Doel:€250.00
Donaties:€187.50

Per saldo:€-62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-06-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Pauldg
Vandaag om 14:56:39
NS modelbaan Hoekdam H0 door DH1-3104
Vandaag om 14:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:51:48
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Dennis1984
Vandaag om 14:22:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:06:22
Wel remgeluid, maar lok rijdt door door bellejt
Vandaag om 13:44:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Forever Rocofan
Vandaag om 13:32:55
Testbaan door C-rails
Vandaag om 13:25:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Tramfan
Vandaag om 13:20:49
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door rolfm
Vandaag om 13:12:55
LS models ICR door Duikeend
Vandaag om 12:54:03
Spoor op industrieterrein Lage Weide door spoorzeven
Vandaag om 12:50:12
Station Markelo in schaal 0 door WesleyMunnik
Vandaag om 12:44:53
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 12:22:38
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door jerrytrein
Vandaag om 12:03:04
BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951 door Duikeend
Vandaag om 11:13:29
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 10:05:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 09:45:01
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 09:24:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jeroen Water
Vandaag om 08:50:33
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:11:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 07:55:22
Rijnstraat door Rob Moerkerken
Vandaag om 06:59:55
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 06:39:46
Wie maakt de Nedmag trein compleet met de juiste wagens? door T.Spat
28 juni 2022, 23:21:09
iTrain 5.1 door Dirk
28 juni 2022, 21:49:38
RhB H0m, Albulisch door Boertje
28 juni 2022, 21:40:21
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Eegtrain
28 juni 2022, 21:38:27
Aandrijving Roco 2200 door Lokführer Bas
28 juni 2022, 21:27:28
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
28 juni 2022, 20:38:03
  

Auteur Topic: Nederdam, H0 1970 - 1990  (gelezen 38775 keer)

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 5502
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #30 Gepost op: 24 juli 2021, 09:20:07 »
Bierviltjes helpen ook, zeker in dit stadium 🙃

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #31 Gepost op: 24 juli 2021, 12:39:46 »
Bierviltjes helpen ook, zeker in dit stadium 🙃
Alles staat al waterpas  ;D ;D
Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #32 Gepost op: 25 juli 2021, 18:47:42 »
In het bijgaande plaatje zijn de wijzigingen in samengevoegd. Dat praat wat gemakkelijker. Het oranje deel bevat de aanpassingen t.o.v. de vorige versie.

Er zijn een paar 'problemen' met deze variant. Die betreffen het rangeren. Probeer maar eens de verschillende treinbewegingen uit. Dan zal je zien, dat een trein vanuit het VAM-station alleen achteruit weg kan, tenzij je daar een extra (rangeer)locomotief voorhanden hebt. Er is echter geen plek om deze op een logische manier te stallen.
Een soortgelijk probleem heb je bij de twee andere fabrieken.
Ik zal in een aangepaste schets wat opties voor verbetering aangeven. Komt later vanavond.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan in wording: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5327
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #33 Gepost op: 25 juli 2021, 18:56:05 »
Niet teveel en te lang over wakker liggen Peter.

De sporen op het raccordement Huiswaard, ten noorden van het station Alkmaar werden destijds door de ligging van de sporen en wissels ook regelmatig achteruitrijdend (geduwd) bediend.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #34 Gepost op: 25 juli 2021, 19:46:40 »
Daar had ik dan weer niet bij stil gestaan.
Ben benieuwd wat je alternatieve is.
Bedankt alvast en sorry voor het extra werk. :-\
Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #35 Gepost op: 25 juli 2021, 19:50:39 »
Eric, die situatie heb ik idd ook in mijn eigen baan. Ik ga Huiswaard ook even bekijken op Sporenplan. Op de baan van Pascal echter is het lastiger, omdat hij geen opties heeft om een aankomende trein met dezelfde loc voorop weer op de hoofdbaan naar het schaduwstation te krijgen. Of ik moet iets over het hoofd zien.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan in wording: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #36 Gepost op: 25 juli 2021, 21:12:32 »
Peter, kun je het enkel spoor op module 4 als dubbelspoor tekenen, als omloop spoor zeg maar.
En dan de wissel naar de fabriek links boven direct hierop aansluiten ( spoor naar fabriek dus 90graden draaien)
Als ik dan de wissel tussen station en beton fabriek hoger leg, kan ik daar ook met langere treinen terecht.
Is dit begrijpelijk en een logische optie?
Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #37 Gepost op: 26 juli 2021, 01:18:58 »
Op basis van jouw idee over het draaien van de fabriek heb ik onderstaande variant gemaakt. Daarin hebben beide fabrieken een omloopmogelijkheid. Bij het VAM-terrein heb ik een extra spoortje gemaakt, waar een rangeerloc kan staan. Tevens zou je daar een kleine laad- en losplaats kunnen maken; die heb ik even ingetekend. Een alternatief zou zijn, dat je het uithaalspoor aan het einde verbindt met het hoofdspoor en zo een omloopmogelijkheid creëert. Dat wordt dan wel wat geknutsel met een meegebogen wissel. Dat zou ik vermijden. En met een extra rangeerloc (een sik?) heb je wat leuk spel.
Verder heb ik het hoofdspoor zo gemodelleerd, dat dit altijd rechtdoor over wissels loopt.

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan in wording: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.

PMBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #38 Gepost op: 26 juli 2021, 11:38:42 »
Tekening bij deze reactie is niet te zien ??? deze bij vorige reactie's wel (y) Sorry, nu wel te zien, moet wat meer geduld met mijn pc hebben!!
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2021, 11:40:15 door PMBW. Reden: Te snel gereageerd!! »

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #39 Gepost op: 26 juli 2021, 11:50:27 »
Ben wel benieuwd hoe je de keerlus gaat aansluiten in het schaduwstation om kortsluiting te voorkomen. Hoe pas je een keerlusmodule toe met vier opstelsporen of heb je een andere oplossing dan zo'n module?
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2021, 12:26:08 door AntonM »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #40 Gepost op: 26 juli 2021, 12:09:33 »
..... Door een keerlusmodule te gebruiken  :'(....

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #41 Gepost op: 26 juli 2021, 12:27:31 »
..... Door een keerlusmodule te gebruiken  :'(....

Dat is nog maar de vraag gezien de vier opstelsporen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22707
    • Pagina van klaas
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #42 Gepost op: 26 juli 2021, 12:37:06 »
In de eigenlijke lus is toch lengte genoeg?

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #43 Gepost op: 26 juli 2021, 12:50:41 »
Dat is wel zo maar hoe ga je dit schakelen en is het niet handiger om één spoor te gebruiken waarmee de lus wordt ingereden en vervolgens drie opstelsporen van waaruit weer uit het schaduwstation kan worden vertrokken met de trafo in de goede richting ingesteld.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22707
    • Pagina van klaas
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #44 Gepost op: 26 juli 2021, 12:58:14 »
Anton, ik snap niet waar je een probleem ziet. Pascal rijdt digitaal, dus een keerlussschakeling in de lus plaatsen. Niks moeilijks aan.