Doel:€250.00
Donaties:€329.50

Per saldo:€79.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Noordernet
Vandaag om 13:19:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tijgernootje
Vandaag om 13:18:51
Bahnstrecke 5867 door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:18:47
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door Robert39
Vandaag om 13:14:58
Aansluiten Digikeijs seinen en Busch overweglampen op continue rijspanning door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:05
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 13:05:06
Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu door Arjan6511
Vandaag om 13:03:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:02:17
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 12:50:35
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 12:47:57
Messing in 0 (o.a. Tagh"O" Train, CHD) door moonlicht
Vandaag om 12:47:52
Roco Maus op de DR5000 door Nijboer
Vandaag om 12:44:27
Modelspoorbaan Fleischmann door Wim Vink
Vandaag om 12:43:40
Helmerstadt 2.0 door Jan D
Vandaag om 12:42:46
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
Vandaag om 12:41:00
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Wim Vink
Vandaag om 12:34:02
Hekwerkpaaltjes door Erwin1977
Vandaag om 12:25:43
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door HuubvG
Vandaag om 12:22:23
Bouw diorama tolhuisje aan de tramlijn van "Ol Graitje". door Gerrit F
Vandaag om 12:13:24
Br 03 204 DRG met halve stroomlijnbekleding. door Wim Vink
Vandaag om 11:54:09
NaoorlogsNS op modules door cor_b
Vandaag om 11:14:11
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:10:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 11:06:47
100x "Het is Weekend" foto's! door DJV
Vandaag om 11:05:37
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door Arnold van Heyst
Vandaag om 10:41:35
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 10:26:24
Halling modelle H0e 2022 nieuwtje door VFR
Vandaag om 10:21:21
Panier H0e 2022 nieuwtjes, maar niet veel. door VFR
Vandaag om 10:16:33
LGB 2022 (Marklin) door VFR
Vandaag om 10:10:57
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 10:04:29
  

Auteur Topic: Nederdam, H0 1970 - 1990  (gelezen 25133 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4926
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #30 Gepost op: 24 juli 2021, 09:20:07 »
Bierviltjes helpen ook, zeker in dit stadium 🙃

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #31 Gepost op: 24 juli 2021, 12:39:46 »
Bierviltjes helpen ook, zeker in dit stadium 🙃
Alles staat al waterpas  ;D ;D
Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #32 Gepost op: 25 juli 2021, 18:47:42 »
In het bijgaande plaatje zijn de wijzigingen in samengevoegd. Dat praat wat gemakkelijker. Het oranje deel bevat de aanpassingen t.o.v. de vorige versie.

Er zijn een paar 'problemen' met deze variant. Die betreffen het rangeren. Probeer maar eens de verschillende treinbewegingen uit. Dan zal je zien, dat een trein vanuit het VAM-station alleen achteruit weg kan, tenzij je daar een extra (rangeer)locomotief voorhanden hebt. Er is echter geen plek om deze op een logische manier te stallen.
Een soortgelijk probleem heb je bij de twee andere fabrieken.
Ik zal in een aangepaste schets wat opties voor verbetering aangeven. Komt later vanavond.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan in wording: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5008
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #33 Gepost op: 25 juli 2021, 18:56:05 »
Niet teveel en te lang over wakker liggen Peter.

De sporen op het raccordement Huiswaard, ten noorden van het station Alkmaar werden destijds door de ligging van de sporen en wissels ook regelmatig achteruitrijdend (geduwd) bediend.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #34 Gepost op: 25 juli 2021, 19:46:40 »
Daar had ik dan weer niet bij stil gestaan.
Ben benieuwd wat je alternatieve is.
Bedankt alvast en sorry voor het extra werk. :-\
Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #35 Gepost op: 25 juli 2021, 19:50:39 »
Eric, die situatie heb ik idd ook in mijn eigen baan. Ik ga Huiswaard ook even bekijken op Sporenplan. Op de baan van Pascal echter is het lastiger, omdat hij geen opties heeft om een aankomende trein met dezelfde loc voorop weer op de hoofdbaan naar het schaduwstation te krijgen. Of ik moet iets over het hoofd zien.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan in wording: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #36 Gepost op: 25 juli 2021, 21:12:32 »
Peter, kun je het enkel spoor op module 4 als dubbelspoor tekenen, als omloop spoor zeg maar.
En dan de wissel naar de fabriek links boven direct hierop aansluiten ( spoor naar fabriek dus 90graden draaien)
Als ik dan de wissel tussen station en beton fabriek hoger leg, kan ik daar ook met langere treinen terecht.
Is dit begrijpelijk en een logische optie?
Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #37 Gepost op: 26 juli 2021, 01:18:58 »
Op basis van jouw idee over het draaien van de fabriek heb ik onderstaande variant gemaakt. Daarin hebben beide fabrieken een omloopmogelijkheid. Bij het VAM-terrein heb ik een extra spoortje gemaakt, waar een rangeerloc kan staan. Tevens zou je daar een kleine laad- en losplaats kunnen maken; die heb ik even ingetekend. Een alternatief zou zijn, dat je het uithaalspoor aan het einde verbindt met het hoofdspoor en zo een omloopmogelijkheid creëert. Dat wordt dan wel wat geknutsel met een meegebogen wissel. Dat zou ik vermijden. En met een extra rangeerloc (een sik?) heb je wat leuk spel.
Verder heb ik het hoofdspoor zo gemodelleerd, dat dit altijd rechtdoor over wissels loopt.

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan in wording: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.

PMBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #38 Gepost op: 26 juli 2021, 11:38:42 »
Tekening bij deze reactie is niet te zien ??? deze bij vorige reactie's wel (y) Sorry, nu wel te zien, moet wat meer geduld met mijn pc hebben!!
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2021, 11:40:15 door PMBW. Reden: Te snel gereageerd!! »

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 433
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #39 Gepost op: 26 juli 2021, 11:50:27 »
Ben wel benieuwd hoe je de keerlus gaat aansluiten in het schaduwstation om kortsluiting te voorkomen. Hoe pas je een keerlusmodule toe met vier opstelsporen of heb je een andere oplossing dan zo'n module?
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2021, 12:26:08 door AntonM »

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 1871
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #40 Gepost op: 26 juli 2021, 12:09:33 »
..... Door een keerlusmodule te gebruiken  :'(....

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 433
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #41 Gepost op: 26 juli 2021, 12:27:31 »
..... Door een keerlusmodule te gebruiken  :'(....

Dat is nog maar de vraag gezien de vier opstelsporen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22010
    • Pagina van klaas
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #42 Gepost op: 26 juli 2021, 12:37:06 »
In de eigenlijke lus is toch lengte genoeg?

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 433
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #43 Gepost op: 26 juli 2021, 12:50:41 »
Dat is wel zo maar hoe ga je dit schakelen en is het niet handiger om één spoor te gebruiken waarmee de lus wordt ingereden en vervolgens drie opstelsporen van waaruit weer uit het schaduwstation kan worden vertrokken met de trafo in de goede richting ingesteld.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22010
    • Pagina van klaas
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #44 Gepost op: 26 juli 2021, 12:58:14 »
Anton, ik snap niet waar je een probleem ziet. Pascal rijdt digitaal, dus een keerlussschakeling in de lus plaatsen. Niks moeilijks aan.