Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 22:20:51
rommenholler gasketelwagens door jandcargo
Vandaag om 22:11:16
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door j.ossebaar
Vandaag om 22:05:27
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 22:05:20
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
Vandaag om 21:58:53
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:48:47
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 21:44:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:42:06
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:42:38
Zaagsel? door Besselspoor
Vandaag om 18:15:13
20 jaar BNLS door puntenglijder
Vandaag om 18:08:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:10:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 17:08:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 16:49:10
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 16:37:57
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Jelmer
Vandaag om 16:22:48
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 15:42:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 15:32:28
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 14:01:12
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:29:51
US diorama in H0 door Montanbahn
Vandaag om 09:13:55
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door prutser
01 July 2025, 23:56:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
01 July 2025, 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
01 July 2025, 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
01 July 2025, 21:41:08
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
01 July 2025, 20:47:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
01 July 2025, 20:03:51
  

Auteur Topic: Nieuw Vlieringen  (gelezen 11556 keer)

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #15 Gepost op: 05 October 2021, 09:02:59 »
Hallo,

De sporenplannen aan het begin van dit draadje vind ik veel te druk.
Ik heb een ander plan ontworpen, dat er wat rustiger uitziet en waarbij ik meer ruimte heb voor scenery.



De station sporen gaan nu schuin over de tafels. Links, waar de sporen via bruggen over de stations sporen gaan , komt een opklapbare brug.



Onder de tafels kunnen de treinen op een slimme manier keren.

Groetjes
Wil

« Laatst bewerkt op: 06 October 2021, 08:07:10 door Wil uit Drenthe. Reden: Het was niet duidelijk welk plan te druk is. »
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17729
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #16 Gepost op: 05 October 2021, 09:10:20 »
Hallo,

Het sporenplan vind ik te druk.

Welk sporenplan? Deze? Of een andere?

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #17 Gepost op: 06 October 2021, 08:09:31 »
Hallo Ronald,

De eerste plannen van voor deze vind ik te druk.
Ik heb het bericht aan gepast.
Bedankt.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #18 Gepost op: 03 October 2022, 13:25:24 »
Hallo allemaal,
De voorgaande sporenplannen waren nog niet helemaal naar mijn zin en ik kwakkel een beetje met mijn gezondheid.
Ik word gauw moe en ik transpireer erg al bij een kleine inspanning zoals bijv: grasmaaien.
Er gaat wat aan gedaan worden. Een fitness programma olv een diëtiste.

Dus nu heb ik het baanplan iets gewijzigd, wat minder werk is voor mij.
Q ja, als er + 10 staat, dan is dit 10 centimeter.



Het sporenplan op de treintafels.



Het schaduw station op -10 cm. Bij de muur links in het omhoog gaande spoor komt een wissel.
Het spoor daarvandaan loopt langs de muur en ons dak naar de opstelsporen.
Dit spoor hoeft maar 3 cm. te stijgen over 2 meter.
Onder de tafels komt niet zo'n ingewikkeld sporenplan en ik kan zo makkelijker bij de rails daar komen..
Door de lengte kan ik drie treinen laten wachten.



Een paradebaan op + 10 cm.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #19 Gepost op: 16 March 2023, 12:14:59 »
Hallo,

Weer een kleine aanpassing van mijn modelspoorbaanplan.
Als mijn olieboot (17 Liliput NAM ketel wagens achter NS 602 en NS 2019 geladen worden op het zijspoor, moet die ook weer terug de baan op kunnen. Dat kon niet met de vorige plannen.
De twee Whitcomb locomotieven heb gekoppeld maar aan één kant een koppeling.
De combinatie moet gekeerd worden om weer aan de achter zijde van de sleep oliewagons te kunnen koppelen.
Vandaar de draaischijf toevoeging.



De draaischijf van Dapol gaat ikke aandrijven met de aandrijving van de draaibrug.

groetjes
Wil

De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #20 Gepost op: 22 March 2023, 09:47:44 »
Hallo,
De draaischijf van Dapol kan, zoals hij gebouwd moet worden, niet werken.



Kijk, maar. Het platform voor de bediening van de draaischijf komt bij het draaien tegen de rails.
Aan de andere kant komt het looppad tegen de rails.
Om de draaibrug wel te kunnen laten draaien zou de rails op de draaibrug aan beide kanten 1,5 cm. uitsteken, maar dat vind ik geen gezicht.
Nee, de rails zou dan aan beide kanten 1,5 cm. zonder ondersteuning met twee zwevende dwarsliggers buiten de draaibrug uitsteken.   :-[
Maar ik heb er wat op gevonden. ;D





Ik verleng de draaischijf met twee stukken, zodat het platform en het looppad wel langs de rails kunnen. (y)
Voor de duidelijkheid heb ik de verlengstukken met groen in gekleurd. ;D
Bij het looppad moet de draaischijfbrug even ver uitsteken als bij het platform.
De brug van de draaischijf wordt dan 33 cm. in plaats van 30 cm.
Bij de zijwanden zal het uitsteeksel even groot zijn en niet verschillend, zoals hierboven op de tekening.
Ik heb om het uit te proberen de verlengstukken eerst uit karton geknipt en aan de draaibrug geplakt en zo werkt hij goed.
Om de verlengstukken (visueel) sterker te maken, plaats ik driehoekige verstevigingen, zoals op de twee kleine tekeningen er onder.

Ik plaats dit, omdat ik gelezen heb, dat er mensen zijn, die de brug van de draaischijf als draaibrug willen gaan gebruiken.

tot de volgende keer.

Nog  vijf weken en dan ben ik weer helemaal gezond.
Dat mogen de dokters er WELEENS bij zeggen bij een bot breuk. De genezing daarvan duurt zes weken zeggen ze nu, maar dat je dan daarna nog zes weken fysiotherapie moet krijgen om de spieren ook weer als vanouds te krijgen, zeiden de artsen NIET, toen ik ze voor het eerst met mijn enkelbreuk bezocht.
 (Het viel mij een beetje tegen, ik dacht echt, dat ik weer alles zou kunnen na die eerste zes weken. ;D )

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #21 Gepost op: 15 September 2023, 18:27:24 »
Hallo,

Na een pauze ben ik weer aan mijn modelbaan verder gegaan.




Bij de radio moest een stuk uit het schot gezaagd worden. Dit viel nog niet mee, maar met een boomzaag is het gelukt.



Alleen toen zat er nog een stuk hout in de weg. Die heb ik met een beitel weg kunnen hakken.
De gipsplaten zijn wel wat beschadigd.



Deze "L" vormige plank heb ik in de garage gemaakt en die bestaat uit twee lagen geplastificeerd spaanplaat, die op elkaar gelijmd en geschroefd zijn. De hoeksteun is wit geverfd en dus nauwelijks te zien.
Van de oude lampen radio naar de trap stijgt het spoor 5 cm. Het smalle stuk stijgt 2 cm en het brede stuk stijgt 3 cm.



Zo komen de sporen erop te liggen.

Groetjes van
Wil

De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #22 Gepost op: 14 December 2023, 07:50:58 »
Hallo,

De sporen liggen op de nieuwe plank, maar hoe krijg ik een ontkoppelrail er tussen.



Door van twee dwarsliggers de railspijkers weg te snijden kunnen de raillassen verder op de rails geschoven worden zodat de rails van de ontkoppelrail er tussen kan zakken.



Toen schoof ik de raillassen weer op de goede plek.



Ik wilde het koperen raillasje van de koperen rail afhalen, maar de rail verschoof.
Toen heb ik hem maar vervangen door dezelfde rails als van de andere sporen..

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #23 Gepost op: 09 April 2024, 15:08:44 »
Houston, we have a problem!



De sporen passen niet en daar zouden ze op 6 a 7 cm omhoog hebben moeten gaan.
Dus zal ik het plan moeten aan passen.



Ik laat gewoon wat sporen weg.



Een stukje spoor boven de overloop is in klaar.
plexi glas moet voorkomen, dat eventueel ontspoorde treinen drie meter naar beneden vallen.
 
Dit was het weer voor deze keer.

Groetjes Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #24 Gepost op: 23 January 2025, 11:46:58 »
Hallo,

Mijn baanplan is weer iets gewijzigd vanwege het dak.
Hieronder is mijn laatste plan.



De foto komt van Modeltreinen 3D, prt sc (=print screen) en dan geplakt en bewerkt in Paint.
Het doodlopend spoor rechtsboven is voor een museum trein met een stoomlocomotief.
De trein rechtsonder is een 2400 met 17 NAM ketelwagens.

Ik kan alleen nog niet aan de slag vanwege pijn in mijn linker arm.
Ik moet van mijn huisarts en fysiotherapeut rust houden met mijn linker arm.

met vriendelijke groeten,
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er