Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:06:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 17:06:09
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 17:04:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:02:35
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
Vandaag om 16:59:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 16:40:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 16:40:35
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 16:39:37
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 16:36:47
Wat doen jullie als het koud wordt? door BartvD
Vandaag om 16:36:28
Messing op z'n Zweeds (h0) door Simplex
Vandaag om 16:29:42
Problemen met digitale koppeling Roco door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door C_Jabaaij
Vandaag om 16:22:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Erik01
Vandaag om 15:58:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:52:58
Pendel module door Henry Stelling
Vandaag om 15:34:10
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 13:59:18
Minibaan Visserskaai H0 door Sven
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:18:06
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 13:07:41
ATT hondenkop onderdeel door Luc2000
Vandaag om 13:01:25
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 12:29:51
De bouw van een HTM GTL8 door piksov
Vandaag om 12:23:48
Mijnbouw Indonesië door Wim Vink
Vandaag om 12:15:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 10:25:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:10:11
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
  

Auteur Topic: Nederdam, H0 1970 - 1990  (gelezen 78577 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8713
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #30 Gepost op: 24 July 2021, 09:20:07 »
Bierviltjes helpen ook, zeker in dit stadium 🙃

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #31 Gepost op: 24 July 2021, 12:39:46 »
Bierviltjes helpen ook, zeker in dit stadium 🙃
Alles staat al waterpas  ;D ;D
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 568
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #32 Gepost op: 25 July 2021, 18:47:42 »
In het bijgaande plaatje zijn de wijzigingen in samengevoegd. Dat praat wat gemakkelijker. Het oranje deel bevat de aanpassingen t.o.v. de vorige versie.

Er zijn een paar 'problemen' met deze variant. Die betreffen het rangeren. Probeer maar eens de verschillende treinbewegingen uit. Dan zal je zien, dat een trein vanuit het VAM-station alleen achteruit weg kan, tenzij je daar een extra (rangeer)locomotief voorhanden hebt. Er is echter geen plek om deze op een logische manier te stallen.
Een soortgelijk probleem heb je bij de twee andere fabrieken.
Ik zal in een aangepaste schets wat opties voor verbetering aangeven. Komt later vanavond.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #33 Gepost op: 25 July 2021, 18:56:05 »
Niet teveel en te lang over wakker liggen Peter.

De sporen op het raccordement Huiswaard, ten noorden van het station Alkmaar werden destijds door de ligging van de sporen en wissels ook regelmatig achteruitrijdend (geduwd) bediend.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #34 Gepost op: 25 July 2021, 19:46:40 »
Daar had ik dan weer niet bij stil gestaan.
Ben benieuwd wat je alternatieve is.
Bedankt alvast en sorry voor het extra werk. :-\
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 568
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #35 Gepost op: 25 July 2021, 19:50:39 »
Eric, die situatie heb ik idd ook in mijn eigen baan. Ik ga Huiswaard ook even bekijken op Sporenplan. Op de baan van Pascal echter is het lastiger, omdat hij geen opties heeft om een aankomende trein met dezelfde loc voorop weer op de hoofdbaan naar het schaduwstation te krijgen. Of ik moet iets over het hoofd zien.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #36 Gepost op: 25 July 2021, 21:12:32 »
Peter, kun je het enkel spoor op module 4 als dubbelspoor tekenen, als omloop spoor zeg maar.
En dan de wissel naar de fabriek links boven direct hierop aansluiten ( spoor naar fabriek dus 90graden draaien)
Als ik dan de wissel tussen station en beton fabriek hoger leg, kan ik daar ook met langere treinen terecht.
Is dit begrijpelijk en een logische optie?
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 568
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #37 Gepost op: 26 July 2021, 01:18:58 »
Op basis van jouw idee over het draaien van de fabriek heb ik onderstaande variant gemaakt. Daarin hebben beide fabrieken een omloopmogelijkheid. Bij het VAM-terrein heb ik een extra spoortje gemaakt, waar een rangeerloc kan staan. Tevens zou je daar een kleine laad- en losplaats kunnen maken; die heb ik even ingetekend. Een alternatief zou zijn, dat je het uithaalspoor aan het einde verbindt met het hoofdspoor en zo een omloopmogelijkheid creëert. Dat wordt dan wel wat geknutsel met een meegebogen wissel. Dat zou ik vermijden. En met een extra rangeerloc (een sik?) heb je wat leuk spel.
Verder heb ik het hoofdspoor zo gemodelleerd, dat dit altijd rechtdoor over wissels loopt.

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

PMBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #38 Gepost op: 26 July 2021, 11:38:42 »
Tekening bij deze reactie is niet te zien ??? deze bij vorige reactie's wel (y) Sorry, nu wel te zien, moet wat meer geduld met mijn pc hebben!!
« Laatst bewerkt op: 26 July 2021, 11:40:15 door PMBW. Reden: Te snel gereageerd!! »

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #39 Gepost op: 26 July 2021, 11:50:27 »
Ben wel benieuwd hoe je de keerlus gaat aansluiten in het schaduwstation om kortsluiting te voorkomen. Hoe pas je een keerlusmodule toe met vier opstelsporen of heb je een andere oplossing dan zo'n module?
« Laatst bewerkt op: 26 July 2021, 12:26:08 door AntonM »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5036
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #40 Gepost op: 26 July 2021, 12:09:33 »
..... Door een keerlusmodule te gebruiken  :'(....
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #41 Gepost op: 26 July 2021, 12:27:31 »
..... Door een keerlusmodule te gebruiken  :'(....

Dat is nog maar de vraag gezien de vier opstelsporen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #42 Gepost op: 26 July 2021, 12:37:06 »
In de eigenlijke lus is toch lengte genoeg?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #43 Gepost op: 26 July 2021, 12:50:41 »
Dat is wel zo maar hoe ga je dit schakelen en is het niet handiger om één spoor te gebruiken waarmee de lus wordt ingereden en vervolgens drie opstelsporen van waaruit weer uit het schaduwstation kan worden vertrokken met de trafo in de goede richting ingesteld.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #44 Gepost op: 26 July 2021, 12:58:14 »
Anton, ik snap niet waar je een probleem ziet. Pascal rijdt digitaal, dus een keerlussschakeling in de lus plaatsen. Niks moeilijks aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.