Doel:€250.00
Donaties:€130.55

Per saldo:€-119.45

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bedrading bevestigen aan onderkant blad. door Wim Janse
Vandaag om 19:17:57
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door puntenglijder
Vandaag om 19:15:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:11:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:05:05
Trein 2242 Hildesheim - Hengelo door Chrisjantje
Vandaag om 18:58:58
Werkplaats - (Baanplan H0) door Wim Janse
Vandaag om 18:44:14
Fleischmann Pendolino renoveren (N). door Sven
Vandaag om 18:24:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 18:14:54
Kolentrein 1e helft jaren vijftig door Jeff
Vandaag om 18:05:54
Märklin BR80 versleten tandwielen door Bahn-AG
Vandaag om 18:04:37
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Scratchbuilt
Vandaag om 17:57:30
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door sneek
Vandaag om 17:49:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:39:59
Preview modelbanen 01TREFF, 23&24 oktober door arnout
Vandaag om 17:30:11
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door consolidation
Vandaag om 17:29:29
Gezocht: LGB onderstel voor stoomtram Walcheren door MC
Vandaag om 16:39:05
(12V/18V) verdeelblok gezocht door bask185
Vandaag om 16:34:49
Onvolledig DCC-signaal? door bask185
Vandaag om 16:07:15
SSN 41 105 door Hans Reints
Vandaag om 15:44:09
Diorama Faller, Zwarte Woud, boerderij door Anton Maris
Vandaag om 15:11:36
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 14:55:44
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 13:56:30
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
Vandaag om 13:55:51
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Alewijn
Vandaag om 13:50:20
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
Vandaag om 13:03:41
Zit er een keerlus in mijn baanplan? door bask185
Vandaag om 12:44:04
Update: baan in de tropen door NS264
Vandaag om 12:40:45
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:23:54
Asse-Bad - Assche-les-Bains door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:21:36
Modelbouwweekend Nederlands Transport Museum, 23/24 okt. 2021 door AB 7216
Vandaag om 12:20:38
  

Auteur Topic: Nederdam, H0 1970 - 1990  (gelezen 12954 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4704
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #30 Gepost op: 24 juli 2021, 09:20:07 »
Bierviltjes helpen ook, zeker in dit stadium 🙃

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #31 Gepost op: 24 juli 2021, 12:39:46 »
Bierviltjes helpen ook, zeker in dit stadium 🙃
Alles staat al waterpas  ;D ;D
Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #32 Gepost op: 25 juli 2021, 18:47:42 »
In het bijgaande plaatje zijn de wijzigingen in samengevoegd. Dat praat wat gemakkelijker. Het oranje deel bevat de aanpassingen t.o.v. de vorige versie.

Er zijn een paar 'problemen' met deze variant. Die betreffen het rangeren. Probeer maar eens de verschillende treinbewegingen uit. Dan zal je zien, dat een trein vanuit het VAM-station alleen achteruit weg kan, tenzij je daar een extra (rangeer)locomotief voorhanden hebt. Er is echter geen plek om deze op een logische manier te stallen.
Een soortgelijk probleem heb je bij de twee andere fabrieken.
Ik zal in een aangepaste schets wat opties voor verbetering aangeven. Komt later vanavond.

Peter

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4771
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #33 Gepost op: 25 juli 2021, 18:56:05 »
Niet teveel en te lang over wakker liggen Peter.

De sporen op het raccordement Huiswaard, ten noorden van het station Alkmaar werden destijds door de ligging van de sporen en wissels ook regelmatig achteruitrijdend (geduwd) bediend.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #34 Gepost op: 25 juli 2021, 19:46:40 »
Daar had ik dan weer niet bij stil gestaan.
Ben benieuwd wat je alternatieve is.
Bedankt alvast en sorry voor het extra werk. :-\
Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #35 Gepost op: 25 juli 2021, 19:50:39 »
Eric, die situatie heb ik idd ook in mijn eigen baan. Ik ga Huiswaard ook even bekijken op Sporenplan. Op de baan van Pascal echter is het lastiger, omdat hij geen opties heeft om een aankomende trein met dezelfde loc voorop weer op de hoofdbaan naar het schaduwstation te krijgen. Of ik moet iets over het hoofd zien.

Peter

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #36 Gepost op: 25 juli 2021, 21:12:32 »
Peter, kun je het enkel spoor op module 4 als dubbelspoor tekenen, als omloop spoor zeg maar.
En dan de wissel naar de fabriek links boven direct hierop aansluiten ( spoor naar fabriek dus 90graden draaien)
Als ik dan de wissel tussen station en beton fabriek hoger leg, kan ik daar ook met langere treinen terecht.
Is dit begrijpelijk en een logische optie?
Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #37 Gepost op: 26 juli 2021, 01:18:58 »
Op basis van jouw idee over het draaien van de fabriek heb ik onderstaande variant gemaakt. Daarin hebben beide fabrieken een omloopmogelijkheid. Bij het VAM-terrein heb ik een extra spoortje gemaakt, waar een rangeerloc kan staan. Tevens zou je daar een kleine laad- en losplaats kunnen maken; die heb ik even ingetekend. Een alternatief zou zijn, dat je het uithaalspoor aan het einde verbindt met het hoofdspoor en zo een omloopmogelijkheid creëert. Dat wordt dan wel wat geknutsel met een meegebogen wissel. Dat zou ik vermijden. En met een extra rangeerloc (een sik?) heb je wat leuk spel.
Verder heb ik het hoofdspoor zo gemodelleerd, dat dit altijd rechtdoor over wissels loopt.


PMBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #38 Gepost op: 26 juli 2021, 11:38:42 »
Tekening bij deze reactie is niet te zien ??? deze bij vorige reactie's wel (y) Sorry, nu wel te zien, moet wat meer geduld met mijn pc hebben!!
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2021, 11:40:15 door PMBW. Reden: Te snel gereageerd!! »

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #39 Gepost op: 26 juli 2021, 11:50:27 »
Ben wel benieuwd hoe je de keerlus gaat aansluiten in het schaduwstation om kortsluiting te voorkomen. Hoe pas je een keerlusmodule toe met vier opstelsporen of heb je een andere oplossing dan zo'n module?
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2021, 12:26:08 door AntonM »

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 1678
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #40 Gepost op: 26 juli 2021, 12:09:33 »
..... Door een keerlusmodule te gebruiken  :'(....

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #41 Gepost op: 26 juli 2021, 12:27:31 »
..... Door een keerlusmodule te gebruiken  :'(....

Dat is nog maar de vraag gezien de vier opstelsporen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21546
    • Pagina van klaas
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #42 Gepost op: 26 juli 2021, 12:37:06 »
In de eigenlijke lus is toch lengte genoeg?

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #43 Gepost op: 26 juli 2021, 12:50:41 »
Dat is wel zo maar hoe ga je dit schakelen en is het niet handiger om één spoor te gebruiken waarmee de lus wordt ingereden en vervolgens drie opstelsporen van waaruit weer uit het schaduwstation kan worden vertrokken met de trafo in de goede richting ingesteld.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21546
    • Pagina van klaas
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #44 Gepost op: 26 juli 2021, 12:58:14 »
Anton, ik snap niet waar je een probleem ziet. Pascal rijdt digitaal, dus een keerlussschakeling in de lus plaatsen. Niks moeilijks aan.