zijn de fabrieken allebei makkelijk te voorzien van de aankomstwagens. De buurtgoederentrein heeft dan achter de loc de wagens voor de losweg en VGL en daarachter die voor de fabrieken. Idealiter heb je naast een 2200 of 2400 ook een Sik ter beschikking. Die Sik (die tussen de bedrijven door op spoor 3 kan worden geparkeerd) kan dan, nadat de 2200/2400 de fabrieken heeft bediend, via het aansluitspoor naar de fabriek rechts, aan de goede kant tegen de wagens voor de losweg en VGL aanlopen en die vervolgens plaatsen. Voor vertrek geldt de omgekeerde procedure: de Sik bedient de fabrieken om de vertrekwagens op te pikken en de 2200/2400 haalt de vertrekwagens van de losweg en VGL.
De linker fabriek is met een eenvoudige kruising aangesloten op het aankomst-/vertrekspoor, zoals vroeger in Kesteren. Ik ben ervan uitgegaan dat het personenvervoer met dieseltreinstellen wordt afgewikkeld, ik kon zo gauw nergens iets over je materieel vinden of wel/geen bovenleiding. Het station links is voor het personenverkeer dus heel simpel: net als in Roodeschool tot voor kort en in Delfzijl: een simpel kopspoor. Overigens VGL: die loods zou vanaf begin zestiger jaren niet meer (met een zogeheten stortwagen) over het spoor zijn bediend, maar je kunt daar dus simpelweg maling aan hebben en Tp IIIc en IV combineren.
Ik heb ook de seinen aangegeven. Aan dwergseinen zou in het echt alleen het sein aan het aankomst-/vertrekspoor worden geplaatst en de rest zou in werkelijkheid een stop-/ontspoorblok zijn, c.q. bij de bovenste fabriek een ontspoortong (vanwege de kruising met het hoofdspoor waar reizigerstreinen rijden). Die zijn echter niet verkrijgbaar, dat wil zeggen: Weinert heeft alleen Duitse stop-/ontspoorblokken en Peco heeft een duidelijk Engelse ontspoortong in het programma. Dus: zelfbouw of dwergseinen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pascal77-615430ac51dd1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pascal77-615430ac51dd1.jpg)



Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 29 september 2021, 17:19:02
Bedankt voor de uitgebreide toelichting Frank
Ik ga het hele verhaal eens printen en dan kijken of ik alles wat je schrijft ook daadwerkelijk begrijp ;D

bedankt voor de input!
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: spoorzeven op 30 september 2021, 10:19:27
Geen dank en: vragen staat vrij.
Titel: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 02 oktober 2021, 17:28:53
ik heb alles eens globaal uitgelegd volgens je voorstel en ik snap nu wat je bedoeld.
Het duurde even maar ik zie nu de logica van het hele plan wel in dus ik denk dat ik dit stuk globaal volgens je tekening ga uitwerken.
Dit heeft me dan ook weer aan het denken gezet voor het andere deel van het zichtbare spoor.
Alles bekijkend en dat, met mijn minieme kennis van sporenplannen, tegen het licht houden of het realistisch is of niet,
zet me dit toch aan het denken of het dit wel is.
daarnaast spelen praktische zaken ook een rol.
bij de boog naar het schaduwstation is het verdwijnpunt wellicht makkelijker te realiseren met bebouwing dan met een vam locatie (daar zullen niet zoveel huizen bij in de buurt staan denk ik  ;D )
ik speel nu met het idee om bij het eerste rechte stuk na de bocht uit het schaduwstation het eerste station te plaatsen (waar de sprinter staat op de foto), en dan de hoofdlijn volgend, verderop op deel 2, na de flauwe bocht naar rechts een aftakking naar het vam terrein te maken.
In praktijk zie ik nu ook dat het mogelijk is om in de achterste hoek boven deel 3 niveau 0 door te laten lopen, om zo meer spoorlengte op het vam terrein te krijgen.
Het restant van de helling wil ik dan gaan camoufleren met een bosrand (rij bomen en boven het spoor alleen boomtoppen) dit lijkt me ook weer realistischer overkomen naast een vuilstort plaats.
Bij het eerste station kan dan bijv een kopspoortje komen waar de sik staat voor het rangeerwerk op het vam terrein.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211002/1515cad2b27a4aa5337828683bfbe13b.jpg)


Ik ben alleen nog niet zeker over 1 ding.
de "vam trein" moet nu geduwd binnen komen, en getrokken vertrekken,
dit is een lastige omdat ik alleen maar kan vertrekken richting keerlus.
iemand ideeen?
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Peter J K op 02 oktober 2021, 18:01:52
Heel herkenbaar, je voegt een halve meter toe en alles gaat weer op de schop :)
Je komt nu bij het VAM-spoor in de problemen, omdat je het uithaalspoor weggelaten hebt. Je kan dat gemakkelijk herstellen door het opstelspoor van de sik te verlengen. Maak het zo lang als je kan, dan levert het de meeste rangeermogelijkheden. Stel: trein met loc A + wagons komt getrokken binnen op het VAM-spoor. Op het uithaalspoor staat de sik. Loc A duwt de wagons op het opstelspoor en koppelt ze af. Als het een gemengde trein is, zouden de VAM-wagons achterop moeten zitten. Loc A rijdt terug naar het VAM-spoor en vervolgt zijn weg naar de volgende aansluiting, al of niet met de overgebleven andere wagons. Nu kan de sik de VAM-wagons naar het vuilstortgebouw duwen.
Voor de terugweg heb je dan soortgelijke rangeerbewegingen nodig. Als je het nog wat interessanter wil maken, bijv. omdat de VAM-wagons niet achterop zitten, heb je wrs. wel een extra rangeerspoortje nodig. Of je gebruikt de hoofdbaan voor het rangeren. Op een zijlijn die niet intensief bereden wordt, zou dat kunnen volgens mij.

Peter
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: spoorzeven op 12 oktober 2021, 10:06:50
Op verzoek van Pascal heb ik nog even naar het ontwerp gekeken. Wat is er veranderd? Het station links is iets scheef gelegd: dat maakt het net wat speelser en minder stijf. Verder heb ik flankbeveiliging ingebouwd in de spooraansluiting linksboven. Dat veiligheidsspoortje kan eventueel iets langer (voor een kleine sloperij bijvoorbeeld), maar dat hoeft niet. Ook de aansluiting naar de andere fabriek is net even iets anders, doordat ik daar een ontkoppelrail heb ingepast. Strategisch geplaatst, maar wel gebaseerd op de aanname dat wordt gereden met koppelingen met voorontkoppeling. Mijn suggestie is ook het traject naar het andere station optisch te onderbreken door de treinen kortstondig door een bos te laten rijden.
Dat andere station, op de rechter poot van de U, heeft het perron aan de toeschouwerszijde liggen. Het is kort, maar lang genoeg voor een tweetje van welke soort dan ook. Het perron doortrekken in de boog kan natuurlijk, maar heeft als nadeel de noodzakelijke (veel te) grote ruimte tussen trein en perron. De boog naar het schaduwstation is deels iets verruimd. Nu werkt Pascal met alleen 6120 (radius 35,65 cm), ik heb deels 6122 (radius 42,00) gelegd. Door het plaatsen van begroeiing is die boog voor de toeschouwer deels gecamoufleerd (let wel op de ellebogen!).
Het VAM gebeuren ligt aan de binnenzijde en is bewust simpel gehouden. Als je naar de VAM stations kijkt zoals die er vroeger waren, was dat ook gebruikelijk. En ook lagen die niet altijd ver van de bebouwing. In Delft stond het aan een woonstraat (Coenderstraat) en die bewoners hadden dus 'gewoon' het af- en aanrijden van de vuilnisauto's te verduren. De bediening is simpel. Loc met goederentrein stopt in het station en loc met één of twee VAM-wagens worden afgekoppeld. Daar moet dus ook nog een ontkoppelmogelijkheid komen (niet ingetekend). Loc en VAM-wagen(s) rijden op tot net over het wissel dat toegang geeft tot het VAM-raccordement. Dan terugzetten naar het VAM-gebouw, waar één of twee volle wagens worden aangekoppeld. Volle wagen(s) vervolgens op het zijspoor parkeren en de lege wagen(s) plaatsen. Loc koppelt volle wagen(s) weer aan en keert terug naar het station, waar al die tijd de rest van de goederentrein geduldig heeft staan wachten. Afhankelijk van de dienstregeling is dat wel natuurlijk, een frequente treindienst zou dit onmogelijk maken, maar vroeger was dit zondermeer gebruikelijk, ook op dubbelsporige hoofdlijnen. Dan is een separate bediening van de VAM noodzakelijk, waarbij loc en wagens zo lang als noodzakelijk worden opgesloten op het raccordement. Een combinatie is ook mogelijk: na het uitvoeren van de bediening van het VAM-gebouw zou de loc de rest van de goederentrein kunnen ophalen en kunnen terugzetten naar het raccordement door gebruik te maken van de lengte van de aansluiting en het zijspoor. Er kan dan weer een reizigerstrein passeren, of zelfs in beide richtingen een reizigerstrein, alvorens de goederentrein zijn weg vervolgd naar het station links.
Juist omdat de sporen allemaal betrekkelijk kort zijn, kan de buurtgoederentrein maar een beperkte lengte hebben. Dat vraagt bijna om het rijden met zogeheten wagenkaarten. Afhankelijk van de functie van de twee fabrieken moet je bepalen welke soort wagens noodzakelijk zijn, die dan gericht aanschaffen en aanvullen met enkele VGL wagens en een of twee kolenwagens of zo voor de losweg. Aan- en afvoer kunnen ook per dag in aard verschillen. Als je dan met twee goederentreinen gaat rijden, afhankelijk van welke 'dag' het is, heb je voldoende afwisseling en dat de sporen kort zijn, wordt dan ook minder een probleem. En: korte tweeassers zijn daarbij natuurlijk beter dan lange vierassers; de trein lijkt langer en je kunt meer rangeren. Zie hiervoor ook het nieuwe modelspoorboek van Gerard Tombroek.
Ik heb twee versies bijgevoegd: eentje zonder en eentje met de artikelnummers. Succes Pascal!       

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pascal77-61653594324c6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pascal77-61653594324c6.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pascal77met-nrs-616535af76869.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pascal77met-nrs-616535af76869.jpg)
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Jeroen Water op 12 oktober 2021, 14:42:11
Ziet er leuk uit! Ik vraag me alleen af of dat perronnetje bij de VAM een slim idee is zo dicht bij het andere station. Ik zou dat weg laten.

Daarnaast lijkt het mij logischer bij het kopstation aan de linkerkant dat het perron niet links van spoor 1, maar tussen spoor 1 en 2 in komt te liggen. Ik begrijp wel dat spoor 2 hoofdzakelijk voor goederen en rangeren gebruikt wordt, maar door daar ook een perron langs te leggen, kun je in de spitsen met twee reizigerstreinen tegelijk in het station staan en overdag en 's nachts met goederen keuvelen.  ;)

Jeroen
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: spoorzeven op 12 oktober 2021, 16:30:07
Met de opmerkingen van Jeroen in gedachten heb ik het nog iets aangepast, zie hieronder. Wel twee perronsporen links, maar anders gesitueerd dan Jeroen suggereerde. Dat twee stations dicht bij elkaar in de buurt liggen, kwam en komt vaker voor: bijvoorbeeld Zwolle en Zwolle Veerallee, Doetinchem en Doetinchem West, stations aan de Vislijn, Eindhoven Centraal en Eindhoven Strijp. Eventueel kan dat station (halte) nog worden verklaard door de spoorlijn te laten kruisen met een riviertje, dat dan wel van rechtsboven naar linksonder moet lopen (heb ik even schetsmatig ingetekend). En Pascal wilde nu eenmaal graag dat tweede stationnetje. Verder heb ik ook nog even de vertreklichten op de perrons ingetekend.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pascal77alternatief-61659abca3ad0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pascal77alternatief-61659abca3ad0.jpg)
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 12 oktober 2021, 16:35:56
bedankt voor alle input en ideeen.
Achteraf heel blij dat ik het gevraagd heb, mijn creativiteit en kennis van zaken reikt zeker niet zo ver.
er zijn weer wat benodigde stukken profi rails onderweg, dus zodra dit binnen is kan ik weer wat gaan puzzelen.

Kun je uitleggen wat ik moet verstaan onder flankbeveiliging? hier kan ik me niets bij voorstellen, ook niet in relatie met je opmerking voor wat betreft een sloperij.
Het www geeft me ook niet echt een duidelijke uitleg
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: spoorzeven op 12 oktober 2021, 16:45:13
Pascal, normaal moet dat wissel leiden naar dat ultra korte spoortje (rechtsleidend). Dat voorkomt dat een op het fabrieksterrein op hol geslagen goederenwagen een personentrein die aankomt of vertrekt in de flank aanrijdt. Alleen als er een rangeerbeweging naar de fabriek wordt gemaakt, zal dat wissel linksleidend zijn ('rechtdoor'). Zo moet ook het wissel aan de andere kant van de kruising altijd rechtsleidend liggen, tenzij er naar de fabriek linksboven wordt gereden. Over de begrippen links- en rechtsleidend is overigens pas een hele discussie gevoerd hier in het draadje over machinisten en hun hemd...
Bij het Engelse wissel gaat het trouwens fout, omdat het maar één aandrijving heeft en dus alleen in de standen rechtdoor voor alle sporen en afbuigend voor alle sporen gezet kan worden. In het echt, met twee omstellers, zou het normaal in de stand liggen dat vanaf spoor drie (ik nummer even van links naar rechts) je richting de fabriek rechts wordt geleid, maar vanaf spoor vier en vijf ook. Ook dan zouden op hol geslagen goederenwagens niet op het hoofdspoor geraken.   
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 12 oktober 2021, 16:50:33
Ik snap hem. Bedankt
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Eric B op 12 oktober 2021, 17:07:50
Leuk ontwerp wordt dit zo, met veel rangeer werk  (y)

Het wissel voor de flankbeveiliging zou nog vervangen kunnen worden door een:

(https://www.infrasite.nl/images/railpedia/attachments/80282961/80447026.jpg)
stopontspoorblok of een

(https://www.infrasite.nl/images/railpedia/attachments/80282961/80446649.jpg)
ontspoortong.
Foto bron: Infrasite.nl (https://www.infrasite.nl/glossary/ontspoorinrichtingen/?gdpr=accept)

Hebben het zelfde doel als het wissel naar het korte spoortje, maar zijn in aanleg en onderhoud veel goedkoper.
In model zal je ze echter wel zelf moeten maken.
Eén van beiden zou ook een oplossing zijn voor het door Spoorzeven geschetste probleem bij de sporen vanaf de fabriek.
En om consequent te blijven zou ook het VAM spoor flankbeveiliging moeten krijgen.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: spoorzeven op 12 oktober 2021, 20:57:17
Eric, in reactie 79 had ik dat al opgemerkt (over OT en ST). Je hebt een punt dat ik dat bij het VAM-raccordement niet heb herhaald.
Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Eric B op 12 oktober 2021, 21:15:16
Daar heb ik dan compleet overheen gelezen Frank ...

Ik zie alleen even de relatie niet tussen een OT/ST en een dwergsein, de eerste 2 houden ook rollende wagens tegen, de laatste alleen bemande voertuigen, waarvan de bemanning ook nog eens op zit te letten ;)


[edit]
Het liet me niet los, dus ik ben even gaan zoeken en ik vond een mooi voorbeeld in Alphen aan den Rijn.
Daar is het korte kopspoor naar het onderstation aan de zuidoostzijde beveiligd met een laag geplaatst sein (dwergsein) en een stopontspoorblok en het raccordement naar Electrolux aan de noordwestzijde alleen met een laag geplaatst sein.
Kijk je vervolgens naar de situatie ter plaatse dan wordt meteen duidelijk waarom.
Het kopspoor ligt op gelijke hoogte met het hoofdspoor, terwijl de aftakking naar het raccordement vrijwel direct na het wissel qua niveau begint te dalen t.o.v. het hoofdspoor.
Ergo: een losstaande wagen op het kopspoor zou bijvoorbeeld door harde wind zelfstandig naar het hoofdspoor kunnen rollen, terwijl die kans bij het raccordement nihil is.
M.a.w. als het spoor naar de desbetreffende aansluiting afloopt t.o.v. het hoofdspoor volstaat een laag geplaatst sein, ligt de aansluiting op gelijk niveau, of hoger dan het hoofdspoor is ook een flankbeveiliging in de vorm van een uithaalspoor, stopontspoorblok of ontspoortong noodzakelijk.


Apn op sporenplan.nl (http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/gd-ut.html)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Apn-ZO-61667867ed534.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Apn-ZO-61667867ed534.jpg)
Zuidoostzijde vanuit de lucht.
Bron afbeelding (https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail_blog.php)

Met behulp van de bron is de noordwestzijde ook te vinden :)
[/edit]

Titel: Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
Bericht door: Pascal77 op 13 oktober 2021, 20:19:09
Bedankt voor de tips, uitleg en ideeen. Ik ga er mee aan de slag. Maar eerst nog wat schilderwerk in huis, dan weer verder met de baan. Met een beetje geluk staat er vanaf +/- eurospoor niets meer in de weg om verder te gaan.
Wort vervolgd maar even geduld