Doel:€250.00
Donaties:€130.55

Per saldo:€-119.45

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kolentrein 1e helft jaren vijftig door TonM
Vandaag om 17:44:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:39:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 17:34:24
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Martin Welberg
Vandaag om 17:31:50
Preview modelbanen 01TREFF, 23&24 oktober door arnout
Vandaag om 17:30:11
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door consolidation
Vandaag om 17:29:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:23:53
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 17:07:36
Gezocht: LGB onderstel voor stoomtram Walcheren door MC
Vandaag om 16:39:05
Bedrading bevestigen aan onderkant blad. door bask185
Vandaag om 16:36:47
(12V/18V) verdeelblok gezocht door bask185
Vandaag om 16:34:49
Märklin BR80 versleten tandwielen door nite
Vandaag om 16:31:18
Onvolledig DCC-signaal? door bask185
Vandaag om 16:07:15
SSN 41 105 door Hans Reints
Vandaag om 15:44:09
Diorama Faller, Zwarte Woud, boerderij door Anton Maris
Vandaag om 15:11:36
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 14:55:44
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 13:56:30
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
Vandaag om 13:55:51
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Alewijn
Vandaag om 13:50:20
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 13:22:59
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
Vandaag om 13:03:41
Zit er een keerlus in mijn baanplan? door bask185
Vandaag om 12:44:04
Update: baan in de tropen door NS264
Vandaag om 12:40:45
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:23:54
Asse-Bad - Assche-les-Bains door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:21:36
Modelbouwweekend Nederlands Transport Museum, 23/24 okt. 2021 door AB 7216
Vandaag om 12:20:38
Trein 2242 Hildesheim - Hengelo door Ronald69
Vandaag om 12:05:37
Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966) door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:30:11
Het oude station Wageningen (versie 3) door Station W
Vandaag om 11:14:57
Roco 78749, BR218, Zimo decoder, max. Snelheid aanpassen? door VAM65
Vandaag om 11:04:37
  

Auteur Topic: Nederdam, H0 1970 - 1990  (gelezen 12953 keer)

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2021, 23:00:29 »
Hoi Pascal,
Je vraagt om suggesties voor het koppelen van de modules. Zelf gebruik ik een combinatie van snel-klemmen (verkrijgbaar bij Hornbach) en aluminium pengat verbindingen (6 resp. 8 mm doorsnede). De modules zijn daardoor binnen seconden met elkaar te koppelen.
Groet, Anton


« Laatst bewerkt op: 13 juni 2021, 13:13:06 door AntonM »

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #16 Gepost op: 13 juni 2021, 11:55:42 »
hoi Anton
Goede tip.
dat is inderdaad makkelijker dan met rampamoeren, omdat ik daar bij het bovenste deel weer moeilijker bij kan.
Bedankt
Mvg Pascal

Nederdam

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #17 Gepost op: 13 juni 2021, 17:31:02 »
Hallo Pascal,

Voor mijn modulebaan (vier hoekbakken) en de uitneembare brug in de vaste baan gebruik ik houten deuvels van 8 mm. Ik pas de delen vast op elkaar en zet ze tijdelijk vast met lijmklemmen. Dan boor ik vier gaten. In twee gaan de deuvels, die in één van de delen worden vastgelijmd. Door de andere twee gaten gaan M6 bouten met ringen en moer om de zaak vast te zetten. Op zich werkt dat prima.

De uitneembare brug heeft natuurlijk alleen deuvels en geen bouten, maar dan wel weer aan beide kanten twee bananenstekers voor de elektrische verbindingen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #18 Gepost op: 13 juni 2021, 18:57:28 »
Hoi Pascal,
Nog even een foto van de aluminium pengat verbinding. De pennen kunnen eruit zodat er geen uitstekels aan de bak zitten bij het opslaan. Ik heb eerst alle gaten in de betreffende latten van alle modules voorgeboord (op elkaar geklemd en onder de boorkolom). Daardoor zitten van alle modules de pen gat verbindingen exact op dezelfde plek. Daarna de modules in elkaar gezet. Ik zie dat jij de modules al gereed hebt. Het is dan raadzaam om van latjes een soort mal te maken waarin de gaten zijn voorgeboord en met een aluminium hulsje zijn versterkt. Die mal kan je dan op de module klemmen waarna je steeds precies op dezelfde positie de gaten kan boren in de modules.
Groet, Anton



jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #19 Gepost op: 13 juni 2021, 20:21:14 »
Hallo,

Dat bedoel ik inderdaad. Je zou de wisselverbinding dan nog wat naar het zuiden kunnen leggen waardoor het stationsspoor behouden blijft.
Je omloopspoor wordt dan wel wat korter maar dat kan interessante rangeerpuzzels opleveren bij wat meer vervoer.

succes jandcargo

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #20 Gepost op: 14 juni 2021, 04:04:23 »
Het ligt er ook aan hoe vaak alles in en uit elkaar moet.
Ik vind die snelklemmen een goed idee

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #21 Gepost op: 24 juni 2021, 20:21:11 »
Hoi Pascal,
Nog even een foto van de aluminium pengat verbinding. De pennen kunnen eruit zodat er geen uitstekels aan de bak zitten bij het opslaan. Ik heb eerst alle gaten in de betreffende latten van alle modules voorgeboord (op elkaar geklemd en onder de boorkolom). Daardoor zitten van alle modules de pen gat verbindingen exact op dezelfde plek. Daarna de modules in elkaar gezet. Ik zie dat jij de modules al gereed hebt. Het is dan raadzaam om van latjes een soort mal te maken waarin de gaten zijn voorgeboord en met een aluminium hulsje zijn versterkt. Die mal kan je dan op de module klemmen waarna je steeds precies op dezelfde positie de gaten kan boren in de modules.
Groet, Anton



Mijn goede vriend Ali vond het ook een goed idee Anton.



Van het weekend maar eens klussen.
Door de twee niveaus moet ik het iets anders doen maar komt goed.
Ik zal tzt de bedachte oplossing wel laten zien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mvg Pascal

Nederdam

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #22 Gepost op: 25 juni 2021, 21:21:22 »
Het is dan raadzaam om van latjes een soort mal te maken waarin de gaten zijn voorgeboord en met een aluminium hulsje zijn versterkt. Die mal kan je dan op de module klemmen waarna je steeds precies op dezelfde positie de gaten kan boren in de modules.
Groet, Anton

Vandaag een mal op het werk gemaakt.


Iets anders dan je beschreef maar werking is hetzelfde.
Straks maar eens kijken of het werkt zoals gedacht.
De gaten zitten redelijk ver in het midden, maar dit is bewust. Er zijn twee delen van de bovenste modules waar ik een deel van de onderlat weg moet halen om voldoende vrije ruimte om te rijden te creëren. Deze maat is daarop afgestemd, en dan blijf ik overal wel nogsteeds  dezelfde afstand van gaten en pennen houden.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2021, 22:26:46 door Pascal77. Reden: Typo »
Mvg Pascal

Nederdam

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #23 Gepost op: 29 juni 2021, 22:59:42 »
Langzaam maar zeker begint het ook buiten m’n hoofd vorm te krijgen.
Viel me nog niet me om een manier te bedenken om alles demontabel, maar met twee niveaus, toch stabiel te krijgen.
Maar het begint er op te lijken.
Ik wil proberen het hout constructie deel deze week af te krijgen. Dan lig ik er even uit qua beschikbare tijd ivm vakantie en drukte.
Ziet er naar uit dat dat goed gaat komen.





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mvg Pascal

Nederdam

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2616
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #24 Gepost op: 30 juni 2021, 09:54:03 »
Zo te zien een degelijke constructie. Tijdens de vakantiedrukte de boel weer meenemen in je hoofd en daarna weer eruit en verder bouwen.  :) (y)
Groeten uit Midden-Groningen, Huub van Ginhoven

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4704
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #25 Gepost op: 30 juni 2021, 13:21:27 »
Waarom maak je een kopstation?

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #26 Gepost op: 30 juni 2021, 14:48:59 »
Hoi. Niet bewust een keuze, maar dit baanplan is uiteindelijk door een mede forumlid getekend, en hier had ik wel een klik mee.
De nadruk ligt uiteindelijk op scenery dus dit ligt me goed.
Mvg Pascal

Nederdam

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #27 Gepost op: 30 juni 2021, 21:58:29 »
Dat ging vlotter dan verwacht.
Alles staat netjes gedemonteerd klaar.



Grootste deel van de werkplaats opgeruimd, na de vakantie alles naar boven en dan kan het echte werk beginnen.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2021, 23:21:35 door Pascal77. Reden: Onbedoeld gequote »
Mvg Pascal

Nederdam

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #28 Gepost op: 23 juli 2021, 22:11:54 »
Twee en halve week vakantie doet je toch over dingen nadenken. Zo ook over het sporenplan wat ik in gedachten had.
in eerste instantie was er 1 kopstation en diverse goederen aansluitingen. aangezien ik en deel automatisch wil laten besturen is het toch wel leuker om wat meer variatie in het verhaal te brengen, dus wil ik naast het originele kopstation(wat nu een doorrijd station is geworden) links onder nog een kopstation toevoegen.
Daarnaast heb ik geprobeerd het goederendeel wat meer te centraliseren, om zo een meer samenhangende bebouwing te kunnen maken.
Ik ben niet zo heel handig met anyrail en kan max 50 stuks gebruiken, dus ik heb het in stukken op moeten knippen maar ik hoop et toch duidelijk te kunnen maken
-Het schaduwstation is ongewijzigd, en ligt in het verlengde van het spoor met cijfer 1.(via moduledeel 3, hier geen spoor ingetekend)
-Direct hierboven komt het VAM station.
-Het dubbele spoor op module 2 word het uithaalspoor voor het vam station en tevens doorgangsstation.
-Linksboven in de hoek op module 5 komt een machinefabriek, boven het blauwe haven deel een betonfabriek
-Links onder op module 6 bij het dubbele spoor en kopstation.
ik ga proberen hiervoor nog 40 centimeter ruimte te winnen, maar dan moet ik eerst een andere plaats vinden voor de kast die nu hier staat.

Ik heb om de een of andere reden nog een beetje het speelgoedbaan idee bij het plan (wellicht door de rechte lijnen) , maar dat kan aan mij liggen.
Tips en opmerkingen zijn zeer welkom!! Ik ben benieuwd naar de suggesties



Mvg Pascal

Nederdam

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #29 Gepost op: 24 juli 2021, 08:41:57 »
Hoi Pascal, je kan het aantal railstukken van 50 als het ware vergroten door langere rechte stukken, die bestaande uit meerdere rails, te vervangen door flexibele rails. De lengte daarvan is maximaal 80 cm maar kan worden opgerekt  ;) tot veel langer (kleurt dan wel rood). Is dan wel belangrijk voor de juiste positie dat eerst een traject wordt uitgelegd en dan pas tussen twee rails aan weerszijden van het rechte traject de tussenliggende rails worden vervangen door de flexibele rail.